نقد خودرو

بررسی اتومبیل کیا Kia Sorento 2015

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

نگاهی مختصر به اتومبیل کیا Kia Sorento 2015

بررسی اتومبیل کیا Kia Sorento 2015

بررسی کیا سورنتو

نگاهی مختصر به اتومبیل کیا Kia Sorento 2015

مقدمه

کمپانی “Kia Motors” یا “کیا موتورز ” یک شرکت خودروسازی کره‌ای محسوب می‌شود که طی چند سال اخیر و به ویژه از سال 2013 تاکنون پیشرفت‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است. این کمپانی در طول سال 2013 توانست چیزی در حدود 2،750،000 دستگاه خودروی بهره‌مند از استانداردهای لازم را تولید و به بازار عرضه نماید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول کره‌ی جنوبی واقع شده و “کیا موتورز ” در کشورهای آمریکا، چین، کره، ویتنام و اسلواکی کارخانه‌ی تولید اختصاصی خویش را دارد.

اتومبیل Kia Sorento 2015 یک نمونه از خودروهای با کیفیت و شاسی بلند شرکت کیا موتورز به شمار می‌رود که اساسا در دو نسخه‌ی متنوع با نمادهای اختصاصی SX و SLX عرضه شده است. هر یک از نسخه‌های این اتومبیل قابلیت‌ها و آپشن‌های منحصربه‌فرد خویش را دارند. به‌طورکلی قیمت این خودرو هم‌اکنون در بازارهای ایالات متحده از قیمت پایه‌ای 25،795 دلار آغاز و تا 31،991 دلار قابل افزایش است. در این مقاله ما قصد داریم که به طور مختصر نگاهی به جنبه‌های طراحی این خودروی شاسی بلند داشته باشیم، بنابراین با مجله‌ی سیستم ستون همراه باشید.

بررسی کیا سورنتو

مشخصات کلی:

  • برند تولید کننده: کیا موتورز (Kia Motors)
  • مدل: Sorento SXL 2015
  • سبک خودرو: شاشی بلند و هاچ بک، چهار در با ظرفیت 4 الی 6 سرنشین، هر چهار چرخ محرک
  • سیستم مولد قدرت: دارای سه نسخه‌ی متنوع که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت
  • سیستم انتقال قدرت: گیربکس نیمه خودکار 6 مرحله‌ای
  • طول خودرو: 4.75 متر
  • عرض خودرو: 1.89 متر
  • ارتفاع خودرو: 1.69 متر
  • وزن نهایی: 1882.5 کیلوگرم
  • شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت: با توجه به سیستم مواد قدرت خودرو از 6.8 ثانیه تا 8.6 ثانیه متغیر خواهد بود
  • سرعت نهایی: 260 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت به ازای هر 100 کیلومتر: با توجه به سیستم مولد قدرت خودرو از 10.5 تا 11.5 لیتر متغیر خواهد بود 

 

طراحی و ظاهر

همانگونه که مشاهده می‌کنید اتومبیل Kia Sorento 2015 به سبک شاسی بلند و هاچ بک طراحی شده. این خودرو در دو نسخه‌ی SX و SXL از سوی شرکت کیا موتورز طراحی و عرضه می‌شود و هر یک از این نسخه‌ها از نظر ظاهری تفاوت‌های ناچیزی را نسبت به یکدیگر خواهند داشت. در تصویر زیر نمایی از بخش پشتی و همچنین رو به روی این دو نسخه‌ از اتومبیل Sorento 2015 شرکت کیا را مشاهده می‌کنید.

بررسی کیا سورنتو
بررسی کیا سورنتو

به‌طورکلی طراحی ظاهری اتومبیل Kia Sorento 2015 بسیار زیبا و مناسب انجام شده است. مطمئنا شما هم با نگاه کردن به این خودرو از طراحی جالب و هماهنگ اجزای متنوع آن مجذوب خواهید شد. طول و عرض این اتومبیل به ترتیب برابر با 4.75 متر و 1.89 متر بوده و ارتفاع بدنه‌ی آن به 1.69 متر می‌رسد. همچنین وزن نهایی این خودرو در شرایط ماکسیمم برابر با 1882.5 کیلوگرم خواهد بود.

بررسی کیا سورنتو

علیرغم اینکه کمپانی کیا اتومبیل Sorento 2015 خویش را به سبک هاچ بل طراحی کرده و ظرفیت سرنشینان آن را نیز به شش سرنشین رسانده، باز هم در بخش پشتی این خودرو فضایی را به منظور انبار کردن لوازم مورد نیاز و ضروری در نظر گرفته است. در واقع تعداد سرنشینان این خودرو بنا به سلیقه و شرایط شما می‌تواند بین 4 الی 6 نفر تغییر یابد. در تصویر زیر این موضوع به گونه‌ای کاملا محسوس قال مشاهده است. با خواباندن صندلی‌های مضاعف طراحی شده برای این اتومبیل نسبتا فضای بسیار زیادی را به منظور انبار کردن لوازم ضروری خویش در اختیار خواهید داشت، اما چنانچه از صندلی‌های مضاعف این خودرو استفاده کنید فضای ذخیره‌سازی لوازم شما نیز به نسبت کاهش خواهد یافت.

بررسی کیا سورنتو
بررسی کیا سورنتو

اما این تمام ظرفیت انبار سازی لوازم و تجهیزات این خودرو محسوب نمی‌شود. شما می‌توانید صندلی‌های ردیف بعدی و مربوط به سرنشینان سوم و چهارم را نیز خوابانده و از این طریق بخش عمده‌ای از اتاق خودروی Kia Sorento 2015 را کاملا خالی کنید. در این شرایط فضایی خالی که در اختیار شما قرار داده می‌شود به اندازه‌ای است که دو فرد بالغ می‌توانند در این فضا دراز کشیده و به طور همزمان استراحت کنند.

بررسی کیا سورنتو

طراحی داخلی این اتومبیل و بخش مربوط به راننده و سرنشین جلوی آن نیز به شیوه‌ای فوق‌العاده دقیق انجام شده و این خودرو قابلیت‌های متنوعی را در اختیار راننده قرار خواهد داد. صفحه نمایش لمسی، سیستم صوتی قدرتمند و پیشرفته‌ی شش بلندگویی، رادیوی ماهواره‌ای، آینه‌ی الکتروکرومیک، فرمان تلسکوپی و سایر تجهیزات برقی تنها بخشی از قابلیت‌های داخلی خودروی Kia Sorento 2015 به شمار می‌روند.

بررسی کیا سورنتو

 

سیستم مولد قدرت

همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم سیستم مواد قدرت اتومبیل Kia Sorento 2015 در سه نسخه‌ی متنوع طراحی شده است. نسخه‌ی اول آن شامل موتوری 4 سیلندر و میل‌سوپاپ رو بهره‌مند از 16 سوپاپ بوده که توان تولید قدرت نهایی برابر با 185 اسب بخار و گشتاور نهایی معادل با 241 نیوتن متر را به همراه دارد.

بررسی کیا سورنتو

نسخه‌ی دوم سیستم مولد قدرت این اتومبیل شامل موتوری 4 سیلندر و خطی با حجم 2 لیتر و از نوع میل‌سوپاپ رو بوده که به توروبوشارژر اختصاصی و سیستم اینترکولر (سردکن سیال موتور) تجهیز است. این موتور از 16 سوپاپ بهره‌مند بوده که 8 سوپاپ آن از نوع گاز و 8 سوپاپ دیگر از نوع دود هستند و به طور جفت‌جفت در سیلندرهای این خودرو به کار گرفته شده‌اند؛ بنابراین هم یک از سیلندرهای این موتور دارای چهار سوپاپ (دو سوپاپ دود و دو سوپاپ گاز) خواهند بود و این امر تاثیر به سزایی در مکش و تخلیه‌ی بهتر خواهد داشت. این موتور قادر به تولید قدرت ماکسیممی معادل با 240 اسب بخار و گشتاور نهایی برابر با 352.5 نیوتن متر خواهد بود.

بررسی کیا سورنتو

اما نسخه‌ی سوم سیستم مولد قدرت در نظر گرفته شده برای خودروی Kia Sorento 2015 از موتوری 6 سیلندر و V شکل با ظرفیت 3.3 لیتر و از نوع میل‌سوپاپ رو بهره‌مند است که 24 سوپاپ را به همراه دارد؛ بنابراین سیستم عملکرد سوپاپ این موتور 6 سیلندر دقیقا مشابه با عملکرد موتور 4 سیلندر آن خواهد بود. این موتور قدرتمند قادر به تولید نیروی ماکسیممی معادل با 290 اسب بخار و گشتاوری برابر با 342 نیوتن متر خواهد بود.

 

سیستم انتقال قدرت

کمپانی کیا موتورز اتومبیل Sorento 2015 خود را به سیستم انتقال قدرت نیمه خودکار شش مرحله‌ای تجهیز کرده است. گیربکس نیمه خودکار یا نیمه خودکار گونه‌ای از جعبه‌دنده‌ها به شمار می‌رود که در آن عملیات تعویض دنده به طور کاملا خودکار انجام نشده و راننده می‌بایست به منظور تعویض دنده پدال کلاچ در نظر گرفته شده برای سیستم را بفشارد. پس از فشردن کلاچ اختصاصی نیاز به تعویض دستی دنده نبوده و مراحل بعدی به طور خودکار توسط گیربکس اتومبیل انجام خواهد شد.

بررسی کیا سورنتو

با توجه به طراحی این خودرو شاسی بلند بودن آن، گیربکس اتومبیل نیز بیشتر یک گیربکس قدرتی در نظر گرفته شده است، بااین‌وجود عملکرد موتور قدرتمند نسخه‌ی سوم این خودرو در کنار گیربکس قدرتی آن سرعت ماکسیممی برابر با 260 کیلومتر در ساعت را برای شما به همراه خواهد داشت. کیا در طراحی خودروی Sorento 2015 از سیستم 4WD یا “چهار چرخ محرک ” استفاده کرده که بدین سبب عملکرد اتومبیل در شرایط جاده‌ای سخت و دشوار مانند جاده‌های کوهستانی یا ماسه‌ای فوق‌العاده بهبود خواهد یافت.

بررسی کیا سورنتو

 

هندلینگ و قابلیت فرمان‌پذیری

با توجه به سیستم 4WD (چهار چرخ محرک) و همچنین سیستم انتقال قدرت مبتنی بر جنبه‌های قدرتی در نظر گرفته شده برای این اتومبیل و سیستم فرمان تلسکوپی آن، فرمان‌پذیری خودرو اصطلاحا هندلینگ آن به یکی از نقاط قوت طراحی خودروی Kia Sorento 2015 تبدیل شده است. شما با استفاده از این اتومبیل به راحتی و با اطمینان خاطر می‌توانید در جاده‌های کوهستانی و پر پیچ‌وخم رانندگی نمایید.

بررسی کیا سورنتو

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در طول این مقاله به بررسی مختصر جنبه‌های طراحی و عملکردی اتومبیل Kia Sorento 2015 پرداختیم. این اتومبیل به واقع طراحی شیک و قابلیت‌های قابل قبولی را به همراه دارد و استفاده از آن برای دوستداران خودروهای شاسی بلند می‌تواند تجربه‌ای مناسب را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. در ادامه طبق روال معمول به جنبه‌های طراحی و عملکردی خودروی Sorento 2015 کمپانی کیا موتورز نمراتی از 0 تا 5 داده خواهد شد. 

  • طراحی و ظاهر: 4.5
  • سیستم مولد قدرت: 4.5
  • سیستم انتقال قدرت: 4.75
  • هندلینگ و قابلیت فرمان‌پذیری: 4.75
  • امتیاز کل: 4.60

 

 

لینک منبع

4.5/5 - (2 امتیاز)
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا