خانه / خانواده و جامعه / زنان / شیوه های کاهش خطرات یائسگی زودرس

شیوه های کاهش خطرات یائسگی زودرس

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از زنان همراه باشید :

یائسگی زودرس,خطرات یائسگی زودرس,جلوگیری از خطرات یائسگی زودرس

یائسگی قبل از ۴۵ سالگی را یائسگی زودرس می‌گویند

 

وقتی یائسگی قبل از ۴۵ سالگی اتفاق می‌افتد، به آن یائسگی زودرس می‌گویند. یکی از دلایل پزشکی یائسگی زودرس نارسایی زودرس تخمدان است. دلایل دیگر یائسگی زودرس شامل آسیب‌دیدگی تخمدان‌ها به‌خاطر شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی یا برداشتن تخمدان‌ها با جراحی هستند.

زنانی که در معرض یائسگی زودرس قرار دارند ممکن است دچار کاهش نیروی باروری شوند که در حدود ۱۰ سال پیش از یائسگی بروز می‎کند.

خوردن غذاهای سرشار از پروتئین گیاهی – مثل توفو، پاستای غنی شده، آجیل، و غلات صبحانه – در مقایسه با پروتئین‎های دارای منشأ حیوانی، خطر یائسگی زودرس را کاهش می‎دهد.

آنچه در بالا آمد جمع‎بندی تحقیق جدیدی است که به رهبری دانشگاه منچستر و دانشکدۀ بهداشت عمومی تی. اچ. چان هاروارد و امهرست در بوستُن انجام و در “نشریه اپیدمیولوژی آمریکا” منتشر شده است.

یائسگی زودرس به عنوان آغاز یائسگی در سنین زیر ۴۵ سال تعریف می‎شود. یائسگی زودرس می‎تواند خودبه‎خودی یا القائی، برای مثال ناشی از شیمی‎درمانی یا عمل جراحی برداشتن تخمدان‎ها باشد.

باور بر آن است که یائسگی زودرس که به صورت خودبه‎خودی بروز می‌کند مبتلابه یک‎بیستم زنان آمریکایی است.

ریسک بالاتر مشکلات سلامت
یائسگی زودرس در زنان با افزایش خطر مرگ زودرس و تعدادی از مشکلات سلامت شامل استئوپوروز، بیماری‎های قلبی عروقی، و اختلالات نورولوژیک مرتبط شده است.

زنانی که در معرض یائسگی زودرس قرار دارند ممکن است دچار کاهش نیروی باروری شوند که در حدود ۱۰ سال پیش از یائسگی بروز می‎کند.

محققان مطالعۀ جدید می‎نویسند که در مورد علل یائسگی زودرس دانش اندکی وجود دارد، و در اغلب موارد، تشخیص‌ها آنها را به ژن‎ها یا خودایمنی مرتبط نمی‎دانند.

در بحث خود در تحقیق مرتبط پیشین، محققان توضیح می‎دهند که اگرچه مطالعات قبلی به موضوع مصرف پروتئین و زمان‌بندی یائسگی در زنان پرداخته‎اند، بر مبنای اطلاعات آنها، مطالعۀ آنان نخستین تحقیقی است که ارتباط پروتئین به یائسگی زودرس را مورد بررسی قرار می‎دهد.

آنها می‎نویسند: “نمونه‎های مطالعه در این ارزیابی‎ها به شکل قابل توجهی در زمان آغاز مطالعه مسن‎تر از نمونه‎های مطالعۀ ما بوده‎اند، که این مانعی برای ارزیابی خاص خطر یائسگی زودرس ایجاد می‎کند.”

پرسشنامه‎های مشروح غذایی
بنابراین، برای مطالعۀ خود، تیم تحقیق داده‎های “مطالعۀ سلامت پرستاران II” را برای بررسی ارتباط میان رژیم غذایی و یائسگی زودرس مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

تجزیه و تحلیل آنان دربرگیرندۀ ۸۵.۶۸۲ زن بود که در فاصلۀ ۱۹۹۱ به بعد به شکل طبیعی دچار یائسگی زودرس شده‎ بودند. این مطالعه شامل زنانی نمی‌شد که یائسگی زودرس در آنها نتیجۀ القاء – برای مثال بر اثر شیمی‎درمانی یا هیسترکتومی – بود.

پرسشنامه‎های مشروح غذایی پر شده توسط نمونه‎ها به محققان امکان داد تا به بررسی غذاها و نوشیدنی‎هایی بپردازند که در طول دورۀ پیش از آغاز یائسگی زودرس توسط زنان مصرف شده بود.

اطلاعات به دست آمده شامل این داده بود که زنان چند وقت یک بار فهرستی شامل ۱۳۱ غذا، نوشابه و انواع مکمل را مصرف کرده بودند. تواتر گزارش شده طیفی از “هرگز”، “ماهی یک بار”، تا “۶ بار یا بیشتر در هر روز” را شامل می‌شد.

نتایج نشان داد که در طول دورۀ پوشش داده شده توسط مطالعه (۱۹۹۱ تا ۲۰۱۱)، ۲۰۴۱ نفر از زنان دچار یائسگی زودرس شدند.

 

یائسگی زودرس,خطرات یائسگی زودرس,روش های جلوگیری از یائسگی زودرس

یائسگی زودرس در زنان باعث افزایش خطر مرگ زودرس می شود

سرو سه تا چهار پروتئین گیاهی
وقتی داده‎ها تجزیه و تحلیل شد، تیم تحقیق پی برد که مصرف بیشتر پروتئین گیاهی با کاهش خطر یائسگی زودرس مرتبط است.

در مقابل، محققان هیچ ارتباطی میان مصرف پروتئین حیوانی و یائسگی زودرس نیافتند.

به طور خاص، نتایج مطالعه نشان داد، زنانی که ۶.۵ درصد کالری روزانۀ خود را از طریق مصرف پروتئین گیاهی تأمین می‎کنند، در مقایسه با زنانی که فقط ۴ درصد کالری روزانۀ آنها از طریق مصرف گیاهان تأمین می‎شود، دارای ۱۶ درصد ریسک پایین‎تر برای ابتلاء به یائسگی زودرس هستند.

اگر فرض بر آن باشد که کالری مورد نیاز زنان برای هر روز حدود ۲۰۰۰ کالری است، بنابراین پروتئین گیاهی مورد بحث معادل چیزی حدود ۳۲ گرم در هر روز خواهد بود که از غذاهایی مثل آجیل‎ها، توفو، غلات صبحانه، و پاستای غنی شده تأمین می‎شود.

ارتباط مورد بحث پس از آنکه محققان دیگر عوامل مؤثر بر بروز یائسگی زودرس شامل وضعیت مصرف دخانیات، BMI و سن را محاسبه کردند، به قوت خود باقی بود.

محققان به انجام مطالعات بیشتر برای بررسی مشروح ارتباط میان پروتئین گیاهی و کاهش خطر یائسگی زودرس فراخوان می‎دهند. برای مثال آنها می‎گویند، بررسی این موضوع جالب خواهد بود که آیا تفاوتی در تأثیر پروتئین‎های گیاهی مبتنی بر سویا و غیر آن وجود دارد یا خیر.
پژوهشگران چنین جمع‌بندی کرده‎اند:
“درک بهتر از چگونگی ارتباط میان مصرف پروتئین گیاهی با سالمندی تخمدان ممکن است به شناسایی راه‎هایی برای تعدیل خطر آغاز زودرس یائسگی و عوارض سلامت مرتبط به آن بینجامد.”

 
منبع: mehrinmednews.com

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب زنان همراه باشید.

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای زنان

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *