نقد خودرو

نبرد دو گلادیاتور هایپرلوکس‌

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :


مجله تخت گاز – میلاد میرعابدینی:
برای کسی که پولش از پارو بالا می‌رود و پرداخت ۱۱ هزار دلار بابت یخچال ردیف عقب یک خودرو بی‌معنی است، هیچ چیز حدومرز ندارد. پس وقتی سراغ یک ‌هایپرلوکس چند صد هزار دلاری می‌رود، توقع بالاترین سطح آسایش و رفاه را دارد. بنتلی مولسان اسپید و مرسدس‌بنز می‌باخ، 2 خودرویی که کمی خنده‌دار است اگر بخواهیم در مورد کیفیت ساخت و راحتی آنها  اظهارنظر کنیم! چون هر دو آنها این موارد را برای سایر خودروسازان دنیا تدریس می‌کنند. هر دو از آخرین مدل‌‌های کمپانی‌‌های مرسدس‌بنز و بنتلی هستند که برای سال ۲۰۱۵ معرفی شده‌اند.

نبرد گلادیاتورهای هایپر لوکس‌

این سدان‌های مجلل انتخاب مشکل‌پسندان و تاجران ثروتمندی هستند که سال‌ها از عمرشان گذشته و دیگر حوصله کوچک‌ترین کم‌وکاستی ندارند و فقط می‌خواهند از پولشان لذت ببرند! بنتلی و مرسدس‌بنز سابقه درخشانی در لوکس‌سازی دارند، ولی میان آنها و سبک خودروسازی‌شان یک دنیا تفاوت است. مرسدس‌بنز به عنوان پرچم‌دار حوزه فناوری خودرو در دنیا شناخته می‌شود و گام‌به‌گام با جدیدترین تکنولوژی‌ها پیش می‌رود. در مقابل بنز مدگرا، بنتلی به شدت سنتی و کلاسیک قرار دارد که پس از سال‌ها، هنوز هم المان‌های مخصوصش در خودروسازی را حفظ کرده و مشتریان خاص خود را دارد. پس در ادامه ببینیم تعریف هر یک از این 2 ‌هایپرلوکس گران‌قیمت از تجمل‌گرایی و راحتی چیست.

نبرد دو گلادیاتور هایپرلوکس‌

Bentley mulsanne

تجمل‌گرایی با چاشنی بازیگوشی!

در صنعت خودروسازی نام بریتانیا با خودرو‌های لوکس و دست‌ساز گره خورده است. رولزرویس و بنتلی به عنوان 2 بازیگر اصلی انگلیسی در کلاس ‌هایپرلوکس‌ها به‌شمار می‌روند. سال ۲۰۱۴ برای بنتلی بهترین سال بود و فروش‌اش در این سال بیشتر از سال‌‌های دیگر بود. یکی از سدان‌های پرفروش و محبوب بنتلی، مولسان نام دارد که به عنوان لوکس‌ترین محصول بنتلی نخستین بار در سال ۱۹۸۰ و بر پایه رولزرویس SPIRIT شکل گرفت. بیشترین تقاضای مولسان به خاورمیانه و کشور‌های عربی مربوط می‌شود و بنتلی با باز گذاشتن دست مشتریان در سفارش خودرو مورد نظر خود، بیش‌ازپیش سعی در جلب نظر مشتریان مشکل‌پسند دارد.

نبرد گلادیاتورهای هایپر لوکس‌

مولسان، آمیزه‌ای از دقت و هنر

و اما نماینده بنتلی در این مقایسه! مولسان اسپید، آمیز‌ه‌ای از دقت آلمانی و هنر بریتانیایی که این روزها عنوان سریع‌ترین خودرو فوق‌لوکس جهان را یدک می‌کشد و تفاوت‌‌های زیادی با آن مولسان حوصله‌سربر اشرافی دارد. در نگاه اول ابعاد بزرگ بدنه کاملا جلب توجه می‌کند. بد نیست بدانید این سدان غول‌پیکر تنها ۱۰ اینچ از فورد F150 کوتاه‌تر است  و از مرسدس می‌باخ نیز طول بیشتری دارد. بنتلی مولسان ظاهر سنتی‌تر و کلاسیک‌تر از می‌باخ را به نمایش می‌گذارد و همین مورد باعث شده تا بسیاری از ثروتمندانی که سلیقه‌ای خاص دارند، میان می‌باخ، مولسان و حتی رولزرویس فانتوم، مولسان را انتخاب کنند.

 بدنه مولسان از خطوطی تشکیل شده که به خوبی انگلیسی بودن این خودرو را فریاد می‌زنند. گلگیر‌های جلو و جلوپنجره عمودی مستطیل شکل، فرم برجسته در کاپوت و خطوط نشات گرفته از جلوپنجره، قوس بالای گلگیر عقب و سبک طراحی در صندوق بار، همه‌وهمه بر اصالت بنتلی و ماهیت تجملی و کلاسیک آن تاکید دارند.

نبرد گلادیاتورهای هایپر لوکس‌

در مدل اسپید سعی شده تا با ایجاد تغییراتی جزیی در ظاهر، رنگ‌وبویی اسپرت به طراحی مولسان داده شود. به‌طور مثال، جلو پنجره مشبک که از جنس فولاد ضدزنگ ساخته شده، به رنگ مشکی درآمده و عبارت SPEED روی گلگیر‌های جلو حک شده است. چراغ‌‌های جلو و عقب نیز از لامپ‌‌های LED تشکیل شده‌اند و فرم دایر‌ه‌ای چراغ‌‌های جلو بیش از هر خودرو دیگری پای‌بند به اصول سنتی در طراحی است.

رینگ‌‌های ۲۱ اینچی در این مدل برای اولین‌بار به‌صورت جهت‌دار طراحی شده‌اند و رینگ‌‌های سمت راست با رینگ‌‌های سمت چپ متفاوت هستند.  تکمیل‌کننده تمام زیبایی‌‌های ظاهری مولسان، مجسمه دست ساز بنتلی در بالای جلو پنجره است که با روشن شدن خودرو از جای خود بیرون می‌‌آید. هم‌چنین برای مدل اسپید 4 رنگ منحصربه‌فرد SPECTRE، قرمز لاکی، قهو‌ه‌ای شتری و آبی MARLIN در نظر گرفته شده است تا این بنتلی ۳۵۰ هزار دلاری از همه نظر خاص و دوست‌داشتنی باشد.

نبرد دو گلادیاتور هایپرلوکس‌

گاو پوست کنده داخل کابین

وقت آن رسیده تا وارد کابین پر زرق‌وبرق مولسان شویم. حتی اگر در‌‌های مولسان را باز و به کابین‌اش نگاه نکنیم، با پیشینه‌ای که از خودرو‌های انگلیسی در زمینه تجمل‌گرایی در ذهن داریم، می‌توان حدس زد که چه فضای پر زرق‌وبرقی بر کابین مولسان حاکم است. فضایی که بی‌شباهت با یکی از اتاق‌‌های کاخ باکینگهام نیست!

با باز کردن در‌‌های بنتلی و مشاهده کابین متوجه می‌شوید که مبلغ 350 هزار پوند صرف چه مواردی شده. قدرت، پرستیژ و گاو پوست کنده! بله، برای پوشش کابین بنتلی از عالی‌ترین چرم ۱۷ گاو اروپایی استفاده شده تا در نبود آپشنی نظیر سامانه عطر پراکنی می‌باخ، بوی چرم طبیعی بهترین بویی باشد که می‌توانید در کابین مولسان استشمام کنید!

بنتلی تعریف دیگری برای دکوراتیو کابین یک خودرو مجلل دارد که کاملا با می‌باخ متفاوت است. در کابین بنتلی فضای عقب هم‌چون کابین هواپیما طراحی نشده است و همه چیز رنگ‌وبوی ساده‌تری از می‌باخ دارد. در عوض در نقطه‌نقطه کابین شاهد یک چیدمان سنتی و استفاده از ابزارک‌‌های کلاسیک هستیم. برخلاف می‌باخ، مولسان را می‌توان یک خودرو راننده‌محور در نظر گرفت. البته صندلی‌‌های عقب آنقدر راحت هستند که اگر به فرد دیگری اطمینان کردید و هدایت خودرو گران‌قیمت‌تان را به او سپردید، بتوانید در عقب کابین به بیزینس خود بپردازید.

نبرد دو گلادیاتور هایپرلوکس‌

ظرافت کنسول جلو همان چیزی است که از یک خودرو اصیل انگلیسی انتظار دارید. به‌خصوص نحوه طراحی دریچه‌‌های سیستم تهویه و  ابزارک‌‌های مکانیکی تنظیم آنها که واقعا زیبا هستند. تمام دکمه‌‌های روی کنسول جلو فلزی و براق هستند. بر خلاف مرسدس‌بنز، صفحه کیلومترشمار همان فرم آنالوگ و اسپرت دوست‌داشتنی را حفظ کرده و در مواقعی که نیازی به مانیتور ۱۰ اینچی جلو نیست، یک پوشش چوبی به‌صورت اتوماتیک روی آن را می‌پوشاند.

صحبت از قطعات چوبی کابین مولسان شد، پس بد نیست بدانید که برای چوب‌کاری کابین از گران‌قیمت‌ترین چوب‌‌های جنگلی استفاده شده است که مشتری می‌تواند از میان انوع مختلف یکی را انتخاب کند. این پنل‌‌های چوبی به‌صورت دست‌ساز ساخته و مونتاژ می‌شوند و به طرز ماهرانه‌ای لایه‌‌های فیبرکربن را در خود جای داده‌اند. جالب است بدانید در مدل muliner این پنل‌‌های چوبی به ذرات الماس مزین می‌شوند تا چشم از نگاه کردن به آنها خسته نشود.

دوخت صندلی‌ها و پنل در‌ها به‌صورت لوزی شکل است که وقار کابین را دوچندان می‌کند. هم‌چنین روی پشت‌‌سری صندلی‌ها لوگو بنتلی حک شده و خودروساز انگلیسی به جزییات مسخر‌ه‌ای هم‌چون نوع و رنگ دوخت صندلی‌ها نیز توجه کرده است!

نبرد دو گلادیاتور هایپرلوکس‌

دکوراتیو قسمت عقب کابین به‌کلی با می‌باخ تفاوت دارد. از آن کنسول بزرگ میان صندلی‌ها خبری نیست. هم‌چنین میز‌های پشت صندلی‌‌های جلو که ترکیبی از چوب و فلز هستند به‌صورت برقی باز می‌شوند و در مقابل سرنشینان قرار می‌گیرند. برای هر صندلی نیز یک سیستم سرگرمی به همراه مانیتور و هدفون مستقل در نظر گرفته شده است. میان 2 صندلی عقب یک مخزن سرد کننده ۱۱ هزار دلاری تعبیه شده است که درب آن نیز به صورت برقی و با یک دکمه دایر‌ه‌ای باز و بسته می‌شود.

داخل این مخزن 3 لیوان کریستالی بسیار گران‌قیمت قرار دارد و علاوه بر آنها می‌توان 2 شیشه نوشیدنی نیز در یخچال قرار داد. برای مولسان اسپید از سیستم صوتی NAIM با ۱۴ اسپیکر استفاده شده که قادر است ۲۲۰۰ وات قدرت تولید کند. مقایسه سیستم صوتی مولسان با سیستم صوتی می‌باخ هم‌چون مقایسه سالن موسیقی اپرا هاوس دورتمند با سالن موسیقی والت‌دیزنی است! اما باید خاطر نشان کرد که سیستم صوتی مولسان، یکی از قوی‌ترین سیستم‌‌های صوتی خودرو در دنیاست.

در کل کابین مولسان ساده‌تر، کلاسیک‌تر و اصیل‌تر از کابین می‌باخ طراحی شده و همان‌طور که اشاره شد، راننده‌محور است. فضای ردیف عقب شباهت بیشتری به یک ماشین لوکس دارد و شبیه کابین هواپیما نیست!

  غرش پیشرانه 8 سیلندر

وقت استارت زدن پیشرانه بنتلی رسیده! یک پیشرانه ۸ سیلندر تویین توربو که ۶۷۵۰ سی‌سی حجم دارد و با عملکرد فوق‌العاده‌اش ثابت می‌کند که مولسان فقط برای تجار حوصله‌سربر و پا به سن گذاشته ساخته نشده است. در پیشرانه مدل اسپید، مواردی نظیر محفظه احتراق، دریچه‌‌های ورودی، انژکتورها، شمع‌ها و خیلی قطعات دیگر از نو طراحی شده‌اند و ضریب فشار سرسیلندرها تغییر کرده است تا راندمان پیشرانه از مولسان معمولی به مراتب بالاتر باشد. نتیجه همه این تغییرات چیزی نیست جز توان خروجی ۵۳۷ اسب‌بخار در دور ۴۲۰۰ و گشتاور وحشتناک ۱۱۰۰ نیوتن‌متر در دور ۱۷۵۰!   بنتلی مولسان اسپید از می‌باخ تندوتیزتر است و علی‌رغم وزن ۲۶۸۵ کیلوگرمی، عقربه سرعتش در ۴.۹ ثانیه روی عدد ۱۰۰ می‌رسد.

نبرد دو گلادیاتور هایپرلوکس‌

هم‌چنین برخلاف می‌باخ که سقف سرعتش روی ۲۵۰ کیلومتر محدود شده، می‌توان با مولسان اسپید حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتربرساعت را تجربه کرد که حقیقتا بی‌نظیر است. اگر هم مسیر ترددتان شهر‌های شلوغ باشد، سیستم مدیریت موتور ۴ عدد از سیلندرها را غیرفعال می‌کند تا مصرف سوخت بی‌جهت بالا نرود.

یک گیرباکس ۸ سرعته ساخت فولکس‌واگن وظیفه انتقال قدرت به هر چهار چرخ را بر عهده دارد. با توجه به گشتاور زیاد، علاوه بر سامانه‌‌هایی نظیر بوست‌کنترل، زمان‌بندی تعویض دنده گیرباکس تغییر کرده است تا لاستیک‌‌های گران‌قیمت مولسان در چند دقیقه دود نشوند! در حالت رانندگی اسپرت، دور موتور پیشرانه بالای ۲۰۰۰ نگه داشته شده و عملکرد توربوها سریع‌تر از حالت عادی می‌شود. سیستم تعلیق نیز در 3 حالت اسپرت، کامفورت و بنتلی قابل تنظیم است.

برخلاف می‌باخ که رانندگی بسیار ساکت و آرامش‌بخشی دارد، مولسان اجازه بازیگوشی و شیطنت‌‌های گاه‌وبی‌گاه را به راننده می‌دهد و می‌توان گفت قاتل خط اتوی کت‌وشلوار سرنشینان همین بنتلی مولسان است.

Mercedes Maybach S600

تخت خواب متحرک!

اجازه دهید این بار از روال همیشگی خارج شویم و به جای این‌که به پیشینه و تاریخچه و همان بحث‌‌های معمول بپردازیم، چند دقیقه‌ای به یک خودرو کشیده و درخشان نگاهی بیاندازیم! یک لیموزین ۵.۵ متری که اگر نگاهی گذرا به ظاهرش داشته باشید، به خوبی از راهی که در آن قدم برمی‌دارد آگاه خواهید شد. خودرو مورد بحث ما چیزی نیست جز می‌باخ جدید که از زمان معرفی‌اش شکاف عمیقی در کلاس ‌هایپرلوکس‌ها ایجاد کرده است. کلاسی که تا پیش از این سلطنت آن در دست سدان‌های بزرگ رولزرویس و بنتلی بود. می‌باخ جدید و مرسدس‌بنز S کلاس W222 هم‌چون دو نیمه سیبی هستند که از وسط نصف شده. البته سهم می‌باخ از این سیب بیشتر از بنز S کلاس است!

نبرد گلادیاتورهای هایپر لوکس‌

دلیل این شباهت

در سال‌‌های انتهایی قرن بیستم، مرسدس‌بنز پس از نیم‌قرن تصمیم به احیای برند لوکس می‌باخ گرفت. با معرفی خانواده می‌باخ که شامل مدل‌‌های 62 و 57 می‌شد، دنیا با مفهومی تازه از تجمل‌گرایی آشنا شد. با این وجود، این احساس که می‌باخ بیش از یک بنز S کلاس فوق‌لوکس نیست، قوت گرفت و فروش‌اش هیچ‌گاه به حد مطلوب نرسید و در سال ۲۰۱۲ شرکت دایملر به تولید می‌باخ پایان داد. اما از این پس می‌باخ نیز هم‌چون AMG به عنوان یکی از سربازان قدرتمند لشکر مرسدس‌بنز شناخته می‌شود و دلیل این شباهت میان می‌باخ جدید و بنز کلاس S، سیاست جدید اشتوتگارتی‌هاست که تعریف و تمجیدها و انتقادات زیادی را در پی داشته.

 با تمام این تفاسیر، در سال ۲۰۱۵، از غرب تا شرق و از نمایشگاه گوانگ‌جو تا لس‌آنجلس، مرسدس‌بنز با معرفی می‌باخ جدید در 2 بازار اصلی، به رقبایی نظیر بنتلی و رولزرویس گوشزد کرد که می‌باخ هنوز هم زنده است و حرف‌‌های زیادی برای گفتن دارد! جالب است بدانید مدل جدید می‌باخ با دنیایی از آپشن‌‌های خاص و سامانه‌‌های مدرن، قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‌‌های قبلی می‌باخ دارد و قیمت بعضی از آپشن‌ها نظیر سامانه MAGIC SKY نیز در این مدل کاهش پیدا کرده است.  

نبرد دو گلادیاتور هایپرلوکس‌

ظاهر

اگر بخواهیم ظاهر می‌باخ جدید را در یک جمله توصیف کنیم، باید بگوییم در کنار جلوه لوکسی که در ظاهرش موج می‌زند، تا حدودی سنت را در برابر مدرنیته کمرنگ‌تر کرده و از طراحی مدرنی بهره می‌برد. بر خلاف بنتلی که به سنت‌‌های چندین و چند ساله‌اش پای‌بند مانده و اصالت را حفظ کرده است. بدنه می‌باخ از جنس آلومینیوم و فولاد با استحکام بالا ساخته شده و برای اتصال پنل‌‌های بدنه به یکدیگر، از جوش‌کاری آلومینیوم و جوش ROBOSCAN استفاده شده است که تمام این موارد به کاهش وزن می‌باخ کمک شایانی کرده‌اند.

 طراحی ظاهری می‌باخ در عین شباهت‌‌های فراوانی که با بنز S کلاس W222 دارد، از تفاوت‌‌های زیرکانه‌ای نیز با این سدان پرفروش مرسدس‌بنز برخوردار است تا یک نسخه فوق لوکس از S کلاس را به نمایش بگذارد. به‌طور مثال جلوپنجره می‌باخ از نو طراحی شده و نسبت به نمونه مشابه در S کلاس شکوه بیشتری دارد. هم‌چنین ستون میان در‌‌های جانبی به پوشش براق کرومی مزین شده و نشان می‌باخ روی ستون‌‌های عقب حک شده است. طراحی در‌‌های جانبی عقب با بنز کلاس S تفاوت دارد و در این مدل می‌باخ، شیشه لچکی عقب از مجموعه در جدا شده و به‌همین جهت در‌‌های عقب ۶۶ میلی‌متر از در‌‌های عقب S کلاس کوتاه‌ترند. اما ستاره سپر در نقاط مختلف بدنه برافراشته است تا فراموش نکنید که این کالسکه اشرافی دست‌پرورده کدام کمپانی است!

 در نگاه اول طول زیاد بدنه جلب توجه می‌کند، در حالی‌که می‌باخ جدید ۵ اینچ از بنتلی مولسان کوتاه‌تر است و تنها ۸.۱ اینچ نسبت به S کلاس طول بیشتری دارد. اما نسبت به S کلاس، ۲۰.۱ سانتی متر به فاصله میان محورها اضافه شده و فاصله محور‌هایش از بنتلی بلندتر است. یکی دیگر از مواردی که به‌شدت روی زیبایی و  انتقال حس لوکس می‌باخ تاثیر گذاشته، رینگ‌‌های ۲۰ اینچی  براق صیقلی است که فرمی کلاسیک و اشرافی دارند. S کلاس جدید اولین خودرو جهان بود که استفاده از لامپ‌‌های معمولی در چراغ‌‌های جلو و عقب را به فراموشی سپرد. چراغ‌‌های جلو و عقب می‌باخ جدید کاملا مشابه بنز S کلاس طراحی شده و تمام لامپ‌‌های موجود در آنها  از نوع LED هستند.

 هر یک از چراغ‌‌های جلو از ۶۵ لامپ LED و هریک از چراغ‌‌های عقب از ۳۵ لامپ LED تشکیل شده است. 2 خروجی اگزوز روی سپر عقب نیز از آخرین تفاوت‌‌های ظاهری می‌باخ با بنز S کلاس به شمار می‌رود. در کل می‌توان گفت طراحی ظاهری می‌باخ در سنت‌گرایی غلظت کمتری نسبت به بنتلی دارد و علی‌رغم نکات مثبتی که شباهتش با S کلاس به ارمغان آورده، این شباهت باعث شده تا عده‌ای پیش از پرداخت مبلغ بیش از ۳۰۰ هزار دلار برای می‌باخ جدید، کمی تردید کنند. چرا که در خیابان‌ها کمتر کسی متوجه تفاوت‌‌های ظاهری می‌باخ با Sکلاس خواهد شد و افرادی که سوار بر رولزرویس فانتوم و یا بنتلی مولسان هستند، قبل از دقت به نام‌ونشان می‌باخ روی بدنه، می‌توانند از دید بالاتری به سرنشینان می‌باخ نگاه کنند!

کابین آرامش بخش بنز

اما قبل از اینکه برای انتخاب می‌باخ دچار تردید شوید، اجازه دهید سری به کابین لوکس‌اش بزنیم. جایی که نظر هر فرد مشکل‌پسندی را تغییر می دهد. با باز شدن در‌‌های سنگین می‌باخ و مشاهده دکوراتیو کابین این لیموزین سوپرلوکس، یا چند دقیقه سکوت می‌کنید یا از تعجب چشم‌هایتان گرد می‌شود. مرسدس‌بنز در می‌باخ جدید هر چه در چنته داشته رو کرده تا یکی از مجهزترین و لوکس‌ترین کابین‌‌های خودرو را خلق کند. طراحی قسمت جلوی کابین و کنسول جلو تفاوت چندانی با بنز S کلاس W222 ندارد. اما فضای عقب کابین دقیقا جایی است که می‌باخ راحتی مطلق را به سرنشینان هدیه می‌کند. فضای پای ردیف عقب می‌باخ 2 برابر یک بنز S600معمولی است و به ۱۲.۸ اینچ می‌رسد.

نبرد گلادیاتورهای هایپر لوکس‌

در طراحی این قسمت از صندلی‌‌ جت‌‌های شخصی الهام گرفته شده و یک کنسول بزرگ 2 صندلی عقب را از یکدیگر مجزا کرده است. پشتی صندلی‌‌های عقب به اندازه ۴۳.۵ اینچ قابلیت خم شدن دارد تا در مواقع نیاز به حالت نیم‌تخت در بیاید. هم‌چنین در زیر صندلی‌ها یک استراحت‌گاه پا تعبیه شده که به صورت برقی از جای خود بیرون می‌آید و با هم‌راستا کردن مچ و ساق پا، راحتی این قسمت را فراهم می‌کند. حتی می‌توان صندلی جلو را با دکمه‌ای روی درب عقب حرکت داد و فضای قسمت عقب را بیشتر کرد.

صندلی‌ها علاوه بر سیستم‌‌های رایج در خودرو‌های لوکس، نظیر گرمکن، سرد کن و سیستم تهویه، به سیستم ماساژ حرفه‌ای با ۱۴ ماساژور مجهز شده‌ که این ماساژورها در ۶ برنامه مختلف تنظیم می‌شوند. علاوه بر این، این ماساژورها با گرمکن نقطه تحت ماساژ، سطح متفاوتی از راحتی و آرامش را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورند.

نبرد دو گلادیاتور هایپرلوکس‌

تمام زیر آرنجی‌‌های روی در‌ها و کنسول وسط، به گرمکن مجهز شده‌اند و یک میکروفون روی آینه وسط، برای برقراری ارتباط با ردیف عقب در نظر گرفته شده است. از چرم گاوهای جوان برای روکش کردن صندلی‌ها و پنل در‌ها استفاده شده که کیفیت بی‌‌نظیری دارد. علاوه بر پوشش‌‌ چرم دست‌دوز ناپا با طراحی لوزی شکل، پشت‌سری صندلی‌‌های عقب نیز مجهز به بالشتک‌‌هایی شده که هم‌چون بالشتک‌‌های جداگانه صندلی‌‌های عقب، پوششی از جنس آلکانترا دارند.

 برای هریک از صندلی‌‌های عقب یک میز آلیاژی با روکش چرم در کنسول وسط جاسازی شده که بر خلاف نمونه مشابه در بنتلی مولسان، با فرایندی مکانیکی از جای خود خارج می‌شوند. کمی عقب‌تر نیز یک یخچال کوچک میان 2 صندلی تعبیه شده که داخل درپوش آن 2 لیوان دست‌ساز بسیار شکیل از جنس نقره قرار دارد. جالیوانی‌‌های عقب نیز به تکنولوژی PELTIER مجهز شده‌اند و می‌توانند محتویات لیوان را گرم یا سرد کنند.

سیستم صوتی می‌باخ جدید شاهکاری از برند مشهور BURMESTER است که از ۲۴ بلندگو و ۲۴ کانال تقویت‌کننده تشکیل شده. اسپیکر‌های آلومینیومی دوار این سیستم صوتی با روشن شدن پیشرانه با حرکتی جادویی و چرخشی از جای خود بیرون می‌آیند و روی هم ۱۵۴۰ وات قدرت تولید می‌کنند. علاوه بر 2 مانیتور ۱۲.۳ اینچی کنسول جلو، برای هر یک از سرنشینان عقب یک مانیتور و یک هدفون جداگانه در نظر گرفته شده.  البته مرسدس‌بنز باید در سرعت سیستم سرگرمی عقب می‌باخ تجدید نظر کند.

برای آنکه سرنشینان ردیف عقب در می‌باخ جدید به اوج راحتی دست پیدا کنند، 2 ریموت کنترل برای هر یک از صندلی‌‌های عقب در دسترس است که به‌وسیله آنها می‌توان نویگیشن و سیستم سرگرمی عقب، نورپردازی، صدای سیستم صوتی و حالت ماساژور‌های صندلی‌ها را کنترل کرد. در کنار تمام این موارد، وجود سیستم AIRBALANCE یا عطرپراکنی فعال نیز به دلچسب شدن هوای کابین کمک شایانی می‌کند. این سامانه به جز نسل جدید S کلاس تا به حال در هیچ خودرویی دیده نشده و با 4 رایحه مختلف، هوای مطبوعی را برای کابین به ارمغان می‌آورد.

صحبت از سیستم تهویه شد، پس بد نیست اشاره‌ای کنیم به سیستم تهویه فوق حرفه‌ای می‌باخ که با نام THERMOTRONIC شناخته می‌شود و برای هریک از سرنشینان به‌صورت مجزا قابل تنظیم است. این سامانه تهویه حتی زیر نور شدید آفتاب نیز دمای کابین را ثابت نگه می‌دارد و 3 حالت MEDIUM، FOCUS و DIFFUSE  برای آن قابل انتخاب است که در هر حالت با توجه به میزان تابش نور خورشید و میزان رطوبت، دمای کابین به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود.

یک لیموزین بی نقص

در کنار تمام این موارد و به لطف وجود سامانه MAGIC SKY می‌توان درصد تیرگی شیشه‌‌های سقف پانوراما را تغییر داد و از ورود اشعه‌‌های مضر خورشید جلوگیری کرد. سیستم نورپردازی نیز در چند رنگ مختلف قابل تنظیم است و حتی در روشنایی روز نمایی خیره‌کننده برای کابین می‌باخ به ارمغان می‌آورد.

نبرد دو گلادیاتور هایپرلوکس‌

در یک لیموزین فوق لوکس، یکی از مهم‌ترین موارد عایق‌بندی و میزان آرامش کابین است. پس بد نیست بدانید که می‌باخ جدید ساکت‌ترین کابین دنیا را دارد و هم‌همه و شلوغی بیرون نمی‌تواند چرت سرنشینان عقب را پاره کند! می‌باخ جدید این سکوت کابین را مدیون عایق‌کاری کف خودرو و انجام تست‌‌هایی در تونل باد آیرواکوستیک است. به علاوه بخش قابل توجهی از ایزوله مخصوص کابین، به انتقال لچکی عقب به ستون C و استقلال در‌‌های عقب مربوط می‌شود. طراحی کابین می‌باخ جدید هم‌چون بنتلی سنتی و کلاسیک نیست، اما بدون شک در بحث تجمل‌گرایی و استفاده از آپشن‌‌های رفاهی یک سروگردن بالاتر از بنتلی مولسان قرار می‌گیرد.

12 سیلندر در دل می‌باخ

فراموش نکنید رقیبی که در مقابل می‌باخ قرار دارد، یکی از سریع‌ترین ‌هایپرلوکس‌‌های دنیاست. اما می‌باخ جدید با برخورداری از یک پیشرانه دست‌ساز ۱۲ سیلندر تویین توربو در زیر کاپوت، هیچ ترسی در مقابل حریف بریتانیایی ندارد. بلوک و سرسیلندر‌های پیشرانه می‌باخ از جنس آلومینیوم هستند و این پیشرانه با حجم ۵۹۸۰ سی‌سی  قادر است ۵۲۳ اسب‌بخار قدرت تولید کند. ۸۳۰ نیوتن‌متر گشتاور از دور ۱۹۰۰ در دسترس راننده قرار می‌گیرد و همین عمل هیجان رانندگی در دور‌های پایین را دوچندان می‌کند. البته می‌توان گفت لذت رانندگی با می‌باخ نصیب شوفر آن می‌شود، چرا که برخلاف بنتلی، اگر یک مرسدس می‌باخ خریداری کنید باید هزینه‌ای هم برای استخدام راننده در نظر بگیرید!

جعبه‌دنده می‌باخ از نوع ۷ سرعته اتوماتیک است که در اکثر محصولات جدید مرسدس‌بنز به چشم می‌خورد. تنظیمات دنده توسط اهرمی در پشت فرمان انجام می‌شود و پدال‌شیفت‌‌های پشت فرمان، هیجان را چاشنی رانندگی بی‌سروصدا و باکلاس می‌باخ می‌کنند. گشتاور به‌صورت دائمی به هر 4 چرخ منتقل می‌شود و این لیموزین ۲۸۰۰ کیلویی ظرف ۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. چنین شتاب و سرعت عملی در این کلاس شگفت‌انگیز است.

فرمان می‌باخ بسیار نرم و دقیق عمل می‌کند. هم‌چنین به لطف سیستم تعلیق بادی و اسکن مسیر توسط دوربین‌‌های ۳۶۰ درجه، سواری می‌باخ فوق‌العاده نرم و کم‌تکان است و حتی در مسیر‌های خاکی، سرنشینان فقط می‌توانند عوض شدن رنگ مسیر را احساس کنند! پایداری و دقت بی‌نظیر می‌باخ در حرکت به خط مستقیم بی‌نظیر است و به لطف سامانه MAGIC BODY، حرکات اضافی بدنه کنترل می‌شود. همین هندلینگ عالی باعث شده تا هدایت می‌باخ در سرعت‌‌های بالا راحت‌تر از بنتلی باشد. به علاوه ضریب درگ بدنه در این مدل به ۰.۲۶ رسیده که بهترین عملکرد در این کلاس است.

آپشن‌های بی انتها

مرسدس‌بنز یک رهبر در حوزه فناوری به شمار می‌رود و در می‌باخ جدید نیز از هیچ سامانه ایمنی دریغ نکرده و همین مورد می‌باخ را یک سروگردن بالاتر از مولسان قرار داده است.  از مهم‌ترین این سامانه‌ها می‌توان به سیستم PRESAFE اشاره کرد. این سامانه در سرعت‌‌های بالای ۵۰ کیلومتر احتمال برخورد را تشخیص می‌دهد و اقدام به متوقف کردن خودرو می‌کند. حتی برخورد از عقب نیز برای این سامانه قابل پیش‌بینی است و در چنین شرایطی کمربندها را سفت کرده و سیستم ترمز را خودبه‌خود درگیر می‌کند. کمربند‌های ایمنی از نوع BELTBAG هستند و به کیسه‌‌های هوا مجهز شده‌اند.

نبرد دو گلادیاتور هایپرلوکس‌

علاوه بر امکان کنترل فاصله با خودرو جلویی، می‌باخ جدید به رادار‌های جانبی نیز مجهز شده تا در پیچ‌ها فاصله مناسب را با طرفین حفظ کند. در کنار این سامانه‌ها، فرمان تا سرعت ۱۹۰ کیلومتر سبک رانندگی را تشخیص و خودش را با شرایط وفق می‌دهد. می‌باخ جدید حتی تابلو‌های راهنمایی را نیز تشخیص می‌دهد. در صورت خروج از خط، فرمان را به نشانه هشدار می‌لرزاند و در صورت نزدیک شدن به خودرو کناری، خودبه‌خود اقدام به ترمزگیری می‌کند. جالب است بدانید امکان خروج کامل سامانه‌‌های ایمنی از مدار وجود ندارد و تنها می‌توان بعضی از آنها را غیر فعال کرد.

با وجود تمام این موارد و این همه آپشن و سامانه رفاهی که در کابین می‌باخ گنجانده شده و از همه مهم‌تر کابین ساکت و بی‌صدایش، شاید به این نتیجه برسید که لیموزین‌‌های مجلل و فوق‌لوکس فقط برای تجار حوصله‌سربری ساخته شده‌اند که بیشتر درگیر چشم و هم‌چشمی و خودنمایی هستند تا لذت واقعی رانندگی!

در انتها…

اگر جیب‌تان آنقدر پرپول است که بتوانید یک راننده تمام‌وقت استخدام کنید، پابه‌سن گذاشته‌اید و دیگر حوصله رانندگی ندارید و می‌خواهید سکوت و آرامش مطلق بر کابین لیموزین تشریفاتی‌تان حکم‌فرما باشد و روی صندلی‌ها از ماساژ گرم لذت ببرید و سرگرم کار کردن با ده‌ها سامانه عجیب‌وغریب شوید، سراغ مرسدس‌بنز می‌باخ بروید.

 این خودرو آنقدر لوکس و مجلل است که اگر می‌توانست پرواز کند، دیگر نیازی به جت‌‌های شخصی گران‌قیمت نبود! اما در نقطه مقابل، بنتلی می‌تواند لذت بی‌نظیری در رانندگی را به مالکش هدیه دهد. آپشن‌ها و سامانه‌‌های الکترونیکی آن کمتر از می‌باخ است، اما مولسان چیزی در تجمل‌گرایی و راحتی کم ندارد.فقط یک چیز نسبت به می‌باخ بیشتر دارد و آن روح و پای‌بندی به سنت‌هاست. به علاوه می‌توان بعد از فراغت از جلسه‌‌های کاری و مهمانی‌‌های شیک و رسمی، با مولسان کمی شیطنت کرد و صدای جیغ لاستیک‌‌هایش را درآورد.

در اتوبان‌ها برای کوپه‌‌های اسپرت خط‌ونشان کشید و در تونل‌ها با پایین دادن شیشه‌‌هایش از صدای قُل‌قُل پیشرانه 8 سیلندر لذت برد!


منبع:
http://www.bartarinha.ir/fa/news/253735/نبرد-دو-گلادیاتور-هایپرلوکس‌

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا