احکام ، اعمال و دانستنی های مذهبی

احکام شیر دادن-قسمت اول

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از احکام،اعمال و دانستنیهای مذهبی همراه باشید :

رساله امام خمینی

احکام شیر دادن-قسمت اول

 

احکام شیر دادن

 

2464 اگر زنى بچه‏ اى را با شرایطى که در مساله گفته خواهد شد شیر دهد، آن بچه به این عده محرم مى‏شود:

اول: خود زن و آن را مادر رضاعى مى‏گویند.

دوم:شوهر زن که شیر مال اوست و او را پدر رضاعى مى‏گویند.

سوم: پدر و مادر آن زن هر چه بالا روند، اگر چه پدر و مادر رضاعى او باشند.

چهارم: بچه‏ هایى که از آن زن به دنیا آمده ‏اند، یا به دنیا مى‏آیند.

پنجم: بچه ‏هاى اولاد آن زن هر چه پایین روند،چه از اولاد او به دنیا آمده، یا اولاد او آن بچه‏ ها را شیر داده باشند.

ششم: خواهر و برادر آن زن اگر چه رضاعى باشند. یعنى به واسطه شیر خوردن، با آن زن خواهر و برادر شده باشند.

هفتم: عمو و عمه آن زن اگر چه رضاعى باشند.

هشتم: دایى و خاله آن زن اگر چه رضاعى باشند.

نهم: اولاد شوهر آن زن که شیر مال آن شوهر است، هر چه پایین روند، اگر چه اولاد رضاعى او باشند.

دهم: پدر و مادر شوهر آن زن که شیر مال آن شوهر است، هر چه بالا روند.

یازدهم: خواهر و برادر شوهرى که شیر مال او است اگر چه خواهر و برادر رضاعى او باشند.

دوازدهم: عمو و عمه و دایى و خاله شوهرى که شیر مال اوست هر چه بالا روند، اگر چه رضاعى باشند. و نیز عده دیگرى هم که در مسایل بعد گفته مى‏شود، به واسطه شیر دادن محرم مى‏شوند.

2465 اگر زنى بچه ‏اى را با شرایط‏ى که در مساله گفته مى‏شود شیر دهد پدر آن بچه نمى‏تواند با دخترهایى که از آن زن به دنیا آمده اند ازدواج کند و نیز نمى‏تواند دخترهاى شوهرى را که شیر مال اوست براى خود عقد نماید بلکه احتیاط واجب آن است که دخترهاى رضاعى او را هم براى خود عقد ننماید ولى جایز است با دخترهاى رضاعى آن زن ازدواج کند اگر چه احتیاط مستحب آن است که با آنان ازدواج نکند و نگاه محرمانه یعنى نگاهى که انسان مى‏تواند به محرم هاى خود کند به آنان ننماید.

2466 اگر زنى بچه ‏اى را با شرایط‏ى که در مساله گفته مى‏شود شیر دهد شوهر آن زن که صاحب شیر است به خواهرهاى آن بچه محرم نمى‏شود. ولى احتیاط مستحب آن است که با آنان ازدواج ننماید و نیز خویشان شوهر به خواهر و برادر آن بچه محرم نمى‏شوند.

2467 اگر زنى بچه ‏اى را شیر دهد به برادرهاى آن بچه محرم نمى‏شود و نیز خویشان آن زن به برادر و خواهر بچه‏اى که شیر خورده محرم نمى‏شوند.

2468 اگر انسان با زنى که دخترى را شیر کامل داده ازدواج کند و با آن زن نزدیکى نماید دیگر نمى‏تواند آن دختر را براى خود عقد کند.

2469 اگر انسان با دخترى ازدواج کند دیگر نمى‏تواند با زنى که آن دختر را شیر کامل داده ازدواج نماید.

2470 انسان نمى‏تواند با دخترى که مادر یا مادر بزرگ انسان او را شیر کامل داده ازدواج کند و نیز اگر زن پدر انسان از شیر پدر او دخترى را شیر داده باشد انسان نمى‏تواند با آن دختر ازدواج نماید و چنانچه دختر شیرخوارى را براى خود عقد کند بعد مادر یا مادر بزرگ یا زن پدر او از شیر همان پدر آن دختر را شیر دهد عقد باطل مى‏شود.

2471 با دخترى که خواهر یا زن برادر انسان از شیر برادرش او را شیر کامل داده نمى‏شود ازدواج کرد و همچنین است اگر خواهرزاده یا برادرزاده یا نوه خواهر یا نوه برادر انسان آن دختر را شیر داده باشد.

2472 اگر زنى بچه دختر خود را شیر دهد آن دختر به شوهر خود حرام مى‏شود و همچنین است اگر بچه ‏اى را که شوهر دخترش از زن دیگر دارد شیر دهد ولى اگر بچه پسر خود را شیر دهد زن پسرش که مادر آن طفل شیر خوار است بر شوهر خود حرام نمى‏شود.

2473 اگر زن پدر دخترى، بچه شوهر آن دختر را از شیر آن پدر شیر دهد، آن دختر به شوهر خود حرام مى‏شود چه بچه از همان دختر یا زن دیگر شوهر او باشد.

احکام شیر دادن-قسمت اول

شرایط شیر دادنى که علت محرم شدن است

2474 شیر دادنى که علت محرم شدن است هشت‏ شرط دارد:

اول: بچه شیر زن زنده را بخورد، پس اگر از پستان زنى که مرده است‏ شیر بخورد فایده ندارد.

دوم: شیر آن زن از حرام نباشد، پس اگر شیر بچه ‏اى را که از زنا به دنیا آمده به بچه دیگر بدهند، به واسطه آن شیر، بچه به کسى محرم نمى‏شود.

سوم: بچه شیر را از پستان بمکد پس اگر شیر را در گلوى او بریزند نتیجه ندارد. 

چهارم: شیر خالص و باچیز دیگر مخلوط نباشد.

پنجم: شیر از یک شوهر باشد. پس اگر زن شیردهى را طلاق دهند بعد شوهر دیگرى کند و از او آبستن شود و تا موقع زاییدن، شیرى که از شوهر اول داشته باقى باشد و مثلا هشت دفعه پیش از زاییدن از شیر شوهر اول و هفت دفعه بعد از زاییدن از شیر شوهر دوم به بچه ‏اى بدهد، آن بچه به کسى محرم نمى‏شود.

ششم: بچه به واسطه مرض شیر را قى نکند و اگر قى کند بنابر احتیاط واجب کسانى که به واسطه شیر خوردن به آن بچه محرم مى‏شوند باید با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمایند.

هفتم: پانزده مرتبه یا یک شبانه روز به طورى که ‏در مساله بعد گفته مى‏شود شیر سیر بخورد یا مقدارى شیر به او بدهند که بگویند ازآن شیر استخوانش محکم شده و گوشت در بدنش روییده است، بلکه اگر ده مرتبه هم به او شیر دهند احتیاط مستحب آن است کسانى که به واسطه شیر خوردن او به او محرم مى‏شوند با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمایند.

هشتم: دو سال بچه تمام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال او را شیر دهند به کسى محرم نمى‏شود بلکه اگر مثلا پیش از تمام شدن دو سال چهارده مرتبه و بعد از آن یک مرتبه شیر بخورد به کسى محرم نمى‏شود، ولى چنانچه از موقع زاییدن زن شیرده بیشتر از دو سال گذشته باشد و شیر او باقى باشد و بچه‏ اى را شیر دهد آن بچه به کسانى که گفته شد محرم مى‏شود.

2475 باید بچه در بین یک شبانه روز غذا یا شیر کس دیگر را نخورد ولى اگر کمى غذا بخورد که نگویند در بین، غذا خورده اشکال ندارد و نیز باید پانزده مرتبه را از شیر یک زن بخورد و در بین پانزده مرتبه شیر کس دیگر را نخورد ودر هر دفعه بدون فاصله شیر بخورد ولى اگر در بین شیر خوردن نفس تازه کند یا کمى صبر کند که از اولى که پستان در دهان مى‏گیرد تا وقتى سیر مى‏شود یک دفعه حساب شود اشکال ندارد.

2476 اگر زن از شیر شوهر خود بچه‏ اى را شیر دهد بعد شوهر دیگر کند و از شیر آن شوهر هم بچه دیگر را شیر دهد آن دو بچه به یکدیگر محرم نمى‏شوند اگر چه بهتر است‏ با هم ازدواج نکنند و نگاه محرمانه به یکدیگر ننمایند.

2477 اگر زن از شیر یک شوهر چندین بچه را شیر دهد همه آنان به یکدیگر و به شوهر و به زنى که آنان را شیر داده محرم مى‏شوند.

2478 اگر کسى چند زن داشته باشد و هر کدام آنان با شرایط‏ى که گفتیم بچه‏ اى را شیر دهد همه آن بچه‏ ها به یکدیگر و به آن مرد و به همه آن زنها محرم مى‏شوند.

2479 اگر کسى دو زن شیرده داشته باشد و یکى از آنان بچه ‏اى را مثلا هشت مرتبه و دیگرى هفت مرتبه شیر بدهد آن بچه به کسى محرم نمى‏شود.

2480 اگر زنى از شیر یک شوهر پسر و دخترى را شیر کامل بدهد خواهر و برادر آن دختر به خواهر و برادر آن پسر محرم نمى‏شوند.

2481 انسان نمى‏تواند بدون اذن زن خود با زنهایى که به واسطه شیر خوردن خواهرزاده یا برادر زاده زن او شده ‏اند ازدواج کند و نیز اگر با پسرى لواط کند نمى‏تواند با دختر و خواهر و مادر و مادربزرگ آن پسر که رضاعى هستند یعنى به واسطه شیر خوردن دختر و خواهر و مادر او شده ‏اند ازدواج نماید.

2482 زنى که برادر انسان را شیر داده به انسان محرم نمى‏شود، اگر چه احتیاط مستحب آن است که با او ازدواج نکند.

2483 انسان نمى‏تواند با دو خواهر اگر چه رضاعى باشند یعنى به واسطه شیر خوردن خواهر یکدیگر شده باشند ازدواج کند و چنانچه دو زن را عقد کند و بعد بفهمد خواهر بوده ‏اند در صورتى که عقد آنان در یک اولى صحیح و عقد دومى باطل مى‏باشد.

2484 اگر زن از شیر شوهر خود کسانى را که بعدا گفته مى‏شود شیر دهد شوهرش براو حرام نمى‏شود، اگر چه بهتر آن است که احتیاط کنند:

اول: برادر و خواهر خود را.

دوم: عمو و عمه و دایى و خاله خود را.

سوم: اولاد عمو و اولاد دایى خود را.

چهارم:برادر زاده خود را.

پنجم: برادر شوهر یا خواهر شوهر خود را.

ششم: خواهر زاده خود یا خواهر زاده شوهرش را.

هفتم: عمو و عمه و دایى و خاله شوهرش را.

هشتم: نوه زن دیگر شوهر خود را.

2485 اگر کسى دختر عمه یا دختر خاله انسان را شیر دهد به انسان محرم نمى‏شود ولى احتیاط مستحب آن است که از ازدواج با او خوددارى نماید.

2486 مردى که دو زن دارد اگر یکى از آن دو زن فرزند عموى زن دیگر را شیر دهد زنى که فرزند عموى او شیر خورده به شوهر خود حرام نمى‏شود.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا