آشپزی

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند (1)

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش آشپزی همراه باشید :

وب سایت کارناوال: امروز می خواهیم به تایلند سفر کنیم، کشوری که آوازه ی زیبایی های طبیعی و تاریخی آن را زیاد شنیده ایم، کشوری آسیایی با جذابیت های گردشگری فوق العاده. تایلند از جنوب، با مالزی همسایه است و همین دلیلی شده تا بر جذابیتش برای ایرانیان افزوده شود.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

خوراکی های این کشور به مزه ها و رایحه های عجیب و غریب شهره است و در کوچه و خیابان های شهر های بزرگ آن که قدم می زنیم گاه گاه عطر عجیب غذاها که برایمان تازگی دارد به مشاممان می رسد، شاید درباره ی خوراک های گوشتی آب دار یا انواع سوپ تایلند شنیده باشید و شاید هم شانس امتحان کردنش را داشته اید و با غذاهای این کشور آشنا هستید، اما ما در انتخاب غذاهای امروز بسیار وسواس داشته ایم و سعی کردیم کلاسیک ترین خوراک های تایلند را انتخاب کنیم و از آن جایی که این کشور تنوع غذائی خیلی خیلی زیادی دارد در آینده به معرفی ادامه ی غذاهای تایلند خواهیم پرداخت.

آشنایی با آداب غذایی تایلند

یکی از شاخصه های مهم غذائی کشور تایلند توجه به جزئیات و استفاده از مواد غذایی تازه است به همین دلیل با دیدن و چشیدن غذاهای آن ها می توان با بخش اعظمی از فرهنگشان آشنا شد. رنگین بودن غذا نقش مهمی در انتخاب غذا و مواد آن ها دارد، داشتن عطر و بوی خاص هم از دیگر نکاتی است که آشپزان تایلندی برایشان حائز اهمیت می باشد.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

از دیگر نکاتی که ساکنان تایلند به آن علاقه دارند استفاده ی زیاد از ادویه جات می باشد، به سختی می توان غذا یا خوراکی در تایلند پیدا کرد که غرق در فلفل نباشد، علاوه بر استفاده ی زیاد آن ها از فلفل در بیشتر غذاهایشان هم از ماهی، میگو، صدف و خرچنگ استفاده می کنند و علاقه ی زیادی به خوراکی های دریایی دارند.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

آن ها اعتقاد دارند که باید در یک غذا طعم های مختلفی مثل شوری، ترشی، شیرینی و تندی احساس شود به همین دلیل از روش های پخت گوناگون و مواد طبیعی زیادی بهره می جویند تا به هدفشان برسند به همین دلیل شاید خوراک هایشان باب میل مردم کشورهای دیگر نباشد، به طور کلی تایلندی ها از طعم های پیچیده و ترکیبی لذت می برند.

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند

و اما آشنایی با برخی از معروف ترین و بهترین غذاهای تایلند:

۱ ) تام یام گونگ | Tom Yum Goong

تام یام گونگ ( Tom Yum Goong ) یک سوپ تند میگو است و به جرات می توان گفت عطری تایلندی و ناب دارد، ادویه جات استفاده شده در این سوپ محشر اند، عطر سنبل هندی، فلفل، کوشنه، برگ های خشک شده ی مختلف، موسیر و آب آهک دار، همه و همه از این غذا به مشام می رسند.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

از مواد اصلی استفاده شده در این غذا میگو و قارچ است که با سسِ مخصوصِ ماهی، طعم دار می شوند و مزه ی تند و ترشش فریاد می زند که غذایی تایلندی است، تام یام گونگ را می توان در هر وعده ی غذایی استفاده کرد، صبح، ظهر یا شب، فرقی ندارد، اگر از طرفداران سوپ هستید این غذا را از دست ندهید.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

۲ ) سام تام | Som Tum

سام تام در واقع یک سالاد است اما به این دلیل به آن پرداخته ایم که آن قدر مواد مقوی و زیادی در آن استفاده شده است که می تواند به عنوان یک غذای کامل استفاده شود، این غذا هم مثل اغلب خوراکی های تایلندی طعمی تند همراه با ترشیِ دل انگیزی دارد، میگوی خشک شده و خرچنگ به انتخابِ خودتان در سام تام استفاده می شود و سفارش هرکدام از آن ها به عهده خود شماست.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

بادام زمینی هم عضو ثابت این سالاد می باشد و همین است که آن را به غذائی بسیار پر کالری تبدیل کرده، طعم این سالاد آن قدر عجیب و دوست داشتنی است که با هر چنگال که از آن امتحان می کنید طعمی جدید چشیده اید، تندی، ترشی و حتی شیرینی، و همین هنر آشپزان تایلند است.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

از دیگر موادی که در سام تام استفاده می گردد لوبیا سبز، گوجه های گیلاسی، هویج، رشته های مخصوص و پاپایای خام و خرد شده است که ترکیبی دوست داشتنی را خلق کرده اند، این غذا با مواد مختلف از جمله برگ های کلم تزیین و سرو می شود.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

۳ ) تام خا گای | Tom Kha Gai

این بار با یک معجون خوش بو و پر طرفدار تایلند رو به رو می شویم، این غذا یکی از غذاهایی است که آن قدر طعمی عجیب دارد که شاید تا به حال مزه ای مانند آن نچشیده باشید، این غذا در واقع سوپ مرغ است که با شیرِ نارگیل پخته می شود.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

ساقه ی سنبل هندی که در آن به کار می رود یکی از دلایل خوش طعمی آن است، در این غذا، فلفل تند و آتشین، مرغ های نواری خرد شده، موسیر و کوشنه، همه و همه با شیرِ نارگیل مخلوط می شوند و طعمی به یاد ماندنی خلق می کنند که بدون شک در خاطرات جاویدان می ماند.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

این غذا، سوپی است کِرم مانند با مزه ی تند و آتشین اما نرم و دوست داشتنی، که با فلفل های قرمز و برگ های کرفس، سرو و تزئین می گردد.
۴ ) گائنگ دائنگ | Gaeng Daeng

 گائنگ دائنگ که به کاریِ قرمز هم مشهور است نوعی غذای آبکی اما خوشمزه است، در این غذا از گوشت های لقمه ای تازه استفاده می شود که همین علتی است برای تفاوت طعم این غذا با خوراک های تایلندی دیگر.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

برای درست کردن این خوراک خوشمزه خمیر کاریِ قرمز را با شیرِ نارگیل که در آب پاش ریخته اند خیس و طعم دار می کنند، مزه ی خمیر کاریِ قرمز و گوشت، آن قدر جذاب است که شک و تردید را در انتخاب آن از بین می برد، این غذا تقریبا شیرین است و به طرز عجیبی با خوردن آن، زبان حس سوزن سوزن شدن می گیرد.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

آشپزان عقیده دارند این غذا باید با عشق و ظرافت تمام پخته شود تا طعم اصلیش را بگیرد.
۵ ) پد تایلندی | Pad Thai

پد تایی یا پد تایلندی همان پاستا یا رشته های نودلی است که به روش تایلندی ها پخته و سرخ می شوند، این غذایی است که از تایلند در تمام جهان شناخته شده و به نوعی می توان گفت #غذایِ بین المللی تایلند می باشد.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

برای تهیه ی این غذا، نودل ها را به وسیله ی پلو پزهای داغ خوب می پزند و آبکش و بعد سرخ می کنند، از دیگر موادی که در تهیه ی این غذا استفاده می گردد لوبیا، پیاز، تخم مرغ، پودر فلفل و بادام زمینی، میگو به همراه سس مخصوص غذاهای دریایی است که عطر و طعمی جالب دارد و کاملا هر بیننده ای را جذب خود می کند.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

برخی عقیده دارند که نودل ها در این غذا باید تقریبا به مرز سوختن برسند و سریع سرو شوند، پد تایی ظاهری زیبا و تحریک کننده دارد و به خوبی توجه بیننده را به خود جلب می نماید.
۶ ) پد خائو | Khao Pad

اگر از غذاهای دریایی تایلند خسته شده اید و دوست دارید طعمی جدید را امتحان کنید ما به شما پد خائو را پیشنهاد می کنیم که غذائی برنجی است، این غذا از برنج های پخته و سرخ شده تهیه می گردد.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

از مواد اصلی این غذا پلو یا همان برنج پخته و سرخ شده، پیاز، مرغ یا خرچنگ و میگو، تخم مرغ و دانه ی چند گیاه مخصوص می باشد، هیچ چیز در این غذا نباید کم شود، تا بتواند طعم خاصش را حفظ کند، این غذا به عنوان یکی از معروف ترین غذاهای تایلند، که به عنوان نهار استفاده می گردد مشهور است.

برای خوش طعم تر شدن پد خائو از ریحان، سبزیجات و صد البته فلفل استفاده می شود. این غذا علاوه بر وعده ی نهاری بودنش به عنوان یک غذای بی تکلف معروف است، از یک فرد بسیار فقیر تا یک شاهزاده همه در تایلند پد خائو را درست می کنند و می خورند.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

تندی این غذا به نسبت دیگر خوراکی های تایلندی گاهی کم است، به همین دلیل برخی مواقع در کنار آن فلفل های ریز خرد شده قرار می دهند تا عاشقان فلفل از پد خائو لذت بیشتری ببرند.
۷ ) Pad Krapow Moo Saap

با یک بشقاب فوق العاده خوشمزه و محبوب رو به رو هستیم که یک وعده ی کامل برای شام یا نهار است، مواد اصلی این بشقاب خوشمزه برنج و گوشت های چرب گوناگون است، اما طعم دهنده ی اصلی این بشقاب خوش طعم چیست؟ راز محبوبیت این پد در برگ های ریحان و فلفل های درشت خرد شده می باشد.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

این غذا در پلو پزهای داغ با سس سویا و کمی شکر پخته می شود و مزه ای تند و شیرین دارد، گاهی در این غذا تخم مرغ سرخ شده هم استفاده می شود و آن را مقوی تر می کند، بیشتر ساکنان تایلند خواهان غذای بسیار تند هستند و این بشقاب را آن قدر تند می کنند که از تندی فلفل لب می سوزد.

 

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

این غذا با گردوی ریز خرد شده و خیار خام و اسفناج تزئین و سرو می شود.

۸ ) مرغ سبز | Gaeng Keow Wan Kai

یک لقمه مرغ تازه، خلاصه ی این غذا در همین یک کلام معنی می شود، از مواد اصلی این غذا مرغ، بادمجان خرد شده، گشنیز و ریحان می باشد برای بهتر شدن این غذا، مواد خمیرِ کاری و شیرِ نارگیل را با هم مخلوط می کنند و کاملا هم می زنند تا طعم مواد کاملا به خورد هم برود.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

خوراک مرغ سبز باز هم غذایی آبکی است که مملو از فلفل سبز و قرمز می باشد و با ساقه های بامبو تزئین و سرو می شود، قسمت آبکی این غذا شیر نارگیل طعم دار شده است و اغلب در کنارش پلوی تایلندی پخته شده قرار می گیرد.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

۹ ) یام نوا | Yam Nua

یام نوا یکی از معدود غذاهای تایلندی است که به مزاج ما ایرانی ها خوش می آید و جالب این است که یام نوا در تایلند به عنوان یک سالاد شناخته می شود اما در واقع یک خوراک بیف کامل و تمام عیار است.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

یام نوا از گوشت گاو درست می شود برای تهیه ی این غذا، گوشت گاو را کاملا با فلفل طعم دار می کنند به طوری که گوشت، نرم و خوش مزه می شود، علاوه بر ورقه های گوشت این غذا دارای سیب زمینی های ریز پخته شده می باشد، این سیب زمینی ها طعمی شیرین دارند و با گوشت تند گاو حس خوبی را القا می کنند.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

از دیگر موادی که در یام نوا استفاده می شود پیاز، نعنا، لیمو و فلفل خرد شده است، همانطور که از موادِ استفاده شده در یام نوا مشخص است انواع مزه ها را با خوردن یام نوا می توان چشید، پیشنهاد ما به شما برای خوردن یک غذای تایلندی که باب میلتان باشد یام نوا است.

۱۰ ) کای مد ما موآنگ | Kai Med Ma Muang

کای یک غذای بسیار بسیار مقوی است که مواد عجیبی هم دارد، مرغ و آجیل که شاید در نگاه اول غذایی جذاب نباشد اما خوراکی خوشمزه و دوست داشتنی است.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

در این غذا از انواع آجیل سرخ شده استفاده می شود و مرغ و آجیل در کنار مواد دیگری مثل قارچ، هویج، سس سویا و عسل قرار می گیرند و مزه ای شیرین دارند، اما تایلندی ها در این غذا هم فلفل را از یاد نبرده اند و به مزه ی شیرین عسل هم فلفل اضافه می کنند تا به طعمی خارق العاده دست پیدا کنند، این غذا خوراکی ساده اما با مزه ای کاملا تایلندی و جذاب است.

 

بهترین و معروف ترین غذاهای تایلند(1)

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای آشپزی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا