خانه / علمی ، سلامت و پزشکی / تغذیه و رژیم / افزایش جریان خون با مصرف منظم ۱۱ ماده غذایی

افزایش جریان خون با مصرف منظم ۱۱ ماده غذایی

راههای افزایش جریان خون, جریان خون

مواد غذایی مناسب برای افزایش جریان خون

 

گردش خون ضعیف یک مشکل رایج بهداشتی ناشی از بیماری شریان محیطی، دیابت، چاقی، استعمال دخانیات، بیماری رینود و … است.

کاهش جریان خون در بدن می تواند منجر به علائم ناخوشایندی از جمله درد، گرفتگی عضلات، بی حسی،  مسائل گوارشی، سردی دستها و یا پاها و … شود. به علاوه افرادی که دارای گردش خون ضعیف هستند، ورزشکاران و کسانی که فعالیت بدنی زیادی دارند، ممکن است بخواهند جریان خون بدن شان را افزایش دهند تا عملکرد ورزشی آنها بهبود یابد.

 

گرچه ضعیف بودن جریان خون با دارو قابل برطرف شدن است اما مصرف برخی گزینه های غذایی خاص نیز می تواند به بهبود این عارضه کمک کند:

 

فلفل: کپسایسین؛ ماده فعال موجود در انواع فلفل باعث افزایش جریان خون در بافت ها شده و فشار خون را نیز کاهش می دهد. مصرف فلفل همچنین از تشکیل پلاک در شریان ها جلوگیری می کند. حتی کرم های تسکین دهنده درد حاوی کپسایسین نیز در دسترس هستند و می توانند جریان خون را در ناحیه آسیب دیده بیشتر کنند.

 

انار: سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول است. مصرف انار باعث افزایش جریان خون در بافت ماهیچه ها شده و مصرف آن به ورزشکاران توصیه می شود. مطالعات نشان داده که دریافت ۱۰۰۰ میلیگرم عصاره انار تنها ۳۰ دقیقه قبل از انجام تمرینات ورزشی، جریان خون را  افزایش می دهد و باعث زیاد شدن قطر رگ های خونی می شود.

 

پیاز: منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدهاست. این سبزی گردش خون را بهبود می بخشد. پیاز همچنین دارای خواص ضد التهابی است که با کاهش التهاب در رگ ها و شریان ها، سلامت قلب را نیز تضمین می نماید.

 

راههای افزایش جریان خون, جریان خون

 در طب سنتی چینی از زردچوبه برای بهبود گردش خون استفاده می شده است

  

دارچین: یک ادویه گرم و دارای بسیاری از مزایای سلامتی است؛ از جمله بهبود جریان خون. دارچین همچنین می تواند منجر به کاهش فشار خون شود و تضمین کننده سلامت قلب باشد.

 

سیر: تاثیر مفید این گیاه در بهبود گردش خون و افزایش سلامت قلب شناخته شده است. مطالعات نشان می دهد که سیر دارای ترکیبات گوگردی از جمله آلیسین است که می تواند جریان خون را در بافت ها افزایش و فشار خون را کاهش دهد.

 

ماهی های چرب: این ماهی ها از جمله قزل آلا، دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای بهبود گردش خون مفیدند. زیرا باعث انتشار اکسید نیتریک می شوند. چربی های امگا ۳ همچنین به جلوگیری از تشکیل پلاک در شریان ها کمک کرده و از ایجاد لخته خون جلوگیری می کنند.

 

چغندر: یک گزینه بسیار عالی بخصوص برای افزایش جریان خون برای ورزشکاران است. چغندر سرشار از نیترات بوده و در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود. اکسید نیتریک رگ های خونی را شل کرده و جریان خون را در بافت عضلانی افزایش می دهد.

 

زردچوبه: افزایش جریان خون یکی از مزایای بی شمار این ادویه قدرتمند است. در طب سنتی چینی نیز از این ادویه برای بهبود گردش خون استفاده می شده است.  تحقیقات نشان می دهد که ماده فعال موجود در زردچوبه به نام کورکومین باعث افزایش اکسید نیتریک در بدن شده، استرس اکسیداتیو و التهاب را نیز کاهش می دهد.

 

سبزیجات تیره رنگ: این سبزیجات از قبیل اسفناج و … دارای نیترات زیاد هستند که درست مانند چغندر در عمل می کنند.

 

میوه های خانواده مرکبات: این میوه ها نیز سرشار از فلاونوئیدها هستند که منجر به کاهش التهاب در بدن می شوند و فشار خون سفتی شریان ها را کاهش می دهند.

 

گردو: دارای ترکیباتی از جمله آرژنین، اسید آلفا لیپوئیک، و ویتامین ای هستند که در بدن تبدیل به اکسید نیتریک می شوند. مصرف این آجیل به افراد مبتلا به دیابت به شدت توصیه می شود.

 

منبع: iec.behdasht.gov.ir

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *