سینما

نقد و بررسی فیلم قدم زدن در جنگل ( A Walk in the Woods )

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

ewdfiodrd

« قدم زدن در جنگل » اقتباسی است از کتاب « قدم زدن در جنگل، کشف آمریکا در دنباله آپالاشین » که بیل برایسون در سال 1998 آن را منتشر کرد و به فروش خوبی هم در سرتاسر جهان دست پیدا کرد. در سال 2005 رابرت ردفورد علاقه مندی خودش را برای ساخت یک اقتباس سینمایی از این کتاب اعلام کرد و گفت که می خواهد از دوست قدیمی اش ، پل نیومن را برای بازی در این فیلم دعوت بعمل بیاورد. اما پل نیومن در آن سالها حال و روز خوشی نداشت و به دلیل کهولت سن از بازی در این فیلم انصراف داد. پُل نیومن کمی بعد در سال 2008 هم دارفانی را وداع گفت.

پس از آن نوبت به کریس کلمبوس رسید که در سال 2007 اعلام کند قصد ساخت فیلمی بر مبنای این کتاب را دارد اما این تصمیم همزمان شده بود با اعتصاب نویسندگان هالیوود در آن سالها که باعث شد کلمبوس هم عطای ساخت فیلم را به لقایش ببخشد. اما بالاخره در سال 2013 کن کواپیس با حمایت رابرت ردفورد توانست کارگردانی این اثر را در دست بگیرد و برای نقش مقابل ردفورد در این فیلم، از نیک نولت استفاده نماید. داستان فیلم از این قرار است :

بیل براسون ( رابرت ردفورد ) نویسنده ای کهنسال است که پس از گشت و گذار در دنیا و انجام کارهای مختلف، به کشور زادگاهش ایالات متحده بازگشته است. او تصمیم دارد تا مسیری بیش از 2 هزار مایل را به پیاده روی در کوهستان بگذراند و این در حالی است که خودش هم می داند امکان مرگ در این سفر پُر خطر برای او وجود دارد. همسرِ بیل به نام کاترین ( اِما تامپسون ) در ابتدا با این سفر مخالفت می کند اما مدتی بعد به بیل می گوید به شرطی که در این سفر با یکی از دوستانش همراه باشد مخالفت نخواهد کرد. بیل هم پس از جستجو در میان دوستان قدیمی اش بالاخره به استفن ( نیک نولت ) می رسد که ماجراجویی الکلی است. این دو عازم سفر بلندشان می شوند اما در این مسیر اتفاقات زیادی برای آنان رخ می دهد و…

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/05/mB1441465212.jpg

« قدم زدن در جنگل » در مقایسه با کتاب تفاوت های زیادی دارد که از جمله آن می توان به تغییر سن و سال شخصیت های داستان از 44 سال به تقریبا 70 سال اشاره کرد که بطور کل باعث تغییر حال و هوای داستان شده است. متاسفانه تغییر سن و سال شخصیت ها باعث شده تا باورپذیری داستان تا حد زیادی کاهش پیدا کند. اتفاقاتی که در کتاب آقای برایسون رخ می داد برای مردی میانسال تعریف شده بود و نیازمند فعالیت های فیزیکی متناسب با یک فرد جوان تر بود،اما سن و سال رابرت ردفورد و نیک نولت برای اینکه بتوانند بیش از 2 هزار مایل را سپری کنند و با خرس و طوفان و … مواجه شوند، خیلی نمی تواند باورپذیر و قابل قبول باشد.

فیلمنامه « قدم زدن در جنگل » نیز فاقد پیوستگی و انسجام لازمه است. فیلم شبیه با اپیزودهایی مختلف از رویدادهای طبیعی است که برایسون و استفن در آن گرفتار می شوند و در مابین آن مجموعه ای از شوخی های کلامی را به اجرا در می آورند که روی هم رفته خیلی تاثیرگذار نیست. شاید دلیل اینکه شوخی های فیلم کمتر به ثمر می نشینند و تماشاگر را به خنده نمی اندازد این باشد که نه رابرت ردفورد و نه نیک نولت ( البته وضعیت نولت کمی بهتر است ) در سابقه بازیگری شان کمتر در اثر کمدی ماجراجویانه با این سر و شکل حضور داشته اند. « قدم زدن در جنگل » لحظات کمیک زیادی دارد که نولت گاهی می تواند از پس آن برآید اما رابرت ردفورد هرگز بازیگری نبوده که تماشای آثارش بتواند لبخند را به لبان تماشاگر بیاورد.

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/05/mE1441465213.jpg

اما با اینحال تماشای بازی ردفورد در کنار نولت و شیمی که میان این دو برقرار شده می تواند یک عامل جذاب برای تماشای داستان این سفر باشد. کن کواپایس کارگردان فیلم، در ایجاد لحظات کمیک برای این دو بازیگر پیشکسوت سینما موفق نبوده و اگاها « قدم زدن در جنگل » مشابه فیلمهایی نظیر « آخرین وگاس » می شود که در آن بازیگران کهنه کار هالیوود در موقعیت های مضحکی به کار گرفته می شدند. اما با اینحال زمانی که لحن فیلم جدی می شود، « قدم زدن در جنگل » اثری به مراتب جذاب تر می گردد.

فیلم پس از ورود چند شخصیت فرعی به داستان از حالت یکنواختی خارج می شود و جانی دوباره می گیرد. از جمله این شخصیت ها می توان به مری و جنی اشاره کرد که فضای کمدی و دراماتیک فیلم را یک مرحله به جلوتر از آنچه که نولت و ردفورد قادر به انجامش نبودند سوق می دهند. فیلم در لحظاتی که این شخصیت ها در داستان هستند سرحال و پُرکشش تر می باشد و تعریف نصفه و نیمه چند داستان فرعی باعث می شود « قدم زدن در جنگل » از حالت یکنواختی و خسته کننده خارج شود. اما مشکل اینجاست که این داستانهای فرعی خیلی پرداخت مناسبی ندارند و فقط نقطه آغاز دارند نه پایان.

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/05/cY1441465213.jpg

« قدم زدن در جنگل » در بخش بازیگران نمره قبولی را دریافت می کند. بازیگران فیلم از ستارگان دیروز هالیوود محسوب می شوند که هرکدام از آنها چند نامزدی اسکار را در کارنامه هنری شان به همراه دارند. رابرت ردفورد با اینکه خیلی شخصیت کمیکی ندارد اما در لحظات درام، بازی قابل قبولی از خود ارائه داده است. اما شاید پس از بازی فوق العاده او در فیلم « همه چیز از دست رفت » ، « قدم زن در جنگل » نتواند یک قدم رو به جلو در بازیگری برای او محسوب شود. اما وضعیت نیک نولت در مقایسه با ردفورد در اجرای کمدی کمی بهتر است. نولت به خوبی توانسته شخصیت غرغرو استفن را به تصویر بکشد و به راحتی تماشاگر را با تصمیمات و رفتارش عصبی کند. اِما تامپسون هم درلحظاتی که در فیلم حضور دارد درخشان است.

« قدم زدن در جنگل » در مجموع کمدی معمولی و مستقلی است که برای یکبار دیدن می تواند انتخاب خوبی باشد اما اینکه بعد از همسفر شدن با ردفورد و نولت در کوهپیمایی شان قصد داشته باشید دوباره این مسیر آمده را مرور کنید، تصمیمی است که احتمالا به سختی می توانید به آن پاسخ مثبت دهید. فیلم بیش از حد ساده و جمع و جور است و حتی گاهی به فرمت تلویزیونی پهلو می زند. شاید اگر فیلم بازیگرانی تا این حد مشهور نمی داشت، به سختی می توانست سر از سینما درآورد!

5

                                                                    

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!

wlakskiff

 

قدم زدن در جنگل (A Walk in the Woods

کارگردان : Ken Kwapis

نویسنده : Rick Kerb ، Bill Holderman

بازیگران :

Robert Redford …Bill Bryson

Nick Nolte … Stephen Katz

Emma Thompson … Catherine Bryson

Jeannie…… Mary Steenburgen

و…
رده سنی : ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : ماجراجویی      

زمان : 104 دقیقه  


منبع:
http://moviemag.ir/cinema/movie-reviews/world/12399-نقد-و-بررسی-فیلم-قدم-زدن-در-جنگل-a-walk-in-the-woods

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا