خواص مواد غذایی

خواص گلاب

[ad_1]

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از خواص مواد غذایی همراه باشید :

 

گلاب

 

 

 

این مایع همان اسانس رز (گل ‌محمدی) است که تا امروز 200 نوع از آن شناسایی شده است، اما تنها دسته محدودی از آن را در تهیه گلاب مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

 

 

این گل بهاری از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد رویش دارد و از خواص درمانی فراوانی برخوردار است. طبیعت گلاب گرم است و مقوی معده، قلب، کبد و اعصاب بوده و آرامبخشی قوی به حساب می‌آید. به همین دلیل است که قدیمی‌ترها مصرف گلاب را در روزهای سخت و پرتنش لازم می‌دانستند. این مایع خوشبو و معطر تا حدودی تحریک‌کننده جریان خون بوده و بافت پوست را به تولید سلول‌های جدید تحریک می‌کند.

 

 

 

خوردن گلاب برای رفع سردرد و بوی بد دهان مفید است و همچنین تحریک‌کننده هورمون‌ها بوده و میل جنسی را افزایش می‌دهد و تا حدودی تنظیم‌کننده قاعدگی است. خوردن گلاب را به بیماران قلبی توصیه می‌کنیم و نوشیدن روزانه یک لیوان دوغ مخلوط با گلبرگ‌های گل‌ محمدی را برای تنظیم کار جهاز هاضمه خصوصا در روزهای گرم سال پیشنهاد می‌کنیم.

 

 

 

طبق سنت قدیم، برای هر 30 کیلوگل، 50 لیتر آب در نظر می‌گیرند که گلاب حاصل از این مقدار 30 لیتر است و به آن «گلاب مایه یا عطری» گویند. از تقطیر مجدد گلاب مایه، فرآورده‌ای به دست می‌آید که به آن «گلاب دو آتشه» یا استاندارد گفته می‌شود.

 

 

 

این نوع مرغوب‌تری از گلاب است که مزه و بوی آن بسیار تلخ‌تر از گلاب مایه است ولی به دلیل آن‌که آب به کار رفته در آن بیشتر تبخیر شده و گلاب حاصله غلیظ‌تر است بیشترین اثر درمانی را دارد لذا تهیه این گلاب برای مصارف خانگی و درمانی مناسب است. البته از تقطیر مجدد، گلاب دوآتشه غلیظ‌تری به دست می‌‌آید که بسیار معطر است و در حقیقت آن را «گلاب ناب و خالص» می‌نامند که کمتر در بازار عرضه می‌شود.

 

 

 

گاهی نیز از گل‌هایی که به صورت تفاله درآمده‌اند به همراه کمی گل تازه برای تولید مجدد گلاب استفاده می‌شود که گلاب به دست آمده را «پساب» گویند که کیفیت بسیار نازلی دارد و طبیعتا اثرگذاری ضعیفی داشته و در اصل خاصیت درمانی ندارد.

 

 

 

 

 

توصیه‌ها
1ـ از آنجا که گلاب در اثر ماندگاری زیاد اثر خود را از دست می‌دهد نباید آن را بیش از یک سال نگه داشت. گلاب را باید در یخچال و ظروف شیشه‌ای رنگی نگهداری کنید و این را بدانید که اسانس گلاب نسبت به مواد تشکیل‌دهنده ظروف پلاستیکی واکنش نشان داده و کیفیت خود را از دست می‌دهد. لذا از نگهداری آن در این نوع ظروف اجتناب کنید.

 

 

 

2ـ محیط و تمامی وسایلی که برای تولید گلاب به کار می‌روند باید استریل باشد. زیرا در غیر این صورت، قارچ و کپک می‌تواند در آن رشد کرده و به این ترتیب موجب کدورت گلاب و تجزیه مواد موثره آن شود که به این ترتیب نه‌تنها اثر درمانی نخواهد داشت، بلکه عوارض جانبی نیز دارد لذا ‌هنگام خرید گلاب به شفافیت آن توجه کنید و محصولی را که دارای تاریخ مصرف و کد بهداشتی است انتخاب نمایید.

 

 

 

3ـ توجه داشته باشید با مصرف گلاب در بالای مایع آن هوا جمع خواهد شد که اکسیژن آن می‌تواند موجب اکسید‌ شدن اسانس گلاب شود که با وجود آن‌که ضرری برای مصرف‌کننده ندارد، فایده‌ای هم نخواهد داشت.

 

منبع:jamejamonline.ir

 

[ad_2]

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای خواص مواد غذایی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا