سینما

نقد و بررسی فیلم نِرو ( Nerve )

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

201608041504224505 134322664445

دنیای بازیهای رایانه ای از سالهای دور تا به امروز تغییرات بسیار زیادی به خود دیده است. در ابتدای پیدایش این بازیها هدف، سرگرم کردن افراد در کنار خانواده هایشان بود اما با پیشرفت تکنولوژی و پولسازی بیشتر این صنعت، بازیها بخش های بیشتری به جز بازیهای خانوادگی را شامل شدند. در جدیدترین نوع این بازیها، بازی روانه بازار شده که افراد می بایست با استفاده از دوربین تلفن همراه و نشانه هایی که در آن وجود دارد، به سطح شهر رفته و به دنبال کشف المان های مخفی باشند که برای او امتیاز به ارمغان می آورد! کارشناسان هشدار داده اند که این بازی می تواند باعث پرت شدن بیشتر حواس فرد بازی کننده در اجتماع و تجربه خطرات احتمالی شود. فیلم « نِرو » هم درباره یک بازی آنلاین کامپیوتری می باشد که در ابتدا جنبه سرگرمی دارد اما رفته رفته امنیت جانی افراد را به خطر می اندازد.

داستان فیلم درباره دختر نوجوانی به نام ونوس که اختصاراً او را ویی صدا می زنند ( با بازی اِما رابرتز ) می باشد که توسط دوستش سیدنی ( امیلی مئاد ) ترغیب می شود تا وارد بازی آنلاینی به نام « نِرو » شود که در آن وی باید از اقداماتی که مخاطبین آنلاین از او به عنوان بازی کننده درخواست دارند را اجرا کرده و جرئت خود را در معرض نمایش قرار دهد. ویی در هنگام بازی با پسری به نام ایان ( دیو فرانکو ) مواجه می شود و مخاطبین نیز تشخیص می دهند که این دو می توانند زوج جالبی باشند! اما خواسته ها و اتفاقات بازی در ادامه از جنبه سرگرمی خارج شده و به مسائل خطرناکی مبدل می شود که…

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/05/16/cX1470430451.jpg

یکی از ویژگی های مثبت فیلم « نِرو » ضرباهنگ مناسب و ایجاد موضوعاتی است که یکی پس از دیگری روایت می شوند و البته دو فیلمساز به خوبی موفق به مدیریت آنها شده اند تا از لحاظ کیفیت با یکدیگر دچار تناقض نشوند. فیلم در آغاز با معرفی ویی و نحوه زندگی خانواده اش ، این نکته را به تماشاگر گوشزد می کند که او می توانسته برای خارج شدن از این وضعیت چنین انتخابی را حتی از روی اکراه داشته باشد. پس از این مقدمه چینی ، ویی وارد دنیایی می شود که در آن بازی ها و خواسته های اهالی اینترنت یکی پس از دیگری به سراغش می آیند و حسِ جالب در مقابل دیدگان افراد بودن، باعث می شود تا ویی و همراه جدیدش که او هم درگیر این بازی شده، لحظات عجیب و غریبی را تجربه کنند.

بهترین لحظات فیلم زمانی شکل می گیرد که ویی و ایان در حال انجام کارهای خطرناک در بازی هستند و این چالش پردردسر را با یکدیگر پشت سر می گذارند. تدوین مناسب و تعلیق هوشمندانه ای که دو کارگردان فیلم آن را در « نِرو » اجرا کرده اند، به خوبی تماشاگر جوان فیلم را برای دنبال کردن ادامه داستان کنجکاو می سازد. در واقع یکی از ویژگی های مثبت فیلم را می توان بهره گیری سازندگان از عناصر روز بازی های آنلاین و نحوه اجرای آن دانست که باعث می شود مخاطب به راحتی با اطلاعاتی که در جریان داستان رد و بدل می شود ارتباط برقرار کرده و با دقت داستان را دنبال نماید.

ner3rr31024

اما « نِرو » مشکلاتی هم دارد که از جمله آن عدم تسلط کارگردانان بر یک سوم پایانی فیلم و جمع بندی داستانشان است. فیلم تا اواسط مدت زمان خود با ضرباهنگی مناسب و غافلگیری های فراوان به کار خود ادامه می دهد و تماشاگر خود را راضی خواهد کرد اما در یک سوم پایانی کلیشه های رایج ژانر به همراه نگاه سطحی برای خروج از وضعیتی که شخصیت های فیلم در آن گرفتار شده اند، تماشاگر را دچار سرخوردگی می کند و پایان بندی عجیب و غریب فیلم نیز که تلخی را بطور کامل از یاد مخاطب خواهد برد، باعث می شود « نِرو » بیشتر از اینکه اثری انتقادی و رئال باشد، نگاهی کلیشه ای به مقوله بازیهای آنلاین داشته باشد. این نگاه حتی توانایی این را دارد که پیامی معکوس به مخاطب انتقال دهد!

دو بازیگر اصلی فیلم که شیمی بسیار خوبی میانشان برقرار شده، موفق شده اند در نقش یک زوج حضور موفقی را در مقابل دوربین تجربه نمایند. اِما رابرتز که ذاتاً انسان خشنی است و حتی یکبار به جرم ضرب و شتم نامزدش گرفتار شده بود، توانسته گلیم خود را از آب بیرون بکشد اما برای رسیدن به جایگاهی که عمه اش دارد، نیاز به حضور در آثار بزرگ تری دارد. دیو فرانکو هم که یکی از پرکارترین بازیگران دو سال اخیر سینماست، در نقش ایان قابل قبول است و مخاطب هم می تواند او را بپذیرد. ترکیب این دو یکی از نقاط قوت فیلم محسوب می شود.

201608041504224505 1343226644

« نِرو » هشداری است برای جوانان و نوجوانان به جهت تجربه بازیهای آنلاین پرمخاطره ای که حتی گاهاً مشاهده شده سلامت جسمی و روحی آنان را به خطر می اندازد. در فیلم « نِرو » دنیای بازیهای آنلاین بصورت اغراق شده ای مخرب متصور شده اما زمانی که به دنیای واقعی بازگشته و نگاهی به بازار این بازیها می اندازیم، میتوان این نکته را به خوبی متوجه شد که دنیایی که در فیلم « نِرو » خلق شده فاصله چندانی برای به حقیقت پیوستن در دنیای واقعی ندارد.

                                                                    

منتقد : میثم کریمی    

 

ne2rvv

نِرو : Nerve

کارگردان : Henry Joost, Ariel Schulman

نویسنده : Jessica Sharzer

بازیگران :

Emma Roberts…Vee

Dave Franco … Ian

Emily Meade … Sydney

Miles Heizer … Tommy

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : ماجراجویی

زمان : 96 دقیقه  

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا