گفتگو با ورزشکاران

گفتگو با کریم انصاری فرد

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گفتگو با ورزشکاران همراه باشید :

هفته نامه تماشاگران امروز – علیداد سلمانی: کریم انصاری فرد در غیبت اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد در تیم ملی چهره شد. درست بعد از روزهایی که وحید هاشمیان به عنوان آخرین مهاجم درخشان، تیم ملی را ترک کرد. دیگر خبری از علی دایی در روزهای اوجش در تیم ملی نبود و انصاری فرد در کنار مهاجمان معمولی چون محسن خلیلی و غلامرضا رضایی قرار می گرفت.

بنا به همشهری بودن با دایی و علاقه آقای گل جهان به او، خیلی ها از جانشینی مناسب انصاری فرد به جای دایی صحبت می کردند. گرچه می توانست در خط حمله یکه تازی کند، در عمل چنین نبود. در سال های اخیر با افتی رو به رو شد و با حضور مهاجمانی چون دژاگه، قوچان نژاد و آزمون خیلی زود از چشم افتاد. او البته دو بار در لیگ برتر فوتبال ایران آقای گل شد و بازی در تیم های سایپا و پرسپولیس را تجربه کرد.

انصاری فرد با تیم ملی به جام جهانی 2014 برزیل رفت. اما شماره 10 تیم ملی تنها دو دقیقه مقابل بوسنی توانست به میدان برود. افول انصاری فرد در زمان کوتاهی به پایان رسید و آن هنگامی بود که به پانیونیوس یونان رفت. او پیش از آن تجربه قابل توجهی در اوساسونا نداشت و در فوتبال یونان درخشید و حالا به نظر می رسد بیشتر از هر زمان دیگری آماده است. انصاری فرد که پیش از بازی دوستانه تیم ملی مقابل قرقیزستان انجام شد، درباره شرایط حضورش در لیگ یونان، تیم ملی، آینده فوتبالش و… صحبت کرده است.

انصاری فرد: در قهوه خانه ها جای زمین های فوتبال را گرفته اند

آقای انصاری فرد، یک فصل درخشان را در لیگ یونان گذراندی، فکر می کردی در پانیونیوس به روزهای اوج خود برگردی؟برای من بازی و درخشش در پانیونیوس باعث خوشحالی است. اولین سالی بود که در لیگ یونان بازی می کردم و از اینکه عملکرد خوبی داشتم، حس خوبی دارم. البته مطمئن هستم در سال های بعد می توانم بهتر از این باشم.

یعنی احتمال دارد برای فصل آینده باز هم در پانیونیوس بازی کنی؟

چیزی معلوم نیست. در حال حاضر در اردوی تیم ملی هستم و بعد از آن چند روزی استراحت می کنم. قرار است باز هم به یونان برگردم، اما اینکه چه تصمیمی بگیرم هنوز مشخص نشده است. باشگاه های یونانی به بازیکن سازی معروف هستند. برای همین لیگ یونان را دوست دارم و باشگاه پانیونیوس هم پیشنهاد تمدید قرارداد دادهاست اما معلوم نیست که بمانم یا بروم.

ظاهرا پیشنهادهایی از دیگر تیم های خارجی دریافت کرده ای.

واقعیت این است که همه چیز به تصمیم مدیر برنامه هایم بر می گردد. او به فکر من است و هنوز برای من تصمیمی نگرفته. من هم چون به کار مدیر برنامه هایم ایمان دارم، هنوز تصمیمی نگرفته ام. با همه این ها من یک سال فوق العاده را در یونان داشتم و تصمیم گرفتن در این شرایط کار سختی است.

قرار نیست به فوتبال ایران برگردی؟

سال قبل وقتی از اسپانیا برگشتم، خیلی از تیم های ایرانی پیشنهاد بازی دادند، اما نه آن موقع و نه الان قصد بازگشت به فوتبال ایران را نداشتم و ندارم. حداقل الان فکر می کنم که نباید تصمیم به برگشتن به فوتبال ایران نگیرم بهتر است.

البته در لیگ برتر ایران هم روزهای خوبی داشتی و حتی دو بار عنوان آقای گلی را به دست آوردی؛ این موفقیت در فوتبالت چقدر تاثیرگذار بود؟

من خیلی جوان بودم که آقای گل شدم. قطعا این موضوع برای پیشرفت در فوتبالم مهم بود. وقتی یک فوتبالیست جوان آقای گل می شود و مورد توجه زیادی قرار می گیرد، توقعات از او بالا می رود. برای همین خیلی باانگیزه باید باشی تا بتوانی از مسیری که در آن قرار گرفته ای خارج نشوی. راستش من از مسیری که طی کردم راضی هستم.

انصاری فرد: در قهوه خانه ها جای زمین های فوتبال را گرفته اند


البته به نظر می رسید پیش از حضور در پانیونیوس از مسیر خارج شده بودی؟
خیلی خوب می دانم که باید در مقطعی عملکرد بهتری می داشتم. البته در روزهایی هم که خوب بودم باز هم دلم می خواست بهتر باشم. چون آدم قانعی نیستم و در هر موقعیتی که قرار می گیرم دوست دارم به موقعیت بهتری دست یابم.

به نظر می رسد در باشگاه پانیونیوس احساس راحتی می کنی و در این تیم به موقعیت مناسبی دست یافته ای.

در این باشگاه همه چیز روی برنامه به جلو پیش می رود. من اصالتا آذری هستم و همه می دانند که ترک ها چقدر به غذا اهمیت می دهند، اما برای اینکه در پانیونیوس بازی کنم، چشم به روی خیلی از غذاها بستم. دیگر آبگوشت، قورمه سبزی، کوفته و… نمی خورم. مدت هاست لب به برنج نزده ام. در یونان مربی تغذیه دارم. او می گوید که حق نداری فلان غذا را بخوری و من سعی می کنم از این دستورات سرپیچی نکنم. البته مربی تغذیه با برنامه غذایی که می دهد ویتامین و پروتئین بدنم تامین می شود.

با این حساب آنجا همه چیز تفاوت زیادی با باشگاه های فوتبال در ایران دارد.

دقیقا همین طور است. اصلا یکی از دلایل عقب ماندگی فوتبال ایران همین مسائل است.

یعنی نداشتن مربی تغذیه و تغذیه مناسب؟

نه فقط به تغذیه بر نمی گردد. مثلا من در پانیونیوس مربی اختصاصی بدن سازی دارم. این مربی اسپانیایی است و به خوبی می داند که من قانع به تمرینات خود باشگاه نیستم. همیشه همین طور بوده و من دوست داشته ام بیشتر از بقیه تمرین کنم. به تمرینات تیمی قانع نبوده ام و در اینجا از نتیجه همکاری با مربی اسپانیایی ام راضی هستم. به نظر من، بازیکنان باید بیشتر تمرین کنند و اگر بتوانند در کنار تمرینات گروهی تمرینات ویژه انفرادی هم داشته باشند، می توانند پیشرفت زیادی کنند. اگر بازیکنان در اروپا رشد می کنند، دلیلش همین است. یعنی باشگاه ها امکانات مناسبی دارند و از طرفی بازیکن غیر از تمرینات تیمی تمرینات دیگری هم دارد. یعنی بازیکن به حال خود رها نمی شود.

اگر بخواهی از این نظر بازیکنان ایرانی را با بازیکنان خارجی و به ویژه بازیکنان اروپایی مقایسه کنی، چه خواهی گفت؟

یکی از دلایل عقب ماندگی فوتبال ما نبودِ امکانات مناسب برای بازیکنان و همچنین توجه کمتر به استعدادهای فوتبالی است. به نظر من، بازیکنان ایرانی به لحاظ استعداد چیزی کمتر از بازیکنان اروپایی ندارند. امکانات فوتبال در اروپا خیلی زیاد است و از کودکی بازیکنان بااستعداد را کشف می کنند. مثلا در اروپا بازیکن از هفت هشت سالگی می داند که توپ را چگونه استپ، کند. اما در لیگ برترت ایران هنوز بازیکنانی هستند که نمی تواند توپ را کنترل کنند. اصلادر سطح شهر هم وقتی قدم می زنیم زمین مناسب ورزشی نداریم. دیگر مثل سابق زمین فوتبال وجود ندارد و از زمین هایی مثل تنیس و… هم خبری نیست. در ایران فقط قهوه خانه و سفره خانه می بینیم. در زمین های خاکی هم برج های بزرگ تجاری یا مسکونی ساخته اند.

برگردیم به لیگ یونان. در هفته بیست و هشتم، زیباترین گل لیگ را به ثمر رساندی و به نظر می رسد این گل تاثیر زیادی در بروز توانایی هایت داشته است.

این گل برای من مهم بود. سایت نوااسپورت این گل را انتخاب کرده بود و من هم جایزه اش را گرفتم. مطمئنا هر بازیکنی دوست دارد در چنین شرایطی قرار بگیرد و خوشحالم که توانستم گل زیبایی به ثمر برسانم. کلا گل های زیبا را دوست دارم در بازی تراکتورسازی و الاتحاد هم گلی زدم که خیلی دوستش دارم. درتیم ملی هم گل های خوبی زده ام و این گل ها برای من شیرین بوده.

انصاری فرد: در قهوه خانه ها جای زمین های فوتبال را گرفته اند


یکی از گل هایی که در لیگ یونان زدی را به مرحوم هادی نوروزی تقدیم کردی. گویا با او صمیمی هم بودی.
قبلا هم در این باره صحبت کرده ام. یعنی گفتم که اولین بار وقتی با خبر فوت نوروزی روی سایت مواجه شدم، فکر کردم شوخی است. چون در ایران از این شوخی ها می کنند. نمی توانستم باور کنم. هنوز تصور بازی اش در ذهنم است. متاسفانه اتفاق ناگواری بود و کلا سال 94 برای ورزشکاران سال خوبی نبود. مهرداد اولادی هم از بین ما رفت.

برخی معتقدند پانیونیوس تیمی تدافعی است. آیا برای شما بازی در چنین تیمی سخت نیست؟

تیم ما دفاعی نیست. مطمئنا اگر تیمی تدافعی بود من اذیت می شدم. من خیلی خوشحال هستم که در پانیونیوس بازی می کنم. البته در برخی بازی ها مانند بازی مقابل المپیاکوس ممکن است تیم ما در دقایقی روی به بازی تدافعی بیاورد، اما در گل پانیونیوس تیم دفاعی ای نیست.

با تیم ملی در جام جهانی 2012 برزیل حضور داشتی اما خیلی کم به بازی گرفته شدی، چون بازیکنانی مثل اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد به بازی گرفته شدند. در ادامه هم مهاجمانی چون سردار آزمون جایی ثابت در تیم ملی پیدا کردند…

من به این مساله آگاهم که تیم ملی جای بهترین ها است. در هر پستی هم بهترین ها به تیم ملی دعوت می شوند. برای رسیدن به تیم ملی همیشه رقابتی وجود دارد و معمولا در اردوی تیم ملی هم رقابت جداگانه ای وجود دارد. از آنجایی که بارها در اردوهای تیم ملی حضور داشته ام، نسبت به این موضوع آگاه هستم. در خط حمله هم معمولا رقابت سختی وجود دارد ولی من همیشه سعی کرده ام در ترکیب اصلی حضور داشته باشم. در نهایت هم کی روش تصمیم می گیرد که چه کسی بازی کند و چه کسی روی نیمکت بنشیند. من در جام جهانی خیلی کم بازی کردم، چون رقابت در خط حمله زیاد است و بازیکنان بزرگی در این پست بازی می کنند. الان هم وضعیت به همین منوال است ولی من هیچ وقت از رقابت نترسیده ام و الان هم تلاش می کنم تا جایی ثابت در ترکیب اصلی داشته باشم.

بالاخره کی روش هم در تیم ملی ماندگار شد و به نظر می رسد اغلب بازیکنان تیم ملی موافق این مربی هستند. به خصوص که الان تیم ملی باز هم در کوران بازی های مقدماتی جام جهانی قرار گرفته است.

واقعا خیلی خوشحال هستم که توانستیم کی روش را حفظ کنیم. او تاثیرش را در فوتبال ایران گذاشته و نمی توان این مساله را انکار کرد. کی روش در تیم ملی شرایط سختی داشت و خدا را شکر که وضعیت در اردوی تیم ملی هم بهتر شده است.

فکر می کنی تیم ملی بتواند بار دیگر با کی روش به جام جهانی صعود کند؟

صعود به جام جهانی همیشه سخت بوده. کی روش در دوره قبلی نشان داد که در تیم های آسیایی هم می تواند موفق شود. من فکر می کنم باز هم با کی روش می توانیم به جام جهانی برسیم. خدا را شکر تغییرات زیادی در تیم ملی صورت گرفته و بازیکنان جوان زیادی در اردوی تیم ملی حضور دارند. به نوعی پوست اندازی در تیم ملی صورت گرفته و من خیلی به تیم کی روش امیدوار هستم.

انصاری فرد: در قهوه خانه ها جای زمین های فوتبال را گرفته اند


به بازی ر پانیونیوس ایمان دارم
کریم انصاری فرد قبل از اینکه به لیگ یونان برود، بازی در لیگ اسپانیا را تجربه کرده بود. بازی در اوساسونا اما تجربه مناسبی برای این بازیکن نبود. اما او چگونه سر از لیگ یونان درآورد؟ خودش می گوید: «زمانی که پانیونیوس را انتخاب کردم برای خیلی ها چنین تصمیمی عجیب بود. اما من به بازی در این تیم اعتقاد و ایمان داشتم که می توانم در یونان بازی خودم را ارائه دهم. من نمی دانم که این باشگاه از چه طریقی به نام من برخورد. انگار آنها می دانستند که من در جام جهانی برزیل حضور داشتم. در اوساسونا هم کمتر به میدان می رفتم، اما سرمربی پانیونیوس تاثیر زیادی در جذب من داشت.

او به طور کلی روی من خیلی تاثیر گذاشت و توانستم یک فصل خوب را با پانیونیوس پشت سر بگذارم. روزی هم که رفتم با این تیم قرارداد ببندم، به من گفتند که ما نمی خواهیم تو چند سال در پانیونیوس بمانی. همان طور که گفتم سیاست باشگاه در مسیر بازیکن سازی حرکت می کند و آنها هم قصد ندارند بازیکنان خوب خود را در تیم شان حفظ کنند.»

برای مردی که در لیگی متوسط می درخشد.

کریم یونان

اگر یونان تا پیش از این به خاطر جنگ های اساطیری با پادشاهان قرون گذشته ایران، مورد توجه قرار داشت، اکنون به خاطر دروازه گشایی یک آریایی در حوالی آکروپولیس در کانون توجه مردم این قسمت غرب آسیا قرار گرفته است. کریم انصاری فرد، روزی که دوران بازی نیم بند در اوساسونا را رها کرد، احتمالا فکر بازی در هر لیگی را داشت، غیر از لیگ متوسط رو به بالای یونان. این بازیکن کم حاشیه اما به جایی که فکرش را نمی کرد، رفت و لباس تیمی متوسط به نام پانیونیوس را به تن کرد.

انصاری فرد: در قهوه خانه ها جای زمین های فوتبال را گرفته اند


دروازه گشایی
کریم از ابتدای فصل گذشته در پانیونیوس حضور دارد و هر چقدر در روزهای اول حضورش کمتر در برنامه های تاکتیکی سرمربی تیمش جای ثابتی نداشت، طی فصل گذشته بیش از پیش مجال برای خودنمایی به دست آورد. نتیجه اعتماد سرمربی به ثمر رساندن زیباترین گل هفته بیست و هشتم فصل گذشته سوپرلیگ در دقیقه 82 بازی با پائوک بود.

کریم با گل هایش تیم معمولا درگیر سقوطی و میانه جدولی را در رده پنجم قرار داد؛ این رتبه یعنی رسیدن به پلی آف چهارجانبه پایان فصل بین تیم های دوم تا پنجم برای راهیابی به مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا و مرحله گروهی لیگ اروپا!

افسوس که کریم در 3 بازی اول ندرخشید و در دور برگشت همراه تیم ملی بود و پانیونیوس بین 4 تیم چهارم شد و تنها به مرحله مقدماتی لیگ اروپا راه یافت. البته این ناکامی هم باعث نشد کریم از چشم هواداران بیفتد چون سکونشینان ثابت ورزشگاه اختصاصی پانیونیوس می دانند او در طول فصل گذشته، 9 گل به ثمر رساند؛ ثبت 2 گل در جام حذفی، تعداد دروازه گشایی های او را دورقمی کرد تا انصاری فرد به آمار 96 گل در 254 بازی دوران حرفه ای خود دست یابت.

کریم تنها در 5 فصل از دوران ورزشی اش بیشتر از 9 گل فصل گذشته در رقابت های لیگی گل زد که این 5 مقطع به دوران طلایی اش در تراکتورسازی و روزهای ابتدایی بازی در سایپا بر می گردد. به هر حال اکنون حال او و تیمش خوب است؛ آنقدر که روسای باشگاه برای حفظ جواهر ایرانی و تقویت تیم به منظور حضور در رتبه ای بالاتر از فصل قبل در حال برنامه ریزی هستند.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا