نقد خودرو

هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

وب سایت پدال – سام کاویانی: مدتی است که در برخی از نشریات چاپی و نیز سایت‌های اینترنتی، آگهی فروش محصولات شرکت هاوال (HAVAL) به تواتر منتشر می‌گردد. این محصولات شامل چهار مدل متفاوت از یکدیگرند و با اسامی همچون H2 (ملانی MELANI) و H6 (دنیراDENIRA) و H8 (وندا – VENDA) و H9 (خوارزم – KHARAZM) به فروش می‌رسند.

به همین بهانه و برای آشنایی بیشتر شما خوانندگان عزیز، تصمیم گرفتیم برخی از این مدل‌ها را مورد بررسی خود قرار دهیم. در وهله نخست نیز، کوچک‌ترین آن‌ها یعنی H2 را برگزیده‌ایم.

هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

مدل H2 از جدیدترین محصولات شرکت هاوال به شمار می‌آید و برای نخستین بار، در ماه آوریل سال 2014 میلادی، به بازارهای جهانی معرفی شد. همان‌طور که خودتان بهتر آگاهید، برند “هاوال” از زیرمجموعه‌های شرکت گریت وال محسوب شده و عمده فعالیتش، به ساخت خودروهای شاسی محدود می‌گردد.

 امروزه “هاوال” از مستقل‌ترین سازندگان چینی به شمار می‌آید و برخلاف دیگر برندهای چینی که عمدتاً به تکنولوژی‌های ژاپنی، کره‌ای و یا آمریکایی و… متکی هستند، خود به‌تنهایی اقدام به طراحی پلت‌فرم و قوای محرکه محصولات خود می‌نماید.

 در عین حال، سهمی بزرگ از بازار خودروهای شاسی‌بلند چین هم در اختیار این برند است، به‌گونه‌ای که هاوال H6 چندین سال پیاپی توانسته مقام پرفروش‌ترین شاسی‌بلند بازار چین را از آن خود نماید.

 هاوال H2 که با پسوند ملانی (MELANI) در کشورمان عرضه می‌گردد، رقیبی مستقیم برای دیگر هم‌قطاران چینی خود، ازجمله جیلی GX7، چری تیگو 5 و جک S5 به‌حساب می‌آید، گو اینکه کیفیت ساخت و مونتاژ آن یک سر و گردن از تمامی آن‌ها بالاتر بوده و تا اندازه‌ای است که بتواند به راحتی با رقبای قدر کره‌ای و ژاپنی خود نیز به همآوردی و رقابتی تنگاتنگ بپردازد و بازارشان را به نحو جدی تحت تأثیر قرار دهد. البته در این میان، نباید از برچسب قیمتی که نماینده ایرانی این برند برایش تعیین نموده و نیز گارانتی 7 ساله و 200 هزار کیلومتری محصولات هاوال نیز غافل ماند.

هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

حال وقت آن رسیده که به ارزیابی مختصری از این خودرو بپردازیم.

در نمای خارجی، آنچه که بیش از همه در این خودرو جلب نظر می‌کند، جلوپنجره جذاب و خوش‌ترکیب آن است، جلوپنجره‌ای ذوزنقه‌ای شکل که با چهار نوار افقی از جنس کروم تمایز می‌یابد و به اشکال متفاوتی نیز در تمامی شاسی‌بلندهای ساخت هاوال به‌کاررفته و امروزه به عنصری هویت‌بخش برای این برند مبدل شده است.

در طرفین جلوپنجره، دو عدد چراغ با طرحی ساده جای گرفته‌اند، ولی این ردیف لامپ‌های LED درون آن‌هاست که رنگ سادگی را از آن‌ها زدوده و نگاه بینندگان را به خود معطوف می‌نماید. مضاف بر آن، دو عدد مه شکن هم در بخش زیرین سپر جلو نصب شده‌اند که پیرامون آن‌ها را حلقه‌ای گرد و از جنس کروم دربر گرفته است.

 در نمای جانبی هم، یک خط برجسته از گلگیرهای جلو آغاز و پس از عبور از دستگیره درب‌ها به چراغ‌های عقب آن ختم می‌گردد و همین امر در جای خود جلوه‌ای زیبا را برای این بخش از خودرو فراهم و تا حدی نمای آن را به همتای ژاپنی‌اش یعنی میتسوبیشی ASX نزدیک نموده است.

در قسمت عقب، دو عدد چراغ نسبتاً حجیم و در عین حال پر رنگ جای گرفته‌اند که در میان آن‌ها آرم هاوال با ابعادی درشت خودنمایی می‌کند. در عین حال، دو عدد چراغ مه شکن که در طرفین سپرهای عقب جای گرفته‌اند، به همراه دیفیوزری مشکی‌رنگ، تکمیل‌کننده این بخش از خودرو هستند.

 برخلاف اکثر هم‌وطنان خود، هاوال H2 از سایز متناسبی برای چرخ‌های خود بهره می‌برد و به قولی، چرخ‌های آن در حال شنا کردن در داخل گلگیرها نیستند! البته در این میان، نباید از مونتاژ مثال‌زدنی و کیفیت بسیار خوب رنگ‌آمیزی این خودرو نیز غافل ماند، امری که بیشتر سایت‌های خودرویی بر روی آن تأکید وافری دارند و بی‌شک وجود همین مسئله بر زیبایی بدنه آن تأثیر بسزایی نهاده است.

امروزه، هاوال H2 از معدود شاسی‌بلندهای ساخت چین به شمار می‌آید که با بدنه‌ای دو رنگ (سقف و بدنه با رنگ‌های مجزا) عرضه می‌شود. ناگفته نماند که در حال حاضر، تنها کراس اووری که در کشورمان با بدنه دو رنگ عرضه می‌شود “رنو کپچر” است.

هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت
هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

با این وجود، طرح بدنه هاوال H2، همانند بسیاری از طرح‌ها خالی از اشکال و ایراد نیست و در این میان، کارشناسان سایت CARNEWSCHINA چین، سایز چراغ عقب این خودرو را کمی بزرگ و نیز رنگ تلق آن را تا حدی پررنگ ارزیابی نمودند و مهم‌تر از همه، به طراحی لوگوی این برند نیز ایراد وارد نموده و از بابت اینکه شرکتی همچون هاوال هنوز نتوانسته است آرم و نشان درخوری را برای تولیدات خود طراحی کند، آن را به باد انتقاد گرفتند.

هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

به‌رغم تمامی نواقص و کاستی‌ها، درمجموع، طرح بدنه هاوال H2 را می‌توان ساده، محافظه‌کارانه و در عین حال عامه‌پسند برشمرد که در عین حال، از المان‌های جذاب هم بی‌بهره نیست و می‌تواند رضایت خاطر بیشتر خریداران خود را تأمین نماید.

هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

کابین این خودرو از طراحی منظم و شسته‌رفته‌ای برخوردار است. پلاستیک‌های براق و نیز قطعات کرومی صیقلی و درخشان در جای‌جای آن به چشم می‌خورند. در میانه داشبورد یک صفحه نمایشگر لمسی با سایزی بزرگ جای گرفته و روی پانل داشبورد و کنار درب‌ها را نیز پلاستیکی نرم با کیفیتی مرغوب پوشانده است.

در واقع شرکت هاوال در طراحی کابین و گزینش مواد مورد استفاده در آن، هر آنچه را که در توان داشته رو نموده است؛ و این همان نکته‌ای است که مورد توجه برخی از سایت‌های خودرو در دنیا، ازجمله سایت CARADVISE استرالیا هم قرار گرفته است و کارشناس این سایت، پلاستیک نرم به‌کاررفته در داشبورد این خودرو را در نوع خود بسیار ممتاز و اعلاء ارزیابی نموده است.

 در مقابل همین کارشناس، کیفیت متوسط پوشش چرمی (سوراخ‌دار) به‌کاررفته در فرمان، خراشیدگی رنگ دستگیره داخلی درب‌ها بر اثر برخورد با ناخن و یا حلقه انگشتر و دستگیره‌های پلاستیکی درب‌های بیرونی را از موارد منفی کیفی در این خودرو برشمرده است، البته با ذکر این نکته که این موارد جزئی هستند و نباید انتظار کیفیتی همچون آئودی را از این خودروی چینی داشت.

 کارشناسان سایت MOTORING استرالیا نیز، نحوه مونتاژ قطعات و متریال مورد استفاده در کابین این خودرو را در حد و اندازه بهترین رقبای ژاپنی و کره‌ای آن ارزیابی نمودند.

هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

گذشته از کیفیت بالا، این کابین یکی از جادارترین و در عین حال، راحت‌ترین صندلی‌ها را در قسمت عقب خود و در این کلاس، ارائه می‌دهد، به‌گونه‌ای که حجم زیادی از فضا جهت جای دادن پاها در این بخش وجود دارد و فضای سقف هم در حدی هست که اشخاصی با قامتی زیر 185 سانتی‌متر هم به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای بتوانند خود در آن جای دهند. برخلاف فضای جادار کابین، صندوق عقب این خودرو از فضای تنگ و کیپی بهره می‌برد و چندان تناسبی هم با هیبت یک خودروی شاسی‌بلند ندارد.

نکته دیگری که در این کابین به چشم می‌خورد سکوت و آرامش درخور آن است، آرامشی که از عایق‌بندی اصولی و مناسب اتاق خبر می‌دهد. از لحاظ تجهیزات رفاهی، این خودرو از تجهیزات زیادی بهره می‌برد که ازجمله می‌توان به سامانه هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت، سیستم تهویه مطبوع دوگانه و صندلی‌های چرمی و… اشاره نمود.

زیر کاپوت هاوال H2، یک پیشرانه 4 سیلندر به حجم 1.5 لیتر جای گرفته است. این پیشرانه که به سامانه توربوشارژر نیز مجهز می‌باشد از توانی معادل 148 اسب بخار و گشتاوری برابر با 210 نیوتن‌متر برخوردار است. پیشرانه مذکور به همراه گیربکس‌های 6 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود که نسخه‌های وارداتی به کشورمان از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره خواهند برد.

سایت MOTORING استرالیا، پیشرانه هاوال H2 را در دورهای زیر 2500 دور در دقیقه، نسخه‌ای سست و بی‌حال ارزیابی نموده است، پیشرانه‌ای که برای سریع رفتن نیاز به فشردن بیش‌ازپیش پدال گاز دارد. اما در مقابل، سایت مذکور، سواری این خودرو را این‌گونه تشریح نموده است: به لحاظ دینامیکی، هاوال H2 خودرویی مأیوس‌کننده نیست.

 گرچه سواری آن سفت است اما سخت (و آزاردهنده) نیست و به راحتی می‌تواند بیشتر چاله‌ها و حفره‌های بزرگ‌تر سطح جاده را هم به چالش کشد. این خودرو از هندلینگ کاملاً امنی بهره می‌برد و در قیاس با بیشتر همتایان خود ازجمله فورد کوگا، هیوندای توسان، مزدا CX-5 و فولکس‌واگن تیگوآن، نسخه‌ای مطمئن در پیچ‌ها به نظر می‌آید و…

هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

به لحاظ ایمنی، این خودرو 5 ستاره را از موسسه ایمنی C-NCAP چین دریافت نموده است و به 6 عدد کیسه هوا نیز مجهز است. علاوه بر آن، سامانه‌های ایمنی متعددی ازجمله ABS،BA،EBD،ESP و SIPS و… در آن به‌کاررفته است. این موارد در کنار یکدیگر، این خودرو در ردیف یکی از ایمن‌ترین کراس‌اوورهای ساخت چین جای می‌دهد.

به لحاظ فروش، هاوال H2 را می‌توان یکی از موفق‌ترین خودروهای شاسی‌بلند در بازار چین برشمرد. طبق واپسین آمار، تنها در سال 2015 میلادی، تعداد 168/517 دستگاه از این خودرو به فروش رسیده و مقام ششمین شاسی‌بلند پرفروش بازار چین را برایش به ارمغان آورده است.

مشخصات فنی هاوال H2

  • شناسه موتور: L4 16V DOHC GW4G15B TURBO CHARGE
  • حجم موتور: 1497 سی‌سی
  • ضریب تراکم موتور: 9.3.1
  • شتاب صفر تا صد: 12.9 ثانیه (نسخه تک دیفرانسیل) – 13.6 ثانیه (نسخه دو دیفرانسیل)
  • توان: 148 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
  • گشتاور: 210 نیوتن‌متر در 2200 الی 4500 دور در دقیقه
  • مصرف ترکیبی سوخت: 8.8 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت (تست سایت MOTORING استرالیا)
  • نوع کالیپرهای ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
  • نوع کالیپرهای ترمز عقب: دیسکی
  • سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات
  • سیستم فنربندی عقب: مستقل، چند اتصالی (MULTI LINK)
  • نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک)
  • استاندارد آلایندگی: یورو 5
هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

ابعاد

  • طول/عرض/ارتفاع: 4355/1814/1695 میلی‌متر
  • فاصله بین دو محور جلو و عقب: 2560 میلی‌متر
  • وزن: 1495 الی 1575 کیلوگرم
  • سایز تایرهای جلو و عقب: 235/55 R 18
  • فاصله کف خودرو تا سطح زمین: 133 میلی‌متر
  • ظرفیت باک بنزین: 55 لیتر
هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت
هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

ایمنی

  • 5 ستاره از موسسه ایمنی C-NCAP چین
  • 6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)، کیسه هوای به‌کاررفته در این خودرو از نوع دومرحله‌ای است.
  • سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
  • سیستم کمکی ترمز BA))
  • سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم کنترل پایداری (ESP)

سامانه ضربه‌گیر کناری (SIPS): این سامانه که عمدتاً در خودروهای ساخت کمپانی ولو به کار می‌رود، ساختارهای کناری درب خودرو را دربر می‌گیرد و ترکیبی از فولاد بسیار سخت و فولاد با کشش زیاد می‌باشد. این ترکیب باعث می‌شود که در اثر ضربات وارده هنگام تصادفات، تغییر شکل این بخش از خودرو به نحو کنترل‌شده‌ای صورت پذیرد.

  • پشت‌سری فعال (ACTIVE HEADREST)
  • سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
  • سامانه قطع سوخت در زمان تصادف
  • کمربند ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم پیش کشنده
  • باز شدن درب‌ها به‌صورت اتوماتیک در مواقع ضروری
  • باک بنزین تقویت شده
  • و…
هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

تجهیزات رفاهی

  • سانروف برقی چند حالته
  • سیستم هوشمند ورود بدون کلید + دکمه استارت
  • سیستم تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل)
  • سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک و دو ناحیه‌ای با فیلتر تصفیه هوا
  • فرمان الکتریکی حساس به سرعت، جاذب ضربه و چندکاره
  • پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان
  • صفحه نمایشگر لمسی به سایز 7 اینچ
  • ترمزدستی الکترونیکی (AUTO HOLD)
  • سامانه رادار جانبی
  • سامانه نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)
  • کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB،AUX و IPOD و اتصالات بلوتوث
  • سیستم صوتی دالبی با 6 بلندگو
  • کارکیت موبایل
  • سنسور باران + برف‌پاک‌کن عقب
  • دوربین دینامیکی عقب
  • آینه‌های جانبی برقی و تاشو به همراه چراغ راهنما+ گرم‌کن ضد بخار + چراغ پیشواز راننده
  • چراغ‌های جلو مجهز به سیستم همراهی راننده در مکان‌های تاریک
  • سنسور پارک عقب
  • چراغ‌های جلو مجهز به سنسور نور محیط + DAY LIGHT با تنظیم ارتفاع
  • آینه وسط از جنس الکتروکرومیک
  • آنتن کوسه‌ای
  • جای عینک و چراغ مطالعه
  • و…

هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت
هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

قیمت

در ایران: 72.7 میلیون تومان (قیمت اصلی این خودرو معادل 92.4 میلیون تومان می‌باشد که با 22 درصد تخفیف از طرف نمایندگی، با این رقم عرضه می‌شود)

قیمت در چین: 98,800 الی 120,800 یوآن (با گیربکس 6 سرعته دستی)

در استرالیا: 30,490 دلار استرالیا (با احتساب مالیات جاده‌ای)

هاوال H2، شاگردی نوپا در کالج کیفیت

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا