سینما

نقد و بررسی فیلم چراغ ها خاموش ( Lights Out )

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

4f4hoaclight3d

ترس از تاریکی یکی از قدیمی ترین معضلات روانی انسانها بوده که اغلب ریشه در دوران کودکی آنها دارد. در این بیماری، فرد از تاریکی می ترسد چراکه احساس می کند هر لحظه امکان دارد از دل تاریکی موجودی بیرون آمده و به او حمله کند! در حال حاضر ترس از تاریکی یکی از شایع ترین اختلالات روانی افراد می باشد که هر ساله مراجعین زیادی را به مطب های روانشناسی شامل می شود. « چراغ ها خاموش » نیز اثری درباره ترس از تاریکی و همان هیولای وهم و خیال می باشد که از دل تاریکی خارج شده و به آزار روح و روان افراد می پردازد. داستان فیلم از این قرار است :

ربکا ( ترسا پالمر ) در دوران کودکی ترس بزرگی را در مقابل خود می دید و آن زمانی بود که چراغ ها خاموش می شدند. اما بعدها ترس مشابهی گریبانگیر برادر کوچکتر ربکا به نام مارتین ( گابرین بیتمن ) می گردد که با ایجاد مزاحمت از جانب یک نیروی ناشناخته در تاریکی مطلق همراه می باشد. بزودی مشخص می شود که این موجود ناشناخته ارتباطی به مادر آنها ( ماریا بلو ) و گذشته او دارد اما…

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/05/20/zT1470851290.jpg

دیوید اف سندبرگ کارگردان این اثر، ایده ساخت اثری بر مبنای ترس انسان از تاریکی را نخستین بار در اثری کوتاه به نمایش گذاشت و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد که با بازخورد مثبت فراوانی همراه بود و از این جهت که ایده او بسیار کم هزینه هم بود، پیشنهاد ساخت یک اثر بلند سینمایی به او داده شد و نتیجه آن فیلم « چراغ ها خاموش » می باشد که به تازگی به اکران درآمده و همانند اثر کوتاه آقای سندبرگ، با واکنش های مثبتی مواجه شده است.

« چراغ ها خاموش » خوشبختانه در روایت داستان ترسناک خود از جلوه های ویژه کامپیوتری بهره نگرفته است و بیشترین زحمت سازندگان در بخش تدوین و ادغام تصاویر بوده که با در کنار هم قرار گرفتن آن ترس قابل توجهی بر مخاطب وارد می شود. سندبرگ برای ترساندن مخاطبش به آب و آتش نمی زند و عجله ای هم برای عیان کردن غافلگیری های داستان ندارد که همین عوامل باعث شده اند تماشای « چراغ ها خاموش » متفاوت از آثاری باشد که هر لحظه با افکت های صوتی در پی پراندن مخاطب خود می باشند !

می توان اذعان کرد که « چراغ ها خاموش » ایده مرکزی جذابی دارد که به راحتی خواهد توانست در ژانر ” ترسناک ” به یک انتخاب مناسب برای علاقه مندان مبدل شود. اجتناب سندبرگ از حاشیه نگاری و البته دوری از فاکتور خشونت، باعث شده تا « چراغ ها خاموش » اثری کاملاً منطبق با سینمای وحشت باشد و درش خبری از ادغام مفاهیم ژانر با سبک اسلشر به چشم نخورد که یک مزیت چشمگیر و مثبت است.

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/05/20/mS1470851290.jpg

البته کیفیت داستان چنگی به دل نمی زند و حتی در مقایسه با نسخه کوتاه نیز از قوانین استودیویی تبعیت می کند که نمی توان خرده چندانی به آن گرفت. در نسخه کوتاه عامل ناشناخته ترسناک به جهت ناشناخته بودنش می توانست ترس فراوانی ایجاد نماید اما در نسخه سینمایی به این قدرت مرموز هویت داده می شود تا مخاطب بداند که این فرد برای چه در تاریکی هست و به چه دلیل عاشق خاموش کردن چراغ هاست. خوشبختانه مدت زمان کوتاه فیلم اجازه نداده تا هویت فرد در تاریکی چنان گسترش پیدا کند که علناً صاحب یک شخصیت مستقل شود!

با اینحال فیلم جنبه های مثبتی هم در داستان دارد و آن توجه به روابط روانشناختی میان اعضای خانواده است که باعث می شود آنان تنها یک قربانی ساده که قرار هست تاریکی بر آنها چیره شود نباشند و دارای کمی شخصیت هم باشند. توجه به اختلالات روانی مادر و همچنین پسر کوچک خانواده اگرچه در فیلم بصورت نصفه و نیمه مورد توجه قرار می گیرد اما وجود همین مقدار کم اهمیت به شخصیت پردازی باعث می شود ارزش « چراغ ها خاموش » بیشتر از یک اثر ترسناک کم هزینه باشد.

بازیهای خوب بازیگران یکی از عوامل جذابیت اثر را تشکیل می دهد که در راس آنها ماریو بلو قرار دارد. پیچیدگی رفتار بلو و درگیری های روحی اش به خوبی می تواند مخاطب را دچار اضطراب کرده و دجار ترس نماید. زمانی که بلو در تاریکی قرار می گیرد وحشت تماشاگر دوچندان می گردد و خونسردی وی، این وضعیت را به مراتب بغرنج تر نیز می نماید! ترسا پالمر به همراه بازیگر خردسال فیلم گابریل بیتمن، نیز در نقشهای خود به خوبی ظاهر شده اند. کمتر پیش می آید که در یک اثر ترسناک ترکیب بازیگران بتواند خروجی خوبی در بخش بازیگری داشته باشد اما در « چراغ ها خاموش » فیلمساز بخشی هم برای هنرنمایی بازیگران در نظر گرفته که در نوع خود جالب می باشد.

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/05/20/oO1470851291.jpg

« چراغ ها خاموش » ابداً با خون و خونریزی میانه ای نداشته و مخاطب را با ترس عمیق تری مواجه می سازد که ” ترس از تاریکی ” است. طرفداران ژانر ترسناک که این روزها چند اثر قرص و محکم همانند « احضار روح 2 » را برای تماشا دارند، می توانند مطمئن باشند که در « چراغ ها خاموش » خلاقیت های اجرایی به مراتب بیشتری در انتظارشان است که با توجه به کارگردانی و تسلط سندبرگ به محتوای اثرش، این داستان می تواند هر طرفدار سینمای ترسناکی را به هیجان آورده و البته باعث شود هنگام تماشای فیلم چراغ ها را روشن نماید!

                                                                    

منتقد : میثم کریمی     

 

ligh34i333

چراغ ها خاموش : Lights Out

کارگردان : David F. Sandberg

نویسنده : Eric Heisserer

بازیگران :

Teresa Palmer…Rebecca

Gabriel Bateman… Martin

Alexander DiPersia … Bret

Maria Bello … Sophie

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : ترسناک    

زمان : 81 دقیقه  

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا