دانستنیهای گیاهان و حیوانات

معروف‌ترین دایناسورهای جهان: موساسور

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنیهای گیاهان و حیوانات همراه باشید :

مجله دیجی کالا – فرهنگ حشمتی: تصور کنید که دست و پای T-Rex را برداشته و به‌جای آن‌ها باله قرار دهید، کمی آن را بزرگ‌تر کنید و سپس آن را به آب بی اندازید؛ چنین هیولای ترسناکی، «موساسور» (Mosasaur) نام خواهد داشت. موساسور به معنی «سوسمار رودخانه‌ی میوس» است و به رودخانه‌ای که این دایناسور برای اولین بار در کنار آن کشف شده بود، اشاره دارد.

معروف‌ترین دایناسورهای جهان: موساسور

موساسور در اواخر دوره‌ی کرتاسه (بین ۶۵ تا ۷۰ میلیون سال پیش) و در غرب اروپا و آمریکای شمالی می‌زیسته. طول بدن بزرگ‌ترین موساسور تا ۱۸ متر هم می‌رسیده است. آرواره بزرگ و کشیده‌ی این دایناسور ۶ تنی، به دندان‌های مخروطی شکل مجهز شده بود و می‌توانست فشار بسیار زیادی را بر روی طعمه اعمال کند. علاوه بر دندان‌های اصلی، در سقف دهان موساسور، تعدادی دندان کوچک‌تر هم وجود داشت که از فرار کردن طعمه‌هایی که در حال ورود به گلوی موساسور بودند، جلوگیری می‌کردند. زنجیره‌ی غذایی موساسور هیچ محدودیتی نداشت؛ از انواع و اقسام ماهی‌ها گرفته تا پرندگان، خزندگان، لاک‌پشت‌ها و حتی انواع کوسه‌های عظیم‌الجثه، هر چیزی که از گوشت ساخته شده بود، می‌توانست غذای موساسور باشد.

 

موساسور بدنی آیرودینامیک داشت و می‌توانست با سرعت زیادی در مقابل مقاومت جهت آب شنا کند. باله‌های جلویی موساسور بزرگ‌تر از باله‌های پشتی بودند؛ این موضوع در کنار باله‌ی انتهایی دم‌اش، نیروی محرک بسیار قدرتمندی را ایجاد می‌کرد.

معروف‌ترین دایناسورهای جهان: موساسور

آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که موساسور، چشمان بزرگ ولی ضعیفی داشت و شکارچی ماهری محسوب نمی‌شد. این موضوع سبب شده بود تا بیش‌تر در نزدیک سطح اقیانوس‌ها زندگی کند تا بتواند از موجودات نزدیک به سطح آب تغذیه کند.

 

موساسور در رده‌بندی دایناسورها قرار نمی‌گیرد و به‌عنوان یک خزنده و اجداد مارها و بزمجه‌ها به‌حساب می‌آید. به‌علاوه همانند تمام دلفین‌ها و وال‌ها، موساسورها هم برای تنفس به سطح آب می‌آمدند.

 

جالب است بدانید که دایناسور عظیم‌الجثه‌ای که در فیلم «دنیای ژوراسیک» (Jurassic World) به‌عنوان موساسور معرفی می‌شود، تقریبا دو برابر اندازه‌ی بزرگ‌ترین موساسور است. درحالی‌که بزرگ‌ترین موساسور نزدیک به ۱۸ متر طول داشته، موساسور فیلم دنیای ژوراسیک، ۳۰ متر طول دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا