سینما

سینماها رنگ و بوی محرم می‌گیرند

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

هنرآنلاین: با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم سینماها نیز رنگ و بویی دیگر می‌گیرند. طبق گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش، از هفته آینده فیلم‌های “هیهات” به کارگردانی هادی نایجی، روح‌الله حجازی، دانش اقبال‌شاوی و هادی مقدم دوست به جای فیلم سینمایی “ناردون” به کارگردانی فریدون حسن‌پور در گروه سینمایی آزادی اکران می‌شود.

فیلم سینمایی “خشکسالی و دروغ” به کارگردانی پدرام علیزاده در همین تاریخ به جای فیلم “سایه‌های موازی” در گروه زندگی روی پرده می‌رود و “کربلا جغرافیای یک تاریخ” نیز به کارگردانی داریوش یاری از هفتم شهریور در گروه آزاد به نمایش درمی‌آید.

همچنین قرارداد فیلم سینمایی “سلام بمبئی” به کارگردانی قربان محمدپور بعد از فیلم “سیانور” به کارگردانی بهروز شعیبی در گروه استقلال بسته شد. فیلم سینمایی “متولد ۶۵” به کارگردانی مجید توکلی نیز از پنجم آبان در گروه آزاد اکران می‌شود.

“هیهات”
روایتی است از چهار کارگردان سینما با بازی حمید فرخ نژاد، حامد بهداد، بابک حمیدیان، مینا ساداتی و آلا نجم که چهار روایت متفاوت از عاشورا دارند.

سینماها رنگ و بوی محرم می‌گیرند


“خشکسالی و دروغ “
نسخه سینمایی، تئاتری به همین نام است که پیش از این چندین بار توسط محمد یعقوبی روی صحنه رفته و جزو نمایش‌های پرمخاطب سال‌های اخیر بوده است. فیلمنامه نسخه سینمایی “خشکسالی و دروغ” را هم یعقوبی نوشته که داستانش در چهار فصل روایت می‌شود. جشن تولد امید است. امید و همسر‌ش آلا به همراه آرش برادر آلا در مهمانی حضور دارند. میترا همسر قبلی امید به او زنگ می‎زند و می‌گوید به کمک امید احتیاج دارد. امید با میترا قرار ملاقات می‌گذارد و این آغاز ماجراست…

سینماها رنگ و بوی محرم می‌گیرند

محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی، آیدا کیخایی، مهدی محرابی، مارال بنی‌آدم و خاطره اسدی حضور دارند. نیما راد، مهدی حسینی‌نیا، فرشاد میرزایی، سمانه اسماعیلی، افشین اخلاقی، آیلین کیخایی، زهرا مصطفوی، ابوالقاسم کرامتی و صدف فانی نیز دیگر بازیگران این فیلم هستند و محمدرضا گلزار ستاره دهه 80 سینمای ایران پس از چهار سال دوری از سینما با این فیلم بار دیگر به پرده نقره‌ای بازمی‌گردد.

“کربلا جغرافیای یک تاریخ”
به کارگردانی داریوش یاری ساخته شده است. این فیلم در فاز نخست مروری مستندگونه بر حرکت حماسی امام حسین (ع) از ابتدا تا پس از شهادت در روز عاشورا دارد و در فاز بعدی چگونگی عزاداری در فرهنگ‌های مختلف در جهان را در ماه محرم بررسی می‌کند.

سینماها رنگ و بوی محرم می‌گیرند

“کربلا جغرافیای یک تاریخ” موفق شده است، جایزه بزرگ کنگره بین‌المللی جهان اسلام در کربلا را از آن خود کند و در جشنواره‌های “سینما حقیقت”، “رشد” و “فجر” در سال گذشته نیز تقدیر شد. این فیلم همچنین موفق به دریافت جایزه بهترین تحقیق و پژوهش از نخستین جشنواره “چهل‌چراغ” شد. “کربلا جغرافیای یک تاریخ” محصول سازمان سینمایی سوره بود که موسیقی آن را مجید انتظامی ساخته و تهیه‌کنندگی آن را بهروز مفید بر عهده داشته است.

“سیانور” تازه‌ترین ساخته بهروز شعیبی است که قرار است اواخر مهرماه به روی پرده سینما برود. در خلاصه داستان “سیانور” آمده است: پایان یک سکوت طولانی! امیر و هما پس از مدتی یکدیگر را می‌یابند در حالی که یک انتخاب بیشتر ندارند، سیانور یا زندگی! و آن‌ها زندگی را انتخاب می‌کنند. این فیلم به برهه‌ای از تاریخ سیاسی ایران می‌پردازد که در سینمای ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است.

سینماها رنگ و بوی محرم می‌گیرند

در “سیانور” مهدی هاشمی، هانیه توسلی، حامد کمیلی، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، بهنوش طباطبایی، رضا مولایی، فرزین صابونی، فریدون محرابی، سارا توکلی، وحید حبیبیان، وحید رونقی و آتیلا پسیانی به ایفای نقش می‌پردازند.

“متولد 65”
اولین ساخته مجید توکلی است که در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر نیز در بخش نگاه نو به نمایش درآمد. قصه فیلم فضای اجتماعی-عاشقانه دارد و درباره دختر و پسر دهه 60 است که عاشقانه‌ها، مناسبات شهری و اجتماعی و روابط انسان‌ها را به تصویر می‌کشد.

سینماها رنگ و بوی محرم می‌گیرند

“متولد 65” محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: وقتی شوخی یک بازی راه می‌اندازی، باید تا تهش بری.

هنگامه حمیدزاده، پدرام شریفی، مریم سعادت، احسان امانی، علیرضا استادی، کامران ملکی، مهتاب ثروتی، لادن نازی، مجید رضایی و آنا نعمتی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این در حالی است که “رستاخیز” به کارگردانی احمدرضا درویش درباره قیام اباعبدالله الحسین (ع) که تاکنون به دلیل عدم پوشاندن چهره بازیگر نقش حضرت عباس (ع) با اما و اگرهای بسیاری همراه بود و تاکنون در تعلیق اکران به سر می‌برد، طبق صحبت‌های روز گذشته علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در سینماهای حوزه هنری بدون هیچ تغییری اکران شود.

سینماها رنگ و بوی محرم می‌گیرند

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: پس از مرگ معاویه، یزید به عنوانِ خلیفه‌ی مسلمین بر خلافت تکیه میزند و به والیِ مدینه نامه می‌نویسد که از حسین (ع) بیعت بگیرد. بُکیر ابن‌ِ‌ حُر که به عنوان پیکِ ویژه‌ی دربارِ دمشق انتخاب شده است مأمور رساندنِ نامه یزید به مدینه می‌شود. او که جوانی پُرشور و در جستجوی حقیقت است، در مدینه درمی‌یابد که حاملِ نامه‌ ایست که در آن به قتلِ حسین (ع) فرمان داده شده است. بُکیر در مکه با افکار و اندیشه‌های امام حسین (ع) آشنا می‌شود. مردم کوفه با ارسالِ نامه‌هایی بی‌شمار، حسین (ع) را به کوفه دعوت کرده‌اند تا در قیام علیه یزید، آن‌ها را یاری کنند. حر اِبن یزید ریاحی، به همراهِ بُکیر و دو هزار سوار از سوی عبیداله، مأمور می‌شوند به سمت کاروان حسین (ع) که به سمتِ کوفه در حرکت هستند بروند. کاروان امام حسین (ع) در شماری اندک، در کربلا به محاصره‌ی هزاران نفر از سپاهیان‌ دستگاه خلافت درمی‌آیند. در روز عاشورا، نورِ حقیقت بر چشمان‌ بکیر می‌تابد و…

آرش آصفی، پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی فر، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، کوروش زارعی، محمود محکمی، سعید علیپور، امیر مولوی، علی جاویدفر، میرطاهر مظلومی، حمید جدیدی، قادر پزشکی، محمدرضا حق‌گو، علی عباسی، تورج فرامرزیان، بابک والی، رضا اکبری ارطه، ابراهیم سلطانی، خلیل الله خواجه نظام، پژمان جعفری سمرقندی، پرویز پورحسینی، شقایق فراهانی، مهتاب کرامتی، لیلا بلوکات، زهره حمیدی، سروش گودرزی، سیدجواد یحیوی، جمال سلیمان، طلحت حمدی، رضوان عقیلی، فواز سرور، داوود حسین، جواد الشکرچی، فادی ابراهیم بازیگران اصلی این فیلم تاریخی هستند.

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا