گردشگری

آبشار کرودی کن (دودی)

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

دره تنگ زندان،تنگ زندان,تصاویر دره تنگ زندان

آبشار کرودی کن، در دره تنگ زندان در منطقه حفاظت شده سبزه کوه روبری قله کلار قرار دارد

 

کرودی کن در زبان محلی مرکب از کلمه های کر به معنای مه و دی به معنای دود است نامی زیبا برای این آبشار ریزش آب از ارتفاع بالا و باد باعث معلق شدن ذرات ریز آب در آسمان می شود

در دره تنگ زندان در منطقه حفاظت شده سبزه کوه روبری قله کلار این آبشار قرار دارد. کرودی کن در زبان محلی مرکب از کلمه های کر به معنای مه و دی به معنای دود است نامی زیبا برای این آبشار ریزش آب از ارتفاع بالا و باد باعث معلق شدن ذرات ریز آب در آسمان می شود. این آبشار در بین دیواره های سنگی بلندی از دو طرف در میان دره ای عمیق واقع شده.

 

دره تنگ زندان،تنگ زندان,تصاویر دره تنگ زندان

 تنگ زندان مجموعه ای زیبا از کوهستان ،‌آبشار ، جریان آب ،گیاهان خودرو و حیات وحش است

 

به دلیل سختی دسترسی به این مسیر نام این دره تنگ زندان گذاشته شده که مجموعه ای زیبا از کوهستان، آبشار، جریان آب، گیاهان خودرو و حیات وحش است. چند صباحی بیش نیست که به شکل اتفاقی طی یک گشت هوایی نقاب از رخ زیبای بی مثال خود باز کرد و الان تنها گردشگران و کوهنوردانی که خستگی سفری چند روزه از میان صخره ها و ناهمواریهای کوهستان را به جان می خرند، می توانند حظ بصراز این قطعه گمشده بهشت زمینی را در ضمیر خاطره یا چشم تنگ دوربینهای تصویربردار خود جاودانه کنند.

مسیر این آبشار از طریق کره بست و پل خدا آفرین است. ارتفاع آن بسیار بلند و منظرۀ آن بسیار دیدنی و جالب است. طول کلی آبشار 120 متر است و طی دو مرحله 50 و 70 متری سرازیر می شود. حجم آب فروریخته از بالای آبشار باعث پخش شدن قطرات و ذرات بسیار ریزی در فضا می شود همچون مه یا دود سفید رنگی که تمام فضای اطراف آن را می پوشاند و باعث عدم دسترسی نزدیک به آبشار می شود.

دره تنگ زندان،تنگ زندان,تصاویر دره تنگ زندان

به دلیل سختی دسترسی به این مسیر نام این دره تنگ زندان گذاشته شده

 

بطوریکه از فاصله حدود 100 متری آبشار باید به آن نگریست یا عکسبرداری نمود. و برای کمی نزدیک شدن باید پوشش کامل ضد آب، پانچو یا بارانی بر تن داشت. سبزه ها و خزه های نزدیک آبشار که همان ذرات پاشنده معلق در فضا عامل رویش آنها هستند باعث لغزنده بودن محیط گشته و باید بسیار مراقب بود تا حادثه ای برای افراد پیش نیاید. 10 آبشار مرتفع در دره تنگ زندان سبزکوه واقع گردیده که بدلیل شیب زیاد و نبود راه مالرو مشخص، حتی عشایر نیز قادر به گذر از آن نیستند.

دره تنگ زندان،تنگ زندان,تصاویر دره تنگ زندان

بهترین فصل سفر به« آبشار کرودی کن» از اردیبهشت تا مرداد ماه می باشد

 

 تنگ زندان مجموعه ای زیبا از کوهستان ،‌آبشار ، جریان آب ،گیاهان خودرو و حیات وحش است .آبشار 100 متری تنگ زندان با هشت آبشار کوچک در شمال منطقه حفاظت شده سبزکوه قراردارد که بزرگترین آبشار ایران بوده و در بین بومی های منطقه به آبشار دودی یا ‘کرودیکن’ معروف است که پس از سرازیر شدن از دل صخره در نهایت به رودخانه سبزکوه می ریزد و در ادامه به رودخانه کره بس می پیوندد.

 

دره تنگ زندان،تنگ زندان,تصاویر دره تنگ زندان

 آبشار کرودی کن در بین دیواره های سنگی بلندی از دو طرف در میان دره ای عمیق واقع شده است

 

بهترین فصل سفر به این منطقه از اردیبهشت تا مرداد ماه می باشد و در این زمان خصوصا در بهار ، طبیعت آن بسیار زیباتر و خطرات آن بسیار کمتر است.  در ماههای دیگر سال سرما یا گرمای شدید ، کمبود آب در منطقه، کوتاه بودن طول روز خصوصا در زمستان ، احتمال گم کردن راه و نشانه ها ، خطر ریزش سنگ و سنگریزه هنگام نا آرامی آسمان ، همگی دلیل بر نامناسب بودن زمان اجراست.

 

گردآوری:بخش گردشگری

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا