خیاطی

آموزش دوخت لباس محلی بختیاری

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش خیاطی همراه باشید :

 

دوخت لباس محلی ,آموزش دوخت لباس محلی بختیاری

آموزش دوخت لباس محلی بختیاری

 5 الی 12 متر پارچه به عرض 90 الی 110 سانتی متر این دامن دارای یک درز دوخت می‌باشد که آن را دوخته و قسمت بالای آن را بصورت لیفه دوخته کش یابند ضخیم

1- دامن بلند یا تنبون : 5 الی 12 متر پارچه به عرض 90 الی 110 سانتی متر این دامن دارای یک درز دوخت می‌باشد که آن را دوخته و قسمت بالای آن را بصورت لیفه دوخته کش یابند ضخیم رد کرده گره می‌زنیم که برای پارچه عرض 90پلیسه یا چین به عرض 20 سانتی متر پایین آن می‌دوزیم و روی قسمت بالای پلیسه یراقهای تزیینی کار می‌کنیم ولی برای پارچه‌های عرض 110 سانتی متر فقط لبه قسمت پایین دامن را 2 الی 3 ردیف یراق دوزی می‌کنیم و گفتنی است که اغلب دامن‌های پایین پلیسه برای جشن و مهمانی استفاده می‌شود.

 2- پیراهن یا جومه : 2مترو نیم الی 3 متر پارچه نیاز داریم. برش به این صورت است که اول دو قد پارچه به اندازه بلندی از شانه تا 25 الی 30 سانتی متر زیر زانو و عرض آن به اندازه فاصله دو کتف می‌باشد که یقه پشت و جلو را روی آنها رسم کرده و قیچی می‌زنیم ولی معمولاً یقه جلوی لباس گرد و سجاف و جادکمه به اندازه 20 الی 25 سانت از رو دوخته می‌شود به آستین را به صورت مستطیل شکل برش زده که طول آن به اندازه قدآستین و عرض آن 25 الی 30 سانتی متر می‌باشد که دم آستین را با مچ وصل می‌کنیم و یا کمی تنگ تر از بالا آرایش می‌کنیم که از قسمت بالای پیراهن در انتهای شانه به لباس وصل می‌شود ولی زیر آن را دوخت نمی کنیم تا تکه بر عرض 15 الی 18 سانت بلندی لباس تا جایی که آستین را وصل کردیم می‌دوزیم و بعد تنه و آستین را به وسیله یک تکه چهارگوش که ضلع‌های آن 12 الی 15 سانتی متر باشد به هم وصل می‌کنیم. طوری که دو ضلع این چهار گوش بصورت لوزی به آستین و دو ضلع دیگه به تنه لباس ( پیراهن) وصل می‌شود و زیر این تکه روی تنه پیراهن را 30 الی 40 سانت دوخت کرده بقیه را بصورت چاک آزاد گذاشته و دور چاک و پایین پیراهن را یراق می‌دوزیم.

3- دامن زیری دامن اصلی : پارچه ای به عرض 90 سانتی متر و طول 2 الی 3 متر را مانند دامن اصلی دوخت کرده و زیر دامن اصلی می‌پوشند.

 4- جلیقه : 75 سانتی متر پارچه برای جلیقه کافی است. جلیقه را ساده با یقه هفت برش زده که معمولاً بلندی آن تا روی کمر است.

5- شال بلند یا مینا : از 3 متر پارچه تور یا حریر با عرض 90 الی 120 سانتی متر برای تهیه آن استفاده می‌شود. پارچه مستطیل شکل را دور دوز می‌کنیم و برای تزیین روی آن از پولک‌های رنگی استفاده می‌کنیم و روی آن می‌دوزیم.

6- کلوته یا نیم کلاه پشت سر : یک تکه پارچه مخمل به عرض 150 سانت و طول 35 الی 40 سانتی متر را برش زده و روی آن را با سنگهای تزیینی یا منجوق‌های رنگی تزیین می‌کنیم و در قدیم از الماس‌های رنگی هم استفاده می‌شد بعد یک تکه پارچه معمولی به صورت مربع ضلعهای آن بین 10 الی 12 سانت باشد برش زده سه ضلع این مربع را به پارچه مخمل و یک ضلع آن را بصورت آزاد برای پشت نگه داشته و می‌دوزیم.

 7- زیرپوش : برای این پوشش به یک متر پارچه با عرض 150 سانتی متر نیاز است. برش بصورت تونیک آستین کوتاه ساده می‌باشد.

 8- زیر شلوار یا شلوار راحتی : این شلوار از دو متر پارچه‌های نخی که معمولاً عرض آنها 90 سانت است، استفاده می‌شود. برش به صورت شلوار گشاد و ساده انجام می‌شود و بالای آن را لیفه و کش رد می‌کنیم در پایان لازم به یادآوری است که لباس ایل قشقایی هم به همین روش دوخته می‌شود ولی البته با تفاوت‌های اندک به عنوان مثال چند پیراهن ایل قشقایی تا پایین دامن می‌باشد و جلوی سرخود را با روسری ابریشمی می‌بندند.

دوخت لباس محلی ,اموزش دوخت لباس محلی بختیاری

 

منبع : .kook.ir

4.3/5 - (31 امتیاز)
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا