نقد خودرو

بررسی خودروی بی ام دبلیو BMW مدل 535 سری دی

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

اولین آزمون ماشین بی ام دبلیو BMW مدل 535 سری دی

بررسی خودروی بی ام دبلیو BMW مدل 535 سری دی

بررسی  بی ام دبلیو 535d

اولین آزمون ماشین بی ام دبلیو BMW مدل 535 سری دی

طی سال‌های گذشته، آزمایش‌های و آزمون‌های زیادی در مورد ماشین‌های دیزلی انجام‌شده و نتیجه این بوده که ماشین‌های دیزلی بسیار بهتر هستند. فقط هزینه آن زیاد است. یک باک پر از گازوئیل قیمتی بسیار گران‌تر از یک باک پر از بنزین دارد. (در اروپا قیمت گازوئیل از بنزین بیشتر است) ولی به همان نسبت هم به‌مراتب مصرف کمتری دارد و قدرت موتور در این ماشین‌ها بیشتر است. مدل 2015 بی.ام.دبلیو 535 دی، یکی از بهترین ماشین‌های دیزلی است. در سال 2014، گازوئیل و بنزین هر دو بسیار گران‌تر از امسال بوده‌اند. در سال گذشته من برای هر یک گالن گازوئیل (هر گالن تقریباً برابر با 3/78 لیتر است) باید 4 دلار پرداخت می‌کردم.

بررسی  بی ام دبلیو 535d

بیشتر افراد می‌گویند که هزینه یک باک گازوئیل تقریباً 30 درصد بیشتر از بنزین است. ولی در حال حاضر قیمت سوخت دیزلی تا حد زیادی کاهش یافته است. ولی هنوز هم بنزین ارزان‌تر است. در حال حاضر قیمت هر گالن بنزین 2.78 دلار است، درحالی‌که قیمت هر گالن گازوئیل 3.09 دلار است. آزمایشی درباره تفاوت ماشین‌های گازسوز و گازوئیل سوز صورت گرفته و نتیجه آن این بود که یک ماشین گازسوز در هر مایل، 9 سنت هزینه سوخت دارد و ماشین گازوئیل سوز در هر مایل 8 سنت هزینه سوخت دارد؛ و در یک مسیر 150.000 مایلی، دیزل 1500 دلار در هزینه صرفه‌جویی می‌کند؛ و یکی دیگر از مزیت‌های ماشین‌های دیزلی نسبت به ماشین‌های گازسوز، سرعت خریدوفروش آن‌هاست. ماشین‌های دیزلی خیلی راحت‌تر خریدوفروش می‌شوند.

بررسی  بی ام دبلیو 535d

بنابراین حتی با اینکه ممکن است بنزین کمی ارزان‌تر باشد، ولی هنوز هم خرید ماشین دیزلی بسیار معقولانه‌تر است. ولی همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، این تنها دلیل برای خرید ماشین دیزلی نیست و دلایل دیگری هم وجود دارند؛ و طبق تستی که در دو ماشین 535 بنزینی و 535 دیزلی انجام شد، مدت زمان لازم برای رسیدن به سرعت 60 مایل در ساعت در هر دو یکسان و برابر 5.5 ثانیه است؛ اما نوع دیزلی بسیار راحت‌تر این کار را انجام می‌دهد و نیاز به تعویض دنده کمتری دارد. البته در یک مسابقه آزمایشی، 535 بنزینی مسافت یک چهارم مایل را در مدت 14 ثانیه طی کرد و از 535 دیزلی که همین مسافت را در مدت 14.2 ثانیه طی کرده بود، پیشی گرفت. ولی به‌طور کلی در رانندگی معمولی و نه مسابقه‌ای، نوع دیزلی کارآمدی بیشتری از خود نشان داده است. سواری این ماشین بسیار راحت است و ماشین مناسبی برای مسافت‌های طولانی است. این ماشین ضربه و تکان‌های خیلی کمی دارد و اصلاً روی قدرت و سرعت ماشین تأثیری نمی‌گذارد.

بررسی  بی ام دبلیو 535d

ممکن است که شما دست‌اندازهای جاده را احساس کنید ولی کمک فنرها باعث تخفیف شدت تکان خوردن ماشین در هنگام تماس با دست انداز ها می‌شوند؛ و این کار را طوری انجام می‌دهند که نه ماشین صدمه‌ای ببیند و نه سرنشینان متوجه تکان‌ها شوند؛ به عبارت دیگر بسیار راحت است. بااینکه این ماشین بسیار بزرگ است ولی به‌راحتی و باقدرت تمام حرکت می‌کند. صندلی‌های عقب این ماشین بزرگ و جادار هستند و سفری راحت را برای سرنشینان فراهم می‌کنند. البته ممکن است که تکان‌های کمی را احساس کنید ولی راحتی آن بیشتر است.

بررسی  بی ام دبلیو 535d

لذت رانندگی با این ماشین در مسافت‌های طولانی به مراتب بیشتر است. فنّاوری مدرن به‌کاررفته در این ماشین در نوع خود بی‌نظیر است. این ماشین، به‌هیچ‌عنوان ماشین ظریفی نیست و اصلاً هم آرام رفتن را دوست ندارد، پس بهتر است یک راننده حرفه‌ای آن را براند. اگر یاد بگیرید که چگونه باید با این ماشین رانندگی کنید، حتماً لذت زیادی از آن خواهید برد. مزیت ماشین‌های دیزل را هنگام رانندگی در جاده‌های پرپیچ‌وخم می‌توان متوجه شد. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، بی.ام.دبلیو مدل 535 بنزینی در جاده‌های صاف و هموار سرعت بیشتری نسبت به 535 دیزلی داشت ولی قدرت نوع دیزلی در جاده‌های پرپیچ‌وخم به‌مراتب بیشتر از نوع بنزینی است؛ و تقریباً به‌اندازه یک‌دهم نسبت به مدل بنزینی، سریع‌تر یک مسیر پیچ‌وخم دار را طی می‌کند. یکی دیگر از تفاوت‌های مدل بنزینی و دیزلی این ماشین این است که مدل دیزلی تقریباً 78 پوند (معیار اندازه‌گیری، معادل با 454 گرم) سنگین‌تر از مدل بنزینی است که البته اختلاف کوچکی است و قابل چشم‌پوشی است.

بررسی  بی ام دبلیو 535d

علاوه بر مقایسه، من فرصت رانندگی با مدل 535 دیزلی را در یک سفر جاده‌ای داشتم؛ و در طی این مسیر در تمام مدت، سرعتی بیش‌ازحد مجاز داشتم. این ماشین در یک سفر 600 مایلی تقریباً 36 گالن (معادل 3.78 لیتر) گازوئیل مصرف کرد. البته در نظر داشته باشید که کمی ترافیک و رانندگی در شهر هم داشتم. بااینکه هزینه این سوخت بسیار بالاست ولی بعد از رانندگی با این ماشین می‌توانید قدرت آن را دریابید.

مدلی که ما آن را آزمون کردیم قیمتش 66,425 دلار بود و به‌اندازه مدلی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید مجهز نبود، حتی دوربین جلو هم نداشت. این ماشین به‌طورکلی خیلی محکم است. تمام قسمت‌های ماشین مستحکم هستند چه داخل آن، چه بیرون آن. هیچ‌چیزی در این ماشین خم نمی‌شود و قابل انعطاف نیست، همه چیز سفت است؛ و وقتی که صندلی‌ها را تنظیم می‌کنید طوری محکم و سفت بر سر جایشان قرار می‌گیرند که گویی اصلاً این صندلی در آنجا چسبیده است. هیچ تکانی در آن‌ها وجود ندارد.

بررسی  بی ام دبلیو 535d

شکل ظاهری فرمان این ماشین به‌نوعی انقلابی در ماشین‌های بی.ام.دبلیو بوده است. فرمان این ماشین مثل مدل‌های قبلی بیش از اندازه کلفت و ضخیم نیست؛ و در عین حال آن‌قدری هم نرم نیست که دست شما را خسته کند؛ و به طور کلی این ماشین برای مسافت‌های طولانی مثل یک سفر 700 مایلی، بسیار راحت است و اصلاً خسته‌کننده نیست.

بررسی  بی ام دبلیو 535d

اگر من تصمیم داشتم که همین فردا یک بی.ام.دبلیو سری پنج بخرم، حتماً و به‌طورقطع نوع دیزل آن را انتخاب می‌کردم. مزایای بسیار برجسته این مدل به قدری زیاد است که تصمیم‌گیری را برای من راحت می‌کند.

ماشین‌های دیزلی هنوز هم در آمریکای شمالی زیاد طرفدار ندارند ولی در اروپا بیشتر مردم طرفدار ماشین‌های دیزلی هستند؛ و بی.ام.دبلیو 535 دی، به‌خوبی دلیل داشتن این‌همه طرفدار را نشان می‌دهد.

مترجم: فرجی

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا