احکام ، اعمال و دانستنی های مذهبی

احکام شیر دادن-قسمت دوم

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از احکام،اعمال و دانستنیهای مذهبی همراه باشید :

رساله امام خمینی

احکام شیر دادن-قسمت دوم

احکام شیر دادن

آداب شیر دادن

2487 براى شیر دادن بچه بهتر از هر کس مادر اوست و سزاوار است که مادر براى شیر دادن از شوهر خود مزد نگیرد و خوب است که شوهر مزد بدهد و اگر مادر بخواهد بیشتر از دایه مزد بگیرد شوهر مى‏تواند بچه را از او گرفته و به دایه بدهد.

2488 مستحب است دایه ‏اى که براى طفل مى‏گیرند دوازده امامى و داراى عقل و عفت و صورت نیکو باشد و مکروه است کم عقل یا غیر دوازده امامى یا بد صورت یابد خلق یا زنا زاده باشد و نیز مکروه است دایه‏ اى بگیرند که بچه ‏اى که دارد از زنا به دنیا آمده باشد.

مسائل متفرقه شیر دادن

2489 مستحب است از زنها جلوگیرى کنند که هر بچه ‏اى را شیر ندهند زیرا ممکن است فراموش شود که به چه کسانى شیر داده ‏اند و بعدا دو نفر محرم با یکدیگر ازدواج نمایند.

2490 کسانى که به واسطه شیر خوردن خویشى پیدا مى‏کنند مستحب است‏ یکدیگر را احترام نمایند ولى از یکدیگر ارث نمى‏برند و حق هاى خویشى که انسان با خویشان خود دارد براى آنان نیست.

2491 در صورتى که ممکن باشد مستحب است بچه را دو سال تمام شیر بدهند.

2492 اگر به واسطه شیر دادن حق شوهر از بین نرود زن مى‏تواند بدون اجازه شوهر بچه کس دیگر را شیر دهد، ولى جایز نیست بچه ‏اى را شیر دهد که به واسطه شیر دادن به آن بچه به شوهر خود حرام شود مثلا اگر شوهر او دختر شیرخوارى را براى خود عقد کرده باشد زن نباید آن دختر را شیر دهد، چون اگر آن دختر را شیر دهد خودش مادر زن شوهر مى‏شود و بر او حرام مى‏گردد.

2493 اگر کسى بخواهد زن برادرش به او محرم شود باید دختر شیرخوارى را مثلا دو روزه براى خود صیغه کند و در آن دو روز با شرایط‏ى که در مساله گفته شد زن برادرش آن دختر را شیر دهد.

احکام شیر دادن-قسمت دوم

2494 اگر مرد پیش از آن که زنى را براى خود عقد کند بگوید به واسطه شیر خوردن آن زن بر او حرام شده: مثلا بگوید شیر مادر او را خورده چنانچه تصدیق او ممکن باشد نمى‏تواند با آن زن ازدواج کند. و اگر بعد از عقد بگوید و خود زن هم حرف اورا قبول نماید عقد باطل است پس اگر مرد با او نزدیکى نکرده باشد یا نزدیکى کرده باشد ولى در وقت نزدیکى کردن زن بداند بر آن مرد حرام است، مهر ندارد و اگر بعداز نزدیکى بفهمد که بر آن مرد حرام بوده، شوهر باید مهر او را مطابق زنهایى که مثل او هستند بدهد.

2495 اگر زن پیش از عقد بگوید به واسطه شیر خوردن بر مردى حرام شده چنانچه تصدیق او ممکن باشد نمى‏تواند با آن مرد ازدواج کند و اگر بعد از عقد بگوید مثل صورتى است که مرد بعد از عقد بگوید که زن بر او حرام است و حکم آن در مساله پیش گفته شد.

2496 شیر دادنى که علت محرم شدن است به دو چیز ثابت مى‏شود:

اول: خبر دادن عده ‏اى که انسان از گفته آنان یقین پیدا کند.

دوم: شهادت دو مرد عادل یا چهار زن که عادل باشند ولى باید شرایط شیر دادن را هم بگویند مثلا بگویند ما دیده‏ ایم که فلان بچه بیست و چهار ساعت از پستان فلان زن شیر خورده و چیزى هم در بین نخورده و همچنین سایر شرطها را که در مساله گفته شد شرح دهند ولى اگر معلوم باشد که شرایط را مى‏دانند و در عقیده با هم مخالف نیستند و با مرد و زن هم در عقیده مخالفت ندارند لازم نیست‏ شرایط را شرح دهند.

2497 اگر شک کنند بچه به مقدارى که علت محرم شدن است ‏شیر خورده یا نه یا گمان داشته باشند که به آن مقدار شیر خورده، بچه به کسى محرم نمى‏شود ولى بهتر آن است که احتیاط کنند.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا