آداب و رسوم

مراسم چل کچلون

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آداب و رسوم همراه باشید :

مراسم چل کچلون, آداب و رسوم, بند‌آمدن باران

آیین‌های ایرانی فارغ از نوع و چگونگی و دلیل پیدایش آنها همراه با مراسمی است که برای نسل‌های امروزی بسیار شیرین است. تنوع بالای قومیتی ایران هم دلیلی شده است تا آیین‌های ریز و درشت فراوانی در گوشه و کنار این سرزمین متداول باشد.

 

یکی از آنها که از شیرین‌ترین آیین‌های ایرانی است مراسمی است که به مراسم چل کچلون مشهور است و در میان بختیاری‌ها رواج داشته است. این آیین جذاب و شیرین بختیاری‌ها زمانی برگزار می‌شود که باران بسیار ببارد و باعث پریشانی مردم شود. بارش بیش از اندازه، احتمال خسارت و جاری شدن سیل را افزایش می‌دهد و به نوعی زندگی بختیاری‌ها را تهدید می‌کند.

 

در این مراسم که «چل کچلون» یا «باران بند» معروف است، عناصر انسانی دیده نمی‌شود، بلکه نمادهایی که به صورت چوب یا بندی بلند ساخته می‌شود، جلوی سیاه چادرها یا خانه‌ها بسته می‌شود. در این مراسم شخصی با آراستن جلوی سیاه چادر، 40 قطعه چوب تهیه کرده و روی آنها نام 40 فرد کچل را می‌نویسد و آن را در زیر بارش باران قرار می‌دهد. سپس چوبی دیگر برداشته به هر کدام از چوب‌ها ضربه‌ای زده و این شعر را می‌خواند:

 چل کچلون واداره، خدا بارون واداره

 

در این مراسم فقط یک نفر دست به اجرا می‌زند و مردم تماشا‌گرانی هستند که از داخل سیاه‌چادر یا پنجره خانه مراسم را تماشا می‌کنند و به این ترتیب اهالی معتقدند که سینه ابر‌ها شکافته‌شده و ساعتی بعد ریزش باران قطع خواهد شد.

 

گاه نیز جوانان محله جمع شده، هر یک بند بلندی را به دست می‌گیرند و نام 40 کچل از افراد محله را بلند خوانده و با هر بار خواندن یک گره بر بند مورد نظر می‌زنند تا 40 گره تکمیل شود. سپس آن 40گره را در باران به شاخه درختی آویزان می‌کنند تا باران قطع شود.
منبع:press.jamejamonline.ir

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای آداب و رسوم

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا