خواص مواد غذاییعلمی ، سلامت و پزشکی

خواص بعضی از میوه ها و سبزیجات

fruits-and-vegetables

1- خواص سیر                                        

سیر قوه  باء را تقویت می کند،ادرار  را زیاد نموده و عروق شعریه را باز می کند و همین موضوع سبب می شود که فشار خون پایین بیاید.  سیر بهترین درمان  نسیان وفراموشی است،خوردن سیــــــر کدورت ذهن را از بین می برد .  میکروبهای  وبا  و گریپ و عده ی زیادی از میکروبها را نابــــود می سازد .  سیر بهترین مقوی پیاز مغز بوده،روی غدد مغز تاثیر  نیکو دارد . سیر دارای ویتامینهای ث،ب  بوده و خوردن ان برای  بیماران رماتیسم و نقرس مفید است و بوی آن را معمولا” با خـوردن سبزیهای سبز می توان از بین برد .

سیر اثر نیکویی در ضدعفونی کردن معده دارد،ولی نباید در خوردن آن افراط کرد  اگر با غذا همــه روزه یک پر سیر میل نمایید بوی آن شما را آزار نمی دهد و همیشه سالم خواهید بود .

 2- خواص کنجد

کنجد زیاد کننده زور و عامل طول عمر است. غذایی که بر هر دارویی ترجیح دارد،کنجد است که تقریبا” بیشتر مواد مورد نیاز سا ختمانی بدنی را دارد . لذا یک غذای قیمتی و پر ارزش برای انسان

متمدن است . دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد . قوت،جوانی وتعادل زندگی و صحت را به انسان می بخشد . کنجد برای زن،مرد،کوچک و بزرگ برای ادامه ی حیات و طول عمر مفید است.

اثر آن در تعویض سلولهای کهنه ی بدن،بسیار سریع است و در تسهیل فکر عمل آن قابل تحسین است و در رفع آلامی مانند :سرطان،سل و کم خونی کم نظیر می باشد .

در زندگانی جدید که فکر بشر بیش از سایر اعضای بدن او به کار می رود،کنجد از نان واجب تر است.

3- خواص جعفری

جعفری سرشاراز ویتامین   آ   ومخصوصا” ویتامین   ث، دارای آهن ،آهک وفسفر است . خاصیت های آن : مقوی ، اشتها آور، محلل، برای سینه مفید است تخم جعفری دارای  آپیول است که آپیول ماده ی پر قوتی است که تب براست  و نیز خون را ضدعفونی ومجاری روده ها راضدعفونی می کند و از ابتلای بددن به سرطان جلوگیری می کند ، از این رو باید جعفری را جزء غذای روزانه اشخاص کم خون و یا بچه هایی که دیر رشد می کنند  وارد کرد .

اگر چشم شما درد می کند و یا ورم چرکی کرده ضماد برگهای جعفری را روی آن بگذارید دردو ورم آن را برطرف می کند . برگ جعفری را بکوبند ودر عرق بخیسانند و بر گونه بگذارند در مورد  آنژین مفید است و معمولا”این گونه ضماد را باید چند بار تجدید کرد.

 4- خواص ریحان

ریحان همان است که در سبزی خوردن معروف است تخم وبرگ ریحان مقوی روده ومقوی قلب می باشد . مرض داءالفیل یک مرضی است که ساقهای پا ضخیم و باددار می شود که ساق پا به ضخامت پای فیل می شود به این می گویند : (داءالفیل) لذا ریحان را بکوبند بر ساق پا بمالند مرض برطرف می شود ، البته بعد از ترک قند چای و شکر وپاک کردن معده از اخلاط فاسده.

 5- خواص جو

نان و غذاهایی که با جو پخته شوند دارای مقدار زیادی ویتامینهای   ب  هستند ودر قویت  میکروبهای مفید روده ها موثر می باشند واز این جهت است که دهاتیها یی  که نان جو می خورند دیر پیر می شوند  و موی سرشان نمی ریزد. جو سبوس آن یکی از بهترین درمان کلسترل می باشند .

اگر خوردن نان جو را مخالف شان خود می دانید دلخور نباشید ، سوپ سبوس جو  واشکنه ی آن نیز همین فواید را دارند.  با غذای خود  گاهگاهی سوپ یا اشکنه آن یا دم کرده ی سبوس جو را میل کنید تمام منافعی را که شمردیم عاید شما خواهد شد .

 6- خواص سیاهدانه            

سیاهدانه گرم و خشک است در درجه دوم اگر سیاهدانه کوبیده با صابون بر صورت بمالند جلای صورت دهد،گلف را ببرد،بوی سیاهدانه بهق و برص و زکام و درد دندان را مفید است .  سیاه دانه دوای همه ی دردها است و خاصیّتش تا هفت سال باقی می ماند بعدا” فاسد می شود و نیــــــــز زیاد کننده شیر مادران می باشد. نیز سیاه دانه تریاق سموم بارده است،یعنی دفع سم بارده از بدن می کند و مداومت آن هر صبح با روغن زیتون برای سرخ کردن صورت و تصفیه خون نافع است،اما بـــــرای مردم امروز که ماده مرض عموم از حرارت است خوردن سیاه دانه با روغن زیتون ضرر دارد .

  7-    خواص تره تیزک

تره تیزک و انواع دیگر آن که بولاغ  اوتی و شاهی نامیده می شوند،دارای ید،آهن وفسفر می باشند و مقادیر زیادی ویتامین   ث  دارند،این گیاه برعکس توت فرنگی مهیج می باشند و این خاصیت نیـــــز  مربوط  به  ید می باشد،زیرا این گیاه ها ترشح سیب آدم را کمی زیاد می کنند واز این رو  مهیج می باشند،به علت داشتن ویتامین  ث  در بیماری قند و امراض جلدی فوق العاده مفید می باشند تره تیزهمین خاصیت را دارد و خوردن آن از ابتلا به بیماری قند جلو گیری می کند .  انواع تره تیزک و تره فشار خون را پایین می آورند و خوردن آنها برای درمان کلیه عفونتها مفید است.

  8-    خواص اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامینهای «  آ ، ب ، ث »  می باشد اگر در ماههــای اردیبهشت  و آبان این سبزی چیده شود ویتامین  ث  آن خیلی زیاد اســت  و هضم آن آسان است .  اسفناج دارای مقدار زیادی آهن است و صد گرم اسفناج چهل تا پنجاه میلی گرم آهن ،آهک،فسفر،منیزیم و پتاسیم دارا است کلروفیلی که در اسفناج است عضلات روده ها را تحریک کـرده و سلولزهای آن تخلیه ی مدفوعات را آسان می کند . اسفناج  جاروی حقیقی مجاری دستگاه گوارش است که به خوبی آن مجاری را پاک می کند . نیز اسفناج برای کسانی که کبد حساس و ناراحتی دارند ،مبتلا به رماتیسم  می باشند ، سنگ کلیه و مثانه ویا ورم روده دارند منع شده است.

9-    خواص نعناع

نعناع ،دوست باوفای کبد است، ترشی صفرا را رقیق می کند و کلسترل خون را  پایین می آورد و به همین جهت پیری را به تاخیر می اندازد برای این منظور یعنی سیال کردن صفرا بهتر آن استکه قبل از غذا خورده شود . یک فنجان دم کرده ی نعناع، بعد از غذا هضم را آسان و اختلالات معده ای را بر طرف می کند .نعناع به علت داشتن اسانس و عطر مخصوص ، میکروب کش قوی است مخصوصا” سرما خوردگی را درمان می کند ودر بیماریهای حصبه و کولی باسیلوزکه یک نوع بیماری  معده است بسیار نافع بوده و به طور قطع از مرض جلوگیری می کند نیز معالج امراض پوستی مخصوصا” اگزما وخارشهای جلدی می باشد و ضماد آن برای سوختگی و برطرف کردن سرخی وخارش پوست نافع است.

10- خواص گل خطمی

گل خطمی را سابقا” که مانند امروز مواد ضد عفونی مصنوعی فراوان نبود، پزشکان برای ضدعفونی زخمها از گل خطمی استفاده می کردند، سایر گلها نیز فوایدی نظیر آن داشتند. تنقیه گل خطمی معده را ضد عفونی کرده و زخمهای آن را التیام می دهد . برای شستشوی زخمها سابقا” از مطبوخ گل خطمی استفاده می شد و هنوز هم برای زرد زخم معمول است و هیچ یک از داروهای گران قیمت امروز جای آ نرا نگرفته است .

  11- خواص مغز تخم کدو

مغز تخم کدو طبیعتش در درجه ی دوم سرد  و در درجه ی اول  تر می باشد  برای حرقه بول و لاغری گرده ( کلیه ) و قرحه (زخم) مثانه و خشونت سینه و نزف الدم (خون سینه) که سل گویند و تبهای حاره و تشنگی و قرحه ی معاء (زخم روده) مفید است .  روغن تخم کدو برای رفع بی خوابی و یبوست دماغ و صفرایی (درد معده) و سل و تبهای حاره بیعدیل است ، اگر تخم کدو  و بدلش مغز تخم هندوانه می باشد .

12- خواص انار شیرین

آب انار شیرین در شیشه ریز و بگذار

                                                   در آفتاب گرمش تا با قوام آیــــــد

می کش به میل آنگه در چشم خود که بی شک

                                                        خارش بر دزدیده نور بصر قــرایـد

یعنی آب انار شیرین را در فصل گرمی هوا بریزدر شیشه و تقریبا”  یک ماه  یا بیشتر بگذارد در آفتاب  که آب انار به قوام آید بعد از پاک کردن معده از خلاط فاسد از آب انار نامبرده با میل در چشم بکشید ، خارش چشم را برطرف می کند و نور چشم را زیاد می کند . هر قدر آب انار نامبرده کهنه تر باشد بهتر و خاصیت  آن زیادتر است .آب انار اندرون آدمیزاد را پاک می کند.

13- خواص انگور          

انگور پی را محکم می کند، درد را برطرف و روح را با نشاط می سازد حضرت رو به سوی خداوند از غم واندوه شکایت کرد ، دستور رسید که انگور بخور .  انگور سه عمل مفید و موثر در مجازدارد: مسهل و ملین معده است ، پاک کننده خون و ومغذی بدن است ، آب انگور قوا را تجدید می کند ، دوران خون را تحریک می کند و ترشیدگیهای معده را برطرف می سازد . در بیماری کبد و کلیه سودمند است و انواع تبهای مختلف  را مداوا می کند . در مرض سوء هاضمه و نقرس و امراض قلب و صفرا مفید است . از شدّت و حدت سل و سرطان و آزار  آنها می کاهد و دارای ویتامین   آ، ب، ث، می باشد.

14- خواص میوه به

امام باقر فرمو دند : میوه به غبار اندوه را  از خاطر محو کند آنچنان که انگشتان شما چکه های عرق را از پیشانی شما  می سترد . میوه به جلادهنده قلبها است.  دهان شما را پر از گوشت و قلب شما را لبریز از شهامت وچشمــان شمــا را مــالامــال ازمناعت خواهد ساخت.  و نیز برای قلبهای ضعیف داروئی مانند به کم است .

به،به قلب قوت بخشد و ترس را از دلها بزداید،اعصاب را خوانا سازد . شربت به نیز دل را قوت دهد و معده را قـوی گرداند واشتهای طعام می آورد وطبع را می بندد.

15- خواص پرتغال

پرتغال شاه میوه زمستان است پرتغال سرشاراز ویتامینهای   ب، ث و دارای آهن ، آهک ، کلسیم ، فسفر، منیزیم ، پتاسیم ، سدیم ، مس است . ویتامین   آ   درپرتغال ناپدید است ،ولی در این میوه کاروتن وجود دارد و چنانچه می دانید کاروتن ماده ای زرد رنگ است که البته آن را در هویج کشف کرده اند و بعضی از میوه های دیگر هم این ماده را دارند .  این ماده پر از ویتامینی است که وقتی خورده شود با عصیر کبد مخلوط شده  و درکبد ویتامین آ  می سازد و به خون می فرستد پرتغال دارای اسیدهای مختلفی است که مهمترین آنها اسید مالیک ، اسید تارتریک مخصوصا” اسید نیتریک می باشد ولی اسید سیتریک در پرتغال خیلی کم است .

 16- خواص خربزه

امیر المومنین (ع)در مورد خربزه چنین فرمودند : خربزه در نفس خود  دارای ده شخصیت است که هر ده تای آن حیاتی و غریزی است : 1-طعام است  یعنی خوردنی است . 2- شراب است یعنی نوشیدنی است .3- ریحان است زیرا معطر است . 4- حلوا است ، زیرا شیرین است .5- همچون گیاه اشنان مفید است .6- همچون خطمی در تصفیه روده ها موثر است .7- سبزیست زیرا  خواص سبزی درآن است . 8- نان خورش مردم است .9- به جای دوا قوی باه را می افزاید و مثانه را می شوید و ادرار را به جریان می اندازد . 10- در خربزه هیچ درد و بیماری نیست.

17- خواص خرما

در خرما فواید زیادی است ، بدن راگرم و فعال می سازد زمین تن را حاصلخیز می کند و مولد خون غلیظ می باشد ، در التهابات روده ومعده سودمند وبرای درمان سرفه ی خشک و التهابات ریوی وتهیجات مجاری ادرار مفید است . خرما کثیرالغذا ودارای ویتامینهای    ب، ث، و قند وسلولز و مواد آلبومینوئیدی  و املاح معدنی است و به علت داشتن منیزیم ضد سرطان است .خرما یکی از بهترین میوه های  مناطق گرمسیر است که خوردن آن سوء هاضمه را از بین برده ودر عین حال غذایی مقوی می باشد  که برای تغذیه ی اطفال بسیار مفید است ولی خرما را نباید زیاد خورد .  نیز خوردن خرما با ماست بسیار مفید و مغذی است و بهترین غذا برای افراد کم خون خرما است .

18- خواص سیب

سیب یکی از بهترین میوه های معجزه گر است ، زیرا خاصیت پاک کردن سم وقدرت غذایی دارد . سیب به علت داشتن مواد قلیایی اسید اوریک را حل می کندو ترشحات غدد بزاق و معده را مساعد و متعادل می سازد . برای معالجه ی مرض چاقی نیکوست و همچنین برای بیماریهای کبدی ،معده ای ،مجاری ، ادرار و سینه درد موثر می باشد .

به علت داشتن فسفر اعصاب و مغز را تقویت می کند برای امراض حصبه ای ،اسهالی و اسهال خونی وامعاء ( ورم امعاء ) بسیار نافع است . اسهال را به خوبی معالجه می کند و از طرفی مانع سوء هاضمه شده و به این ترتیب معده را منظم می کند . سیب برای  مبتلایان به امراض مفاصل زیاد تجویز می شود ،سنگهای کلیه را دفع می نماید.

19- خواص گلابی

خوردن گلابی صورت را نیکو و  دل را و آرامش می بخشد و نیز موجب نیروی قلب  وپاکی دل است . گویند گلابی  مفرح و مقوی قلب است و دماغ و فرح بخش است روح و اعضاء درونی را( مانند کلیه و مثانه ) منظم می کند گلابی مدروملین است ، درد مثانه را تخفیف می دهد. تانن و املاح معدنی پتاسیم که در گلابی موجود است . اسید اوریک را به هر اندازه که زیاد باشد حل می کند به همین جهت برای کسانی که مبتلا به رماتیسم و نقرس ودرد مفاصل هستند بسیار مفید می باشد و کسانی که مبتلا به فشار خون هستند اگر به طور مرتب گلابی بخورند خون آنها تصفیه شده و نتایج گرانبهایی خواهند برد پو ست گلابی دارای ویتامین بیشتری است وباید آنها با پوست خورد

 20- خواص نارنج

نارنج یکی دیگر از مرکبا ت بسیار نافع است که در طب مصرف زیاد دارد ، برگش دارای بویی پسندیده است  و عطری مطبوع دارد ، طعم آن کمی تلخ است دم کرده برگ آن دارای اثرمحلل بوده و تشنج را از بین می برد .  بهار نارنج دارای عطری خوشبو و طعمی نیکو است ، ضد تشنج بوده  و درمان سکسکه است آب مقطر آن برای معطر کردن شربتها در داروخانه ها زیاد به کار می رود .

آب مقطر بهار نارنج اعصاب را تقویت می کند و درمان بی خوابی است . پوست نارنج دارای مصارف طبی است و خلال پوست آن در بعضی غذاها مصرف دارد . آب نارنج دارای ویتامینهای   ث ، ب ، د ، بوده و خواص آبلیمو را دارد.

 21- خواص هویج

هویج سرشار از ویتامین  آ ، ب ، د ، ث ، ب ، ا ست دارای  آهن ، منگنز وچند فلزحیاتی دیگر است.  و دارای قندی ا ست که برای مبتلایان به مرض قند ضرری ندارد و مقوی  است .

خوردن آن پوست را نرم و لطیف و قشنگ می کند و برای دردهای معده و پا یین آ وردن تب مسکن خوبی می باشد و نیز جوشانده ی هویج و پیاز که به آن آبلیمو زده باشند عامل موثری برای درمان امراض عصبی است.

به علت داشتن ویتامینهای  آ، ب، د، تاثیر نیکویی در رشد دارد و برای کم خونی و کمبود ویتامین زیاد توصیه شده است امراض کبدی و صفرایی و کلیوی را درمان می کند و همچنین در رفع قولنج و بیماری آپاند یس نیز موثر می باشد .

  22- خواص انجیر

انجیر لذت کاهست ،هم خوشی دراطعام ، هم صحت در بدن است ، هم انبساط تن ، در معالجه کبد و تصفیه خون مفید است ودر مورد سل و سرطان بسیار مفید است .  عربها بیماری سفلیس را با آوردن انجیر و بادام و امساک از چیزهای دیگر معالجه میگردد .

انجیر گرم و تر و برای درد سینه  و سرفه و بیماری مبرد نافع است .  ولی افراط آن برای چشم و معده مضّر است و مصلح آن کرفس است .  انجیر سرشار از ویتامینهای   آ ، ب، ث، و دارای مواد چربی  ازیته ، قند ، آهن ، کلسیم می باشد ، اگر در شیر بجوشانند ، جوشا نده ای است که غرغره ی  آن برای تورم لثه های  دندان سودمند است .

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا