تازه ها

خواص گریپ فروت

Grapefruit

سرشار از ویتامین C و پتاسیم است .

منبعی غنی از فولات، آهن، کلسیم و سایر مواد معدنی می باشد.

انواع سرخ و صورتی آن سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می سازد.

فیبر گیاهی اش فراوان ، ولی مقدار کالری اش جزئی است.

دارای بیوفلاوونوئید و شماری دیگر از مواد گیاهی است که از انسان در مقابل بروز سرطان و بیماری های قلبی مراقبت می کنند.

امکان دارد در افراد حساس به مرکبات، واکنش حساسیت زا ایجاد کند. گریپ فروت، میوه ای توپر، خوش طعم و مغذی است.

نصف گریپ فروت ، افزون بر ۵۰ درصد مقدار مجاز خوراکی توصیه شده ی (RDA) ویتامین C را در بر دارد. هم چنین ۳۲۵ گرم پتاسیم، ۲۵ میکروگرم فولات، ۴۰ میلی گرم کلسیم و ۱ میلی گرم آهن دارد. یک فنجان گریپ فروت شیرین نشده(بدون شکر) مقدار ۹۵ میلی گرم ویتامین C و بیش از ۱۵۰ درصد مقدار مجاز خوراکی توصیه شده (RDA) دارد. هم چنین بسیاری از سایر مواد مغذی در چنین میوه ی تازه ای جای گرفته است.

در گذشته، بسیاری از مردم، از خوردن گریپ فروت بدون شکر، به خاطر عصاره ی تلخ و ترش آن، خودداری می کرده اند، ولی به طور معمول با آمیختن آب گریپ فروت سرخ یا صورتی با سفید، مزه ی شیرین حاصل می شود.

اگر آب پرتقال یا گریپ فروت را با هم در آمیزیم، نوشابه ی نیروبخشی پدید می آید که نیاز به شیرین کردن ندارد.

به موجب برنامه های رژیم غذایی که طی سال ها از سوی سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا(FDA) تنظیم یافته، معلوم شده است که گریپ فروت از قدرت بی نظیری برای سوزاندن و از بین بردن چربی ها برخوردار است. گریپ فروت ، میوه ی مفیدی برای متعادل ساختن وزن بدن شمرده می شود؛ و مقدار زیاد فیبر گیاهی اش، گرسنگی را فرو می نشاند.

چنان چه می خواهید از وزن تان بکاهید، روانه پیش از هر خوراکی، آن را بخورید تا جلوی پرخوری تان را بگیرد، در ضمن میان وعده ی ایده آلی به شمار می رود.

جالب این که گریپ فروت سرشار از پکتین(فیبر محلول) است که به کاهش کلسترول خون کمک می کند. وانگهی، پژوهش های اخیر حاکی از آن است که میوه ی مورد بحث، دارای مواد دیگری است که از بروز بیماری ها پیشگیری می کند. به عنوان مثال، گریپ فروت های سرخ و صورتی، سرشار از لیکوپن هستند و این ماده یک ماده آنتی اکسیدان است که به نظر می آید خطر بزرگ شدن پروستات را کاهش می دهد. محققان هنوز مکانیسم عملکرد لیکوپن را نشان نداده اند. لیکن بررسی ۶  ساله ی دانشگاه هاروارد که توسط ۴۸ هزار پزشک و سایر کارشناسان بهداشت صورت گرفت، حکایت از آن داشته است که مصرف ۱۰ وعده مواد غذایی سرشار از لیکوپن در هفته، سبب کاهش ۵۰ درصد سرطان پروستات را کاهش می شود.

از دیگر مواد گیاهی موجود در گریپ فروت ، می توان از اسیدفولیک نام برد که مانع تشکیل نیتروزامین (مواد سرطان زا) بالیموندیدترپن  و مونوترپن می شود. مواد مذکور موجب تولید آنزیم هایی می شوند که در جلوگیری از پیدایش سرطان اثر دارند و نیز بیوفلاوونویید که از عملکرد هورمون هایی که باعث رشد غده (تومور) می شود، جلوگیری می کند.

گروهی از مبتلایان به روماتیسم مفصلی، لوپوس و شماری دیگر از مبتلایان به اختلالات التهابی دریافته اند که مصرف هر روزه ی گریپ فروت نشانه های مرضی شان را کاهش می دهد. تصور می رود که این ویژگی از مواد شیمیایی گیاهی که مانع ایجاد پروستاگلاندین یعنی ماده ی التهاب زاست، ناشی می شود.

افرادی که به مرکبات حساسیت دارند، احتمالاً در برابر گریپ فروت نیز از خود حساسیت نشان می دهند. این حالت ممکن است به خاطر خود میوه یا روغن موجود در پوست آن باشد.

Grapefruit02

سایر خواص غذایی و درمانی گریپ فروت:

میوه ی گریپ فروت، اشتها را تقویت می کند.
گریپ فروت، عمل هضم را آسان می کند و ترشح شیره ی معدی و کیسه ی صفرا را سرعت می بخشد.
گریپ فروت دارای ویتامین C و بیوفلاوونوئید است. این ها در حفظ سلامت قلب و عروق بدن موثرند.
گریپ فروت به تولید قند و مواد حیاتی مورد نیاز بدن کمک می کند.
گل های گریپ فروت، خاصیت ضد تشنج و لرز را دارد و دم کرده ی آن را موقع تشنج، زکام و تب می نوشند.
اگر گریپ فروت را صبح ناشتا بخورند، خواص ادرارآور آن زیاد می شود و سموم را از بدن خارج می کند.
گریپ فروت، خون را تصفیه می کند و کلیه و کبد را پاک می سازد.
گریپ فروت ، ضد خونریزی بواسیر است.
گریپ فروت، میوه ای خنک است و عطش را رفع می کند.
گریپ فروت ، اختلالات مفصلی را درمان می کند.
گریپ فروت، برای کسانی که موهای سرشان می شکند، تجویز می شود.
گریپ فروت، برای کسانی که عفونت های ریوی و تب خیز دارند مفید است.
گریپ فروت، علاوه بر مواد معدنی(آهن و کلسیم) ویتامین های B3 و B2  و B1 و A است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


شش + 1 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>