نقد خودرو

سه ماشین اسپرت برتر دنیای خودرو

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

روزنامه دنیای خودرو – حمید محمدی: چرا زمانی که نام خودروهای سوپر اسپرت شنیده می شود، سریعا نام دو کمپانی لامبورگینی و فراری به ذهن می آید؟ آیا تنها ظاهر زیبای آنهاست که چشم ها را به سوی خود می کشاند یا تکنولوژی و طراحی ساخت آنها مورد توجه است؟ در پاسخ به این پرسش ها باید گفت تکنولوژی این دو کمپانی از همان نخستین روزهای تولید، سرآمد صنعت خودرو بود و تا امروز شاهد طیف گسترده ای از تکنولوژی های بالای این دو کمپانی خودروساز در راستای تولید خودروهای سوپراسپرت هستیم.

کمپانی فراری بارها با تولید و طراحی خودروهای عملکرد بالای خود، حرف های زیادی برای گفتن داشته و در مقابل کمپانی لامبورگینی با پیشرانه های قدرتمند و تکنولوژی بالا، چنین جایگاهی را برای خود رقم زده است اما بد نیست بدانید کمپانی دیگری نیز از همان روزهای نخست تولید این دو کمپانی، با آنها به رقابت جدی پرداخته که نام آن کمپانی پورشه است است. در این مطلب قصد داریم سه خودرو از این سه برند را بررسی کنیم تا بفهمیم چرا سریع ترین خودروهای جهان هستند؟

 

سه سوپراسپرت برتر دنیای خودرو

چرا این سه؟!

در صنعت خودروسازی و به ویژه سوپر اسپرت ها، برگ برنده کمپانی سازنده، تکنولوژی است که در طراحی و ساخت پیشرانه های محصولاتش به کار گرفته شده است. به عبارتی هر کمپانی سوپر اسپرت ساز که بتواند بدون سیستم های پرخوران مانند سوپرشارژ و توربوشارژ، محصولات خود را به قدرت بالایی برساند، جایگاه متمایزتری نسبت به سایر رقبا پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر، سوپر اسپرت ها نیز به دو کلاس اصلی تقسیم می شوند که اولین کلاس آنها را خودروهایی در بر می گیرد که دارای پیشرانه های پرخوران با سیستم های توربوشارژر هستند؛ مانند بوگاتی، کونیخزگ، فراری و … کلاس دیگر را خودروهایی تشکیل می دهند که فاقد این سیستم ها هستند که در این کلاس، لامبورگینی همواره به دلیل حفظ سنت دیرینه خود، یعنی عدم استفاده از سیستم های پرخوران، سرآمد تمام کمپانی های خودروساز سوپراسپرت بوده است. همانطور که گفته شد، قصد داریم سه خودروی تنفس طبیعی جهان یعنی لامبورگینی اونتادور سوپرولوچه، فراری GTC4 Lusso و پورشه GT3RS911 را که عنوان سریع ترین خودروهای تنفس طبیعی جهان را یدک می کشند، با هم بررسی کنیم.

پیشینه سه خودرو

در سال 2010، کمپانی لامبورگینی درصدد طراحی خودروی جدیدی بر آمد که بتواند جانشین خوبی برای مورسیه لاگو باشد که در نهایت به تولید و طراحی اونتادور منجر شد. این کمپانی که در زمینه به کارگیری موتورهای تنفس طبیعی در محصولاتش معروف است، این بار پیشرانه قدرتمند و البته جدیدی را برای اونتادور طراحی کرد که توانست تکنولوژی بالای خود را به جهان معرفی کند. در این خودرو، طراحی مناسب سیلندر و پیستون، نسبت تراکم بالا، سیستم دقیق پاشش سوخت و تایمینگ سوپاپ ها سبب شد این سوپر اسپرت جدید پا را فراتر از دیگر محصولات هم کلاس خود بگذارد.

در موتوشوی ژنو سال 2015 از نسخه سوپرولوچه اونتادور رونمایی شد که در حقیقت نسخه ارتقا یافته و تیون شده بود و توانست لقب سریع ترین خودروی تنفس طبیعی جهان را از آن خود کند. از سوی دیگر، کمپانی فراری در سال 2011 با طراحی مدل FF توانست خودرویی بر پایه سگمنت شوتینگ بریک روانه بازار کند که این خودرو دارای یک پیشرانه 12 سیلندر تنفس طبیعی بود. GTC4Lusso که بر پایه مدل FF طراحی شده بود در موتوشوی ژنو امسال رونمایی و به عنوان سریع ترین خودروی تنفس طبیعی در کلاس خود معرفی شد.

 

سه سوپراسپرت برتر دنیای خودرو

اما در این میان کمپانی پورشه نیز دست روی دست نگذاشت و با طراحی و تولید مدل GT3911 RS که بر پایه مدل 911 معروف این کمپانی بود اما با تغییرات بیشتر در پیشرانه و طراحی خودرو روانه بازار شده بود، توانست در موتوشوی ژنو 2015 نظر بسیاری را جلب و این خودرو نیز عنوان سریع ترین خودروی تنفس طبیعی جهان را از آن خود کند.

پیشرانه و تکنولوژی

لامبورگینی اونتادور دارای یک پیشرانه 12 سیلندر روی شکل 6.5 لیتری است که در نسخه معمولی، حداکثر تا 700 اسب بخار قدرت را به چهار چرخ منتقل می کند اما نسخه مورد بررسی ما سوپرولوچه است که با طراحی 60 درجه پیستون ها، تایمینگ دقیق سوپاپ ها، پاشش سوخت در سیلندر و چیپ نکردن ECU توسط مهندسان این کمپانی، توان تولید 750 اسب بخار و 690 نیوتون متر گشتاور را در دور موتور 8500 دور در دقیقه دارد تا در زمان 2.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

این خودرو با گیربکس 7 سرعته جدید ISR به خوبی و بدون اتلاف انرژی، قدرت را به چهار چرخ منتقل می کند. نکته قابل توجه در ساختار اونتادور سوپرولوچه، شاسی و بدنه آن است که نسبت به نسخه قبلی آن درصد قابل توجهی کاهش وزن داشته است. این کاهش وزن مدیون ساختار آلیاژ آلومینیوم و فیبر کربن به کار رفته در ساختار شاسی است که ایمنی خودرو را افزایش و در مقابل کاهش وزن را به همراه داشته است. فراری GTC4 Lusso همانند دیگر محصولات این کمپانی از موتور 12 سیلندر وی شکل 6.3 لیتری بهره مند است.

البته نسخه دیگری از این خودرو مجهز به موتور 8 سیلندر وی شکل 3.9 لیتری تویین توربو است که نسخه مورد بررسی ما موتور 12 سیلندر تنفس طبیعی آن است. این مدل با طراحی مناسب سیلندرها، برنامه BCU و نسبت تراکم و تایمینگ سوپاپ ها قادر است در بهترین شرایط جوی 681 اسب بخار و 697 نیوتن متر گشتاور را در دور موتور 8 هزار دور در دقیقه تولید کند که با گیربکس 7 سرعته دو کلاچه، قدرت را به چهار چرخ منتقل می کند و در 3.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.

اما نکته ای که باعث می شود این خودروی شوتینگ بریک نسبت به پورشه و لامبورگینی مورد بررسی تمایز پیدا کند، بهره مندی از سیستم 4RM-5 یا همان سیستم چهار چرخ فرمان پذیر آن است که عملکرد خوبی را به وجود می آورد. همچنین در ساختار شاسی و بدنه این خودرو از آلیاژ آلومینیوم کربن استفاده شده تا هم کاهش وزن داشته باشد و هم ایمنی خودرو افزایش یابد اما کمپانی پورشه که با طراحی موتورهای تخت (خوابیده) در محصولاتش از جمله 911 و باکستر معروف است، در مدل مورد بررسی ما از یک موتور 6 سیلندر 4 لیتری خوابیده استفاده کرده که می تواند 500 اسب بخار قدرت و 459 نیوتون متر گشتاور را به چرخ های عقب برساند.

 

 

سه سوپراسپرت برتر دنیای خودرو

 

نکته مهم در خصوص این مدل، قرار گیری موتور در میانه خودرو است که سبب پایداری و پرفورمنس بهتر آن می شود. گیربکس این مدل از نوع 7 سرعته کلاچ دوبل است که می تواند در 3.3 ثانیه این خودرو را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

طراحی

در بحث طراحی باید لامبورگینی را مهاجم تر و زیباتر از دو خودروی دیگر نامید. همچنین این خودرو طراحی هواکش های رو به جلو و اسپویلر یکپارچه زیر سپر و با طراحی هواکش های بزرگ کنار درها، آیرودینامیک تر شده است. فرم عقب سوپرولوچه برای پایداری و پرفورمنس بیشتر، کشیده تر شده که با وجود خطوط تخت و تیز روی در موتور و اسپویلر عقب، دیفیوزر و کیت اگزوز خاصی که نسبت به قبل تغییر یافته، ظاهری تهاجمی تر و اسپرت تر به این خودرو داده است.

در طراحی فراری، مدل GTC4Lusso شاهد ظاهری اسپرت هستیم که برخلاف لامبورگینی، در طراحی آن از فرم های اورگانیک تری استفاده شده است تا با استفاده از خطوط نرم روی بدنه، طراحی زیباتری به خود بگیرد که حس لاکچری را نیز نمایان می سازد.

پورشه در این میان طراحی ساده تر و کلاسیک تری دارد و طراحی خاص نسل اول مدل 911 را حفظ کرده است. تغییرات صورت پذیرفته روی این مدل، هواکش روی گل گیرهای جلو، هواکش زیر سپر و هواکش های کنار درهاست. این طراحی خاص سبب شده است پایداری و آیرودینامیک بهتری داشته باشد.

مختصات فنی

لامبورگینی اونتادور سوپرولوچه دارای رینگ های 20 اینچ در جلو و 21 اینچ در عقب است که سبب افزایش پرفورمنس خودرو می شود، همچنین با طراحی سیستم تعلیق جدید و کمک فنرهای الکترومغناطیسی هوشمند، سواری و هندلینگ این مدل بالاتر از دو مورد دیگر قار می گیرد. برای کنترل بیشتر این خودرو، سیستم های الکترونیکی جدیدی تعبیه شده است که از آن جمله می توان به سیستم کنترل تراکنش، EBD و ESP اشاره کرد.

برای افزایش فرمان پذیری نیز از سیستم فرمان الکتریکی و سیستم الکترونیکی جدید LDS استفاده شده است. همچنین سیستم ترمز این خودرو کالیبرهای بزرگ تر با دیسک های خنک شونده سوراخ دار هستند تا نیروی ترمز، افزایش و نیروی تلف شده تا حد امکان به صفر نزدیک تر باشد. فراری GTC4Lusso نسخه کاملا ارتقا یافته فراری FF است که با وجود سیستم های الکترونیکی ESP، EBD و سیستم کنترل کشش، پایداری بالایی را برای آن به ارمغان آورده است.

 

سه سوپراسپرت برتر دنیای خودرو

با توجه به اینکه نوع قرارگیری موتور در GTC4Lusso در جلو است و در دسته شوتینگ بریک ها قرار می گیرد، از اکسل صلیب مانند و سیستم تعلیق مغناطیسی استفاده شده است تا سواری نرمی را برای خودرو به وجود آورد. همچنین سیستم چهار چرخ فرمان پذیر فراری 4RM-S نصب شده روی این مدل، سبب افزایش پرفورمنس این خودرو شده است. این مدل از سیستم های جدید الکترونیکی بهره مند است که می تواند به سیستم الکترومکانیکی که در چرخ های عقب آن تعبیه شده اشاره کرد که باعث می شود بر اساس چرخش و زوایای فرمان و همچنین بر اساس شرایط رانندگی، خودرو را کنترل و عملکرد آن را افزایش دهد.

برخلاف دو سوپر اسپرت دیگر، پورشه GT3RS911 دارای سیستم تعلیق مستقل مک فرسون به همره کمک فنرهای ارتقا یافته است که در طول و عرض خودرو به کار گرفته شده تا چابکی و هندلینگ خودرو را افزایش دهد. از خصوصیات پورشه GT3RS911 می توان به ثبات بیشتر در گوشه و کنار خودرو اشاره کرد که سبب چابکی این خودرو شده است. از سویی در این مدل از سیستم LSA و دیسک های ترمز با کالیبرهای بزرگ تر استفاده شده است تا قدرت ترمزگیری افزایش یابد.

نتیجه گیری

با توجه به این که هر سه خودرو جزو خودروهای تنفس طبیعی هستند، باید پارامترهایی را برای رتبه بندی آنها در نظر گرفت. در بررسی قدرت و گشتاور پیشرانه، لامبورگینی اونتادور سوپرولوچه با 750 اسب بخار قدرت در رتبه اول، فراری GTC4Lusso با 681 اسب بخار در جایگاه دوم و پورشه GT3RS911 با 500 اسب بخار در رتبه سوم قرار می گیرد.

در بحث شتاب نیز سوپرولوچه سریع تر از دو خودروی دیگر است و از نظر طراحی، این خودرو را می توان تهاجمی تر از دو رقیب خود دانست که هندلینگ و پرفورمنس ریس بهتری نیز دارد. در تست فرمان پذیری، فراری GTC4Lusso با توجه به سیستم 4RM-S یا همان چهار چرخ فرمان پذیر، در جایگاه بالاتری نسبت به دو خودروی دیگر قرار می گیرد که از نظر فضای داخلی نیز نمره قبولی را باید به این خودرو داد.

در تست چابکی و مصارف روزانه، پورشه GT3RS911 با توجه به سیستم جدید الکترومکانیکی چرخ های عقب، نوع طراحی اکسل و حالت های مختلف رانندگی چابک تر است و در جایگاه اول قرار می گیرد. در جمع بندی باید لامبورگینی را با توجه به طراحی مناسب بدنه، عملکرد گیربکس و در نهایت تسریع تعویض دنده ها برتر از دو خودروی دیگر دانست.

تکنولوژی برتر مرسدس در فرمولا

کمپانی مرسدس بنز که یکی از کمپانی های اعمال فرمولاست، قصد دارد برای سال آینده در پیشرانه های خودروهای فرمولای خود را از سیستم واتر اینجکشن استفاده کند و با طراحی جدید پیستون و شاتون قدرت و راندمان خودروهایش را افزایش دهد. همچنین برای عملکرد بهتر گیربکس از کلاچ های خنک شونده همراه سیستم هیدرولیکی جدید استفاده می کند تا بتواند در فرمولا بهتر عمل کند و جایگاه خود را ارتقا بخشد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا