بازیگران

بیوگرافی فریبرز عرب نیا

arabnia01

نام: فریبرز
نام خانوادگی: عرب نیا
تاریخ تولد: 1343/1/25
محل تولد: تهران
مدرک تحصیلی: لیسانس گرافیک، تحصیل ناتمام رشته مدیریت
زمینه فعالیت: بازیگر
نام همسر: آتنه فقیه نصیری (همسر سابق) ، عسل بدیعی (همسر سابق)

فریبرز عرب نیا در سال ۱۳۶۰ موفق به اخذ مدرک دیپلم ریاضی فیزیک شد و  پس از طی کردن دوره خدمت سربازی در سال ۱۳۶۴ به ترکیه رفت و در دانشگاه خاورمیانه آنکارا مشغول به تحصیل رشته مدیریت شد، اما آن را نیمه تمام رها کرد و به ایران بازگشت.
عرب نیا پس از بازگشت از ترکیه به رشته مورد علاقه اش پرداخت و پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی و دوره های تخصصی تئاتر و سینما به شکل حرفه ای وارد کار شد و تئاتر را در کانون تئاتر تجربی زیر نظر استاد حمید سمندریان و سینما را در دوره ای دو ساله در مجتمع آموزشی سینما تحصیل کرد. او همچنین در رشتهٔ ارتباط تصویری (گرافیک) موفق به اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه هنر شد.
از نمایش هایی که عرب نیا کارگردانی کرد می توان به:  آوازخوان طاس، کالیگولا، دایره گچی قفقازی اشاره داشت.
تا قبل از سال 74 عرب نیا در نقش های دوم و سوم هشت فیلم حضور یافت و از نمایش توانایی هایش باز مانده بود. دعوت عرب نیا از سوی مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم ضیافت اولین قدم و جهش وی به شمار میرفت تا جایی که فیلم ضیافت یکی از بهترین بازیهای جشنواره چهاردهم فیلم فجر نیز بود.

فیلم ضیافت
فیلم ضیافت به کارگردانی مسعود کیمیایی و بازی فریبرز عرب نیا و پارسا پیروزفر  در در سال ۱۳۷۴ اکران عمومی شد .
خلاصه داستان این بود که: چند رفیق در جوانی با هم قرار می گذارند تا چند سال بعد دوباره همدیگر را ملاقات کنند . اما …
اوج هنرنمایی فریبرز عرب نیا در فیلم سلطان بود. او توانست شمایل یک قهرمان به ته خط رسیده را به زیبایی هرچه تمام تر ایفا کند.

فیلم سلطان
سلطان ساخته مسعود کیمیایی با بازی  فریبرز عرب نیا و هدیه تهرانی است که در سال ۱۳۷۵ ساخته شد. این فیلم نخستین کار سینمایی هدیه تهرانی نیز می باشد.
خلاصه داستان فیلم سلطان اینگونه بود که: کیف مریم را که حاوی اسناد و مدارک مربوط به ۵۰۰ متر از یک باغ که به مریم تعلق دارد، جیب بری به نام سلطان در فرودگاه از او می دزدد. مریم سلطان را پیدا می کند و عشقی بین آنها به وجود می آید…
نقش ها در فیلم سلطان به ترتیب زیر بود:
فریبرز عرب نیا در نقش سلطان
هدیه تهرانی در نقش مریم
پولاد کیمیایی در نقش عادل
رضا کیانیان در نقش کاوه
مهدی خیامی درنقش امیر سلماسی

03

فریبرز عرب نیا پس از سلطان، سه چهار بازی خوب هم در کارنامه سینمایی اش ثبت کرد تا همچنان خیلی ها به او امیدوار باشند. بازی قابل قبول او در فیلم جهان پهلوان تختی و بخصوص شوکران – هر دو ساخته بهروز افخمی – و بازی متفاوت و بسیار دشوارش در فیلم شیفته فریبرز عرب نیا را به عنوان یکی از چهره های برتر دهه هفتاد سینمای ایران معرفی کرد.
فریبرز عرب نیا از جمله بازیگرانی است که به صورت بالفطره می تواند دو حس متضاد را در چهره و بیان خود به کار گیرد (به کارگیری دوحس متضاد لبخند و ناراحتی را در یک جهت در نشان دادن عکس العمل هایش) که با به کارگیری این فن توانسته به عنوان بازیگری «شیوه گرا» لقب گیرد.
فریبرز عرب نیا بیش از پنج سال از عمر هنری خود را برای بازی در سریال پر بیننده «مختارنامه» صرف کرد که به گفته اکثر کارشناسان در ایران و کشورهای عربی یکی از بهترین بازی های خود را انجام داده است. عرب نیا از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ در این سریال پر هزینه و پر مخاطب نقش مختار ثقفی را ایفا کرد. بازی وی در این مجموعه باعث وقفه ای طولانی در عرصه بازیگری او در سینما شد.

arabnia07

سریال مختارنامه
مختارنامه، یک مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی و قیام مختار ابوعبید ثقفی به کارگردانی داود میرباقری است. این سریال به داستان مختار ثقفی مکنی به ابواسحاق، که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی برمی خیزد، می پردازد. این سریال در ۴۰ قسمت ۶۰ دقیقه ای از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردید و قسمت آخر آن در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۹۰ به پایان رسید.
فیلمبرداری سریال مختارنامه از سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود و در تیر ۱۳۸۸ به پایان رسید. فیلمبرداری این مجموعه، در آران و بیدگل، تهران، آبادان، شوشتر، شهریار، ورامین، تاکستان، قزوین و شاهرود انجام شده است.
در سریال مختارنامه ۱۱۰ بازیگر اصلی و ۴۰۰ بازیگر فرعی بازی می کنند. این سریال دارای ۷۰۰ سکانس است که ۱۰۰ سکانس آن مربوط به ۵ جنگ بزرگ این فیلم هستند.
آهنگساز این سریال امیر توسلی بوده و موسیقی تیتراژ این سریال با خوانندگی اکبر سلطانعلی (بازیگر نقش رستم، غلام شمر) بود، و هم نوایی لالایی صدیقه بحرانی، نوحه خوان بوشهری همراه بود.
تصویر مختارنامه او همیشه در میان قهرمانان ماندگار تاریخ هنرهای نمایشی و تصویری بجا خواهد ماند. و فعلا هم مشغول بازی در نقش اصلی جنجالی ترین پروژه ی سینمایی این روزها یعنی «چ» ابراهیم حاتمی کیا می باشد …

arabnia08

فیلم چ
نقش شهید چمران را در این فیلم فریبرز عرب نیا ایفا می کند و «سعید راد»، «مریلا زارعی»، «بابک حمیدیان»، «محمدمهدی سلانی»، «امیر رضا دلاوری» و «اسماعیل سلطانیان» به عنوان بازیگر در این فیلم حضور دارند.
حاتمی کیا در فیلم سینمایی «چ» (درباره شهید چمران) سراغ دو روز و دو شب از زندگی شهید چمران رفته است و از روز بیست و پنجم تا بیست و هفتم مرداد 1358 زندگی شهید چمران را روایت کرده است.
این فیلم محصول بنیاد سینمایی فارابی است.

انتقادها و گفتار وی در سه برنامهٔ تلویزیونی هفت که در تاریخ های ۳۰ اردیبهشت و ۶ خرداد و ۱۳ خرداد ۱۳۹۰ به صورت زنده پخش شد جنجال هایی به دنبال داشت. همچنین در سال ۱۳۹۱ به دلیل اختلاف با ابراهیم حاتمی کیا, در سکانس پایانی فیلم چ حاضر نشد و کارگردان مجبور به استفاده از بدل به جای وی گردید .
بنا به نقل روزنامه همشهری، فریبرز عرب نیا پیش تولید فیلم سینماییش آمبولانس را آغاز خواهد کرد. محمود فلاح تهیه کننده و داوود میرباقری مشاور کارگردان این فیلم است. بیشتر سکانس های این فیلم در تهران فیلمبرداری شده است.

arabnia04

فیلم شناسی

فیلم های سینمایی:

    چ (۱۳۹۱) اثر ابراهیم حاتمی کیا
پرتقال خونی (۱۳۸۹) اثر سیروس الوند

arabnia03
پنهان (۱۳۸۹)
خاک و آتش (۱۳۸۹)
شکلات داغ (۱۳۸۸) اثر حامد کلاهداری

arabnia06
صندلی خالی (۱۳۸۷) اثر سامان استرکی
طاووس های بی پر (۱۳۸۷)
باج خور (۱۳۸۲) اثر فرزاد موتمن

arabnia09
برگ برنده (۱۳۸۲) اثر سیروس الوند
پروانه ای در باد (۱۳۸۲) اثر عباس رافعی
دختری در قفس (۱۳۸۱) اثر قدرت الله صلح میرزایی
ستاره های سربی (۱۳۸۱)
عطش (۱۳۸۱) اثر محمدحسین فرح بخش
از صمیم قلب (۱۳۷۹)
رنگ شب (۱۳۷۹) اثر محمدعلی سجادی

شیفته (۱۳۷۹)

هزاران زن مثل من (۱۳۷۹) اثر رضاکریمی
هفت پرده (۱۳۷۹)
بادام های تلخ (۱۳۷۸) کاظم معصومی
دلباخته (۱۳۷۸)
سحرگاه پیروزی (۱۳۷۸)
شوکران (۱۳۷۷) اثر بهروز افخمی
طوطیا (۱۳۷۷) اثر ایرج قادری
جهان پهلوان تختی (۱۳۷۶) اثر بهروز افخمی
شاهرگ (۱۳۷۶)
بالاتر از خطر (۱۳۷۵)
سلطان (۱۳۷۵) اثر مسعود کیمیایی
ضیافت (۱۳۷۴) اثر مسعود کیمیایی
فرار مرگبار (۱۳۷۴)
بوی خوش زندگی (۱۳۷۳)
سال های بی قراری (۱۳۷۳) اثر مسعود نوابی
کاکادو (۱۳۷۳) اثر تهمینه میلانی
مرد پنجم (۱۳۷۳)
من زمین را دوست دارم (۱۳۷۲)
خسوف (۱۳۷۱)
مسافران (۱۳۷۰) اثر بهرام بیضایی
وصل نیکان (۱۳۷۰)
آهوی وحشی (۱۳۶۹)

سریال ها:

وکیل اثر سیروس مقدم
مختارنامه اثر داوود میرباقری

زندگی خصوصی فریبرز عرب نیا:

فریبرز عرب نیا ابتدا با خانم آتنه فقیه نصیری ازدواج کرد و پس از جدایی از وی با خانم مرحوم عسل بدیعی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک پسر با نام جانیار بود.

خانم عسل بدیعی متولد 1356 بر اثر عارضه مغزی فوت کرد و تمام اعضای بدنش را نیز به نیازمندان اهدا کرد.

خانم آتنه فقیه نصیری نیز که از بازیگران زن سینما و تلویزیون ایران می باشند متولد 23 آبان 1343 در تهران میباشند همسر سابق آقای فریبرز عرب نیا بودند.

منبع : نمناک

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا