خانواده و جامعهفرزندان

تاثیر میوه ها در برنامه غذایی بچه ها

 

پزشکان و متخصصان تغذیه همیشه به والدین توصیه می‌کنند که میوه و سبزیجات را به عنوان یکی از گروه‌های غذایی فرزندانتان بگذارید.

اما سوالی که مکررا توسط والدین بویژه مادران مطرح می‌شود آن است که به‌رغم میل آنان، کودکانشان رغبت چندانی به این نوع مواد غذایی ندارند. راه حل این مشکل چیست؟

برطبق نتایج مطالعه‌ای که توسط دکتر هایر جوشو از دانشگاه سنت لوئیس انجام شده است، والدینی که می‌خواهند کودکانشان در سنین پیش‌دبستانی میوه و سبزیجات خود را حتما بخورند، باید در مورد نحوه آموزش و تشویق کودکشان به خوردن این مواد آموزش ببینند.

در این مطالعه که روی بیش از ۱۳۰۰ خانوار انجام گرفت، در خانواده‌هایی که پدر و مادر تمایل به خوردن میوه و سبزیجات دارند این تمایل در بچه‌های آنها هم دیده می‌شود.

یافته‌های این مطالعه، به اهمیت نقش والدین در الگو قرار دادن یک رژیم غذایی سالم برای کودکان پیش دبستانی آنها اشاره دارد. علاوه بر این آموزش تغذیه‌ای والدین، می‌تواند از مشکل چاقی دوران کودکی فرزندانشان جلوگیری کند.

در این مطالعه تقریبا نیمی از والدین به طور اتفاقی برای ویزیت در خانه انتخاب شدند که در این ویزیت‌ها به آنها آموزش تغذیه‌ای و چگونگی تشویق کودکان به مصرف سبزیجات و میوه‌ها آموزش داده می‌شد.

به طور متوسط، در این گروه از والدین، مصرف میوه و سبزیجات افزایش یافت و به دنبال آن در فرزندانشان نیز افزایش مصرف میوه و سبزیجات به طور محسوس مشاهده شد.

در تفسیر نتایج این مطالعه از آنجا که والدین نفوذ فوق‌العاده‌ای بویژه در سنین قبل از مدرسه در رفتار فرزندانشان دارند به نظر می‌آید رفتار آنان در میزان مصرف میوه و سبزیجات توسط کودکانشان بویژه در این سنین تقلید گردیده و به صورت ملکه ذهنی در می‌آید.

لذا وقتی پدر و مادر میوه و سبزیجات بیشتری می‌خورند، این رفتار غذایی در کودکانشان نیز دیده می‌شود و بالعکس وقتی پدر و مادر تنقلات پرچرب و نوشابه بیشتر مصرف کرده و به کودکشان بدهند، کودکان نیز این روش تغذیه‌ای را آموزش می‌بینند.

لذا در صورت عادات غذایی ناصحیح توسط والدین، امکان داشتن برنامه غذایی صحیح در کودکان ناممکن و این کودکان نهایتا مبتلا به چاقی و سایر بیماری‌های متابولیک در سنین اولیه عمر می‌شوند.

نکته عملی این مطالعه آن است که اگر می‌خواهید کودکان شما برنامه غذایی صحیح داشته باشند ابتدا خود شما بایستی رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

علاوه بر این افزایش اطلاعات تغذیه‌ای و نیز اصلاح باورهای نادرست والدین باعث خواهد شد که از ابتدا کودکان با طیف وسیعی از مواد غذایی سالم آشنا شده و زندگی سالمی داشته باشند.

البته شواهد علمی نشان داده‌اند که برای آشنایی ذائقه کودکان با میوه‌جات و سبزیجات متنوع، والدین بایستی صبر و حوصله بیشتری داشته باشند و غذاهای متنوع را چندین بار به آنها عرضه کنند تا آنها با طعم‌ها و مزه‌های مختلف آشنا شوند.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا