نقد خودرو

کدام ماشین دست دوم را بخریم؟ رنو مگان یا مزدا 3؟

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

دو هفته نامه گزارش بازار: اگر از آن دسته خریدارانی هستید که با بودجه 60 تا 70 میلیونی حاضر به خرید خودروهای چینی رنگارنگ بازار نیستید و ترجیح می دهید سراغ انتخاب های هیجان انگیزتر اما دست دوم بروید، رنو مگان و مزدا 3 انتخاب هایی مناسب پیش روی تان هستند که با وجود گذشت چند سال از عمرشان، هم چنان جذاب و قابل قبول به نظر می رسند.

 

این 2 سدان هم قیمت را در مقابل یکدیگر قرار دادیم تا ببینیم هر یک برای کدام دسته از خریداران مناسب هستند. مگان و مزدا 3 قیمت مشابهی با یکدیگر دارند و در بازار دست دوم از خودروهای پرطرفدار و خوش بازار هستند و از این جهت وضعیت یکسانی نسبت به یکدیگر دارند.

مزدا 3

عرضه مزدا 323 از سال 1387 در ایران آغاز شد. در این سال ها همواره مدل های روز این سری مزدا در ایران ساخته می شد و بعد از تولید نسخه نیو، بازار ایران از مدل های جدید مزدا 3 عقب ماند. ساخت سری اول مزدا 3 در سال 86 در ایران آغاز شد. این مدل به عنوان نسل جدید مزدا 323 شناخته می شد و با تغییراتی بنیادین در تمام قسمت ها، توجه بسیاری از خریداران را به سوی خود جلب کرد. طراحی بدنه مزدا نسبت به مگان اسپرت تر و جوان پسندتر است.

 

کدام ماشین دست دوم را بخریم؟ رنو مگان یا مزدا 3؟

چراغ های دو پوششه جلو و عقب با کاسه مشکی رنگ و فلاپ های بدنه همگی تاکید بر ذات اسپرت این سدان دوست داشتنی دارند. این ظاهر اسپرت و تهاجمی باعث شده خریداران مزدا 3 را بیشتر قشر جوان تشکیل دهند و میان سال ها زیاد میانه ای با آن نداشته باشند. مزدا 3 در 3 تیپ در بازار ایران عرضه شد. تنها تفاوت تیپ یک و 2 در ظاهر، سانروف برقی است. اما در تیپ 3 شاهد سپرهای متفاوت جلو و عقب، پروژکتورهای متفاوت جلو و شبرنگ های جانبی سپر، فلاپ های نصب شده در قسمت رکاب و باله روی درب صندوق عقب هستیم. همچنین فرم جلوپنجره نیز در تیپ 3 متفاوت است.

کابین مزدا 3 رنگ بندی و ترکیب جذاب تری از مگان دارد و همچون طراحی ظاهرش نظر خریداران جوان را به خود جلب می کند. البته فضای صندلی های عقب از مگان کمتر است و به دلیل رنگ بندی تیره، کابین تنگ تر از مگان به نظر می رسد. در مدل فول آپشن مزدا 3 شاهد امکاناتی هستیم که تعدادی از آنها در مگان به چشم نمی خورند.

پوشش چرمی فرمان و صندلی ها حس خوبی به سرنشینان منتقل می ند. همچنین می توانید سیستم صوتی را از روی فرمان تنظیم کنید و تهویه مطبوع به صورت اتوماتیک قابل تنظیم است. در تیپ 3 آپشن هایی مثل گرمکن صندلی های جلو، برف پاک کن خودکار و سامانه روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها خودنمایی می کنند. ارتفاع مزدا 3 از مگان کمتر است و به خاطر ذات اسپرتش از سیستم تعلیقی خشک برخوردار است که بخش قابل توجهی از تکان های مسیر را به کابین منتقل می کند.

 

کدام ماشین دست دوم را بخریم؟ رنو مگان یا مزدا 3؟

برگ برنده مزدا 3 در مقابل مگان پیشرانه پر قدرت تر، گیرباکس دقیق تر و شتاب گیری بهتر آن است. پیشرانه 2 لیتری مزدا حجمی مشابه پیشرانه مگان دارد اما سقف قدرتش به 150 اسب بخار می رسد اما گشتاورش از مگان کمتر است و در بهترین حالت 187 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. همچنین به لطف دقت مناسب گیرباکس 4 سرعته، شتاب اولیه مزدا 3 از مگان بیشتر است و در کل ماهیت اسپرت تری در رانندگی دارد.

 

رنو مگان

مگان در ابتدای عرضه در ایران در 2 نوع وارداتی و مونتاژ داخل در بازار حضور داشت. طراحی ظاهری مگان وارداتی با رینگ های متفاوت از مدل مونتاژ داخل متمایز می شود. ظاهر مگان وام دار طراحی نه چندان موفق Velsatis بوده و در کل ظاهری هماهنگ و آرام را به نمایش می گذارد.

 

 

کدام ماشین دست دوم را بخریم؟ رنو مگان یا مزدا 3؟
مگان از نظر ظاهری درست در مقابل مزدا 3 به شدت اسپرت قرار می گیرد و بیشتر چهره یک خودروی خانوادگی و مسن پسند را به نمایش می گذارد. نکته جالب در طراحی مگان این است که هیچ خروجی اگزوزی در سپر عقب دیده نمی شود و درها بدون استفاده از کلید و با استفاده از یک کارت الکترونیکی باز می شوند. استارت خوردن پیشرانه هم به همین شکل است و داخل کابین اثری از زبانه قفل درها نمی بینید.

فضای کابین نسبت به مزدا 3 ساده تر طراحی شده و رنگ بندی از مد افتاده و معمولی تر از رقیب ژاپنی اش دارد. صندلی ها فاقد پوشش چرمی هستند اما نمی توان به کیفیت ساخت و مونتاژ کابین ایرادی گرفت. در حالی که به عملکرد سیستم تهویه و سیستم صوتی ایرادهای جزیی وارد است. نکته جالب کابین مگان 4 شیشه برقی اتوماتیک است. در حالی که در مزدا 3 فقط می توانید شیشه راننده را به صورت اتوماتیک حرکت دهید. همچنین فرم اهرم ترمز دستی در نوع خود منحصر به فرد است و سایه بان های کشویی برای پنجره های عقب در نظر گرفته شده.

نقطه قوت مگان نسبت به مزدا 3، فضای کابین جادارتر و راحت تر است چرا که در طراحی کابین بیشتر کاربرد خانوادگی در اولویت بوده تا فرم اسپرت و هیجان انگیز. مگان در 2 نوع اتوماتیک و منوآل در بازار عرضه شد که با توجه به بهره بردن نسخه منوآل از پیشرانه 1.6 لیتری در مقام مقایسه، مگان مجهز به پیشرانه 2 لیتری و گیرباکس اتوماتیک در مقابل مزدا 3 قرار می گیرد. پیشرانه 2 لیتری مگان از مزدا 3 کم توان تر است و تنها 136 اسب بخار قدرت تولید می کند اما به لطف گشتاور 191 نیوتن متری کشش در دورهای بالا عالی به نظر می رسد و سواری نرم تر مگان نسبت به مزدا 3 در مسافرت های طولانی مدت خوشایندتر است.

 

کدام ماشین دست دوم را بخریم؟ رنو مگان یا مزدا 3؟

البته به دلیل قدیمی بودن گیرباکس و تاخیرهای پی در پی، شتاب اولیه چندان چشمگیر نیست و از این نظر چنگی به دل نمی زند اما فرمان بسیار نرم و هندلینگ و پایداری مناسب به لطف استفاده از سامانه های ESP و ASR سر پیچ ها به راننده اعتماد به نفس قابل توجهی می دهد و از این نظر چیزی از مزدا 3 کم ندارد.

پیشنهاد نهایی

در انتها متوجه شدیم که مزدا 3 بیشتر برای خریداران جوان که دنبال هیجان نسبی در رانندگی هستند مناسب است. هیچ فرد میان سالی دوست ندارد داخل کابین مزدا 3 تکان تکان بخورد و خانواده های چند نفره با فضای تنگ ردیف عقب اش به مشکل می خورند اما برای مشکل پسندانی که به دنبال تجهیزات رفاهی و طراحی به روزتر هستند، مزدا 3 گزینه مناسب تری از مگان به نظر می رسد.

 

کدام ماشین دست دوم را بخریم؟ رنو مگان یا مزدا 3؟

سواری مگان نرم و راحت است اما در مقابل کابین ساده و سواری آرام و کم هیجانی نسبت به مزدا 3 دارد. عملکرد گیرباکس قابل ستایش نیست و باید قید شتاب اولیه مناسب را با مگان بزنید اما فضای ردیف عقب اش از مزدا بزرگ تر است و انتخاب خانوادگی تری به نظر می رسد. این را هم فراموش نکنید که استهلاک مزدا 3 از مگان کمتر است و در صورت به خرج افتادن و مستهلک شدن، مگان خودرویی پر خرج با لوازم جانبی گران قیمت است.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا