زناشویی 18+

چگونه همسرتان در خانه کمک شما باشد؟

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از زناشویی همراه باشید :

تقسیم کارهای خانه, کارهای خانه ,کارهای هفتگی

تقسیم کارهای خانه در بسیاری خانواده‌های پرمشغله معنایی ندارد. بین کار، بچه‌ها و بیرون رفتن‌ها، کارهای خانه یکی از سخت‌ترین وظیفه‌هاست: وظیفه‌ای که معمولاً بر گردن زن خانه می‌افتد. بعد از مدتی، بیشتر خانم‌ها از این وظیفه سنگین به تنگ می‌آیند، مخصوصاً اگر شاغل هم باشند و کارهای خانه شغل دوم آنها به حساب آید!

مراحل
۱. ببینید چه کارهایی باید انجام شود. از شستن لباس‌ها گرفته تا بیرون بردن آشغال‌ها، لیستی از همه کارهای هفتگی تهیه کنید و یادداشت کنید که هم‌اکنون چه کسی هر یک از این کارها را انجام می‌دهد. لیست کردن کارها قدم سخت اول برای شوهرتان را راحت می‌کند: حالا می‌داند چه کارهایی انجام نشده و می‌بایست انجام شود. علاوه بر این، تشخیص دقیق کارها می‌تواند به هر دو شما کمک کند کارهای خانه‌تان چیست.

از جمله کارهای متداول خانه عبارت است از:
• تمیز کردن همه قسمت‌های خانه
• شستشوی لباس‌ها (شستن، اتو کردن، جمع کردن و گذاشتن لباس‌ها در کمد)
• خرید موادغذایی
• آشپزی، شستن ظرف‌ها
• پرداخت قبوض
• کارهای حیاط و باغبانی
• بردن بچه‌ها به مدرسه، فعالیت‌های فوق‌برنامه، ویزیت دکتر و امثال آن
• مراقبت از حیوان خانگی

۲. کارها را به سه دسته آسان، متوسط و سخت تقسیم بندی کنید. هر کار را با توجه به مقدار وقتی که می‌گیرد و میزان فعال بودن آن و اینکه چند وقت یکبار لازم است انجام شود درجه‌بندی کنید. بعنوان مثال، تمیز کردن کف خانه می‌تواند یک کار با شدت متوسط باشد.

• وقتی می‌خواهید لیست را بنویسید، چیزهایی که تمیزکاری را آسان‌تر می‌کند را هم در نظر بگیرید. بعنوان مثال، آیا می‌توانید موادشستشوی قوی‌تری تهیه کنید؟ اینها کارهای عالی هستند که می‌توانید به شوهرتان بسپارید. وقتی خودش آن موادشستشو را می‌خرد برای استفاده از آنها راغب‌تر خواهد بود تا به شما ثابت کند با این مواد جدید خیلی بهتر از شما با مواد قبلی‌تان می‌تواند خانه را تمیز کند.

۳. کمک بخواهید. اگر از او نخواهید، ممکن است اصلاً نداند که به کمک نیاز دارید و شما هم هیچوقت نمی‌فهمید که تا چه میزان می‌تواند به شما کمک کند. قراری با او بگذارید و درمورد کارهای خانه با او حرف بزنید. دقت کنید که این قرار بهتر است بعد از یک روز مفرح باشد. فقط نباید یکدفعه‌ای یا بعد از یک مشاجره این بحث را پیش بکشید. برای اینکه بتوانید توجه او را جلب کنید، یک شام خوشمزه بپزید و وقتی بچه‌ها خوابیدند موضوع را به میان بکشید.

۴. با قدردانی از کارهایی که در خانه انجام می‌دهد شروع کنید. از کارهایی که در حال حاضر در خانه انجام می‌دهد یاد کنید و بگویید چطور با این کارها به خانواده کمک می‌کند. بعد بگویید چون احساس می‌کنید مسئولیت‌های زیادی در خانه به گردن شماست، دوست دارید بیشتر در کارها کمکتان کند.

• لیست کارها را به او نشان دهید تا متوجه زیادی تعداد کارها شود.
• به او نگویید که فکر می‌کنید ناعادلانه است که بیشتر کارها بر عهده شماست–این احتمال وجود دارد که هیچوقت فکر نمی‌کرده که تقسیم وظایف در خانه نامتوازن باشد. فقط به او بگویید کمک او باعث می‌شود سطح انرژی شما حفظ شده و زمان بیشتری برای دور هم بودن خانواده ایجاد خواهد شد.

۵. از او بخواهید لیستتان را مرور کند و کارهایی که فکر می‌کند می‌تواند انجام دهد را انتخاب کند. می‌توانید کارهایی که نیاز به تجربه زیاد در کار خانه ندارد را خودتان به او معرفی کنید مثل حمام کردن حیوان خانگی، تمیز کردن توالت‌ها و امثال آن.

۶. چون هیچوقت این کارهای جدید را امتحان نکرده است، می‌توانید نحوه انجام کار را برای او توضیح دهید. اما به او نگویید فقط به همین صورت و سر یک ساعت مشخص است که می‌تواند آن کار را انجام دهد. درعوض برایش توضیح دهید که چطور آن کار را انجام دهد و کدام روش به نظر شما راحت‌تر است. اگر دقیقاً از روش شما استفاده نکرد، سروصدا نکنید.

۷. می‌توانید یک کار گروهی برای انجام کارها ترتیب دهید. یک ساعت در هفته را که هر دو شما کاری نداشته باشید اختصاص دهید به انجام کارهای خانه در کنار هم. البته این زمان را طوری تنظیم کنید که بعد از وقت برای ریلکس کردن و استراحت هم داشته باشید. صبح‌های جمعه می‌تواند زمان خوبی باشد چون هم وقت کافی دارید و هم خانه را برای هفته‌ای که در پیش است آماده می‌کنید.

• کارهای کوچک‌تر را هم به کارهای گروهی تبدیل کنید. مثلاً شما آشپزی کنید و او ظرف‌ها را برای غذا آماده کند. شما زمین را جارو بکشید و او بعد از شما تی بکشد.

۸. انعطاف‌پذیری داشته باشید و صبور باشید. تغییر عادت‌های قدیمی زمان می‌برد، مخصوصاً وقتی تمیز کردن خانه به یک نفر محول شده باشد. نیاز به خاطرنشانی‌های ملایم بسیار و حتی روش‌های جدی‌تر برای به کار گرفتن مرد در خانه وجود دارد اما دلسرد نشوید، آنقدر ادامه دهید تا این مسئله به صورت یک عادت در خانه‌تان درآید. فقط دقت کنید که وقتی کاری را فراموش کرد، خیلی سروصدا نکنید، فقط با ملایمت به او تذکر دهید.

• فقط به این دلیل که شوهرتان کاری را به صورت ایدآل انجام نمی‌دهد نباید جلو کار کردن او را بگیرید. یادتان باشد که اگر به کمک بیشتری نیاز دارید، باید طریقه انجام کارها توسط او را بپذیرید.
• کارهایی مثل خالی کردن سطل زباله، جمع کردن لباس کثیف‌ها و تی کشیدن زمین را به شوهرتان بدهید. کارهایی که ممکن است آثار جبران‌ناپذیری بر جا بگذارد مثل شستن لبا‌س‌ها را در ابتدای راه به او محول نکنید.

۹. عادت کنید برای انجام هر کاری در خانه از هم تشکر کنید. هر دو شما در ایجاد هارمونی در خانه سهیم هستید. هر چه قدردانی و قدرشناسی خود را بیشتر به همدیگر نشان دهید، این عادت بیشتر جا خواهد افتاد.

نکات
• اگر شما و شوهرتان ساعت‌های طولانی کار می‌کنید، ببینید آیا درآمد خانواده‌ در حدی  هست که بتوانید کسی را به طور هفتگی برای نظافت خانه استخدام کنید. حتی اگر یکی از شما در خانه کار کند، استخدام کسی برای نظافت زندگی را بسیار برایتان راحت‌تر خواهد کرد. ابتدا ببینید چه کارهایی را می‌خواهید به خدمات نظافت واگذار کنید و چه کارهایی را هنوز می‌توانید خودتان انجام دهید.
• بعضی از کارهای خانه را به بچه‌ها واگذار کنید. بچه‌ها باید از همان سن کن انجام بعضی کارها را یاد بگیرند، بنابراین می‌توانید از آنها بخواهید آینه‌ها را تمیز کنند، یا تخت‌شان را مرتب کنند. به تدریج حجم کار آنها را افزایش دهید تاجاییکه دیگر بدون اینکه از آنها بخواهید، خودشان کارشان را انجام دهند.
• نظافت خانه را از قبل برنامه‌ریزی کنید. ذهن و روحیه شوهرتان را برای کمک کردن به شما در تمیزکاری خانه آماده کنید. این کار را در کنار هم انجام دهید و دقت کنید که این زمان باید زمان محدودی باشد که خانواده همه ساعت بیکاری‌اش را به تمیز کردن و نظافت نگذرانده باشد. هدف این است که شوهرتان را هم به کار بکشید. اگر کار زیاد باشد او دفعه دیگر به شما ملحق نخواهد شد. از کم شروع کنید تا برای او شکل عادت بگیرد.
• اگر همسرتان می‌خواهد، لیستی از کارهایی که به او اختصاص دارد را برایش فراهم کنید تا بداند کل هفته چه وظایفی بر گردن اوست.
• اگر علاقه‌ای به کار کردن در خانه ندارد، کارهای مربوط به بیرون مثل تمیز کردن حیات، آب دادن به گل‌ها، خرید خانه و بردن و آوردن بچه‌ها را به او محول کنید.

هشدارها
• هیچوقت با شوهرتان مثل یک بچه رفتار نکنید و برای او رئیس‌بازی درنیاورید. این فقط منجر به مشاجرات زیاد بین شما می‌شود و هیچ چیز را عوض نخواهد کرد. همچنین از گرفتن نقش قربانی به خود نیز خودداری کنید. اینکار باعث می‌شود فقط خودتان از درون بسوزید و همه هم تصور می‌کنند که به این وضعیت خود عادت کرده‌اید.
• هیچوقت موضوع کمک کردن در کارهای خانه را در وسط مشاجرات و دعواهایتان به میان نکشید. در چنین مواقعی هیچوقت کمک و توجهی که می‌خواهید را دریافت نخواهید کرد.
• وقتی شوهرتان برای انجام بعضی کارها توافق کرده است اما آن کارها را انجام نمی‌دهد، غر نزنید و سر او فریاد نکشید. درعوض، از او بپرسید که هنوز دوست دارد آن کار را انجام دهد یا نه و اینکه اگر انجام دهد واقعا از او ممنون خواهید بود.
• هیچوقت سر شوهرتان داد نزنید. اینکار باعث می‌شود دیگر هیچوقت در هیچ کاری کمکتان نکند.
• هیچوقت بعد از اینکه شوهرتان کاری را انجام داد، شما دوباره انجامش ندهید. اینکار او را دلسرد می‌کند.
• زنان و مردان تفاوت‌های زیادی با هم دارند، بنابراین از او توقع نداشته باشید که کارها را درست مثل خودتان انجام دهد.
• سعی در شروع دعوا نکنید. این به ندرت اتفاق می‌افتد اما ممکن است اتفاق بیفتد.
منبع : سایت مردمان

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای زناشویی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا