سینما

نقد و بررسی فیلم ساکن طبقه وسط

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

فیلم، داستان یک نویسنده ی متفکراست که به دنبال نوشتن یک پایان جاودانه برای داستانش است و با اقامت درطبقه وسط یک آپارتمان، با دنیای

9ff342

طبقه ی خود با شیوه های مختلف فکری، اخلاقی، فلسفی و…کلنجار می رود و بر اساس دریافت هایش از زندگی و آدمهای اطراف برای کشف جاودانگی داستان آنها را به جسم می کشد و با ظهور درقالب شخصیتهای مختلف یک سفـــر فلسفی را طی می کند. اینجاست که مجموعه ای از تقابلها شکل می گیرد، تقابل میان جاودانگی و فناپذیری ،روح و جسم، شهوت و معنویت وعلم و عشق که بستراصلی درام را شکل می دهد . مضمونی عمیق در روایتی لطیف که آمیخته با طنز فلسفی در چارچوب فیلمنامه ای ناب اما نه چندان منسجم شکل می گیرد.

نویسنده با مرور خاطرات گذشته و وارد شدن در قالب آدمهای مختلف سررشته ی قصه را در دست می گیرد و مارا با خود به فضای سیال ذهنش می برد .ماحتی نمی دانیم که اسم نویسنده چیست و از کجا آمده، اما تلاش برگشت ناپذیرش را در جستجوی جاودانگی حتی تا مرز جنون درمی یابیم آنجا که ازطرف همه ی دوستان و اطرافیانش طرد می شود ولی همچنان دراین آشفته راه دست و پا می زند و به جلو می رود تا جایی که حتی به سمت طبقه پایین با شماره واحد 69 که می تواند نمادی از شیطان باشد افول می کند.

http://moviemag.ir/images/newsread/1394/04/31/bG1437546255.jpg

در فیلم خیلی به آدمها و شخصیتشان پرداخته نمی شود و از این نظرنوعی بی هویتی در داستان به چشم می آید که به نظر تعمدی بوده و در راستای همکلام شدن ذهنی مخاطب با مرد نویسنده در چیدمان پازل فکری اش است. می توان ازکاربرد واژه ی خیروشر به جای شخصیتهای داستان استفاده کرد که دائم در حال قلقلک ذهنی قهرمان داستان به سمت وسویی خاص است . آدمهایی که مانند حلقه وی را محصور کرده اند و گاه حس تحریک و نگرش دنیوی به او می دهند.مانند تهیه کننده در ابتدای فیلم که به دنبال استفاده ی جلیز و ویلیز دوران بلوغ برای انتهای داستان است و دوستش که دائم در حال سیخ زدن یا خوردن کباب است ! و یا حس اندیشه ی جاودانگی و هدایتگری مانند زن شاعر واستادش.

حرکت هماهنگ دوربین با صحنه ها و بازیهای خوب بازیگران نیز از نقاط قوت فیلم محسوب می شوند اما با این حال وجود برخی از صحنه های درهم و شلوغ ابتدای فیلم که هنوز مخاطب خود را در داستان پیدا نکرده و وجود برخی دیالوگهای شعاری مانند “مراقب قلبت باش” درسکانس مربوط به تاکستان اندکی توی ذوق می زند. درهرحال اولین تجربه ی شهاب حسینی در مقام کارگردان ازنظر محتوا و مضمون درجهت دستیابی به مسایل عمیق فکری و بینش فلسفی برای یک کارگردان فیلم اولی تجربه ی موفقی محسوب می شود.

 

منتقد : صادق ثابتی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

sake23t

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!

 

نام فیلم : ساکن طبقه وسط 

کارگردان : شهاب حسینی

فیلمنامه : محمد هادی کریمی

تهیه کنندگان : امیر سماواتی

بازیگران :شهاب حسینی، ساره بیات, فرهاد اصلانی, طناز طباطبایی, هنگامه قاضیانی و…


منبع:
http://moviemag.ir/cinema/movie-reviews/iran/10389-نقد-و-بررسی-فیلم-ساکن-طبقه-وسط

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا