فرهنگ و هنرهنرمندان

بیوگرافی احسان علیخانی

ehsan-alikhani03

احسان علیخانی (زاده‌ی ۱۵ آبان ۱۳۶۱ در تهران) تهیه‌کننده ، مجری تلویزیونی، دستیار کارگردان و کارگردان اهل ایران است.

زادروز : ۱۵ آبان ۱۳۶۱

تهران

محل زندگی : تهران

ملیت : ایران

تابعیت : جمهوری اسلامی ایران

تحصیلات : کارشناسی در رشتهٔ مدیریت بازرگانی

از دانشگاه : دانشگاه تهران

پیشه : تهیه‌کننده ، مجری تلویزیونی، دستیار کارگردان، کارگردان

سال‌های فعالیت : از سال ۱۳۷۹ دستیار کارگردان

 

از سال ۱۳۸۱ کارگردان

از سال ۱۳۸۳ مجری تلویزیونی

شناخته‌شده برای : مجری برنامهٔ برنامه ماه عسل و ویژه برنامه تحویل سال نو

برنامه(ها)ی تلویزیونی : برنامه ماه عسل از شبکهٔ ۳ سیما

ویژه برنامه تجلیل از قهرمانان المپیک و پارالمپیک از شبکهٔ ۳ سیما

ویژه برنامه تحویل سال نو از شبکهٔ ۲ سیما

دین : اسلام

مذهب : تشیع

زندگی

احسان علیخانی متولد ۱۵ آبان ۱۳۶۱ در تهران است و ساکن خیابان هروی است ، فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران است ، ۲ خواهر و یک برادر دارد و خودش فرزند آخر خانواده است ، مادرش پرستار بازنشسته است و به گفته خودش بهترین دوستش است ، با دیدن اجرای جواد یحیوی به کار اجرا علاقه مند شده ، اولین برنامه زنده اش در سال ۱۳۸۰ بوده ، او اجراهایی مانند صبح آمد و ماه عسل و.. را برعهده داشته است.

مجری جوان تلویزیون می گوید هیچ وبلاگ ، ایمیل یا سایتی ندارد و از اینترنت فقط برای جست و جوی اطلاعات استفاده می کند.

احسان علیخانی مجری جوان ، مسلط ، صمیمی و پرتحرک است که در چند سال اخیر توانسته اجراهایی به یاد ماندنی داشته باشد ، چندی است شایعه های فراوانی درباره او در برخی نشریات شنیده می شود.

احسان علیخانی در گفت و گو با هفته نامه سروش از کارها و فعالیت هایش و برخی دغدغه هایی که دارد صحبت کرده است.

– من در دفتر یکی از فیلمسازان به عنوان یکی از اعضای گروه صحنه و دستیار کارگردان فعالیتم را شروع کردم.

– شب های قدر برخی از مادران شهید بر سر مزار فرزندانشان می رفتند ، شمع روشن می کردند و حال و هوای خاصی داشت ، فکر می کنم این موضوع یکی از بهترین مستندهایی بود که توانستم به تصویر بکشم و به واسطه آن تأثیرگذار باشم.

– من یک دفعه وارد عرصه اجرا نشدم ، در مستندهایی که تولید می کردم با افراد مورد نظر از پشت دوربین صحبت می کردم ، کم کم جلوی دوربین این گفت و گوها را ادامه دادم تا اینکه باشگاه مهرورزان کار اجرا را شروع کردم ، پس از آن در بیشتر برنامه های مناسبتی شبکه یک حضور داشتم.

– اجرا استاندارد دارد و ثابت است ، شاخصه هایی همچون فیزیک ، صدا ، سیما ، نوع بیان و … مشخصات خاصی دارد و این مشخصات برای هر کسی یکسان نیست و متفاوت است ، من سال ها پشت دوربین بوده ام و با انواع اجراها آشنا هستم ، من تنها سعی کردم معدل یا میانگینی از نسل خودم باشم همین.

– من اجراهای لری کینگ و اپرا وینفری را برای خودم تحلیل کرده ام ، اینکه لری کینگ در برنامه های سیاسی و خانم وینفری در برنامه های خانوادگی و اجتماعی هنری معمولا با مهمان و مخاطبش چگونه ارتباط برقرار می کند.

– من فقط نوع اجرای آنها را نگاه کردم ، اینکه در مقابل مهمان بسیار بزرگشان هم خیلی راحت صحبت می کند و در خصوص پاسخ های مهمان هیچ گونه عکس العملی نشان نمی دهند، یکی از مسائلی که برایم مهم است و من در این دو مجری دیده ام این است که مجری نمی تواند بگوید این موضوع درست است یا غلط ، به نظرم خوب است که مخاطب همیشه نتیجه بگیرد ، یعنی ما قضاوت را به او بسپاریم.

– شما می بینید ساختارهای برنامه سازی از دهه ۶۰ تاکنون به یک شکل است مثلا برنامه صبحگاهی بخش های مشخصی دارد که همه شبکه ها در حال حاضر با یک ساختار برنامه تولید می کنند ، برای همین است که فلان برنامه صبحگاهی مخاطبانش را از دست داده است ، اگر برنامه ای با ساختاری جدید متنوع و جذب بخش شود مخاطبان زیادی کسب می کند.

– یکی از مشکلات صنف من این است که از طرف ما هر حرفی را می زنند ، من در طول این مدت با هیچ رسانه یا خبرنگاری صحبت نکرده ام حتی بسیاری از رسانه های مکتوب و مجازی با من تماس داشتند اما من با هیچ کجا مصاحبه ای نداشته ام ولی نمی دانم چرا این مطالب از زبان من گفته شده است ، نمی دانم باید چگونه با این ها برخورد کرد ، تنها نبود من در برنامه ها این بود که برنامه خوب و تأثیرگذاری به من پیشنهاد نشد ، اکثر برنامه ها همان برنامه های عادی بودند.

– مشکل من فقط شایعه نیست ، کافی است شما اسم من را در اینترنت جست و جو کنید ، وبلاگ هایی با عناوینی مثل کانون هواداران احسان علیخانی می بینند که هیچ کدام اینها مال من نیست ، من حتی ایمیل شخصی هم ندارم چه برسد به وبلاگ ، خیلی ها از این طریق با مردم ارتباط برقرار کردند که من همین جا اعلام می کنم من هیچ وبلاگ ، ایمیل یا سایتی ندارم ، استفاده من از اینترنت فقط برای جست و جوی اطلاعات است.

– بسیار زیاد در خصوص خودم شایعه شنیده ام ، سرطان شدید گرفتم ، از ایران برای همیشه رفتم ، به زندان اوین رفتم ، با نوه منوچهر نوذری هستم از جمله شایعاتی بود که به گوش خودم رسید.

– کسی به عنوان برادر من در شهر اصفهان به خواستگاری می رود و گویا کلاهبرداری می کند ، خانواده اصفهانی من را پیدا کردند و از من خواستند بگویم برادرم کجاست ، در حالی که من برادری نداشتم که بخواهد خواستگاری برود ، با کمک بچه های آگاهی فرد کلاهبردار را پیدا کردیم شاید باورتان نشود که از نظر قیافه بسیار شبیه من بود ، امیدوارم دیگر شاهد چنین اتفاق هایی در زندگی نباشیم.

– ما واقعاً چه تعداد مجری در کشور داریم ؟! وقتی یک بازیگر به راحتی می تواند به عنوان مجری در برنامه حاضر شود و حق الزحمه بیشتری هم درخواست کند پس این حق را می توان به مجریان داد که به کارهای دیگری برای کسب درآمد بپردازند ، مدیران رسانه ملی باید بدانند به این فکر باشند که مجریان متعهد و متخصص را حفظ کنند نه اینکه دست و بال آنها را ببندند.

شایعه‌ی ممنوع‌التصویرشدن

علیخانی در حین اجرای ویژه برنامه سال تحویل سال ۱۳۹۱ در واکنش به سخنان محمود احمدی نژاد که گفته بود وسایل ضروری عید در سر کوچه‌ی ما گران نیست،مردم تهران می‌توانند بیایند و از محله‌ی ما خرید عید را انجام دهند،به توبیخ و ممنوع‌الفعالیت وی از تلویزیون انجامید.ولی پس از یک روز شایعه‌ی ممنوع‌التصویر شدن علیخانی تکذیب شد.

ehsan-alikhani02

ehsan-alikhani

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا