سینما

نقد و بررسی فیلم تراژدی

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

 خلاصه داستان :

trai233

قاسم سبزی کار ( مهدی هاشمی ) مرد خودباخته ای است که برای سربلندی در مقابل خانواده اش تصمیم می گیرد خود را در معرض یک سانحه تصادف قرار دهد تا بتواند از طریق دریافت دیه ، به خانواده اش کمک کرده باشد اما …

 

کارگردان :

آزیتا موگویی : آزیتا موگویی فعالیت سینمایی خود را از سال 1366 در پشت صحنه آغاز کرد و طی سه دهه فعالیت مستمر در سینما تقریباً در همه بخش های سینما اعم از دستیار کارگردان، برنامه ریز، تهیه کنندگ ، طراحی صحنه و لباس و… فعالیت کرده است. موگویی را یکی از با تجربه ترین و مسلط ترین افرادی می نامند که در پشت صحنه فعالیت کرده است و همواره در کارش موفق بوده است. « تراژدی » اولین فیلم آزیتا موگویی در بخش کارگردانی می باشد.

آزیتا موگویی همچنین همسرِ رضا کریمیِ کارگردان است.

http://moviemag.ir/images/newsread/1394/04/31/rV1437546268.jpg

 

درباره فیلم « تراژدی » :

« تراژدی » طرح اولیه بسیار خوبی دارد. صحنه سازی برای دریافت دیه و مشکلات پی آیند آن که قرار هست به یک تراژدی ختم شود. اما این طرح ابتدایی نیازمند بررسی دقیق و قرارگیری درست پازل های آن در کنار یکدیگر می باشد که در « تراژدی » این اتفاق با اشکلات زیادی رخ داده که باعث می شود فیلم نتواند حرف خود را بطور کامل بزند.

یکی از عمده ترین مشکلات « تراژدی » فیلمنامه آشفته و درهم و برهم آن است که ارزش کار را در حد یک اثر اجتماعی تلویزیونی پائین کشیده است. پرداخت شخصیت ها در « تراژدی » جایگاه غریبی دارند و در اینجا به حال خود رها نمی شوند بلکه به بدترین شکل ممکن پرداخت می شوند.

متاسفانه « تراژدی » نیز دنباله روی عادت همیشگی سینمای ایران یعنی ” تحول ناگهانی شخصیت ها ” می باشد که آزاردهنده ترین بخش فیلم را

http://moviemag.ir/images/newsread/1394/04/31/lW1437546268.jpg

رقم زده است. در « تراژدی » همه نوع شخصیتی را می توان یافت : غنی، فقیر، بد، خوب، خسته و…. اما فیلم همین تعاریف ساده را هم به خوبی پرورش نمی دهد و در طول داستان، بارها افراد بی آنکه دلیل مشخصی داشته باشد دچار تحول می شوند.

به عنوان مثال حبیب که مصرانه به دنبال بالا کشیدن دیه قلابی قاسم است، بطور ناگهانی و بی آنکه فیلمساز دلیلی را در مقابل دیدگان مخاطب قرار دهد، متحول شده و اعلام می کند که همه جوره مرید و رفیق قاسم است! عشق قدیمی میان زینب و موسی هم از جمله خرده داستانهای فیلم به شمار می رود که در حد یک نگاه زیر چشمی مطرح شده و زمانی که باید این خرده داستان نیز بسط داده شود، موسی مستقیماً به قاسم اعلام می کند که به زندگی او چشم ندارد و به این ترتیب به راحتی تماشاگر را دست می اندازد.

موگویی همچنین در پرداخت موقعیت ها و دکوپاژ فیلم نیز ضعیف عمل کرده است. در فیلم آدمها از دو طیف بالا و پائین جامعه دقیقاً همانند تعریف یک خطی از جایگاه اجتماعی شان تعریف شده اند و فیلمساز تنها به همان تعریف های یک خطی از جایگاه های اجتماعی بسنده کرده و خود به موشکافی موقعیت ها مبادرت نورزیده است. این مشکلات بزرگ در دکوپاژ یک فیلم را می توان نمونه بارز کم تجربگی فیلمساز دانست.

طراحی لباس فیلم نیز یکی دیگر از مشکلات فیلم به شمار می رود که مخصوصاً درباره بهرام رادان این مشکل عیان تر است. کاپشن بهرام

http://moviemag.ir/images/newsread/1394/04/31/wP1437546269.jpg

رادان در فیلم ظاهرا قرار است که نمایانگر جایگاه اجتماعی او باشد اما نسل این نوع کاپشن ها شاید به دو دهه اخیرباز می گردد و یافتن آن و مهمتر از همه، پوشیدن آن در جامعه امروز اتفاقی نادر به شمار می رود. این نوع کم کاری ها در یک اثر سینمایی واقعاً تعجب برانگیز است.

در میان بازی های فیلم ، مهدی هاشمی برترین جایگاه را دارد. وی در ایفای نقش مردی شکست خورده و تمام شده بهترین انتخاب ممکن برای این نقش بوده است و تماشای بازی وی لذت بخش است. بهرام رادان در نقش فردی کوچه بازاری تلاش قابل تقدیری داشته است اما پذیرفتن او در این نقش بسیار مشکل است و حتی گریم سنگین او هم نتوانسته به باورپذیری بیشتر او کمکی کرده باشد. پانته آ بهرام در حضور کوتاه مدت خودش در فیلم آرامشی عالی در بازی اش موج می زند و رویا نونهالی و حسین یاری نیز بازی قابل قبولی از خود ارائه داده اند با این توضیح که پرداخت شخصیت آنها چیزی در حد مجموعه های تلویزیونی بوده است.

« تراژدی » اولین تجربه کارگردانی آزیتا موگویی است و اشتباهات زیاد فیلم را می توان به تجربه اندک او در مقام کارگردانی مرتبط دانست. فیلم در بیان گفته هایش لکنت دارد و نمی تواند حرف خود را به درستی ادا کند. فیلمنامه « تراژدی » آشفته و بی منطق است و لذت تماشای یک اثر اجتماعی را تا حد زیادی از بین برده است.

4

                                                                    

منتقد : میثم کریمی                                                      

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

trajedi334

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          

 

نام فیلم : تراژدی

کارگردان : آزیا موگویی

فیلمنامه : رضا کریمی

تهیه کنندگان : محمد حسن نجم

بازیگران : مهدی هاشمی، بهرام رادان، رویا نونهالی، پیام دهکردی، حسین یاری ، پانته آ بهرام و …

                     

 


منبع:
http://moviemag.ir/cinema/movie-reviews/iran/10274-نقد-و-بررسی-فیلم-تراژدی

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا