گردشگری

آخر هفته کجا بریم؟ از روستای کردان و آبشار سنگان تا روستای خفر و دشت دریاسر تنکابن

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

آخر هفته کجا بریم؟ این هفته روستای کردان و آبشار سنگان را برای سفری یک روزه و روستای خفر و دشت دریاسر تنکابن را برای سفری دو روزه و به یاد ماندنی به شما پیشنهاد می‌کنیم. با چه نیوز همراه باشید.

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پر استرس و رنگ پریده شهری بشویم و به دامان طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با روستای کردان و آبشار سنگان برای سفرهای یک روزه و روستای خفر و دشت دریاسر تنکابن برای سفری دو روزه آشنا می‌شویم.

اگر ساکن پایتخت هستید یا آنکه از فضای دود و دم و قیل و قال شهر خسته شده‌اید، فکر می‌کنید فرصتی برای سفر در اختیار ندارید، چند مقصد نزدیک و دیدنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم، تا در فرصتی محدود نفسی تازه کنید و با سپری کردن روزی مملو از آرامش، خاطری آسوده کنید.

روستا و آبشار سنگان

روستای سنگان، از توابع بخش کن در ناحیه شمال غربی شهر تهران و در میان کوه‌های البرز میانی قرار گرفته است. ارتفاع روستای سنگان از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. سنگان مشتمل بر شش محله به نام‌های ده پایین یا سنگان پایین، ده میان یا سنگان میانی، ده سر یا سنگان بالا، باغ‌دره، دره‌تک و سنگان نو است. قدیمی‌ترین محله روستای سنگان، سنگان پائین نام دارد که ورود به سنگان نیز از طریق همین روستا است. آثار بازمانده تاریخی به ویژه آرامگاه امامزاده‌های سه‌گانه سنگان، نشانگر قدمت طولانی این روستا است. به استناد نوشته‌های برخی از سنگ قبرها قدمت روستای سنگان به بیش از ۵۰۰ سال پیش می‌رسد. آبشار سنگان در شمال غرب روستای سنگان از توابع بخش کن و در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه حصار در ارتفاع ۲۵۷۵ متری از سطح دریا قرار دارد. آبشار سنگان در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به اوج شکوه و زیبایی می‌رسد و در زمستان با یخ زدن شکلی بسیار بدیع و زیبا می‌یابد.

روستا و آبشار سنگان

فاصله تهران تا سنگان با اتومبیل حدود یک ساعت است. شیب مسیر پس از عبور از باغ‌ها، به تدریج زیاد شده و بر روی یال‌های متعددی امتداد می‌یابد که دیواره‌ای سنگی تمام این یال‌ها را به دو میان تقسیم می‌کند. این دیواره بلند باعث به وجود آمدن آبشار معروف سنگان شده است، که بر بالای این دره خودنمایی می‌کند. آبشار زیبای سنگان با بلندی حدود ۳۰ متر دارای محوطه‌ای مسطح و مناسب برای اتراق و استراحت است. در طرف چپ آبشار هم با کمی فاصله غارهایی دیده می‌شوند. رودخانه فصلی سنگان به طول دوازده کیلومتر از دامنه‌های شرقی کوه کرکو در ۳۵ کیلومتری شمال غربی تهران سرچشمه گرفته و پس از سیراب نمودن روستاهای سنگان بالا، سنگان پایین و ده باغ به رود کن یا سولقان می‌یزد.

روستا و آبشار سنگان

وسایل مورد نیاز برای بازدید از آبشار شامل کوله سبک یک روزه، کفش مناسب مثل نیم بوت یا کفش ساق بلند، کلاه آفتابی، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، لیوان غیر یکبار مصرف، ظروف غذای غیر یکبار مصرف (برای رعایت مقدماتی‌ترین اصول حفاظت محیط زیست)، لوازم بهداشتی شخصی، زیر انداز انفرادی، قمقمه آب و فلاسک چای انفرادی، دوربین عکاسی، سوت، غذای مناسب و هد لمپ با باطری مناسب می‌شود. برای دسترسی به آبشار سنگان از سمت کرج و غرب تهران پس از میدان دهکده المپیک به سمت شرق در اتوبان همت حدود ۳ کیلومتر مسیر را طی کنید و از محل میدان دوم شهران به سمت کن وارد شوید. در ادامه از طریق خیابان کوهسار به سمت امامزاده داوود و پس از حدود ۱۰ کیلومتر در سه راهی به سمت چپ جاده که تابلو جهت سنگان را نشان می‌دهد حرکت کرده و با طی این مسیر به روستای سنگان پایین و از آن پس به روستای سنگان بالا می‌رسید.

بیشتر بخوانید: روستای و آبشار سنگان؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

روستای کردان

سفر به روستایی دنج و خوش آب‌وهوا در نزدیکی پایتخت که زیباییش ممکن است مجابتان کند خانه و کاشانه را بفروشید و در آن‌جا ساکن شوید. کردان منطقه‌ای سرسبز و خوش آب‌وهوا نزدیک تهران است که در آن چیزی جز باغ‌های زیبا و بزرگ نمی‌بینید. در کردان نه خبری از دود هست، نه ترافیک و نه ساختمان‌های بلند و پر سر و صدا و نه هیچ چیز دیگری که خاطرتان را بیازارد. کردان در ۲۵ کیلومتری کرج و ۶۵ کیلومتری غرب تهران قرار دارد و کم‌کم از زمانی که مردم به خاطر جنگ از پایتخت مهاجرت کردند، جمعیت بیشتری به خود گرفته است. روستای کردان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی، استقرار صنایع مهم و وجود جاذبه‌های بسیار زیبا و برجسته طبیعی، تاریخی، گردشگری، مذهبی، مجاورت با اتوبان تهران-قزوین و همسایگی با مراکز جمعیتی نظیر کلان شهر کرج از یک سو و برخورداری از آب‌وهوای مطلوب و طبیعت بسیار زیبای کوهستانی از سوی دیگر، ضمن پذیرائی از تعداد قابل‌توجه گردشگر، از استعداد مهاجرپذیری بالایی برخوردار است.

روستای کردان

در کردان یک شهر ورزشی مجهز با امکانات شنا، والیبال، فوتبال، بسکتبال، سوارکاری و… وجود دارد و می‌توانید در سفر به این منطقه روزی پر از هیجان و تحرک را تجربه کنید. کردان یک رودخانه هم به همین نام دارد که از ارتفاعات کهار بزرگ سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از شمال شرقی به جنوب غربی جاری است و در مسیر خود از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و در اطراف روستای نجم‌آباد وارد رودخانه شور می‌شود. در این روستا همچنین می‌توانید یک یادگار تاریخی هم ببینید که به برج مقبره کردان معروف است و در فاصله ۸۰۰ متری روستای کردان و در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز قرار دارد. نمای این برج آجری است و پلانی خورشیدی شکل و مدور دارد و بر روی سکویی دایره مانند به قطر ۸ متر بنا شده است. این برج گنبدی هم دارد و باستان شناسان آن را به دوره سلجوقیان مربوط می‌دانند. عده‌ای هم می‌گویند این بنا مقبره امامزاده حسین (ع) ـ از نوادگان امام سجاد (ع) ـ است و به همین دلیل خیلی‌ها برای زیارت به آن‌جا می‌روند. پل قدیمی بانو صحرای کردان، که در دو کیلومتری شمال غرب این روستا قرار دارد یکی دیگر از آثار باستانی کردان است که در دوره صفویه ساخته شده و تنها دو پایه و بخشی از تاق‌های آن باقی مانده است. برای دیدن این پل باید از مسیر روستای ولیان بگذرید. پل کردان دارای یک دهانه اصلی و بزرگ و یک دهانه فرعی و کوچک است و با سنگ و آجر و ملات آهکی ساخته شده است.

روستای کردان

از تهران یا هر کجای دیگر ایران که روزگار می‌گذارنید، خود را به کرج رسانده و از آن‌جا مسیر آزادراه را به سمت قزوین پیش بگیرید. با طی کمتر از بیست کیلومتر به تابلو خروجی روستای کردان بر می‌خورید. از خروجی وارد جاده‌ی روستای کردان شده و با طی تنها چند کیلومتر خود را در قلب این روستا ببینید.

روستای کردان

بیشتر بخوانید: روستای کردان، آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

سفرهای دو روزه

دو روز فرصت کمی برای تازه شدن نیست، اگر مقصد سفرتان را به خوبی بشناسید و بدون تعلل دل به سفر بسپارید و پای به طبیعت، طبیعتی که شگفتی‌های آن شما را از فشار زندگی شهری رهایی می‌بخشد و جان تازه‌ای در روانتان می‌دمد. 

دشت دریاسر تنکابن

در ناحیه جنوبی شهر تنکابن و در منطقه دوهزار دشت دریاسر آرام گرفته، دشتی که به بهشت اردیبهشت ایران شهرت دارد. دشت دریاسر بین چهار کوه محصور شده است. از ضلع جنوب غربی کوه الموت، بلندترین کوهی است که این دشت را احاطه کرده است. نیک که بنگریم، این دشت مرزی است که پوشش سبز و جنگلی شمال ایران را به پوشش برفی و یخچالی کوه الموت متصل می‌کند.

دشت دریاسر تنکابن

به دلیل موقعیت استراتژیکی این منطقه در فصول مختلف شاهد مناظر کم‌نظیری هستیم. از جالب‌ترین ویژگی‌های این دشت این است که در کف آن ده‌ها چشمه وجود دارد و آب از میان سبزه‌ها به بیرون می‌جوشد به گونه‌ای که در فصل بهار به سختی می‌توان مکان خشکی را در دشت پیدا کرد و زیباتر از این‌ها، اینکه رودخانه‌ای پر آب که از ارتفاعات سیالان سرچشمه گرفته است از وسط این دشت وسیع در جریان است.

دشت دریاسر تنکابن

همه این زیبایی‌ها به علاوه کوه‌های پوشیده شده از جنگل‌های انبوه در اطراف دشت و قله سیالان با یخچال‌های بزرگ که در مقابل خود نماییمی‌کند شاهد این مدعاست که دشت دریاسر را بهشت اردیبهشت ایران بخوانیم. وجود کوه‌های تنگ لات خان بن، سیاه کل و کل تلا ودرخت‌های ازگیل و آلوچه جنگلی بر جاذبه‌های منحصر به فرد این دشت افزوده است. پس از رسیدن به شهر تنکابن در ناحیه غربی استان مازندران، مسیر جاده دوهزار را پی بگیرید تا به دوراهی امامزاده قاسم برسید. در سمت چپ جاده مسیری به سمت دره می‌رود که انتهای آن به روستای عسل محله”خواهد رسید. پس از آن باید حدود یک تا یک و نیم ساعت کوهپیماییکرده و بعد از عبور از تپه‌ها و چشمه‌های بین راه به دشت دریاسر می‌رسید.

دشت دریاسر تنکابن

بیشتر بخوانید: دشت دریاسر تنکابن؛ آَشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

 

روستای خفر

روستای گردشگری خفر که زمستان‌های پر برف آنرا به جهنم سفید مشهور کرده، در مرز میان استان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. خفر به دلیل موقعیت اقلیمی و جغرافیایی منحصربه فرد خود، دارای جاذبه‌های بسیار زیبا و کم‌نظیر اکو توریستی در نیمه جنوبی ایران است. به دلیل واقع‌شدن این روستا در دامنه طبیعت زیبای رشته‌کوه دنا و آب‌وهوای کوهستانی منطقه، انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در آن دیده می‌شود. وجود ۱۴ قله بالای ۴۰۰۰ متر (قاشمستان بلندترین قله رشته کوه دنا با ارتفاع ۴۴۳۵ متر در نزدیکی این روستا قرار دارد.)، همچنین انواع یخچال‌های طبیعی، آبشارهای متعدد و رودخانه‌های جاری شده از یخچال‌ها چشم‌اندازهایی زیبا به وجود آورده است. اکثر مردم روستا در فصول بهار و تابستان به زنبورداری و باغداری می‌پردازند، باغ‌های سیب در این روستا از جاذبه‌های گردشکری آن محسوب می‌شوند. محصولات محلی و صنایع دستی نیز جذابیت‌های خاص خود را دارند

روستای خفر

منطقه خفر با توجه به موقعیت مکانی خود در کوهپایه «قلل دنا» مکانی جذاب برای تیم‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی است. از مکان‌هایدیدنی منطقه می‌توان به آبشار خفر، تنگه دنا آسا، غار یخی، غار کیخسرو، چشمه سید محمد، رودخانه‌های پرآب که از دو سوی روستا عبور کرده و به رودخانه ماربُر می‌ریزند، اشاره کرد. مردم روستای خفر، فارس هستند که به گفته افراد محلی، در گذشته از استان فارس به خفر مهاجرت نموده‌اند. تنها پس از چند روز حضور و معاشرت با مردم خفر درمی‌یابید که خفری‌ها مردمانی مهماننواز، صلحجو و صادق هستند و گویی سرشت این سرزمین، زیبایی‌های خود را به خلقیات مردم خفر هدیه داده است.

روستای خفر

روستای خفر مبدأ صعود به ۱۴ قله از قله‌های رشته کوه دنا است و بنابراین سالانه، پذیرای کوهنوردان داخلی و خارجی بسیاریست که در چهارفصل سال به قلل رشته کوه دنا و از جمله بلندترین قله رشته کوه زاگرس یعنی قاش مستان (۴۴۳۵ متر) صعود می‌نمایند. برای حرفه‌ای‌ها علاوه بر قلل دنا، غار یخ در ارتفاع ۳۸۵۰ متری از سطح دریا، غار کیخسرو، یخچال زندان، آبشار پی دنی، دیواره نوردی، پرنده نگری و رصد حیوانات وحشی از جمله جاذبه‌های گردشگری خواهد بود. گردشگری باعث تنوع مشاغل در خفر شده، عده‌ای به‌عنوان راهنمای کوهنوردی مشغول به کار هستند و گروه‌های مختلف کوهنوردی را به قله‌های مرتفع دنا هدایت می‌نمایند، برخی از اهالی خفر خانه‌های خود را در اختیار مسافران قرار داده و برخی نیز از طریق راه اندازی قهوه‌خانه و رستوران درآمد خود را افزایش داده‌انددر روستای خفر مغازه‌هایی مانند: همه‌چیز فروشی (لباس، کفش، ابزارآلات، مواد غذایی)، سبزی فروشی، بقالی، کفاشی، آش فروشی و….. جهت تأمین نیازهای اولیه و احتمالی بازدیدکنندگان وجود دارند. هتل یا مهمانسرا جهت اقامت بازدیدکنندگان در روستا موجود نبوده و گردشگران می‌توانند از منازل محلی که جهت اقامت آماده هستند، استفاده کنند. 

روستای خفر

برای دسترسی به این روستای دیدنی از مسیر اصفهان به سمت شهررضا، سپس سمیرم و پس از عبور از حنا به روستای خفر خواهید رسید. طول مسیر از تهران حدود ۷۰۰ کیلومتر است آبشار خفر در ۵ کیلومتری روستای خفر و بر روی دامنه‌های پرشیب دنا در محدوده‌ای تحت عنوان درهقاش مستان واقع گردیده است. این منظره زیبا و دلنشین در ۸۰ کیلومتری جنوب غرب سمیرم و در روستای خفر است. ارتفاع این آبشار در حدود ۳۰ متر، واقع در دامنه شرقی دنا است. نسیم مرطوب همراه با وزش باد، که با قطرات آب ترکیب‌شده، مانع از نزدیک شدن به آبشارمی‌شود و نمای آبشار را حتی از دور، دوچندان زیبا می‌کند.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا