آشپزی

یک کدو سبز و یک بغل غوره

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش آشپزی همراه باشید :

هفته نامه کرگدن – نیوشا طبیبی: بیایید دوباره بر روی هم هر روز لبخند بزنیم و سفره هایی ساده و  بی تکلف اما باکیفیت و خوشمزه بیندازیم و نغمه های بی مانند ایران زمین را بنیوشیم و خوراک های ایرانی بخوریم.

در روزگاری نه چندان دور رسمی خوشایند رایج و آن خوراک به تعارف بردن به در خانه دوست و همسایه و غریبه و آشنا بود. این رسم سبب تالیف قلوب و نزدیکی و گشایش باب دوستی و رفاقت و همسایگی و حتی ازدواج پسران و دختران و خویشی می شد. اگر خانواده ای به خانه ای در محله ای نقل مکان می کردند، چند روز اول همسایگان برایشان خوراک و شام و ناهار می بردند و بچه هایشان را تیمار و تا «جا افتادن» آن ها در مکان جدید یاری شان می کردند. غریب نوازی آیین دلچسب مهرانگیزی بود که خوراک دادن و ضیافت کردن لازمه قطعی اش بود.

 

 

یک کدو سبز و یک بغل غوره

حتما در سراسر سرزمین عزیز مادری مان این رسم جاری بوده و لابد هنوز هم در بعضی اماکن که پای مدرنیته مغلوط ناقص وارداتی و مسابقه بر سر مادیات به آن نرسیده، مردم بر طریق مهربانی و دوستی با یکدیگر سلوک می کنند.

من دچار مشکل نوستالژی نیستم و فر نمی کنم هر آنچه در قدیم جاری بوده لابد خوب بوده و امروز برعکس آن است. اما فارغ از نکات امنیتی و سیاسی می بینم ملتی که از هزار رنگ قوم و لهجه به وجود آمده و هزاران سال با یکدیگر به خوبی زیسته و مشکلات و رنج ها را با یکدیگر تحمل کرده و آن قدر با یکدیگر خویشی و قرابت و نزدیکی دارند که خوراک هایشان و رسومشان و حتی چهره هایشان و به شهادت علمای نسب شناسی تمامی ژن هایشان شبیه یکدیگر است، امروز اندک اندک به درد نامهربانی و بی حوصلگی گرفتار می آیند. رفته رفته دیگر حوصله یکدیگر را نداریم به روی هم لبخند نمی زنیم و ضیافتی برپا نمی کنیم که بی تکلف و قید کنار هم به قصد مهربانی بنشینیم و حظ ببریم.

آنچه بر سر سوریه و عراق و مردمانش رفت و به روزی رساندشان که بر روی هم تیغ کشیدند از همین نامهربانی های ساده و بی حوصلگی ها شروع شد. از آن جا شروع شد که کرد و عرب و ترکمن و شیعه و سنی سفره هایشان را از هم جدا کردند و بیگانه های بی رحمی هم پیدا شدند که به اختلاف آن ها دامن زدند و آشت را تیزتر کردند و این همه نامرادی و کودک کشی و ویرانی از خود به جا گذاشتند.

در خانه ما، مادرم- خداوند ایشان و همه مادران را حفظ کناد- رسمی داشته و دارند: هر غریبه و آشنایی که برای خوراک به هر دلیلی در سختی است، سهمی از پخت و پز هر روزشان دارد. از حال و روز دور و بری ها و همسایگانش خبر دارد و ظهرها برای کارگردان ساختمان ناتمام همسایه و نانوایان سر کوچه و خانم همسایه پا به ماه سینی های خوش آب و رنگ با سبزی و ماست و نان و مربا حاضر می کند، برایشان می فرستد. آن ها هم حق همسایگی و دوستی را به جا می آورند، همه روزها برای کمک و دستگیری و یاری حضرت مادر و جناب او بی اما حاضرند و بی مزد و منت مهربانی ها می کنند. مهربانی آن چیزی است که کمبودش در شهر تهران و لابد براساس قاعده مشت نمونه خروار است در سراسر کشور احساس می شود.

برای خوش تر کردن زندگی و راحت کردن مشقات باید دست دوستی دراز کرد، با خلایق و دوست و آشنا و غریبه و همسایه رفاقت ها کرد، از همنشینی و همسفرگی بهره ها برد، خدمت خلق کرد و فرصت جبران آن را داد. برای تحکیم دوست ها و رفاقت ها، بیایید دوباره بر روی هم هر روز لبخند بزنیم و سفرها هایی ساده و بی تکلف اما باکیفیت و خوشمزه بیندازیم و نغمه های بی مانند ایران زمین را بنیوشیم و خوراک های ایرانی بخوریم و نگذاریم سفره هایمان از هم سوا شود، ترک و کرد و عرب و بلوچ و گیلانی و آذری و خراسانی و فارس و ترکمن و هزار قوم و قبیله دیگر ایرانی، دور هم از تاریخ بلند همزیستی و همسایگی و خویشی و مهربانی مان بگوییم و این که هزاران سال است هیچ کدام از ما بر روی هم شمشیر نکشیده و پشت به هم نکرده و به همدیگر و به سرزمین مادری عاشقانه نگریسته ایم.

برای این که سفره ای ساده و لذیذ تدارک فرمایید، چند کدوی سبز و یک شیشه غوره یا آبغوره ابتیاع کنید. کدوها را طولی ببرید و در روغن تفتی دهید و رب گوجه فرنگی را با آب رقیق کرده رویش بریزید. غوره یا آبغوره را هم اضافه کنید. نمک و فلفلش را اندازه کنید. کته ساده نرم و گرمی هم بپزید و خوانی بیارایید شاهانه با ماست و نان و سبزی. دوست و رفیق و همکار و غریبه و آشنا را بخوانید و ضیافتی برپا کنید با نغمات گوشنواز خاندان مکرم و نابغه و ایرانی کامکار در مجموعه زیبای «گل نیشان». دل به موسیقی بی مانند کردی بسپارید و از همنشینی و همسفرگی حظ تمام و کمال ببرید.


منبع:
http://www.bartarinha.ir/fa/news/467768/یک-کدو-سبز-و-یک-بغل-غوره

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای آشپزی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا