دانستنی ها و تمرین های ورزشی

چند توصیه به ورزشکاران در رمضان

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنی ها و تمرین های ورزشی همراه باشید :

بهترین زمان ورزش کردن

گرفتن روزه به انجام هرچه بهتر فعالیت های ورزشکاران کمک می کند

 

حتما با خواندن این جمله، در ذهنتان این کلمات نقش بسته است، ماه رمضان !!ورزش کردن ! فصل گرم تابستان !و… ویا شاید این جمله که،” مگر می شود هم روزه داشت و هم در دل تابستان با رو زهای بلندش ،ورز ش کرد” ؟! بله می شود ورزش کرد و روزه هم گر فت،البته با شرایط خاص…

 

گر چه گرفتن روزه با شرط رعایت نکات تغذیه ای و جلوگیری از افت فشار و قندخون هیچ منافاتی با ورزش کردن ندارد، بلکه هم چنین به انجام هرچه بهتر فعالیت های ورزشکاران نیز کمک خواهد کرد .

ورزش کردن در زمان سحر برای ورزشکاران روزه دار ، باعث تشنگی و ایجاد ضعف در فرد و انجام ورزش هنگام عصر را سبب افت قندخون و بروزسرگیجه میشود ، چون دو یا سه ساعت بعد از صر ف افطار خون به راحتی در عضلات ورزشکاران جریان می یابد، در نتیجه بهترین زمان برای انجام ورزش دو یا سه ساعت بعد از صرف افطار است.

انجام حرکات نرمشی و کششی، شنا و پیاده روی را برای آماده نگه داشتن آمادگی عمومی بدن ،ضروری است.

برای روزه دارانی که در طول سال هیچ ورزشی نمی کنند ، انجام ورزش های سنگین در این ماه بیش از آن که مفید باشد، مضر است. افراد در ماه مبارک رمضان می توانند با در نظر گرفتن توصیه های کار شناسان متخصص به ورزش هایی نظیر پیاده روی، دوچرخه سواری، کوه پیمایی و شنای سبک و تفریحی بپردازند. چون انجام حرکات ورزشی سنگین ،موجب از دست دادن نمک، آب زیاد و ضعف شدید می شود ،در نتیجه ورزشکاران همه رشته های ورزشی با ید سعی کنند در ماه رمضان ،تمرین های ورزشی خود را سبک تر انجام دهند . مناسب ترین ورزش ها برای روزه داران شنا و پیاده روی در ساعات بعد از افطار است. همه فعالیت های سنگین و نیمه سنگین باید قبل از اذان ظهر و در نیمه نخست روز انجام شود و در نیمه دوم روز، فقط به فعالیت های سبک پرداخته شود.

چون نوجوانان به طور معمول پرتحرک هستند، در نتیجه باید برای پیشگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه مبارک رمضان، از انجام حرکات ورزشی سنگین اجتناب کنند ، فعالیت زیاد نوجوانان روزه دار در ماه مبارک رمضان، منجر به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق در ساعات روز می شود ،که می تواند زمینه ساز سوء تغذیه خفیف یا شدید شود. از آنجا که شنا و پیاده روی از گرفتگی عضلات پیشگیری می کند،در نتیجه این ورزشها از جمله بهترین ورز ش ها در طول ماه مبارک رمضان برای این گروه سنی می باشد .

 

ورزش کردن در هنگام روزه داری

ورزش را در ماه مبارک رمضان متوقف نکنید

 

توصیه‌هایی به ورزشکاران روزه دار می‌تواند موثر باشد.

1. ورزش را در ماه مبارک رمضان متوقف نکنید
اگر ورزش را متوقف کنید حجم عضلات بدن کاهش می یابد. حتی اگر نمی توانید طوری ورزش کنید که افزایش حجم عضلات را شاهد باشید حداقل ورزش را کنار نگه دارید تا عضلات را حفظ کنید.

2. شدت ورزش را تنظیم کنید
در حالت عادی می توانید وزنه زیادی بزنید اما در ماه مبارک رمضان این کار موثر نیست و باید شدت ورزش را کم کنید. میزان وزن یا تعداد تکرارهای مناسب را توجه به شرایط خود انتخاب کنید.

3. پروتئین مصرف کنید
اگر در حالت عادی در طول روز میزان مشخصی پروتئین مصرف می کنید در ماه رمضان این کار را نمی توانید انجام دهید. سعی کنید در وعده سحری و افطاری پروتئین کافی را دریافت کنید.

4. در وعده سحری کربوهیدرات مصرف کنید
مصرف کربوهیدرات در وعده سحری باعث می‌‌‌‌‌‌‌شود که در طول روز با کمبود کربوهیدرات مواجه نشوید.

5. زمان ورزش را تنظیم کنید
سعی کنید در ساعات صبح که هنوز بدن کربوهیدرات کافی را دارد ورزش کنید اگر ورزش را به غروب موکول کنید احتمال دارد که بدن شما توانایی لازم را نداشته باشد.

6. هر موقع احساس کردید زمان مناسبی است ورزش کنید.
بسیاری از افراد نمی‌توانند زمان مشخصی برای ورزش را انتخاب کنند. سعی کنید هر زمان که انرژی بیشتری دارید ورزش کنید.

7. به اندازه کافی مایعات مصرف کنید
سعی کنید در زمان سحری و افطار مایعات کافی مصرف کنید تا زمانی که ورزش می کنید آب بدن از دست نرود.

8. در زمان افطار بیش از حد غذا نخورید
بعد از ساعات طولانی روزه‌داری، احتمال بیش از حد غذا خوردن زیاد است. سعی کنید بر روی میزان غذا خوردن خود کنترل داشته باشید.

 

گردآوری: بخش ورزشی

منابع:
ایسنا

قدس آنلاین

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای دانستنی ها و تمرین های ورزشی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا