آشپزی

پاکسازی بهاری با خوراکی های سنتی

[ad_1]

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش آشپزی همراه باشید :

یکی ازشایع ترین انواع پاکسازی در فصل بهار خوردن آش‌های بهاره است که با مقادیر زیاد سبزیجات فصل پخته شده است. معمولا این آش‌ها در هر منطقه به صورت خاص و مخصوص آن منطقه و با استفاده از گیاهان دارویی همان منطقه پخته می‌شود.

مجله آَشپزی مثبت:

کاهو سکنجبین

خوراکی های بهاری سنتی

این، میان‌وعده ای بسیار مناسب برای فصل بهار است. کاهو مولد خون  و رقیق و صاف کننده آن است و از قدیم الایام در فصل بهار و تابستان از آن به عنوان یک خوراکی میان‌وعده و برای پاکسازی بدن در فصل بهاراستفاده می‌شده . مصرف کاهو باعث رفع عطش و کم شدن احساس گرمای زیاد بدن می‌شود و در افراد مسن باعث بهبود خواب می گردد.

مواد لازم

  • 1پیمانه سرکه
  •  2 پیمانه عسل یا شکر
  •  4 پیمانه آب
  • نعنای تازه به مقدار دلخواه


طرز تهیه:

ابتدا سرکه، عسل و آب  را مخلوط  کرده، روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. سپس کف روی آن را پیوسته جمع کنید تا به قوام آمده وغلیظ شود .بهتر است مخلوط آنقدر بجوشد تا میزان آب آن به نصف برسد. در انتها کمی برگ نعنای تازه یا  عرق نعنا اضافه کنید. دقت کنید برای سردمزاجان وصاحبان معده سرد بهتر است سکنجبین با عسل ودر گرم‌مزاجان با شکر سفید تهیه شود.

نکته: در بعضی مناطق کاهو را با شربت رب انار یا با سبزی‌های معطر خرد شده مصرف می کنند؛ مثلا در شمال ایران از دلال که مخلوطی از سبزی‌های کوهی مثل اناریجه، زولنگ، گشنیز وسرکه است استفاده می‌کنند تا از میزان سردی ونفاخیت کاهو بکاهند.


آش بهاره

خوراکی های بهاری سنتی

یکی ازشایع ترین انواع پاکسازی در فصل بهار خوردن آش‌های بهاره است که با مقادیر زیاد سبزیجات فصل پخته شده است. معمولا این آش‌ها در هر منطقه به صورت خاص و مخصوص آن منطقه و با استفاده از گیاهان دارویی همان منطقه پخته می‌شود.

موادلازم

حبوبات شامل نخود،عدس، لوبیا هر کدام یک پیمانه، بلغور گندم سه پیمانه، سبزی تره کوهی واسفناج به نسبت مساوی  150 گرم یا سبزی محلی بومی همان منطقه، نمک و فلفل قرمز به میزان دلخواه، به میزان لازم نعناداغ و پیازداغ

طرز تهیه:

ابتدا نخود، لوبیا وعدس را چند ساعت بخیسانید و بعد از شستن بگذارید تا بپزد. سپس بلغور گندم را به آن اضافه کرده، شعله را کم کنید و با حرارت ملایم بگذارید تا آش لعاب بیندازد. در انتها سبزی‌ها را به آش اضافه کنید. نمک وفلفل را هم بیفزایید. در بعضی مناطق این آش را با دوغ میل می‌کنند. توجه داشته باشید که طعم آش‌های بهاره معمولا بی‌مزه است و نباید طعم شوری یا ترشی آن غالب باشد. برای تزیین می‌توان از نعناداغ و پیازداغ استفاده کرد.


ماءالشعیر طبی

خوراکی های بهاری سنتی

مواد لازم

  • 75 گرم جو پوست کنده
  • 10 تا 14پیمانه آب (بسته به جنس جو)

طرز تهیه

ابتدا جورا شسته و با مقدار تعیین شده آب روی شعله ملایم قراردهید تا به آرامی بپزد. هر زمان جو شکفته شد حرارت را خاموش کنید تا جوها ته‌نشین شود. حالا آب روی آن را صاف کرده، در یخچال نگه دارید و در صورت بروز عطش، میل کنید.دقت کنید جو نباید آنقدر بپزد که لعاب بدهد.نکته قابل توجه این است که در معده‌های سرد و نفاخ بهتر است ماءالشعیر با گل‌قند میل شود و افرادی  که یبوست دارند نباید ما‌ءالشعیر مصرف کنند.ماءالشعیر رطوبت مناسب در بدن ایجاد می کند که مواد زاید انباشته در زمستان را جلا داده و پاک می کند. ماءالشعیر نباید همراه سکنجبین مصرف شود. این نوشیدنی بسیار مناسب برای افرادی است که با شروع بهار دچار احساس گرمی، عطش وخارش کل بدن می‌شوند.


منبع:
http://www.bartarinha.ir/fa/news/329345/پاکسازی-بهاری-با-خوراکی-های-سنتی

[ad_2]

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای آشپزی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا