آداب و رسوم

چایینه زنان ، عزاداری مردم ایلام در ماه محرم

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آداب و رسوم همراه باشید :

چایینه زنان عزاداری مردم ایلام در ماه محرم, آداب و رسوم محرم

مراسم عزاداری مردم ایلام در ماه محرم 

 

در ایام محرم بیشتر مردها در سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع ) و یارانش، نقش فعال‌تری دارند اما در میان مردم ایلام، زنان در رسم « چایینه » دیگر تنها شاهدان اندوهگین نیستند و مراسم ویژه‌ای دارند. از جمله این چایینه‌ها می‌توان به چایینه حضرت قاسم (ع) در روز هفتم، چایینه حضرت عباس (ع ) در روز هشتم، چایینه امام حسین (ع ) در روز دهم و چایینه روز اربعین حسینی اشاره داشت.

 

در چایینه حضرت قاسم رسم بر این است که ابتدا بر دختری جوان و ازدواج نکرده ( به نشان عروس قاسم) لباس عروسی ( تن پوشی سبزرنگ و سرپوشی سفید رنگ) می‌پوشانند و دو شمع روشن نیز به دست‌های عروس می‌دهند و یک سینی پر از نقل و نبات ، حنا، عود و شمع را در وسط میدان می‌گذارند.

 

چایینه زنان عزاداری مردم ایلام در ماه محرم, آداب و رسوم محرم

چایینه زنان عزاداری مردم ایلام در ماه محرم 

 

چایینه‌خوان‌ها با لباس تمیز رنگی و با وضعی مرتب وارد میدان می‌شوند و زنی که در اصطلاح مُلایه گفته می‌شود شروع به مداحی می‌کند. سپس زنی در حین اجرای مراسم عروسی، کفنی آغشته به خون را به وسط میدان می‌آورد ( به نشانه رسیدن خبر شهادت قاسم در روز برگزاری مراسم عروسی) بعد از این حادثه چایینه‌خوان از حالت نمادین شادی و سرور در آمده و خود را پریشان کرده با خاموش کردن شمع‌ها، روی سر عروس چادر سیاه ( به نشانه عزادار شدن عروس می‌اندازد و بعد از خاموش کردن شمع‌ها نوحه‌خوانی توسط ملایه شروع شده و مجلس ماتم وعزا می‌گردد.

 

چایینه زنان عزاداری مردم ایلام در ماه محرم, آداب و رسوم محرم

 

ابتدا چایینه‌خوانها دو زانو نشسته و سپس در حالت ایستاده به صورت حلقه وار دور میدان چرخیده و با کف دو دست په پیشانی خود می‌زنند .

چایینه عباس(ع) در روز هشتم محرم برگزار می‌شود. در روزهای عاشورا و اربعیین نیز چایینه امام حسین ( ع) با تفاوت‌هایی در مراحل و شیوه اجرا برگزار می‌شود.

 

چایینه زنان عزاداری مردم ایلام در ماه محرم, آداب و رسوم محرم

 

منبع:terminal.ir

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای آداب و رسوم

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا