دسر،شیرینی،مربا،نوشیدنی

حرص نخور دمنوش بخور!

[ad_1]

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش شیرینی پزی همراه باشید :

مجله سیب سبز: اگر آرامش نباشد، استرس و اضطراب جای آن را می‌گیرد و البته استرس، مادر همه بیماری‌هاست. بدن سالم یعنی بدنی عاری از هر بیماری و استرس. خیلی‌ها برای رسیدن به آرامش دست به کارهای عجیب و غریب و سخت و پر‌هزینه  می‌زنند، اما اگر دل‌تان نمی‌خواهد هزینه زیادی بپردازید و همین جا در خانه خودتان با آرامش روی مبل بنشینید و از زندگی لذت ببرید پس با دمنوش‌های آموزشی این مطلب همراه باشید.

حرص نخور دمنوش بخور!

دکتر نسرین بعیری، متخصص طب سنتی سه دمنوش و یک شربت را که در تقویت اعصاب و آرامش بدن نقش مهمی دارند به شما معرفی می‌کند.  

یک دمنوش جادویی 

تزریق آرامش در دوران افسردگی

بیماران مبتلا به افسردگی در کنار درمان اصولی بیماری توسط روانپزشک می‌توانند از دمنوش بادرنجبویه نیز استفاده کنند.

حرص نخور دمنوش بخور!

مواد لازم:

  • برگ بادرنجبویه: 5گرم
  • آب:  یک لیوان                                           
  • نبات زعفرانی یا عسل

طرز تهیه:

روزی دو بار، هر بار حدود 5‌گرم از برگ بادرنجبویه را در قوری چینی بریزید، با یک لیوان آب جوش به مدت 15دقیقه روی بخار دم کنید. سپس تا گرم است آن را صاف کرده با کمی عسل یا نبات سفید یا نبات زعفرانی واقعی، یک ساعت پیش از غذا یا دو ساعت پس از غذا بنوشید. در زمان خرید بادرنجبویه دقت شود که از مراکز معتبر خریداری شود. اگر کمی بادرنجبویه اصل را بین دو دست بمالید و سپس ببویید، بویی شبیه لیمو دارد. مصرف بادرنجبویه در مبتلایان به کم‌کاری تیروئید و خانم‌های باردار مجاز نیست.


خواب خوش
حق شما‌ست

 توصیه می‌شود افرادی که مشکل فشار‌خون دارند در خوردن دمکرده گل‌گاوزبان محتاط باشند و زیاده‌روی نکنند. همچنین دمنوش سنبل‌الطیب به تنهایی در کاهش عصبانیت، اضطراب و بی‌خوابی موثر است.

حرص نخور دمنوش بخور!

خوب بخوابیدعلت بی‌خوابی برخی افراد کمبود آرامش است، برای همین توصیه می‌شود قبل از مصرف داروهای خواب‌آور تلاش کنند تا آرامش لازم را به‌دست آورند. با این حال بی‌خوابی عوارض زیادی دارد؛ کاهش هوشیاری و خواب‌آلودگی روزانه بیش از حد می‌تواند حافظه و قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت تفکر و فرایند دریافت اطلاعات را به‌شدت کاهش دهد. همچنین روی سلامت جسمی تاثیر‌گذار است، از‌جمله فشار‌خون بالا، حمله‌های قلبی، افزایش وزن، اختلالات روحی مثل افسردگی و… اگر بی‌خواب هستید و دوست دارید به این مشکل پایان دهید توصیه می‌شود از این دمنوش استفاده کنید:

مواد لازم:

  • گل‌گاوزبان: یک قاشق غذاخوری
  •  سنبل‌الطیب : دو بند انگشت
  • لیمو عمانی: یک عدد

طرز تهیه:

گل‌گاو‌زبان و سنبل‌الطیب را در قوری بریزید و با یک عدد لیمو‌عمانی بگذارید برای نیم ساعت دم بکشد.


قلب سالم با
روانی آرام

 شما می‌توانید با خوردن شربت نباتی، سیستم قلبی و اعصابی خود را تقویت کنید. همچنین به‌عنوان یک داروی آرام‌بخش از آن استفاده کنید.

حرص نخور دمنوش بخور!

مراقب سلامت‌تان باشیدبعضی اوقات دست به هر کاری می‌زنیم تا آرامش را به روح خود بازگردانیم، چرا‌که فکر می‌کنیم آرامش فقط برای روح کافی است و جسم از آن سودی نمی‌برد. درصورتی که این‌گونه نیست، جسم هم به آرامش نیاز دارد.

مواد لازم برای تهیه شربتی از نبات به میزان یک کیلوگرم:

  • گلاب: 3‌کیلو
  •  زعفران: نیم مثقال

طرز تهیه:

ابتدا نبات و گلاب را با شعله ملایم بجوشانید، البته لازم است حین جوشاندن آن را هم بزنید. وقتی شربت قوام پیدا کرد زعفران را با گلاب حل کنید ‌و داخل آن بریزید. این شربت را می‌توانید همراه با آب یا عرقیات موثر در سیستم عصبی مثل بهارنارنج، عرق بیدمشک و… بنوشید.


امپراتور آرام‌بخش‌ها

دمنوش اسطوخودوس با عطر بی‌نظیر و آرام‌بخش خود، شما را آرام می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که اسطوخودوس سرعت فعالیت دستگاه عصبی را پایین می‌آورد و باعث آرامش فرد می‌شود .این خاصیت به رفع اضطراب، بیخوابی، استرس و افسردگی کمک می‌کند.

حرص نخور دمنوش بخور!

تخم بالنگو؛ بهترین درمان آنفلوآنزااسطوخودوس  را به میزان یک قاشق مرباخوری در یک لیوان آب جوش مثل چای دم کرده و همراه با نبات و عسل مصرف کنید. این دمنوش طبیعت گرم دارد همچنین آرام‌بخش و تقویت‌کننده سلول‏های عصبی است. باید توجه داشت که مصرف اسطوخودوس در افرادی که مزاج  بسیار گرمی دارند باعث بی‌قراری و تشنگی می‌شود، بنابراین بهتر است این دمنوش در این افراد مصرف نشود یا در صورت تمایل زیاد مصرف نکنند و با کمی شربت سکنجبین میل کنند تا دچار این مشکل نشوند.

مواد لازم برای 8 تا 10لیوان:

  • اسطوخودوس: یک قاشق مرباخوری
  • آب: یک لیوان
  • برگ نعناع تازه: 3 تا 4عدد


یک روش آسان
برای تهیه دمنوش

برای ‌تهیه دمنوش معمولا یک قاشق مرباخوری از قسمت مورد‌نظر گیاه را در یک فنجان آب جوش بریزید سپس در آن را به مدت 10دقیقه بگذارید. بعد از این زمان می‌توانید آن را از صافی رد کنید  و همراه ‌نبات یا عسل مصرف کنید. البته نکته دیگری که باید هنگام تهیه دمنوش‌ها به آن توجه داشته باشید این است که بعضی وقت‌ها ممکن است نیاز باشد زمان دم کردن طولانی‌تر باشد؛ مثلا دمنوش‌هایی که از چوب گیاه (مثل دارچین)، ریشه (مثل زنجبیل) یا بذر (مثل انیسون و رازیانه) تهیه می‏شوند باید زمان بیشتری دم بکشند درحالی‏که اگر دمنوش از برگ یا گل باشد باید در مدت کمتری یعنی 10 تا 20دقیقه دم بکشد.

حرص نخور دمنوش بخور!

باتوجه به اینکه اغلب دمنوش‌ها حاوی رنگدانه، آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضدسرطان، ضددیابت، ضدفشارخون و ضدبیماری‌های قلبی- عروقی هستند و برخی آنها باعث کاهش خستگی و تمدد اعصاب شده و برخی تقویت‌کننده معده، روده، کلیه و کبد است اغلب به‌صورت روزانه استفاده شده و گاهی در مصرف آن زیاده‌روی می‌شود، اما باید بدانید دمنوش‌ها مثل برخی داروهای گیاهی یا شیمیایی امکان دارد همچون شمشیر دولبه عمل کنند، یعنی در کنار مزایایی که دارند اگر به‌درستی و به‌اندازه استفاده نشوند ممکن است ضررشان بیشتر از سودشان باشد.

درنتیجه دمنوش‌ها باید به میزان متعادل و در‌صورت بیماری با مشورت پزشک مصرف شوند، بنابراین توصیه می‌شود این دمنوش‌ها را یک یا دو بار در روز بنوشید و بعد از مدتی مثلا یک ماه مصرف‌شان را  قطع کنید و در صورت تمایل یک یا دو ماه بعد مجدد مصرف کنید. همچنین خانم‏های باردار و شیرده ممکن است از اطرافیان شنیده باشند که برخی دمنوش‌ها و حتی برخی عرقیات خوردن‌شان در دوران بارداری فوایدی برای جنین و حتی خود مادر دارد؛ این گفته را نقض نمی‌کنم اما زمانی مادران در این دوران می‌توانند از فواید دمنوش‌ها بهره‌مند شوند که قبل از مصرف حتما با پزشک متخصص (‌هم متخصص زنان و هم متخصص طب سنتی‌) مشورت داشته باشند. 


منبع:
http://www.bartarinha.ir/fa/news/283315/حرص-نخور-دمنوش-بخور


بازدید: 113

شبکه های اجتماعی:



Bookmark and Share

[ad_2]

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای شیرینی پزی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا