گردشگری

تجربیات کوله پشتی گرد آلمانی

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

بن اشتراسر (Ben Strasser) کوله‌پشتی‌گرد و وبلاگ نویس آلمانی است که چندین سال است دنیا را با یک کوله‌پشتی می‌گردد تا با مردم سراسر دنیا آشنا شود و تجربیات و داستان‌های آن‌ها را بشنود. برای او هیچ چیز از سفر کردن و همنشین شدن با مردم گوشه و کنار دنیا ارزشمندتر نیست. با او هم‌کلام شدیم تا از نزدیک با تجربیات یک کوله‌پشتی‌گرد آشنا شویم و این تجربیات را در اختیار شما بگذاریم. 

چطور شد که کوله‌‌پشتی‌گردی را آغاز کردید؟

وقتی که در سال ۲۰۰۷ دوره دانشگاه را به پایان رساندم باید برای مدت یک سال خدمات اجتماعی انجام می‌دادم بنابراین به عنوان یک مددکار با کودکان معلول کار می‌کردم. پس از گذراندن دوره خدمات اجتماعی برای ویزای کار و تعطیلات استرالیا اقدام کردم و به استرالیا رفتم. گرفتن این ویزا اولین کوله‌پشتی‌گردی بزرگ من بود، چرا که با این ویزا شما اجازه دارید در کنار کار کردن در استرالیا، به راحتی به هر نقطه‌ از آن سفر کنید و علاوه بر این مقداری پول هم ذخیره کنید. در استرالیا حدود ۷ ماه برای یک شرکت اجاره‌ اتوموبیل کار می‌کردم و برای کار به فرودگاه‌های مختلف استرالیا می‌رفتم. در حین کار با شخصی آشنا شدم و با هم یک اتوموبیل خریدیم که به وسیله‌ی آن حدود ۱۵۰۰۰ کیلومتر در استرالیا سفر کردیم. پس از طی این مسافت اتوموبیل را فروختیم و به نیوزیلند رفتم و حدود سه هفته در نیوزیلند بودم. در آنجا برای گشتن نیوزیلند رایگان‌سواری (Hitchhiking) می‌کردم. پس از آن به جزایر بکر و آرام کوک رفتم و حدود یک هفته در آنجا استراحت کردم. از جزایر کوک به تایلند رفتم و کوله‌پشتی‌گردی خودم را در این کشور ادامه دادم. بیش از یک ماه در تایلند بودم و از جنگل‌ها و جزایر و سواحل زیبای آن لذت بردم، متاسفانه وقت آن رسیده بود که به آلمان بازگردم و برای خودم شغلی پیدا کنم تا اندکی پول به دست بیاورم.

پس به آلمان برگشتید؟

بله سال ۲۰۰۹ بود که از تایلند به آلمان برگشتم و به عنوان یک مدیر برنامه‌ریزی کنفرانس‌ها و مراسم مختلف مشغول به کار شدم. سال گذشته تصمیم گرفتم از کارم استعفا بدهم و دوباره سفر کردن را آغاز کنم.

چرا چنین تصمیمی گرفتید؟

به خاطر این‌که سفر کردن تمام عشق و علاقه‌ی من است و با این همه کار، دیگر فرصتی برای سفر کردن و لذت بردن نداشتم. خیلی از مردم ترجیح می‌دهند که پول خود را صرف خرید آخرین مدل ماشین یا یک تلویزیون بزرگ و گران قیمت کنند، ولی من پول خودم را برای خرید بلیت هواپیما یا دریافت ویزای کشورهای مختلف هزینه می‌کنم.

چرا فکر می‌کنید سفر کردن بهتر از خرید ماشین گران‌ قیمت است؟

به نظر من یک اتوموبیل فقط به درد رانندگی کردن می‌خورد. اما اگر پول خودتان را صرف سفر کردن کنید، تجربه‌ و اتفاقات زیبایی در انتظار شما هستند. با سفر کردن جهان را می‌بینید، با مردم دنیا آشنا می‌شوید و فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها را می‌شناسید. در واقع سفر کردن تنها چیزی است که برای آن پول می‌پردازید اما شما را ثروتمندتر می‌کند.

ben-strasse

تعریف شما از سفر چیست؟

برای من سفر کردن و رفتن به تعطیلات دو چیز متفاوت است. رفتن به تعطیلات یعنی شما مثلاً در استانبول یک هتل با تمام امکانات (All Inclusive) رزرو کنید، به آنجا بروید و یک هفته‌ی تمام را در هتل بگذرانید و هیچ فعالیت دیگری انجام ندهید و فقط استراحت کنید. من هرگز نمی‌توانم یک هفته کنار دریا دراز بکشم، حمام آفتاب بگیرم و بعد به خانه برگردم و اسم این کار را سفر کردن بگذارم، چنین کاری فقط استرس من را افزایش می‌دهد. سفر برای من کوله‌پشتی‌گردی و در جاده‌ها بودن است، من هرگز پیش از رسیدن به مقصد، هتل رزرو نمی‌کنم. اکثر اوقات وقتی وارد کشور جدیدی می‌شوم شاید فقط برای یک یا دو شب اول اتاق رزرو می‌کنم تا بتوانم به محیط عادت کنم و برنامه‌ی سفر خودم در آن کشور را روبه‌راه کنم.

کوله‌‌پشتی‌گردی چه سختی‌هایی دارد؟

وقتی که کوله‌پشتی‌گردی می‌کنید اولین سوال مهم این است که کوله‌پشتی شما باید چه اندازه‌ای باشد؟ یا چه اندازه لباس باید همراه داشته باشم؟ چون قرار است تا پایان سفر این کوله‌پشتی را همه جا با خود بکشید. معمولاً حمل این کوله‌پشتی سخت‌ترین قسمت سفر یک فرد با کوله پشتی خواهد بود، پس اگر وزن آن مثلاً ۲۰ کیلوگرم باشد حمل آن برای یک مدت طولانی، مقداری سخت خواهد بود.

کوله‌پشتی شما معمولاً چقدر وزن دارد؟

هر بار که به یک مقصد جدید می‌رسم سعی می‌کنم وزن کوله‌پشتی‌ام را کاهش بدهم اما الان به خاطر کیسه‌خواب و چادری که خرید‌ه‌ام وزن آن به ۱۸ کیلوگرم رسیده است، اما قبل از این کوله‌پشتی من فقط ۱۲ کیلوگرم وزن داشت. معمولاً من فقط چند لباس سبک همراه خودم دارم و سنگین ترین بخش کوله پشتی من را دوربین عکاسی و لپ‌تاپ تشکیل می‌دهند. اکثر دوستان من که کوله‌پشتی‌گردی می‌کنند الان این کار را فقط با یک کوله پشتی کوچک انجام می‌دهند که این هدف بعدی من برای کوله‌پشتی‌گردی است. با این کار دیگر لازم نیست در فرودگاه برای تحویل گرفتن کوله‌پشتی مدت زیادی صبر کنم چون می‌توانم کوله‌پشتی را با خودم به داخل هواپیما ببرم.

backpack-travel

نکته‌ی خاصی هست که به نظر شما یک کوله‌پشتی‌گرد باید رعایت کند؟

بله، همیشه پیش از ورود به هر کشوری بررسی کنید که به روادید آن کشور نیاز دارید یا خیر. حتی در بعضی موارد ممکن است برای روادید ترانزیت هم به مشکل بخورید. پس حتماً این نکته را برای تمام کشورها در نظر داشته باشید. وقتی من از بانکوک به سمت دوبی می‌رفتم، پرواز من در هند یک توقف داشت و به دلیل اقدام نکردن برای ویزای ترانزیت هند پرواز خود را از دست دادم و مجبور شدم یک بلیت جدید بخرم.

یک کوله‌پشتی‌گرد به چقدر پول برای سفر نیاز دارد؟

این امر بیشتر به کشور یا شهری که قرار است سفر کنید و همین‌طور مکانی که در آن اقامت دارید بستگی دارد. یک کوله‌پشتی‌گرد معمولاً برای اقامت به هتل نمی‌رود و این یک صرفه‌جویی بزرگ هنگام سفر است. برای ماندن بیشتر از انتخاب‌هایی مثل مسافرخانه‌ها یا خانه‌ افراد محلی استفاده می‌کنم که بسیار ارزان است. یک مورد دیگر رفتن به رستوران است که اگر برای غذا خوردن به رستوران‌های لوکس و غربی بروید مسلماً برای هر وعده غذا باید هزینه‌ی زیادی پرداخت کنید. اما رفتن به رستوران‌های محلی که غذای هر منطقه را سرو می‌کنند هم ارزان‌تر است و هم علاوه بر سالم بودن تجربه‌ی جدید و جذابی برای شما خواهد بود. نکته‌ دیگر برای کنترل هزینه‌ها وسیله‌ نقلیه‌‌ای است که برای سفر انتخاب می‌کنید. مثلاً به جای هواپیما می‌توانید از قطار یا اتوبوس استفاده کنید و هزینه‌ کمتری پرداخت کنید و رایگان سواری یا «هیچهایکینگ» هم راه دیگری است که هزینه‌های شما را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

ben-strasse

راه مورد علاقه‌ی شما برای سفر کردن چیست؟

برای من رایگان‌سواری یکی از بهترین راه‌های سفر است زیرا با این کار آدم‌های مختلفی را می‌بینم و با همسفر شدن با آن ها ماجراها و داستان‌های تازه‌ای می‌شنوم. من دفترچه‌ی خاطراتی دارم که در آن تمام وقایع روز را ثبت می‌کنم، مثلاً اینکه چه مدت طول کشیده تا از یک نقطه در یک کشور به نقطه‌ی دیگری بروم و چقدر صبر کرده‌ام تا بتوانم شخصی را پیدا کنم که من را به مقصد برساند. برای همین داستان‌هایی که از راننده یا همراهان او در طول این مسیر می‌شنوم هم بعضی وقت‌ها آنقدر جالب است که آن‌ها را در دفتر خاطراتم می‌نویسم.

اگر در کشوری باشید که رایگان‌سواری کار چندان ساده‌ای نباشد؟

در این صورت ترجیح می‌دهم سوار قطارهای ارزان‌تر بشوم زیرا در این‌گونه باز هم می‌توانم با مردم محلی در ارتباط باشم و داستان‌های آن‌ها را بشنوم.

تا به حال به چه کشورهایی سفر کرده‌اید؟

تا الان حدود ۳۰ کشور را دیده‌ام. تا امروز به کشورهایی مثل مراکش، مصر، عمان، امارات، کشورهای آسیای شرقی، ایران و بسیاری از کشورهای اروپایی سفر کرده‌ام.

بین تمام این کشورها کدام یک را بیشتر دوست داشتید؟

واقعاً سوال دشواری است. اصلا نمی‌توانم تصمیم بگیرم که کدام کشور را بیشتر دوست دارم. در هر کشوری یک تجربه‌ی فوق‌العاده داشته‌ام، مثلاً در نپال در یک پرورشگاه کار می‌کردم و به بچه‌های بی‌سرپرست درس می‌دادم و در هیمالیا مقداری کوه پیمایی کردم که تجربه‌ای بسیار عالی بود. «بالی» هم تجربه‌ای فوق‌العاده بود و من عاشق بالی شدم زیرا سبک زندگی من در آنجا باور نکردنی بود. من در بالی کار می‌کردم و هر روز پس از کار به موج‌سواری می‌رفتم و این واقعاً عالی بود. همین‌طور عاشق ایران هستم و به همین دلیل این بار دوم است که به اینجا می‌آیم.

در طول سفر از چه راهی کسب درآمد می‌کنید؟

کارهای پروژه‌ای و دور کاری که برای انجام آن‌ها فقط به یک لپ‌تاپ و اینترنت نیاز است مناسب‌ترین کار برای یک کوله‌‌پشتی‌‌گرد هستند تا مقداری از هزینه‌ی سفر خود را پوشش دهد.  

شاید افرادی باشند که هنوز درباره‌ی شروع کوله‌پشتی‌گردی تردید داشته باشند، چه پیامی برای آن‌ها دارید؟

به نظر من باید دریچه‌های ذهن خود را باز کنند. شاید بهترین کار شروع با مقاصدی مثل ترکیه و ارمنستان باشد که در اطراف ایران هستند. سعی کنید به مردم اعتماد کنید، البته این اعتماد نباید خیلی هم زیاد باشد. از اتفاقات بدی که قرار است در طول مسیر بی‌افتد نترسید و دل را به دریا بزنید. ممکن است برای چند روز در یک شهر گیر کنید یا اگر با ماشین سفر می‌کنید ماشین شما در طول مسیر خراب شود، اما تمام این‌ها بخشی از تجربه‌ای است که به دست می‌آورید. فقط چشمانتان را باز نگاه دارید از ماجراجویی لذت ببرید.

 اگر دوست داشته باشید داستان‌های این کوله‌پشتی‌گرد آلمانی را دنبال کنید می‌توانید به وب‌سایت benumdiewelt  مراجعه کنید، یا حساب کاربری اینستاگرام او با نام benumdiewelt را دنبال کنید و از ماجراهای جدیدی که برای «بن» اتفاق می‌افتد با خبر شوید.

آیا شما تا کنون به کوله‌پشتی‌گردی و سفر کردن به دور دنیا فکر کرده‌اید؟ اگر تجربه‌ی جالبی از مسافرت‌های خود دارید آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا