نقد خودرو

خودروهایی با قلب کوچک اما قدرتی فوق العاده

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

zoomit.ir – محمد حسین جعفری: نسبت توان خروجی به حجم پیشرانه‌ها یکی از پارامتر‌های مهم برای مقایسه پیشرانه‌های است. به لطف توسعه سیستم‌های مختلف تزریق سوخت و پرخوران‌کننده در چند سال اخیر، نسبت نام‌ برده پیشرفت چشمگیری داشته است.

در روزگاری نه چندان دور هوندا S2000 با نسبت ۱۱۸.۵ اسب بخار توان خروجی بر هر لیتر از پیشرانه، سردمدار تولید نیرو در بین رقبای خود بوده است.

نگاهی به ۱۰ خودرو با پیشرانه کوچک اما قدرتی فوق‌العاده

اما با پیشرفت و توسعه سیستم‌های مختلف اعم از توربوشارژر‌ها و سوپرشارژر‌ها، رکورد هوندا S2000 در ۲۰ خودرو اول حال حاضر نیز جایی نخواهد داشت. در ادامه به معرفی ۱۰ عدد از بهترین پیشرانه‌ها در زمینه نسبت توان تولیدی به حجم خود خواهیم پرداخت.

۱۰- میتسوبیشی لنسر اولوشن X

نگاهی به ۱۰ خودرو با پیشرانه کوچک اما قدرتی فوق‌العاده

۱۴۵ اسب بخار بر هر لیتر

واقعا ناراحت کننده است که میتسوبیشی تصمیم بر عدم تولید لنسر اولوشن گرفته است و نسل جدیدی از این خودرو به بازار معرفی نخواهد شد. لنسر اولوشن همواره با پیشرانه کوچک و قدرتمندش یکی از بهترین نمونه‌های تولید توان خروجی زیاد بوده است.

 میتسوبیشی موفق شده بود از پیشرانه ۲ لیتری و توربوشارژ شده این خودرو، ۲۹۱ اسب بخار توان خروجی بگیرد که بدین وسیله رکورد ۱۴۵ اسب بخار بر هر لیتر از حجم پیشرانه را ثبت کرده است.

۹- آئودی S3

نگاهی به ۱۰ خودرو با پیشرانه کوچک اما قدرتی فوق‌العاده

۱۴۶ اسب بخار بر هر لیتر

پیشرانه ۲ لیتری آئودی S3 در آئودی TT و فولکس واگن گلف R‌ نیز به کار رفته است. دلیل این امر توان بالای خروجی این پیشرانه است که مهندسان فولکس واگن موفق شده‌اند ۲۹۲ اسب بخار خروجی را ثبت کنند. این میزان از نیرو تا چند سال گذشته تنها توسط پیشرانه‌های ۶ سیلندر و حجم بالای ۳ لیتر قابل دستیابی بود.
۸- پورشه ۹۱۱ توربو اِس

نگاهی به ۱۰ خودرو با پیشرانه کوچک اما قدرتی فوق‌العاده

۱۴۷.۵ اسب بخار بر هر لیتر

اگر کمی با دنیای خودرو و شرکت پورشه آشنایی داشته باشید قطعا در جریان تبحر بالای این خودروساز در زمینه تولید توان بالا از پیشرانه‌های کوچک هستید. پورشه در نمونه مدل ۹۱۱ توربو اِس از پیشرانه شش سیلندر به حجم ۳.۸ لیتر استفاده کرده است که توانایی تولید نیروی ۵۶۰ اسب بخار را دارد.
۷- ولوو S60، XC60

نگاهی به ۱۰ خودرو با پیشرانه کوچک اما قدرتی فوق‌العاده

۱۵۱ اسب بخار بر هر لیتر

در حال حاضر استفاده از پیشرانه‌های کم حجم و پرقدرت بسیار مرسوم است. ولوو نیز همانند بسیاری دیگر از خودروسازان سخت مشغول توسعه پیشرانه‌هایی است که در عین مصرف کم توان تولیدی بالایی دارند. پیشرانه ۴ سیلندر و ۲ لیتری S60 و XC60 نتیجه این تلاش‌ها است که توانایی تولید ۱۵۲ اسب بخار را دارند.
۶- نیسان GT-R نیسمو

نگاهی به ۱۰ خودرو با پیشرانه کوچک اما قدرتی فوق‌العاده

۱۵۷.۹ اسب بخار بر هر لیتر

تا به حال این سوال برایتان پیش‌ آمده است که چرا به GT-R لقب گودزیلا را داده‌اند؟ دلیل این امر توانایی بالای پیشرانه‌ی این خودرو است که در مدل نیسمو ۶۰۰ اسب بخار در اختیار راننده قرار می‌دهد. این میزان از توان بالا توسط پیشرانه‌ای تنها به حجم ۳.۸ لیتر تولید می‌شود که نسبت فوق‌العاده ۱۵۷.۹ اسب بخار بر هر لیتر نتیجه آن است.

نکته‌ی مهمی که نباید از آن غافل شد این است که GT-R توان و گشتاور بالای خود را در دور موتور پایین تولید می‌کند که بدین وسیله گودزیلا را خودرویی ایده‌آل برای شکستن رکورد پیست‌ها و نابود کردن رقبای چندصد هزار دلاری خود در رقابت‌های درگ تبدیل کرده است.

۵- ولوو XC90

نگاهی به ۱۰ خودرو با پیشرانه کوچک اما قدرتی فوق‌العاده

۱۵۸ اسب بخار بر هر لیتر

قرار گرفتن یک خودرو شاسی بلند در این لیست قطعا غیر قابل پیش‌بینی بود. تقریبا تمامی کارشناسان در این که XC90 خودرویی فوق‌العاده است، هم عقیده هستند.

نکته جالب این است که پیشرانه این خودرو شاسی بلند توانایی بیشتری در نسبت  توان بر حجم نسبت به خودروهایی مانند پورشه ۹۱۱ توربو اِس و نیسان GT-R دارد. پیشرانه ۲ لیتری XC90 توانایی تولید ۳۱۶ اسب بخار را دارد.

۴- مک‌لارن 650S

نگاهی به ۱۰ خودرو با پیشرانه کوچک اما قدرتی فوق‌العاده

۱۶۸.۷ اسب بخار بر هر لیتر

در توانایی مک‌لارن در تولید خودرو‌های قدرتمند و سریع هیچ شکی نیست. این شرکت در چند سال اخیر چند نمونه کوچک‌تر و ضعیف‌تر از P1 معرفی کرده است که این مساله بدین معنی نیست که توانایی این خودرو‌ها در سطح پایینی قرار دارد. سوپراسپرت 650S به پیشرانه ۳.۸ لیتری مجهز شده است که توانایی تولید ۶۴۱ اسب بخار را دارد.
۳- فراری ۴۸۸ GTB

نگاهی به ۱۰ خودرو با پیشرانه کوچک اما قدرتی فوق‌العاده

۱۶۹.۴ اسب بخار بر هر لیتر

مهندسان فراری در گذشته علاقه‌ای برای استفاده از توربوشارژر در محصولات خود نداشتند. اما این روند در چند سال اخیر تغییر کرده است و فراری ۴۸۸ GTB بدین وسیله توانسته است سردمدار تمامی خودرو‌های تولیدی این سوپراسپرت ساز ایتالیایی باشد.

 پیشرانه ۳.۹ لیتری ۴۸۸ GTB توانایی تولید ۶۶۱ اسب بخار را دارد. تا چند سال گذشته این میزان از توان تنها توسط پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر مانند انزو، مورسیه‌لگو قابل دستیابی بود.

۲- مک‌لارن 675 LT

نگاهی به ۱۰ خودرو با پیشرانه کوچک اما قدرتی فوق‌العاده

۱۷۵.۳ اسب بخار بر هر لیتر

اگر قصد خرید مک‌لارن دارید و بودجه P1 را ندارید، در عین حال نیز از توان خروجی  650S راضی نیستید، 675 LT گزینه مناسب شما است. LT به معنای دم بلند (Long Tail) است. با این حال طول  LT 675 تفاوت چندانی با 650S ندارد. اما این خودرو با پیشرانه ۳.۸ لیتری خود توانایی تولید ۶۶۶ اسب بخار را دارد که بدین‌وسیله آن را به گزینه‌ی سریع‌تری نسبت به 650S تبدیل کرده است.
 
۱- مرسدس بنز CLA 45 AMG

نگاهی به ۱۰ خودرو با پیشرانه کوچک اما قدرتی فوق‌العاده

۱۷۷.۵ اسب بخار بر هر لیتر

قطعا فقط افرادی که با این اعجوبه‌ آشنایی داشتند می‌توانستند حضور آن را در صدر این لیست پیش‌بینی کنند. CLA 45 AMG قدرتمند‌ترین و یا سریع‌ترین خودروی لیست تهیه شده نیست اما پیشرانه آن بیش‌ترین توان خروجی را نسبت به حجم خود تولید می‌کند.

 مهندسان AMG از توربو‌های بسیار کارآمدی در CLA 45 AMG استفاده کرده‌اند که نتیجه آن توان باورنکردنی ۳۵۵ اسب بخار آن هم از یک پیشرانه ۲ لیتری است.


منبع:
http://www.bartarinha.ir/fa/news/270154/خودروهایی-با-قلب-کوچک-اما-قدرتی-فوق-العاده

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا