تلویزیون

ماهواره، بی خیال فیلم های ایرانی نمی‌شود

[ad_1]

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از تلویزیون همراه باشید :

روزنامه سینما: پخش تبلیغات فیلم های سینمایی از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در دی ماه در صدر اخبار قرار گرفت؛ زمانی این موضوع در معرض توجه ها واقع شد که دادستانی کل کشور از گروهی تهیه کنندگان درخواست کرد تا در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور پیدا کنند و درباره پخش تبلیغات فیلم هایشان در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان توضیحاتی ارائه کنند. بعد از آن جلسه گفته می شد حمایت هایی از سینماگران ایرانی صورت خواهد گرفت که مجبور نشوند به دلیل هزینه بالای تبلیغ در شبکه های داخلی سراغ ماهواره بروند.

تبلیغ فیلم های ایرانی از ماهواره ادامه دارد!

اغلب تهیه کنندگان متفق القول هستند که با دستور و ممنوعیت، چندان نمی توان جلوی این تبلیغات را گرفت. آن چیزی که اصلا نیاز به تبلیغ در شبکه های ماهواره ای را از بین می برد، شرایط مساعد تبلیغ فیلم ها در شبکه های داخلی است. بنابراین راه حل منطقی کوتاه آمدن صداوسیما توصیف می شود. این که صداوسیما وضعیت ساده تری برای تبلیغ فیلم ها فراهم کند.

نکته در اینجاست که تاثیر تبلیغات ماهواره ای روی فروش فیلم ها کاملا واضح است. به این ترتیب که فیلم سینمایی «کوچه بی نام» در روزهای بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر که عملا زمان رکود اکران محسوب می شود، توانسته از امکان تبلیغات ماهواره بهره بگیرد و مخاطبان بسیاری را راهی سالن سینما کند اما این یک برداشت مستند است که الزاما تبلیغات ماهواره ای برای همه فیلم ها مخاطب نمی آورد؛ همانطور که فیلم های «متل قو» و «پایان خدمت» هر دو تبلیغات ماهواره ای دارند اما به فروش چشمگیری دست نیافته اند.

در ادامه مروری بر وضعیت تبلیغ فیلم ها در ماهواره های فارسی زبان و تحلیل اهالی سینما بر این مسئله صورت می گیرد.

تبلیغ فیلم های ایرانی از ماهواره ادامه دارد!

هاتف علیمردانی: پخش تیزر فیلم از ماهواره، ما را غافلگیر کرد

هاتف علیمردانی، پخش شدن تیزر فیلم های سینمایی از شبکه های ماهواره ای را اتفاقی غافلگیرکننده برای صاحبان آثار معرفی می کند و تاکید دارد خیلی اوقات شیطنت آن سوی آبی ها دلیل اصلی این ماجراست.

علیمردانی درباره مقوله تبلیغات آثار سینمایی در شبکه های ماهواره ای به روزنامه سیما می گوید: «حدود دو ماه قبل، من به همراه عده ای دیگر از تهیه کنندگان به شرکت در جلسه ای که دادستان کشور برگزار کرده بود، دعوت شدیم. موضوع و محور آن جلسه این بود که تبلیغات ماهواره ای فیلم ها را مورد بحث قرار دهیم. جلسه ما حالتی تعامل آمیز داشت و تهیه کنندگان با آقای قطبی گفتگوی خوبی صورت دادند. ایشان به عنوان دادستان، فردی بسیار روشن بود. آقای قطبی دغدغه ها و حرف های ما را شنید و اینطور عنوان کرد که مشکلات ما را در زمینه امور تبلیغاتی فیلم ها حل و فصل خواهد کرد. ما در ادامه به یک توافق ضمنی رسیدیم برای این که به سینمای ایران کمک شود و تبلیغات فیلم ها در داخل کشور مورد حمایت قرار بگیرد. امیدوارم در سال بعد این حمایت ها جنبه عملی به خود بگیرد.»

او در ادامه توضیح می دهد: «متاسفانه 90 درصد این آگهی ها به دلیل شیطنت شبکه های ماهواره ای پخش می شود. البته ناگفته نماند مقداری از این تیزرها هم به قراردادهای خارج از کشور بریم گردد ولی ما از بیشتر آگهی های اینچنینی اطلاع کافی نداریم و نمی دانیم منبع پخش شان دقیقا از کجاست. ما هنگام پخش آگهی های «مردن به وقت شهریور» واقعا سورپرایز شدیم و اصلا نفهمیدیم چطور اتفاق افتاد. البته نباید انکار کرد که تاثیر خیلی زیادی در فروش فیلم داشت.»

تبلیغ فیلم های ایرانی از ماهواره ادامه دارد!

کارگردان «هفت ماهگی» همچنین در ادامه تاکید می کند: «من فکر می کنم پخش تیزر از شبکه های زرد و ماهواره ای اصلا به صلاح و منفعت سینمای ایران تمام نمی شود و اصلا در شأن سینمای بسیار توانمند و دوست داشتنی ایران نیست. اصلا صورت خوشی ندارد که تبلیغات آثار ما از شبکه هایی پخش شود که اغلب برنامه های آنان محتوایی زرد و سطح پایین دارد و پر از بدآموزی و آموزه های غلط است. جالب است بگویم هنگام اکران «مردن به وقت شهریور» برای تبلیغات بیلبوردی با بانک ها قرارداد داشتیم و به محض این که تبلیغات ماهواره ای فیلم شروع شد، من عملا 13 مورد از این بیلبوردها را از دست دادم و اسپانسرم متضرر شد و بعد از پیگیری ها هم به هیچ نتیجه ای نرسیدیم.»

شورای صنفی نمایش هیچ وظیفه ای ندارد

ماجرای پخش تبلیغات ماهواره ای فیلم های سینمایی موجب شد میدان ارگ صبح شنبه بیست و ششم دی ماه میزبان جمعی از تهیه کنندگان شود؛ تهیه کنندگانی که در ماه های گذشته تیزرهای فیلم های سینمایی شان در شبکه های ماهواره ای پخش شده بود.

غلامرضا موسوی، محمد نشاط، هاتف علیمردانی، بیژن امکانیان، سید جمال ساداتیان، مهران برومند و محمد امامی تهیه کنندگانی بودند که در این جلسه حضور داشتند و همچنین حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی هم سینماگران را در این دیدار همراهی کردند. گویا آنچه در نتیجه این جلسه به دست آمد تاکید بر ممنوعیت تبلیغات در ماهواره و ایجاد زمینه مناسب تر برای تبلیغات در ایران بود.

موضوع این تبلیغات در جلسات شورای صنفی نمایش هم مطرح شد اما مسئولان در این شورا بر این موضوع تاکید دارند که این مسئله و رسیدگی به آن ارتباطی با این شورا پیدا نمی کند.

یکی از اعضای شورای صنفی نمایش درباره این موضوع، دیدگاه خود را چنین بیان کرده بود: «شورای صنفی نمایش وظیفه ندارد که نحوه تبلیغات فیلم ها را رصد و تحلیل کند مگر این که از سمت وزارت ارشاد به شورا دستورالعمل ابلاغ شود. بهتر است در شرایط کنونی سینما که وضعیت اکران برخی فیلم ها مساعد نیست به این آتش دامن زده نشود.»

غلامرضا فرجی سخنگوی شورا نیز در گفتگویی بر این موضوع تاکید کرد اصلا وظیفه ای در این زمینه بر عهده شورای صنفی نیست مگر این که دستوری از سوی مسئولان در ارشاد آمده باشد.

حبیب اسماعیلی: شرایط در داخل باید برای تبلیغ فیلم ها مناسب شود

حبیب اسماعیلی با اشاره به پیشرفت هر روزه ای که در رسانه های مختلف جود دارد، از همه نهادها و ارگان ها خواست که کشمکش هایشان را کنار بگذارند و به کمک هنر سینما بیایند. این تهیه کننده و پخش کننده در گفتگو با ایسنا درباره ویژگی های سامانه نمایش درخواستی گفت: «هر امکانی و شرایطی که به جذب مخاطب سینما کمک کند، خوب است.»

وی اضافه کرد: «امروزه شاهد ارتقای رسانه های مختلف هستیم. روزگاری ویدئو و ماهواره روی کار آمد و حالا فضاهای مجازی، به همین دلیل سینما نیازمند کمک های بیشتری است و موسسات ما باید دست به دست هم بدهند و به این هنر کمک کنند.»

اسماعیلی یادآور شد: «سامانه نمایش درخواستی می تواند برای سینما پول ساز باشد و از سوی دیگر می تواند کمک کند تا شرکت های خارجی وارد کار شوند و سینما بیش از پیش رونق پیدا کند.»

تبلیغ فیلم های ایرانی از ماهواره ادامه دارد!

وی درباره برخی اختلاف نظرها (مخالفت تلویزیون با وزارت ارشاد) که در زمینه بهره برداری از سامانه نمایش درخواستی وجود دارد، توضیح داد امیدوارم نهادها و ارگان های مختلف کشمکش را کنار بگذارند و برای حمایت از سینما با یکدیگر همراه شوند زیرا حضور هر یک از اینها می تواند پشتوانه خوبی برای این هنر باشد. همچنان که با راه اندازی این سامانه، مشکل قاچاق فیلم ها هم حل می شود، نسخه های غیرمجاز آن بلافاصله تا اقصی نقاط کشور می رسد و این روند به زیان سینما است.»

این تهیه کننده در ادامه درباره تبلیغات تلویزیونی فیلم ها توضیح داد: «تبلیغات تلویزیونی بسیار محدود است، از سوی دیگر وقتی تلویزیون برنامه جذابی برای مخاطب نداشته باشد، تبلیغاتش هم چندان اثرگذار نخوهد بود. ما در وهله اول نیازمند حمایت شهرداری و سازمان زیباسازی هستیم.»

اسماعیلی که این روزها پخش فیلم «من سالوادور نیستم» را بر عهده دارد، افزود: «البته معتقدم اگر فیلمی جذاب باشد، می تواند جای خود را بین مردم پیدا کند. یعنی خود فیلم حرف اول را می زند.»

وی در پایان درباره برخی محدودیت ها که به دلیل پخش تیزر فیلم های سینمایی در شبکه های ماهواره ای ایجاد می شود گفت: «هیچ کس فیلمش را به شبکه های خارجی نمی فروشد. آنها مفت و مجانی فیلم های ما را پخش می کنند و این موضوع نباید باعث ایجاد محدودیت برای هنرمندان در داخل کشور شود. به هر حال امیدوارم شرایط دولتی حمایت از فیلم ها فراهم شود زیرا سینمای ما هنر نحیفی است و بخش خصوصی دارد از پا می افتد. در این شرایط، دولت باید به این هنر کمک کند تا بخش خصوصی بتواند روی پای خود بایستد.»


منبع:
http://www.bartarinha.ir/fa/news/306065/ماهواره-بی-خیال-فیلم-های-ایرانی-نمی‌شود

[ad_2]

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای تلویزیون

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا