دسر،شیرینی،مربا،نوشیدنی

20 خوردنی هندوانه‌ای مخصوص شب یلدا (1)

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش شیرینی پزی همراه باشید :

مجله آشپزی مثبت: شب یلدا، ‌شب دور هم جمع شدن خانواده و فال حافظ گرفتن و خوراکی و شب چله خوردن است. اصلا انگار این شب فقط باید خورد و گپ زد و خندید.

یکی از خوراکی‌های پرطرفدار و درعین‌حال بی‌ربط به این شب خاص و خوردنی‌هایش، هندوانه است که در کنار انار دانه قرمز چشمک‌زن خودنمایی می‌کند. اگر شما هم از طرفداران این  میوه خوش‌رنگ آبدار تابستانی بر سرسفره‌ یلدایی‌تان هستید، بیایید و امسال خوراکی‌های جدید و خوشمزه‌ای را با هندوانه برای مهمانان عزیزتان رونمایی کنید. بیست خوراک ، نوشیدنی و دسر مختلف هندوانه‌ای تقدیم به یلدای پرمهرتان.

1. لقمه‌ هندوانه ، پنیر و ژامبون

20 خوردنی هندوانه‌ای شب یلدا (1)



هندوانه را برش بزنید. با قالب دایره ای به قطر 3 سانتی متری هندوانه را قالب بزنید. روی سطح صافی بگذارید و با چاقوی تیز آنها را با فاصله‌های یک سانتی ببرید. دقت کنید هندوانه‌های قالب خورده بدون هسته باشند. آنها را اول روی یک دستمال آشپزخانه بگذارید تا آب​شان گرفته شود، سپس در ظرفی بزرگ و مسطح مثل یک سینی بچینید. حالا پنیر فتا یا صبحانه را هم به همین صورت یک سانتی ببرید و دایره‌ای قالب بزنید. ژامبون را هم باهمان قالب‌های دایره‌ای قالب بزنید. برش‌های پنیر و ژامبون را روی هندوانه‌های داخل ظرف بگذارید. حالا روی هرکدام یک برگ ریحان یا نعنا قرار دهید، یک قطره سرکه بالزامیک روی برگ بچکانید و یک خلال‌دندان در هر لقمه فرو کنید. این لقمه‌ها را حداکثر تا یک ساعت سرو کنید. چون نمک پنیر باعث آب انداختن هندوانه می‌شود.
2. بستنی هندوانه با طعم لیمو

20 خوردنی هندوانه‌ای شب یلدا (1)



به ازای هر نفر یک پیمانه هندوانه بدون هسته و نصف موز را یکی دو ساعت در فریزر بگذارید تا نیمه یخ زده شوند. آنها را به همراه 1 قاشق عسل یا میپل سیروپ، 1 قاشق آب، آب یکی دو عدد لیموترش و نوک قاشق رنده پوست لیمو در مخلوط‌کن بریزید تا مخلوطی یکدست حاصل شود. حالا بستنی هندوانه آماده ریختن در ظرف و سرو کردن است.
3. هندوانه ‌مثلثی با سس اسفناجبرگ‌های اسفناج را بخارپز و ساطوری کنید. آنها را در کاسه‌ا‌ی ریخته و با ماست چکیده، یک حبه کوچک سیر رنده شده و دو عدد پیازچه خرد شده خوب مخلوط‌کنید. مواد را با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. هندوانه را ورقه‌ای با ارتفاع یکسانتی‌متر ببرید و بعد آنها را به شکل برش‌های مثلثی جدا کنید. پوست هندوانه را جدا نکنید. برش‌های هندوانه را روی دستمال آشپزخانه گذاشته و پس از خشک شدن، در یک دیس بچینید. با یک قاشق کوچک از مخلوط اسفناج بردارید و مقداری روی هر برش هندوانه بگذارید. برای تزئین از گردوی خرد شده استفاده کنید.
4.  بستنی قیفی، با مزه و شکل هندوانه

20 خوردنی هندوانه‌ای شب یلدا (1)



2 پیمانه هندوانه را مکعبی برش بزنید و هسته هایشان را بیرون بیاورید. هندوانه ها را روی سینی چیده و به مدت نیم ساعت در فریزر بگذارید. بعد هندوانه های نیمه یخ‌زده را با یکی دو قاشق پودر شکر و نوک قاشق چای‌خوری نمک در مخلوط‌کن بریزید و به شکل پوره درآورید. حالا 1 قاشق سوپ‌خوری شکلات چیپسی ریز به مخلوط افزوده و آنها را در قالب بستنی یخی یا لیوان‌های کاغذی یک‌بارمصرف بریزید؛ طوری که دو سه سانت تا لبه ظرف خالی بماند.

چوب بستنی را در قالب فرو کنید. قالب را در فریزر بگذارید تا بستنی یخی سفت شود. در این فاصله یک‌چهارم پیمانه بستنی وانیلی را از فریزر بیرون بگذارید. بستنی وانیلی که آب شد، قالب‌ها را از فریزر بیرون بیاورید. بستنی وانیلی آب شده را روی بستنی هندوانه‌ای یخ‌زده بریزید طوری که یک سانت روی آن را بپوشاند. دوباره قالب را مدتی در فریزر بگذارید. لایه سفیدرنگ که یخ زد، نوبت لایه سبزرنگ است. یکی دو عدد کیوی سفت و سبز را پوست‌کنده و قسمت های سبز آن را در غذا ساز بریزید و پوره کنید. این پوره را روی لایه سفیدرنگ بستنی بریزید و قالب را به فریزر برگردانید. بعد از یخ زدن لایه سوم، بستنی هندوانه‌ای شکل آماده سرو است.

5. نوشیدنی هندوانه و زنجبیل

20 خوردنی هندوانه‌ای شب یلدا (1)


برای درست کردن این نوشیدنی به ازا ی هر نفر یک و نیم پیمانه هندوانه، سه‌چهارم پیمانه آب، 2 قاشق سوپ‌خوری آب‌لیموی تازه و یک بند انگشت زنجبیل تازه را به همراه چند قالب یخ در مخلوط‌کن بریزید و خوب باهم مخلوط‌کنید. بلافاصله در لیوان موردنظر ریخته و با برش لیمو تزئین کنید.
6. لیموناد هندوانه با عطر نعنا

20 خوردنی هندوانه‌ای شب یلدا (1)



برای 2 نفر 3 پیمانه هندوانه بدون هسته را با دو سانتی متر خیار و یک‌چهارم پیمانه نعنای تازه به همراه چند تکه یخ در مخلوط‌کن بریزید و به‌صورت پوره درآورید. نصف پیمانه آب‌لیموی تازه و دو پیمانه آب را به همراه یک‌چهارم پیمانه شربت ساده یا میپل سیروپ یا عسل را هم به مواد افزوده و مخلوط‌کنید. شربت آماده را در لیوان بریزید و با برگ نعنا و برشی لیمو تزئین و بلافاصله سرو کنید.
7. سالاد بلغور با هندوانه و ترب1 پیمانه بلغور گندم را در ظرفی بریزید. مقداری آب جوش هم بریزید تا روی بلغورها را بپوشاند. در ظرف را بگذارید و ده دقیقه صبر کنید تا آب به خورد بلغورها برود و نرم شوند. بعد آنها را در آبکش بریزید تا آب اضافی بیرون بریزد. 8-7 عدد تربچه، 1 ساقه کرفس و 3 ساقه پیازچه را نازک ورقه کنید و در کاسه‌ مناسب بریزید. 1 پیمانه هندوانه خرد شده بی هسته را به همراه بلغور به مواد داخل کاسه بیفزایید. یک لیمو را آب‌گرفته و به همراه مقداری از پوست رنده شده‌اش به مواد اضافه کنید. با ریختن یک‌چهارم پیمانه روغن‌زیتون بکر بودار، 1 قاشق سرکه سیب و کمی نمک و فلفل به کاسه و مخلوط کردن همه مواد با یکدیگر سالاد آماده سرو است. سالاد را با یک‌چهارم پیمانه تخمه‌کدو تزئین کنید.
8. سالاد سیخی هندوانه و پنیر معطر

20 خوردنی هندوانه‌ای شب یلدا (1)



برای آماده‌سازی 16 سیخ از این سالاد، 16 مکعب 2 سانتی متری هندوانه برش بزنید، هسته‌شان را حتی‌الامکان جدا کنید و کناری بگذارید. در یک کاسه کوچک 2 قاشق سوپ‌خوری سبزیجات له شده (مخلوط گشنیز، کرفس، ریحان، یا نعنا) و 4 قاشق سوپ‌خوری روغن‌زیتون را باهم مخلوط‌کنید. کمی نمک و فلفل سیاه هم به آنها افزوده و کناری قرار دهید. پنیر فتا (صبحانه) را هم به مکعب‌هایی 1 یا 2 سانتی متری ببرید. یک سیخ چوبی را در یک دست بگیرید و هندوانه مکعبی شکل را در آن فرو کنید. حالا نوبت یک عدد برگ ریحان یا نعنا است که روی هندوانه وارد سیخ کنید. سپس قطعه پنیر مکعبی و درنهایت یک عدد زیتون بدون هسته در سر سیخ قرار دهید. همه سیخ‌ها را به همین ترتیب پر کنید. سیخ‌ها را در ظرف دلخواه چیده و روی آنها را با نمک، فلفل و سبزیجات مخلوط شده با روغن بپوشانید. سالاد سیخی آماده است.
9. گازپاچوی هندوانهبرای دو نفر 2 پیمانه هندوانه هسته گرفته شده، 1 پیمانه گوجه‌فرنگی خرد شده، نصف پیمانه خیار ریز شده، نصف پیمانه فلفل دلمه‌ای، 1 حبه سیر، 3 قاشق سوپ‌خوری روغن‌زیتون را به همراه یک‌چهارم پیمانه ریحان در مخلوط‌کن بریزید و دستگاه را روشن کنید. مواد پوره شده را با یک قاشق سوپ‌خوری سرکه سیب، نمک، فلفل سیاه و قرمز مژه‌دار کنید. بهتر است این سوپ را تند و سرد سرو کنید.
10. سالسای هندوانه

20 خوردنی هندوانه‌ای شب یلدا (1)



برای 4 نفر 2 پیمانه هندوانه بی هسته،‌ نصف پیمانه خیار ریز شده، یک‌چهارم پیمانه پیاز قرمز ریز خرد شده را در کاسه‌ مناسب بریزید. به آنها نصف پیمانه فلفل‌دلمه‌ای قرمز و یک‌چهارم پیمانه فلفل تند هالوپینو و یک‌چهارم پیمانه گشنیز خرد شده بیفزایید. بعد از اضافه کردن یک قاشق ریحان خرد شده و 2 قاشق عسل به همراه 2 قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه مواد را به‌خوبی باهم مخلوط‌کنید. سالسای آماده را نیم ساعت در یخچال بگذارید و بعد در کنار چیپس یا ترتیلا سرو کنید.

ادامه دارد…

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای شیرینی پزی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا