آشپزیآموزش

عدس پلو

adaspolo

مواد لازم : برای 4 نفر

برنج : 3 پیمانه

عدس : 2 پیمانه

مخلوط گوشت چرخ کرده و سویا: 200 گرم

کشمش پلویی: یک استکان

پیاز: یک عدد متوسط

نمک، روغن، کره ، زعفران: به مقدار لازم

گوجه فرنگی: یک عدد کوچک

طرز تهیه:

 برنج را از دو ساعت قبل با مقداری آب سرد و نمک خیس کنید.

عدس را جداگانه با 2 لیوان آب و مقداری نمک بگذارید به مدت 30 دقیقه بپزد.

در قابلمه مورد نظر تا دو سوم آب بریزید همراه نمک تا جوش بیاید. بعد برنج را به قابلمه اضافه کنید و بعد از 6-7 دقیقه (بسته به نوع برنج) آبکش کنید. عدس را هم بعد از ریختن آبکش کنید و در همان آبکش برنج با هم مخلوط کنید. حدود یک استکان از عدس را برای تزئین روی غذا کنار بگذارید.

کف قابلمه را کمی روغن بریزید و برای ته دیگ به دلخوان نان لواش یا سیب زمینی ورق شده بچینید و بعد مخلوط برنج و عدس را در قابلمه بریزید. روی آن نصف استکان آب و روغن بریزید و کمی شعله را زیاد کنید تا برنج بخار کند و بعد حرارت را کم کنید و برنج را دم کنید.

در یک تابه، پیاز را خلال کنید و همراه کمی روغن بگذارید تا طلایی شود. بعد مخلوط گوشت چرخ کرده و سویا را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا آب اضافه آن کاملاَ کشیده شود. گوجه فرنگی را ریز خرد کنید یا رنده کنید و به مخلوط بیفزایید. مخلوط را هم بزنید و حرارت زیر آن را ملایم کنید و اجازه دهید با درب بسته  کاملاً بپزد و آب آن کشیده شود. وقتی مخلوط کاملاً پخت، نمک آن را اندازه کنید و کشمش را به آن اضافه کنید، بعد از دو الی سه دقیقه حرارت زیر تابه را خاموش کنید. برنج هم در این مدت کاملاً دم کشیده است. مقداری از برنج را حدود یک پیمانه داخل مخلوط بریزید و همراه با زعفران دم کرده، مقداری کره و یک استکان عدس پخته که کنار گذاشته بودید به آرامی هم بزنید  مواظب باشید برنج و عدس خرد نشوند. عدس پلو را در ظرف مورد نظر کشیده و لابه لای آن را با مخلوط آماده شده پرکنید و باقیمانده مخلوط را روی ظرف بریزید و غذا را سرو کنید.

نکته :

استفاده از گوجه به منظور جلوگیری از خشک شدن سویا و گوشت و عدم استفاده از روغن اضافه است.

دقت کنید عدس آنقدر نپزد که له شود.

میتوانید در مخلوط از قارچ خرد شده و جداگانه سرخ شده نیز استفاده کنید.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا