سینما

نقد و بررسی فیلم پیشتازان فضا : فراسو ( Star Trek Beyond )

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

121r12rr2rrr13380d

« پیشتازان فضا » از ابتدا تا به امروز، همواره سعی بر القای حس نوع دوستی و احترام به نژاد ها و تفاوت ها داشته است. از این رو از سالها پیش، نویسندگان این مجموعه داستانها از تنوع نژادی فراوانی در کشتی فضایی اینترپرایز استفاده کردند تا بتوانند نماینده ای از هر نژاد در کنار یکدیگر داشته باشند. اما این روند در جدیدترین قسمت فیلم « پیشتازان فضا » با یک رویکرد جدید و جنجالی آغاز شد و آن به نمایش گذاشته شدن شخصیتی همجنسگرا در داستان است که هرگز در این مجموعه داستان ها سابقه نداشته. این موضوع باعث اعتراض و جنجال های فراوانی شد اما نویسندگان از این اتفاق دفاع کرده و آن را در راستای احترام به حقوق افراد با گرایش های مختلف دانستند. بهرحال « فراسو » با ایچنین حواشی به روی سینما رفته و مطمئن است که می تواند دل طرفداران همیشگی اش را بدست بیاورد.

داستان قسمت جدید از این قرار است : خدمه سفینه فضایی اینترپرایز در پنجمین ماموریت خودشان برای اکتشاف حیات و تمدن در مناطق دور افتاده کهکشان، به منطقه ای می رسند که در آنجا مورد حمله لشگری از سربازان زنبور مانند قرار می گیرند که باعث می شود در سیاره ای ناشناخته فرود بیایند آنها در این سیاره با یک شخص ترسناک قدرتمند به نام کرال ( ادریس البا ) مواجه می شوند که هدفش تاسیسات مرگبار فدراسیون است و برای رسیدن به خواسته اش نیز دست به هر کاری می زند اما…

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/07/pX1469360526.jpg

کارگردان قسمت جدید « پیشتازان فضا » برخلاف دو قسمت قبل، اینبار جاستین لین بوده که سازنده چند قسمت از سری فیلمهای « سریع و خشمگین » بوده است. این تغییر رویکرد البته باعث نشده تا حال و هوای فیلم خیلی شباهتی به عنوان محبوب آقای لین پیدا کند و در عوض، اینبار بررسی رابطه شخصیت ها و پرداخت آنان در راس کار سازندگان قرار گرفته که یک نکته مثبت برای این مجموعه محسوب می شود.

تمرکز سازندگان « پیشتازان فضا » در قسمت قبل که « به سوی تاریکی » نام داشت بیشتر حول محور ضرباهنگ فیلم، کیفیت و اجرای جلوه های ویزه می گذشت که در این عرصه نیز یکی از بهترین های سال محسوب می شد. اما در قسمت جدید تمرکز بر روی خدمه کشتی فضایی اینترپرایز قرار گرفته و به موشکافی دنیای آدمهای داستان پرداخته شده است. در این میان جذاب ترین بخش مربوط به رابطه میان کاپیتان اسپاک و لیتننت می باشد که در قسمت قبل نیز بصورت خلاصه به آن پرداخته شده بود اما اینبار فرصت بیشتری برای درک آنچه که میان این دو می گذرد پیدا می کنیم. بطور کل می توان گفت که عمیق تر شدن شناخت مخاطبین نسبت به شخصیت های داستان مدرن « پیشتازان فضا » می تواند یک گام مثبت برای نزدیک تر شدن هرچه بیشتر تماشاگر به دنیای جدید کاپیتان کرک و یارانش باشد.

حضور سایمون پگ به عنوان یکی از نویسندگان « پیشتازان فضا : فراسو » این فرصت مغتنم را در اختیار سازندگان قرار داده تا از شوخی های ریز وبامزه کلامی در داستان استفاده کنند. تجربه نشان داده که استفاده از شوخی های کلامی در آثار بلک باستری می تواند یک شمشیر دو لبه بُرنده باشد، اما درباره « فراسو » بخش بُرندگی شمشیر شامل حال سازندگان نشده و طنز ملایم و دلنشین کلامی میان شخصیت ها اعمال گردیده که همانطور که اشاره شد، حاصل قلم همیشه طناز سایمون پگ می باشد که خودش هم یکی از بازیگران این فیلم است.

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/07/iY1469360527.jpg

با اینحال « فراسو » در بخش اکشن و جلوه های ویژه، اثر ممتاز و غافلگیر کننده ای برای مخاطب محسوب نمی شود. « به سوی تاریکی » در سال 2013 توانسته بود یکی از بهترین های سال در بخش جلوه های کامپیوتری را رقم بزند و نامزد دریافت اسکار نیز گردد. اما با اینکه « فراسو » هرگز در زمینه خلق افکت های کامپیوتری توی ذوق مخاطب نمی زند، اما پیشرفت چشمگیری هم نسبت به ساخته 3 سال پیش ندارد و به نظر می رسد که در این عرصه کمترین پیشرفت نصیب فیلم شده است. با اینحال باید گفت که جاستین لین به خوبی توانسته ضرباهنگ و هیجان فیلم در بخش اکشن را حفظ کند تا مخاطب خیلی به عدم نوآوری در بخش جلوه های ویژه فکر نکند.

بازی ها با توجه به تمرکز بیشتر فیلم بر روی شخصیت ها، بهتر از قبل می باشد و بازیگران پرتعداد فیلم فرصت بیشتری برای نشان دادن توانایی های فردی شان یافته اند. کریس پاین در نقش کاپیتان کرک بیشتر از هر زمان دیگری به عنوان فرمانده پذیرفتنی است. رابطه زاخاری کوئینتو و زوئی سالدانا در « فراسو » جذاب و قابل باور است و سایمون پگ نیز به خوبی بخش های کمیک فیلم را هدایت کرده. ادریس البا هم که در نقش منفی فیلم ظاهر شده اگرچه کیفیت مناسبی از بابت پرداخت شخصیت ندارد و به عنوان ” بدمن ” خیلی ترسناک به نظر نمی رسد، اما زیر آن ماسک و لباس عجیب بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته است.

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/07/wN1469360527.jpg

« پیشتازان فضا : فراسو » یک اکشن بلک باستری جذاب می باشد که تعادل در بخش های مختلف آن رعایت شده و از قاب بیرون نمی زند. فیلمنامه « فراسو » نسبت به گذشته توجه بیشتری به شخصیت ها داشته و بخش اکشن نیز اگرچه نوآوری مشخصی در آن به چشم نمی خورد، اما کماکان تماشایی و جذاب است. با اینحال ذکر این نکته ضروری است که انتظار طرفداران سرسخت این فیلم از سازندگان پس از سه سال، غافلگیری های به مراتب بیشتری نسبت به آنچه که با این فیلم به آنها ارائه شده، بود. آنها شاید انتظار یک روند جدید، یک دستاورد گرافیکی تازه و بطور کل یک افق جدید در مجموعه « پیشتازان فضا » را می کشیدند اما با اثری مواجه شده اند که سرگرم کننده، جذاب و دوست داشتنی است اما تفاوت عمده ای با قسمت قبل ندارد.

                                                                    

منتقد : میثم کریمی

  

پیشتازان فضا : فراسو

beyio2edndd

Star Trek Beyond

کارگردان : Justin Lin

نویسنده : Simon Pegg, Doug Jung

بازیگران :

Chris Pine…Captain James T. Kirk

Zachary Quinto … Commander Spock

Karl Urban ..Doctor ‘Bones’ McCoy

Zoe Saldana … Lieutenant Uhura

Simon Pegg … Montgomery ‘Scotty’ Scott

Idris Elba…Krall

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : اکشن      

زمان : 120 دقیقه  

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا