خانه داری

آموزش نکات خانه داری

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش خانه داری همراه باشید :

خرد کردن پیاز

برای اینکه موقع خرد کردن پیاز اشک نریزید چه باید کرد؟

هنگام پوست کردن پیاز,ساقه های جعفری را بجوید یا یک تکه نان یا یک تکه چوب کبریت لای دندانهایتان قرار دهید.

آموزش نکات خانه داری

رفع بو از ظروف

برای برطرف کردن بوی ظروف کافی است که کمی آب گرم مخلوط با گرد خردل روی آنها بریزید و بشویید,بعد با آب ساده شستشو دهید و خشک کنید.

ریختن نمک در نمکدان

برای اینکه هیچ وقت نمک در نمکدان شما بر اثر رطوبت به هم نچسبد و به راحتی از نمکدان بیرون بیاید چند دانه برنج در نمکدان بریزید.

جلوگیری از سوختن شیر

برای جلوگیری از سوختن شیر در موقع جوشیدن لبهء ظرف را با روغن چرب کنید.

چگونه نگه داری کردن پنیر

بهترین راه برای نگه داشتن پنیر,پیچیدن در کاغذ آلومینیومی است.خرده های پنیر را هیچ وقت دور نریزید, بلکه با چنگال له کرده و با سس سالاد مخلوط کنید و روی سالاد بریزید.در ضمن خرده های پنیر را می توانید روی پورهء سیب زمینی هم رنده کنید و پوره را روی چراغ قرار دهید تا لذیذتر شود.

چگونه پختن تخم مرغ شکسته

برای اینکه تخم مرغ ترک خورده را در آب بجوشانید,قبل از اینکه آن را در آب بیندازید,آهسته و آرام جای ترک خوردگیهای آن را آب لیمو یا نمک بزنید.

چگونه باز کردن در بلوری بطری

هرگاه در بلوری بطری محکم شد یک قطعه پارچهء پشمی را در آب جوش زده و به گردن بطری بچینید در,آن باز می شود.

ترک خوردن سیب زمینی

برای اینکه سیب زمینی هنگام پختن ترک نخورد مقداری کره یا روغن قبل از پختن سیب زمینی روی آن بمالید.بدین ترتیب هم طعم بهتر و هم از ترک خوردن آن جلوگیری می شود.

برطرف کردن بوی پیاز از کارد یا چاقو

با بریدن چند هویج بوسیله کارد یا چاقویی که بوی پیاز می دهد منجر به از بین رفتن بوی پیاز می شود.

از بین بردن کرم چوب

برای نابود کردن کرم چوب که وسایل چوبی خانه از قبیل کمد,میز,صندلی را سوراخ می کنند,باید قسمت هایی که کرم سوراخ کرده به مدت دوازده یا پانزده روز متوالی پیاز به آن قسمت ها بمالید.

پاک کردن لامپ برق

هر گاه لامپ منزل شما کثیف شد و خواستید آنرا پاک کنید یک پوست پیاز به آن بمالید بدین صورت لامپ تمیز می شود.

پوست کندن گوجه فرنگی

اگر می خواهید گوجه فرنگی را به آسانی و بدون آنکه لطمه ای به گوشت آن وارد شود بکنید,نخست آنرا به مدت یک دقیقه در آب جوش بیندازید.بدین صورت پوست آن به آسانی کنده می شود.

پوست کندن هویج

آسان ترین راه برای پوست کندن هویج,قرار دادن آنها داخل آب جوش و به مدت ده دقیقه می باشد.بدین صورت پوست هویج به راحتی کنده خواهد شد.

خوش عطر کردن قند

مقداری از وانیل را در درون ظرفی که قند را در آن قرار می دهید بگذارید بدین صورت قند بوی خوبی خواهد گرفت.

راه های تشخیص ماهی تازه از ماهی کهنه یا مانده

1- ماهی تازه,چشمهای شفاف و روشنی دارد.در حالی که ماهی مانده چشمهایش فرو رفته یا به حالت نیمه باز است.

2- گوش های ماهی تازه باید به رنگ قرمز یا صورتی باشد.

3- با فشار دادن انگشت بر روی پوست ماهی تازه اثر انگشت نباید بماند.

4- ماهی را در درون آب سرد بیندازید در صورتی که روی آب شناور ماند تازه می باشد.

از بین بردن خطهای مداد رنگی

موقع ای که بچه ای دیوار اتاق را خط خطی کرد بهترین راه برای از بین بردن خطها,استفاده از خاکستر سیگار می باشد.بدین صورت انگشت خود را به خاکستر سیگار آغشته کنید و روی خطهای رنگی بمالید.بدین طریق خط های روی دیوار از بین می رود.

تمیز کردن ماهی تابه سوخته

قابلمه یا ماهی تابه ای که غذا در اثر سوختگی به ته آن چسبیده است برای پاک کردن آن می توان از طریق زیر عمل نمود.
ابتدا قابلمه را با آب گرم پر کنید و مقداری نمک به آن اضافه نمایید.بدین وسیله با شستن به راحتی پاک می شود.
اما اگر غذا محکم به ته قابلمه چسبیده,مقداری سرکه در داخل قابلمه ریخته و بجوشانید.بدین وسیله کاملا پاک خواهد شد.

شستشو دادن قسمت داخلی فلاسک

ابتدا محتوی داخل فلاسک که تفاله چای می باشد از آن خارج کنید و بعدا آنرا با آب گرم شستشو دهید.برای اینکه سطح داخلی فلاسک به صورت کامل تمیز شود مقداری آب گرم در داخل فلاسک ریخته و مقداری مایع ظرفشویی به همراه یک اسکاج در داخل فلاسک بریزید و در فلاسک را خوب ببندید و آنرا خوب تکان دهید تا تمیز شود و بعدا آنرا با آب گرم بشویید.

از بین بردن جرم قوری استیل

برای بردن جرم,قوری را پر از آب کرده و مقداری نیز آب لیمو در داخل آب بریزید و قوری را روی اجاق بگذارید تا کاملا بجوشد بدین طریق جرم از بدنه قوری جدا می شود.

شستشوی بشقابها

ابتدا بشقابها را داخل ظرف بزرگی قرار دهید و داخل آن ظرف را پر از آب کنید و سپس مقداری سرکه به آن اضافه کنید بعد از چند دقیقه سرکه تمام چربی ها را جذب می کند و سپس می توانید بشقابها را بشویید تا اندک چربی باقی مانده از بین برود.

فواید آجیل

چه چیز آجیل است و چه چیز نیست؟

آجیل معمولا به میوه های دانه ای شکلی گفته می شود که بر روی درخت های شکوفه ای و یا بوته های مستقیم رشد می کنند. یکی از اشتباهات در مورد آجیل این است که مردم اغلب تصور می کنند بادام زمینی نیز جزء این گروه می باشد. بادام زمینی شاید خوشمزه باشد، اما از انواع آجیل نیست و مانند نخود و لوبیا نوعی بنشن(حبوبات) است. (دانه ای خوردنی که درون یک پوسته می روید) و اغلب در زیر زمین رشد می کند.

خواص کلی

هر کدام از انواع آجیل ها دارای خواص بیشماری می باشند. دارای چربی های اشباع شده گیاهی بوده که کلسترول خون را پایین آورده و از بروز حملات قلبی جلوگیری میکنند.

بیشتر آنها دارای پروتئین می باشند. نوع پروتئینی که در آجیل ها یافت می شود ”آرجینی” نام دارد. این ماده یکی از پیش نیازهای تولید اکسید نیتریک است که به سلامت رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک می کند.

در آخر باید اضافه کرد که اغلب انواع آجیل ها منبع مناسبی از ویتامین و فیبر میباشند و باعث می شوند که عملکرد بدن شما روان و بدون مشکل باشد.

انواع آجیل

بادام زمینی

هر چند بادام زمینی رسما آجیل نیست اما دارای خصوصیاتی می باشد که ما را به یاد اجیل می اندازد. منبع غنی پروتیین می باشد (20 تا 30 درصد از آن از پروتیین تشکیل شده است) حاوی انواع ویتامین ها به ویژه گروه ویتامین های B، پتاسیم و نیاسین(اسید نیکوتینیک) می باشند.

آموزش نکات خانه داری

فواید

به جای استفاده از هله هوله سعی کنید بادام زمینی مصرف کنید. ویتامین هایی که در بادام زمینی وجود دارند سلامت پوست، مو و ماهیچه ها را تضمین می کند. پتاسیم موجود در آن آب بدن را تنظیم می کند و متابولیسم بدن را در حد نرمال نگه داشته و از گرفتگی عضلات در حین انجام ورزش های سنگین جلوگیری می کند.


در هنگام خوردن بادام زمینی لازم نیست ناراحت باشید که ممکن است تمام تلاش هایی که در باشگاه کرده اید از بین می رود: بادام زمینی به آن اندازه که شما تصور می کنید چاق کننده نیست. 85% از کل چربی بادام زمینی اشباع نشده است و 50% از این چربی ها اشباع نشده تکی می باشد که خون را از کلستول بد (لیپو پروتیین های کم تراکم) پاک می کنند، شریان های خونی را باز می کنند و خطر حمله قلبی را پایین می آورد.

نکته ای در مورد کره بادام زمینی

شروع نکنید به خوردن کوهی از ساندویچ کره بادام زمینی. شاید تصور کنید که چون بادام زمینی دارای خواص بیشماری است پس خوردن کره آن نیز همان نتایج را در بر خواهد داشت. اما این تصور درست نیست. هر چند کره آن همانند خودش دارای مقادیر زیادی پروتیین می باشد، بیشتر کره هایی که در بازار یافت می شوند دارای میزان زیادی چربی، سدیم، شکر، روغن هیدروژنه برای تازه نگه داشتن می باشند. اگر میخواهید از این نوع کره ها استفاده کنید بهتر است یکی از آنها که فاقد روغن هیدروژنه می باشد را انتخاب کنید. یا از روغن های طبیعی که به روش سنتی از بادام زمینی گرفته می شوند استفاده کنید.

بادام

بادام نه تنها دارای مواد فیبردار و پروتیین می باشد بلکه حاوی کلسیم نیز میباشد. لاکتوزهایی که برای بدن مفید بوده و اغلب در شیر وجود دارند در بادام نیز یافت میشوند: یک چهارم فنجان بادام تقریبا به اندازه یک فنجان شیر دارای کلسیم لاکتوز می باشد. اگر این فواید شما را به خوردن بادام وادار نمی کند باید بگوییم که حاوی ویتامین E و سلسیوم نیز می باشد.

فواید

کلسیم موجود در بادام شبانه روز به شما کمک می کند که استخوان ها و دندان های سالمی داشته باشید و همچنین در برخی موارد از ابتلا به سرطان روده و پروستات نیز جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان هایی که در بادام وجود دارند از تخریب دیواره های سلولی که یکی از دلایل اصلی بروز سرطان می باشند، جلوگیری می کنند. آنها همچنین دارای خواص بیشماری برای حفظ سلامت قلب می باشند. تاثیر بادام در پایین آوردن کلسترول خون از بادام زمینی هم بیشتر است. 70% از کل چربی که در بادام وجود دارد از انواع چربی های اشباع نشده تکی است که منجر به تسویه شریان های قلب می شود.

کاشو

کاشو میوه درخت بلارد می باشد و آنقدر مفید است که شما می توانید ساعت ها در زیر درخت آن به انتظار بنشینید تا یکی از میوه ها از درخت به پایین بیفتد و شما آنرا میل کنید. حاوی میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی از قبیل منیزیم، مس، فسفر، و آهن می باشد.

فواید

مس موجود در آن به بهبود بدن از بیماری و رهایی از عفونت ها کمک می کند. منیزیم انرژی بدن را بالا برده و جزء پیش نیازهای تولید پروتیین می باشد. فسفر به همراه کلسیم در به وجود آوردن استخوان ها و دندان های محکم سهیم است. آهن نیز برای حفظ سلامت گلبول های قرمز خون، پوست، مو و ناخن ضروری است.

پسته

پسته به خانواده کاشو تعلق دارد و مانند سایر انواع آجیل ها فاقد کلسترول می باشد. علاوه بر این آرد آن برای درست کردن بستنی های خوشمزه کاربرد زیادی دارد؛ سرشار از خواص غذایی است: 30 گرم از آن (در حدود 45 عدد) شامل بیش از 10% از خواص لبنیات مصرفی در طول روز، منیزیوم، مس، فسفر و ویتامین های خانواده B می باشند.

فواید

پسته فاقد کلسترول بوده و در عوض دارای چربی های اشباع نشده تکی می باشد که مانند سایر آجیل ها به شما در حفظ سلامت قلب کمک می کنند. مس، منیزیم و ویتامین های B موجود در آن عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و بدن را در حال تناسب نگه می دارند.

آموزش نکات خانه داری

گردو

گردو یکی از انواع آجیل ها می باشد که بیشترین فایده را برای قلب دارد. نه تنها فاقد چربی های اشباع شده می باشند بلکه حاوی امگا 3 نیز می باشند. یک مشت گردو، دارای امگا 3 بیشتری نسبت به 30 گرم ماهی قزل آلا دارد.

فواید

امگا 3 موجود در گردو از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری کرده و لخته های خونی موجود در شریان های قلب را از بین می برد. در حالی که امگا 3 از آرتروز و افسردگی جلوگیری می کند شما می توانید با مصرف گردو اسکی بروید، قلاب بافی کنید و در اوج پیری با صدای بلند بخندید.

گردوی امریکایی

این نوع گردو شامل خواص غذایی بیشماری می باشد: استروئید، زینک، ویتامین E ، فسفر از انواع آنها می باشد.

فواید

شاید نتوانند از شکسته شدن قلب شما جلوگیری کنند اما می توانند از آن محافظت کنند. استروئید موجود در آن به کاهش کلسترول خون کمک می کند. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه نیومکزیکو انجام شده مصرف ¾ این ماده به طور روزانه کلسترول بد خون را به طور قابل توجهی پایین اورده و خون را تصفیه می کند. زینک موجود در آن شما را در مقابل انواع عفونت ها مصون می کند. ویتامین مانع بروز سرطان است و ویتامین A صورت شما را باز و بشاش می کند.

ماکادمیا

مانند سایر انواع آجیل ها 85% در صد آنرا چربی های اشباع نشده تکی تشکیل میدهد و دارای پتاسیم و منیزیم نیز می باشند.

فواید

میزان زیاد چربی های اشباع نشده حاکی از توانایی بالا در رفع لخته های خونی در شریان های قلبی می باشد. منیزیم و پتاسیم نیز برای سایر قسمت های بدن مفید هستند و برای ماهیچه های، سیستم عصبی، عملکرد قلب، حفظ تعادل آب بدن، سطح کلی انرژی و فعال کردن ویتامین های B ضروری می باشند.

فندوق

فندوق میوه ای شبیه به بلوط می باشد و با اینکه بسیار کوچک است منبع مناسبی از مواد غذایی و به ویژه ویتامینE و سلنیم می باشد.

فواید

اگر همراه با شکلات های خوشمزه مصرف نشوند، می توانند فواید بیشماری را برای حفظ سلامت بدن شما به همراه داشته باشند. سلنیم مانع پیری زودرس و فرسایش بافتها می شود و ویتامین E نیز در تولید گلبول های سفید و قرمز خون موثر است.

جوز برزیلی

شامل پروتیین، سلنیم، نیاسین، منیزیم، مواد فیبردار و ویتامین E می باشد.

فواید

سلنیم و ویتامین E به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد (ملکول هایی که به راحتی می توانند دیواره های سلولی را تخریب کنند) کمک می کنند. مواد فیبردار فرایند گوارش را روان می سازند و منیزیم انرژی زیادی را به بدن می دهد.

بلوط

بر خلاف سایر آجیل ها داخل بلوط سفت و سخت نبوده و نرم و آبدار می باشد. به این دلیل که دارای مقداری تانیک اسید هستند، نمی توانید آنرا نپخته مصرف کنید زیرا ممکن است دچار ناراحتی های مزاجی شوید. می توانید آنرا به صورت پخته و یا بو داده مصرف کنید.

فواید

شامل ویتامین C,B6 می باشد. ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان می باشد که بروز سرماخوردگی و عفونت جلوگیری می کند. ویتامین B6 نیز به تولید پروتیین، هورمون و سلول های جدید کمک می کند. پتاسوم نیز عملکر سیستم عصبی و جریان خون را بهبود می بخشد.

میوه درخت کاج

میوه کاج به طور کلی به عنوان آجیل شناخته نمی شود اما به عنوان یک دانه، دارای خواص بسیار زیادی است. اما اجازه ندهید تا ظاهر کوچک آنها شما را فریب دهد. این دانه های کوچک مغذی می باشند و شامل: ویتامین A,C,D می باشند.

فواید

دارای چربی های اشباع نشده هستند و راه شما را در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی هموار می سازند. ویتامین D با جذب کلسیم، داندان ها و استخوان های سالم تری را برای شما درست می کند. ویتامین A,C نیز بینایی شما را تقویت می کنند و سیستم دفاعی بدن را نیز تقویت می کنند.

در رژیم غذایی خود آجیل را بگنجانید

بهترین راه استفاده از آجیل این است که آنها را در غذاهایی که مصرف می کنید بریزید و یا از آن به جای میان وعده های ناسالمی مثل چیپس و یا شیرینی استفاده کنید.

چند دستورالعمل که ما را تشنه مصرف آجیل می کند:

استفاده از گردو در سالاد سبزیجات ( به اندازه یک مشت).
می توانید از میوه درخت کاج به همراه نعناع و ریحان و کمی روغن غذای خوشمزه ای درست کنید.

بادام زمینی و کاشو را به همراه مقداری رشته فرنگی در آب بخیسانید، مقداری سس،آبلیمو، تن ماهی، سبزی تازه به آن اضافه کنید و تفت دهید. می توانید برای خوشمزه تر شدن، روی آن مقداری آجیل پودر شده بپاشید.

گردوی آمریکایی را به همراه سیب زمینی و شکر بپزید و بعد میل کنید.
مرغ، کاشو، زنجبیل: مرغ را به صورت لایه های نازک در آورید و سپس زنجبیل و کاشوی خرد شده را به آن اضافه کنید و سرخ کنید. برای طعم بهتر می توانید مقداری سس سویا و عسل نیز به آن اضافه کنید.
بادام را می توانید به همراه کرن فلکس برای صبحانه میل کنید.
بالکارا: نوعی دسر یونانی است که با گردو تهیه می شود.
پلو به همراه سالاد پسته.

با استفاده از تمام آجیل هایی که ذکر کردیم و مقداری کشمش و سایر میوه های خشک کرده و بادام زمینی یک دسر خوشمزه درست کنید.

چه زمان نباید آجیل مصرف کرد ؟

با اینکه تمام انواع آجیل ها دارای چربی های اشباع نشده می باشند اما پس از اینکه به کارخانه می روند عملیاتی برای خوش طمع شدن بروی آنها انجام می شود که درصد شکر، سدیم و چربی آنها را تا حد زیادی کاهش می دهد، از نگهدارنده های شیمایی نیز برای دوام بیشتر بر روی آنها استفاده می کنند. از خوردن آجیل شور و یا عسلی خود داری کنید چراکه دارای مقدار زیادی چربی می باشند و می توانند به راحتی فشار خون را افزایش داده و سایز شما را نیز زیاد کنند.

باید مراقب باشید که تبلیغات کاکائو ها و شکلات های فندقی و گردویی شما را فریب ندهد. شکر؛ چربی و مواد نگه دارنده ای که در شکلات ها وجود دارد تمام خواص آجیل را از بین می برد.

نکته دیگر این است که در حدود 1% از کل مردم به آجیل حساسیت دارند. اگر شما تصور می کنید که جزئی از آن افراد هستید پس بهتر است طرف آجیل نروید. برخی افراد به درخت این میوه ها آلرژی دارند و سایرین به خود آجیل. اما عده ای نیز هستند که نسبت به هر دو آلرژی دارند. در هر صورت هر تحریکی ممکن است بیماری را حاد تر کرده و سلول های عصبی واکنش شدیدتری از خود نشان دهند و بیمار دچار مرگ شود.

حقایق جذاب

میدانم که تا این لحظه بسیار متعجب شده اید اما اگر 5 بار در هفته یک مشت آجیل میل کنید از تمام خواصی که برایتان ذکر کردیم بهرمند خواهید شد. و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت در شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. مصرف مقدار ذکر شده باعث اضافه وزن نمی شود و جلوی اشتهای شما را نیز می گیرد.

حالا که از فواید آجیل آگاه شدید شاید از خود بپرسید که طرز نگهداری آنها به چه صورت است؟ اگر برایتان مقدور می باشد باید آنها را با پوست درون ظرف های دربسته نگهداری کنید. در این حالت نباید بیش از 6 ماه در یخچال قرار بگیرند، اما می توانید آنها را برای 1 سال به حالت فریز شده نگهداری کنید. اگر آنها را از پوستشان جدا کنید چیزی بیش از دو هفته تازه نمی مانند و باید در محل خشک و خنک قرار داده شوند.


دانستنی ها
بستنی

احتمالاً آب میوه*ی سرد شده در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین از 3000 سال پیش شناخته شده را می توان اولین بستنی ها

دانست و طبق اطلاعات موجود، رومی های قدیم از برف کوه ها برای سرد کردن آب میوه استفاده می کرده اند. از آن تاریخ تا قرن

هیجدهم میلادی، مدارک زیادی در دست نیست، تا این که مارکوپولو سیاح مشهور ونیزی در بازگشت از سفر مشهورش به آسیا

اطلاعاتی در زمینه ی ساخت شیرینی از شیر منجمد(احتمالاً نوعی بستنی میوه ای امروزی) را همراه خود از چین آورد.


این روش در ونیز مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سرتاسر ایتالیا گسترش یافت. به تدریج کشورهای دیگر اروپایی نیز از این

روش برای تهیه بستنی استفاده کردند.
در ایران، بستنی ابتدا به صورت سنتی و دستی با عنوان “بستنی زعفرانی” تهیه می شد. این بستنی درون ظرفی(بشکه ای) دو جداره

درست می شد؛ به این صورت که درون جدار داخلی شیر، خامه، شکر، ثعلب و زعفران، و در جدار بیرونی یخ و نمک ریخته می شد؛ سپس بشکه را مرتباً تکان می دادند تا بستنی تهیه شود. اما امروزه این صنعت توسعه ی فراوان یافته و تقریباً در تمام

شهرهای ایران به صورت صنعتی تهیه و مصرف می*گردد…..

ایران شف

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای خانه داری

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا