سینما

نقد و بررسی شکارچی : جنگ زمستان ( The Huntsman: Winter – s War )

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

3434jted4qbtgpwepm

یکی از اتفاقات عجیب درباره یک فیلم می تواند این مسئله باشد که پس از گذشت سالها از اکران، بیش از آنکه خود فیلم به خاطر آورده شود، حواشی اش به یاد مانده باشد و این مسئله ای بود که درباره « سفید برفی و شکارچی » رخ داد. دلیل این حواشی هم این بود که کارگردان آن فیلم به نام روپرت سندرز که دارای همسر و فرزند بود، در جریان فیلمبرداری رابطه عاشقانه ای را با کریستین استیوارت که اتفاقا این یکی هم با رابرت پتینسون وارد رابطه ای شده بود، ایجاد کرد و تصاویر آن نیز توسط خبرنگاران منتشر شد که رسوایی اخلاقی بزرگی بر جای گذاشت. همین مسئله سبب شد تا برخلاف نظر اولیه کمپانی یونیورسال که معتقد به ساخت دنباله برای این اثر بودند، از تصمیمشان منصرف شوند.

این کمپانی پس از بررسی های فراوان اعلام کرد که از خیر ساخت دنباله برای این فیلم گذشته و در عوض قصد ساخت یک مقدمه یا پیش درآمد برای داستان را دارد. همچنین این کمپانی قاطعانه اعلام کرد که در این قسمت نه خبری از سندرز خواهد بود و نه کریستین استیوارت. ساخت فیلم هم برعهده سازنده جلوه های ویژه قسمت نخست یعنی سدریک نیکلاس – ترویان قرار گرفت و در این وضعیت پیجیده توانست از آب گل آلود ماهی بگیرد و اولین فیلم سینمایی اش را با بودجه ای هنگفت مقابل دوربین ببرد.

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/05/bM1462126603.jpg

داستان فیلم درباره 2 خواهر به نامهای رونا (چارلیز ترون ) و فریا ( اِمیلی بلانت ) می باشند. فریا که خوشحال و شاداب است، بر اثر یک اتفاق تراژیک از قدرت یخی اش استفاده می کند و همه چیز را به یخبندان مبدل می نماید. پس از این اتفاق، وی که وارد مرحله جدیدی از زندگی اش شده تصمیم به ایجاد ارتشی به نام « شکارچی » می گیرد که کودکان در آنجا تحت آموزش نظامی قرار می گیرند. یکی از قانون های مهم اعضای شکارچی این هست که هرگز عاشق کسی نشوند و عشق را در دل خود نابود نمایند. با اینحال یکی از شکارچیان به نام اریک ( کریس همسورث ) به دختری به نام سارا (جسیکا چیستن) دل می بندد و همین مسئله سبب خشم ملکه شده و او برای دوری جستن این دو از یکدیگر، دیوار یخی میان آنها ایجاد می کند اما…

« شکارچی : جنگ زمستان » از جمله آثاری است که هرگز لزومی به ساخته شدنش نبود و تنها این اصرار تهیه کنندگان و کمپانی سازنده بود که سبب ساخته شدن یک پیش درآمد بر فیلم « سفید برفی و شکارچی » شد »؛ اثری که روی هم رفته تماشایی محسوب می شد و البته موفقیتش در فصل جوایز سینمایی نیز بر ارزش سینمایی اثر نیز افزود. اما از آنجایی که داستان آن فیلم در نهایت به پایان می رسید و بهتر می بود دیگر دنباله ای برای آن ساخته نشود، سازندگان تصمیم گرفتند اینبار به سراغ ساخت یک پیش درآمد بر فیلم اصلی بروند که تاریخ ثابت کرده معمولا این تصمیمات به سرانجام خوشی منجر نمی شوند.

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/05/kR1462126603.jpg

« شکارچی : جنگ زمستان » همانطور که می شد از قبل انتظار داشت، داستانی بی سر و ته دارد که مغلطه ای از انیمیشن « یخ زده » و داستان عشق های ممنوعه سه گانه های نوجوان محور امروزی می باشد. با این تفاوت که در اینجا نه خبری از جذابیت روابط دو خواهر حتی در حالت شیطانی وجود دارد و نه عشاق مخفی کارش جذابیت های دراماتیکی برای جلب توجه مخاطب ایجاد می نمایند. اینکه کریس همسورث و جسیکا چیستن که سن و سالی ازشان گذشته درباره عشق ممنوعه و تجربه کردن آن همانند آنچه که در آثاری نظیر « ناهمتا » شاهد بودیم سخن می گویند ، یکی از اولین پُتک هایی است که بر سر مخاطب فرود می آید چراکه باید اینبار مسائل دنیای نوجوانان را در 2 بازیگر بزرگسال ببینند.

پس از معرفی این شخصیت های نه چندان دوست داشتنی، فیلم وارد مرحله قصه گویی می شود که در آن نیز خبری از نبوغ و چالش و در مجموع فیلمنامه نیست. « شکارچی : جنگ زمستان » نمی تواند توازنی میان روایت داستانِ دو ملکه رقیب و شکارچیان عاشق ایجاد نماید تا تماشاگر به موازات تماشای این دو داستان، از به یک نقطه رسیدن این دو جریان در انتهای فیلم به وجد بیاید. فیلم حتی برای روایت داستان مبارزه اریک و سارا برای آزادی و نابودی سیستم آلوده ، داستان مشخصی برای روایت ندارد و تنها آنان را در موقعیت هایی گرفتار می نماید که نمونه آن مختص به بازیهای کامپیوتری اکشن می باشد.

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/05/pA1462126604.jpg

سازندگان به جای اندیشیدن تمهیدی برای فیلمنامه درهم و آشفته شان، مجموعه شخصیت هایی را مقابل قهرمانان داستان قرار می دهند که قرار بوده نمک داستان باشند اما نتیجه عکس داده و تبدیل به سوهان اعصاب می گردند. در این میان نیز خودِ اریک با شوخی های کاملا نم پس داده و پرداخت نشده، این موقعیت آزاردهنده را بیشتر به جولانی برای ایجاد سردرد مبدل می نماید. به نظر می رسد که کارگردان فرانسوی علاقه وافری به شوخی های همسورث در سری فیلمهای « ثور » داشته و به همین جهت تصمیم گرفته همان نوع تکه کلامها را اینبار بدون پُتک، در فیلمش به تصویر کشیده باشد.

در میان انبوه ایرادات « شکارچی : جنگ زمستان » ، جلوه های ویژه فیلم توانسته خود را از دیگران متمایز نماید. نیکلاس – ترویان که خود سالها سازنده جلوه های ویژه بوده، بهتر از هر کارگردان دیگر می دانسته که چطور باید از قدرت کامپیوترها برای خلق جلوه های بصری استفاده نماید و همین امر سبب شده تا حداقل، کیفیت تصاویر و جلوه های ویژه فیلم تماشایی از آب درآیند. البته استفاده گاهاً افراطی از افکت های کامپیوتری را می توان یک تصمیم نادرست عنوان کرد که احتمالا به مذاق طرفداران این صنعت خوش خواهد آمد.

بهترین بازیگر فیلم که کماکان در نقش ملکه قابل پذیرش است، چارلیز ترون می باشد. ترون با قد بلند و صدای رسایش، بهترین بازیگر فیلم به شمار می رود. اِمیلی بلانت یخ زده در این فیلم نیز اگرچه عالی نیست اما مانند همیشه، مخاطب او را دوست خواهد داشت! کریس همسورث و جسیکا چیستن هم که بدترین بازیگران فیلم به شمار می روند.

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/05/fJ1462126604.jpg

« شکارچی : جنگ زمستان » کمترین دلیل ممکن را برای لذت بردن مخاطب از فیلم به او ارائه می دهد. سازندگان از مخاطبینشان می خواهند تا از داستان بی سر و ته، اکشن تکراری و خسته کننده، روایت رفت و برگشتی داستان از نقطه A به B و بسیاری دیگر از این مشکلات چشم پوشی نمایند و تنها به واسطه تماشای دنیای یخ زده و خورد و خمیر کردن ملت با پرنده و یخ، به تماشای فیلم بنشینند. فکر نمیکنم هنوز زمان آن نرسیده باشد که تمام المان های فیلمسازی فدای جلوه های ویژه شوند تا سازندگان از اثر خود با عناوینی همچون ” موفق ” نام ببرند.

                                                             

منتقد : میثم کریمی

سایت ” مووی مگ “

 

unter3d233

شکارچی : جنگ زمستان ( The Huntsman: Winter’s War

کارگردان : Cedric Nicolas-Troyan

نویسنده : Evan Spiliotopoulos, Craig Mazin

بازیگران :                     

Chris Hemsworth… The Huntsman / Eric

Charlize Theron …Ravenna

Jessica Chastain… Sara

Emily Blunt … Queen Freya

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : اکشن      

زمان : 114 دقیقه  

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا