سینما

آخرین رازهای خفاش سیاه سینما

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

مجله همشهری دانستنیها:

  • بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت
  • بازیگران اصلی: بن افلک، هنری کاویل، جسی آیزنبرگ
  • کارگردان: زک اسنایدر
  • تاریخ نمایش: ششم فروردین 1395

بزرگ ترین نبرد ابرقهرمان ها در تاریخ جهان، بالاخره اتفاق افتاد و بتمن و سوپرمن در «طلوع عدالت» مقابل یکدیگر قرار گرفتند و هواداران و طرفداران پر و پاقرص دنیا کمیک بوک ها و فیلم های فانتزی، در سالن های سینما به تماشایشان نشستند. با اینکه بسیاری از منتقدان، امتیاز بالایی به «بت من علی سوپرمن: طلوع عدالت» ندادند، ولی این فیلم در هفته نخست نمایشش در ایالات متحده 170 میلیون دلار فروخت و پرفروش ترین فیلم هفته شد. نظرها و عقاید مختلفی درباره این فیلم بیان شده، اما گویا تمام بینندگانش پرش های مشترکی درباره داستان و سرنوشت ابرقهرمان هایش دارند. به همین دلیل تصمیم گرفته ایم نگاه دقیق تری به پنهان ترین زوایای فیلم بیندازیم و بکوشیم پاسخ برخی از این پرسش ها را بیابیم و سرنوشت بعضی از ابرقهرمان ها را حدس بزنیم.

هشدار: اگر فیلم را ندیده اید این مطلب را نخوانید؛ چون ممکن است بخش های زیادی از داستان فیلم، برایتان لو برود.

نُه نکته اسرارآمیزی که از «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» یاد می گیریم

1- «لکس لوثور» و هویت واقعی بتمن و سوپرمن

هویت مخفی ابرقهرمان های این فیلم به اندازه کمیک ها اهمیت ندارد. «زک اسنایدر» (Zack Snyder) کارگردان فیلم می گوید: «ایده مرموز بودن هویت ابرقهرمان ها به خاطر ماسکشان، متعلق به گذشته است.» به هر حال به نظر می رسد که «لکس لوثور» (Lex Luthor) با بازی «جسی آیزنبرگ» (Jesse Eisenberg)، در همان نخستین برخورد به هویت بتمن (با بازی بن افلک) و سوپرمن (با بازی هنری کاویل) پی می برد. در عین حال، وقتی متوجه می شویم همین لکس لوثور بوده که مقدمات نبرد با سوپرمن در بیابان را فراهم آورده، می توانیم او را به عنوان صحنه گردان اصلی ماجرا بپذیریم.

2- نام ابرقهرمانی اعضای لیگ عدالت

بت من و «زن شگفت انگیز» (Wonder Woman) زمانی از وجود «فراانسان»های دیگر باخبر می شوند- «دی سی کمیکس» دوست دارد ابرقهرمان هایش را «فراانسان» (metahuman) بنامد- که «فلش» (Flash) از دست لکس فرار می کند.

لکس لوثور گرچه همه تحقیقات لازم برای خلق این فراانسان ها را انجام داده، اما بدون آنکه بخواهد، روحیه ابرقهرمانی را هم درونشان بیدار کرده است. اسنایدر می گوید: «فلش، «سایبورگ (Cyborg)، «آکوامن» (Aquaman) و زن شگفت انگیز، نمی توانستند بدون لکس لوثور چنین اسم هایی داشته باشند.»

نُه نکته اسرارآمیزی که از «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» یاد می گیریم

3- فراانسان هایی که هنوز آنها را ندیده ایملکس تکالیفش را به خوبی انجام داده. فایل ها و مدارک مربوط به فراانسان ها، مثل پرونده های بتمن و زن شگفت انگیز، مفصل و فراوان اند. «دبورا اسنایدر» (Deborah Snyder) تهیه کننده فیلم، از امکان وجود فراانسان های دیگری می گوید که هنوز آنها را ندیده ایم: «لکس لوثور، تحقیقاتی مفصل روی فراانسان های زیادی انجام داده است. شاید هنوز پرونده هایی باشند که از آنها بی خبریم.»

در مجموعه کمیک بوک های دی سی، بیش از ده هزار ابرقهرمان جورواجور زندگی می کنند. اگر در آینده ای نزدیک تعدادی از این ابرقهرمان ها را روی پرده سینما دیدید، زیاد تعجب نکنید.

4- مرگ جیمی اولسن، خبرنگار کمیک های دی سی

«جیمی اولسن» (Himmy Olsen)، عکاس و روزنامه نگاری که او را در فیلم «سوپرمن» (1978/1357) دیده ایم، در بتمن علیه سوپرمن نیز حضوری کوتاه دارد. در نسخه سینمایی این داستان، اولسن به سرعت به دست تروریست های لکس لوثور کشته می شود و نامش هم پنهان می ماند. اما گویا قرار است در نسخه بلو- ری فیلم، جیمی اولسن نام خودش را بگوید.

ظاهرا صحنه معرفی اولسن، به خاطر محدودیت زمانی در تدوین نهایی حذف شده است. اسنایدر می گوید: «می خواستم در ابتدای فیلم، جیمی اولسن کشته شود تا تماشاگر بداند با چه جهانی رو به رو خواهدشد.»

5- احمقانه بودن دیالوگ زیاد در لباس ابرقهرمانی

زک اسنایدر از اول به دنبال سکانسی با حضور بتمن و سوپرمن بود؛ چیزی مثل سکانس رستوران در فیلم «مخمصه» «مایکل مان» (1374/1995, Heat) که برای حضور رابرت دینور و آل پاچینو طراحی شده بود. خودش گفته: «همواره تکرار می کردم ؛ به چیزی مثل صحنه رستوران نیاز دارم، اما سرانجام به این نتیجه رسیدم که بتمن و سوپرمن وقتی لباس ابرقهرمانی به تن دارند نباید زیاد حرف بزنند تا ماجرا احمقانه به نظر نرسد. آنها برای چنین صحنه ای، باید لباس عادی بپوشند.»

نتیجه کار، صحنه رویارویی و گفت و گوی بروی و کلارک در مهمانی لکس لوثور بود.

نُه نکته اسرارآمیزی که از «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» یاد می گیریم

6- سکانس رویای بتمن و آینده تاریکیکی از سکانس های رویا در فیلم بتمن علیه سوپرمن، در صحرای مرموزی می گذرد که حتی تماشای آن هم می تواند دهانتان را بخشکاند. در این صحنه، نشان معروف «امگا»ی دی سی کمیکس هم دیده می شود. اسنایدر می گوید این صحنه می تواند بخشی از آینده کابوس وار جهان بتمن باشد: «می توان فرض کرد که سکانس نسبتا طولانی رویا، تصویری از آینده تاریک ممکن را نشانمان می دهد.»

موجودات اهریمنی بال دار عجیبی که با مسلسل به بتمن حمله می کنند نیز، درواقع دست آموزان «دارک سید» (Darkseid)، مخوف ترین شرور جهان کمیک بوک های دی سی هستند.

7- دارک سید به دنبال فرمول نابودی حیات

اسنایدر تلاش می کند درباره مرموزترین بدمن دی سی چیز زیادی نگوید و تنها اشاره ای گذرا به حضور احتمالی دارک سید در فیلم های بعدی بتمن داشته باشد: «شاید دارک سید در جایی از این جهان پهناور، به دنبال چیزی باشد… چیزی که بتواند حیات را نابود کند؟ نمی دانم!» به نظر نمی رسد اسنایدر هنگام گفتن این جمله شوخی کرده باشد.

در جهان کمیک بوک های دی سی، معادله ای وجود دارد که به کمکش می توان زندگی تمام موجودات دنیا را کنترل کرد. اسنایدر با پیش کشیدن چنین جمله ای، درواقع می خواهد پیشاپیش تبلیغات برای فیلم بعدی بتمن را آغاز کن. به هر حال، داشتن سوپر فرمولی که بتواند در یک لحظه به حیات تمام موجودات زنده خاتمه دهد، چیز به دردبخوری برای بزرگ ترین شرور عالم است.

نُه نکته اسرارآمیزی که از «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» یاد می گیریم

8- لباس ضد کریپتونایت بت منبت من برای نبرد نهایی فیلم و ایستادن در برابر سوپرمن، لباس سنگینی می پوشد که در برابر «کریپتونایت» (Kryptonite) مقاوم است.

کریپتونایت عنصری است که منبع اصلی نیروی سوپرمن به حساب می آید. اسنایدر این لباس را با لباس مخصوص شکارچیان خرس مقایسه می کند: «تصورم این بود که لباس مخصوص بتمن در این صحنه، باید طوری باشد که بتواند در برابر سوپرمن مقاومت کند و او را زنده نگه دارد. قرار نبود این لباس، قابلیت خاص دیگری داشته باشد یا بتواند کاری بکند.»

در اصل داستان هم، بروس زمانی این لباس را طراحی کرد که می خواست خرسی را بگیرد. خرس از باغ وحش گاتهام فرار کرده بود و بروس سعی داشت بدون آنکه گرفتار چنگ و دندان حیوان درنده شود، آن را به قفس برگرداند.

9- شاید سوپرمن هنوز زنده باشد

در انتهای فیلم «سوپرمن می میرد و یکی از خطوط داستانی کمیک بوک های دی سی را به سرانجام می رساند. این خط داستانی، به مجموعه کمیک بوکی به نام «مرگ سوپرمن» (1370/1992) بر می گردد. از همان آغاز مراحل تولید بتمن علیه سوپرمن، مرگ سوپرمن برای این فیلم طراحی شده بود.

اسنایدر و گروهش می خواهند بتمن دیگری به نام «لیگ عدالت» (Justice League) بسازند که در آن، بتمن ابرقهرمان ها ا با هم متحد می کند. این در حالی است که اگر سوپرمن زنده می ماند، متحد کردن ابرقهرمان ها با یکدیگر کار مشکلی می شد. به هر حال امکان بازگشت سوپرمن نیز وجود دارد. چرا که ممکن است سلول های کریپتونایتی، تجزیه نشوند و سالم باقی بمانند. اگر جسم سوپرمن سالم بماند، آن وقت امکان بازگشت او هم وجود دارد.

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا