سینما

نقد و بررسی فیلم عصر یخبندان : دوره برخورد ( Ice Age: Collision Course )

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/07/tM1469463725.jpg

14 سال از زمانی که اولین قسمت از انیمیشن « عصر یخبندان » اکران شد می گذرد. انیمیشنی که به محبوبیت فوق العاده ای دست پیدا کرد و توانست نامزد اسکار بهترین انیمیشن سال نیز گردد؛ اما سازندگان نتوانستند این موفقیت را ثابت نگه دارند و با استراتژی های اشتباه، این مجموعه داستان ها را هر بار بیشتر از قبل به یک اثر معمولی مبدل کردند که حتی اکران قسمت جدید آن دیگر نمی توانست هیچ مخاطبی را سر ذوق بیاورد. حال پنجمین قسمت « عصر یخبندان » اکران شده تا ضعیف ترین قسمت این انیمیشن از زمان انتشار تا به امروز را شاهد باشیم.

« دوره برخورد » داستان سه دوست قدیمی یعنی منی ( ری رومانو ) ، سید ( جان لگویزامو ) و دیگو ( دنیس لری ) را روایت می کند که با چالش های جدیدی در چرخه زندگی شان مواجه شده اند. دخترِ منی به نام پیچز ( ککه پالمر ) به زودی قرار است با یک ماموت به نام جولیان ( آدام دیواین ) ازدواج کند اما مندی نگران این اتفاق است بطوریکه سالگرد ازدواجش با الی ( کونین لطیفه ) را نیز از یاد برده است. در عین حال یک شهاب سنگ در حال نزدیک شدن به زمین می باشد که قرار است بطور کامل حیات را در کره زمین نابود کند اما…

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/07/qM1469463725.jpg

سری « عصر یخبندان » از سال 2002 که اولین قسمت این مجموعه انیمیشن ها به روی پرده رفت، افت چشمگیری را در هر قسمت جدید تجربه کرده که حتی صدای بسیاری از طرفداران این داستان را هم درآورده است. طرفداران « عصر یخبندان » نسبت به نبود خلاقیت در داستان اعتراضات فراوانی را به گوش سازندگان رسانده اند اما با اینحال کمپانی فاکس قرن بیستم کماکان علاقه مند به ادامه راه این موجودات است؛ حتی اگر به قیمت افت کیفیت محسوس هر قسمت از این انیمیشن باشد.

« دوره برخورد » را می توان استیصال سازندگان برای ساخت یک انیمیشن آبرومند توصیف کرد. انیمیشنی که در سالهای نه چندان دور می توانست لبخند را به لب مخاطب خردسال و بزرگسال بیاورد، در قسمت پنجم به وضعی گرفتار شده که معلوم نیست مخاطبش چه کسی است و این داستان بی سر و ته و به شدت کلیشه ای قرار است به دل کدام تماشاگری بنشیند. داستان های پراکنده فیلم که بیشتر به آثار مناسبتی شباهت یافته، به بدترین شکل ممکن به جلو هدایت می شوند و شخصیت های داستان نیز دیگر حتی توانایی همراه کردن مخاطبان قدیمی شان را نیز ندارند.

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/07/aF1469463726.jpg

ایده برخورد شهاب سنگ به زمین می توانست یک حسن ختام عالی برای قسمت پنجم محسوب شود تا پرونده این اثر را برای همیشه ببند اما پرداخت این سوژه در داستان به حدی پیش پا افتاده است که به شک می افتیم آیا این اثر متعلق به پرده عریض سینماست یا ویدئو کلوپ های محلی! در اینکه معمولاً ایده های فانتزی در انیمیشن اعمال می گردد و نمی بایست دیدگاه رئال را وارد این حوزه کرد شکی نیست اما در نظر گرفتن حداقل منطق روایی می تواند دنیای انیمیشن را به ذهن مخاطب نزدیک تر نماید؛ اتفاقی که در پنجمین قسمت از « عصر یخبندان » ابداً رخ نمی دهد و شما می توانید انتظار همه نوع اتفاقات عجیب و غریب باشید و غیرمنتظره در جریان داستان باشید که اهمیتی برای زمان و درک شما قائل نیستند.

کیفیت شوخی های کلامی نیز در پنجمین قسمت تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و دیگر خبری از ایده های بکر در پرورش این شوخی ها نیست. در واقع جز بده بستان های بی کیفیت کلامی، در قسمت پنجم سازندگان حتی از خلق موقعیت های کمیک نیز عاجز بوده اند تا حوصله مخاطب بیش از پیش سر رود و منتظر دقایق پایانی فیلم باشد. در این میان تنها این اسکرات کنجکاو است که پس از 5 قسمت کماکان بامزگی اش را حفظ کرده و البته مطابق معمول دقایق کمتری از فیلم در اختیارش قرار گرفته است.

https://golsamin.ir/wp-content/uploads/2016/07/vM1469463726.jpg

اینکه چرا سازندگان هنوز تمایل به ساخت دنباله برای این سری از داستانها دارند، علامت سوال بزرگی است که احتمالا هیچکس پاسخ آن را نخواهد یافت. « دوره برخورد » با اختلاف فراوانی، بدترین قسمت از « عصر یخبندان » محسوب می شود.شاید تنها ویژگی مثبت « دوره برخورد » این باشد که بتواند تبدیل به سنگ قبر ابدی برای این مجموعه از داستانها باشد که هر بار بیشتر از قبل در حال خراب کردن خاطرات خوش گذشته شان هستند.

                                                                    

منتقد : میثم کریمی

 

عصر یخبندان : دوره برخورد

icn3bh3rr3

Ice Age: Collision Course

کارگردان : Mike Thurmeier, Galen T. Chu

نویسنده : Michael J. Wilson ، Michael Berg

بازیگران :

Queen Latifah… Ellie

Denis Leary … Diego

John Leguizamo… Sid

Jennifer Lopez… Shira

رده سنی : PG ( مناسب برای افراد بالای 7 سال)

ژانر : انیمیشن  

زمان : 94 دقیقه  

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا