آرایش و زیبایی

هر آنچه باید درباره لایه‌برداری پوست بدانید

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش آرایش و زیبایی همراه باشید :

لایه‌برداری

پیلینگ و لایه‌برداری روش‌های مختلف با مکانیسم‌های متفاوت دارد

 

احتمالا تا به حال چیز‌هایی درباره پیلینگ یا لایه‌برداری پوست شنید‌ه‌اید شاید هم تا به حال از کر‌م‌های لایه‌بردار یا اسکراب استفاده کرده ‌باشید ‌اما شاید ندانید که پیلینگ و لایه‌برداری روش‌های مختلف با مکانیسم‌های متفاوت دارد که هرکدام از این روش‌ها را پزشک با توجه به وضعیت پوست شما پیشنهاد می‌کند.

در بسیاری از موارد استفاده از روش‌های مختلف پیلینگ برای صاف کردن پوست و از بین بردن لک‌ها و مشکلات پوستی راه‌حل اول و آخر است و نتایج حاصل از آن نیز کاملا قابل پیش‌بینی است و عوارض چندانی هم ندارد، البته اشتباه نکنید پیلینگ و لایه‌برداری فقط برای درمان مشکلات پوستی نیست بلکه گاهی برای از بین بردن چین و چروک‌ها یا حتی درخشان‌کردن پوست از این روش استفاده می‌شود.

از چه حرف می زنیم؟
اسیدها و آنزیم‌های خاصی باعث از بین رفتن سلول‌های مرده می‌شوند در حقیقت یک سوختگی شیمیایی خفیف و کنترل شده در پوست به‌وجود می‌آید و سلول‌های مرده پس از جدا شدن، جای خود را به سلول‌های سالم و جوان می‌دهند، لایه‌برداری براساس نوع ماده به کار رفته، غلظت آن و مدت زمانی که مواد فوق روی پوست باقی می‌مانند متفاوت است.

لایه برداری سطحی
فرآیند لایه‌برداری در اپیدرم یا لایه سطحی پوست ایجاد می‌شود.

کاربرد: برای رفع کدورت و تیرگی پوست، چروک‌های خفیف زودرس و درمان جوشگاه‌های قدیمی.

ترکیبات اصلی: معمولا از دسته هیدروکسی اسیدها(آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید) با غلظت‌های 02 تا 07 درصد.

لایه برداری متوسط
نسبت به لایه‌بردارهای سطحی با عمق بیشتری درون پوست نفوذ می‌کنند و بهتر است فقط در پوست سایر قسمت‌های بدن  ‌جز صورت به کار رود.

کاربرد: درمان ضایعاتی مانند اسکار آکنه، خطوط پوستی، تغییرات رنگ پوست و تغییرات پوست بر اثر آفتاب.

ترکیبات اصلی: از تری کلرو استواستیک (TCA) با غلظت‌های متوسط، استفاده می‌شوند.

لایه‌برداری عمیق
این فرآورده‌ها قوی‌ترین لایه بردارهای پوست را شامل می‌شوند.

کاربرد: درمان چین‌های خشن پوستی، آثار عمیق ناشی از افزایش سن و آفتاب، اسکار پوستی و ضایعات رشد یافته پیش سرطانی.

ترکیبات اصلی: در این محلول‌ها از ترکیبات فنل استفاده می‌شود و عوارضی مانند بیهوشی و نیاز به بستری شدن را نیز به همراه دارد.

 

لایه‌برداری به روش خانگی

پیلینگ و لایه‌برداری فقط برای درمان مشکلات پوستی نیست

 

لیزر چقدر در لایه برداری موفق است؟
یکی از درمان‌های رایج در مطب‌های متخصصان پوست و موست و کاربردهای وسیعی در درمان برخی بیماری‌های پوستی مثل ضایعات عروقی (همانژیوم، ماه‌گرفتگی‌)، بهبود زخم‌های برجسته و کلوئید، بهبود اسکارهای مختلف، بهبود برخی لک‌ها مثل کک‌ومک، لکه‌های قهوه‌ای و جوان‌سازی پوست دارد. لیزر در لایه‌برداری نیز موثر است.

لایه‌برداری با CO2
یک ناحیه از پوست را به‌صورت سراسری لایه‌برداری می‌کند.

لایه‌برداری فراکشنال
در هر جلسه درمان درصدی از سطح مورد درمان دست‌ نخورده باقی می‌ماند، بنابراین به سرعت پوست ترمیم خواهد شد و عوارض کمتری از گروه اول دارد.

لایه‌برداری مکانیکی
در لایه‌بردارهای مکانیکی مواد ساینده‌ای وجود دارد که مثل سنباده روی سطح پوست کشیده می‌شوند و سلول‌های مرده را از روی آن سطح پوست برمی‌دارند که به‌دنبال استفاده از آن تاثیر و نفوذ‌ داروهای پوست، چند برابر گشته و بنابراین کمک مهمی برای درمان دارویی مثلا بهبود لک‌های صورت است.

کرم‌های اسکراب
این کرم‌ها به‌عنوان خراشنده و ساینده پوست استفاده می‌شوند.کرم‌ها و صابون‌های اسکراب حاوی دانه‌های خشن هستند تا سلول‌های مرده سطح پوست را بردارند.
 
کاربرد: در درمان ضایعات پوستی مثل آکنه‌های کومدونال (جوش‌های سرسیاه یا سفید)، چربی پوست، خشونت پوست و افزایش اثر داروهای موضعی.

روش‌های سنتی
در زمان قدیم کیسه کشیدن در حمام‌های سنتی رایج بوده که این مثالی از لایه‌برداری مکانیکی است که وقتی با سفید آب همراه می‌شود، میزان لایه‌برداری آن بیشتر هم می‌شود و این عمل موثرتر خواهد شد. حتی استفاده از سنگ‌ پا برای کاستن از زبری کف پا مثالی دیگر از لایه‌برداری مکانیکی است.

روش میکرودرم ابریژن
توسط دستگاهی، پودر کریستال‌های سخت اکسیدآلومینیوم با فشار روی پوست پاشیده می‌شود. بعد این دستگاه، یک فشار منفی به پوست وارد می‌کند و عملی شبیه بادکش انجام می‌دهد. از ترکیب این ساباندن و ایجاد فشار منفی یک لایه برداری مکانیکی خوب روی پوست صورت اتفاق می‌افتد.

کاربرد: بهبود منافذ باز پوست، بهبود جوش‌های سرسیاه و سرسفید، کم رنگ شدن لک‌های صورت و حتی بدن، بهبود چین و چروک‌های ظریف.

لایه‌برداری به روش خانگی
با استفاده از مواد طبیعی موجود در آشپزخانه هم می‌توان پوست را لایه‌برداری کرد، در واقع می‌توان با مواد طبیعی هم لایه‌بردار شیمیایی ساخت هم لایه‌بردار مکانیکی.

لایه‌بردار شیمیایی خانگی
آنزیم‌های طبیعی که به‌عنوان لایه‌بردار استفاده می‌شوند، معمولا از آناناس، ‌انبه و کدو تنبل گرفته می‌شوند. آنزیم‌های درون این میوه‌ها را می‌توانید در ماسک‌های خانگی خود به کار ببرید و از پوست‌تان لایه‌برداری کنید. البته این آنزیم‌های لایه‌بردار در قارچ، گیلاس، تمشک، انار، انگور، گوجه‌فرنگی، هلو، خیار، توت فرنگی و زرد آلو و… نیز وجود دارد.

لایه‌بردار مکانیکی خانگی
 می‌توانید مواد پودری و خشن را در شامپوی بدن بریزید و به این وسیله اسکراب بسازید، اگر پوست خشک دارید، بهتر است از آرد جو دو سر استفاده کنید. اگر پوست‌تان نرمال است از شکر استفاده کنید و اگر می‌خواهید پوست‌تان خشک شود بهترین ماده نمک است. آرد گندم نیز برای اسکراب پوست‌های چرب مستعد آکنه مناسب است.

 

منبع: مجله سیب سبز

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای آرایش و زیبایی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا