طبع و مزاج

سردی و گرمی

سردی و گرمی

گرمی و سردی بر طبق مزاج انسان مشخص می شود نه میزان حرارت بدن، سوخت و ساز سلولی مواد خوراکی تعیین کننده گرمی یا سردی است.

به طور کلی مزاج انسان بستگی به این چهار صورت گرمی و سردی و خشکی و تری دارد.

آنچه به عنوان مزاج در طب سنتی بیان می شود 4 مزاج است که عبارتند از :

1 گرم و خشک (صفرا) 2 گرم و تر (دم) 3 سرد و تر (بلغم) 4- سرد و خشک (سودا)

این مزاج ها ممکن است در اثر کنش عوامل داخلی، خارجی و روانی یک شخص و مسائلی مثل فصل، سن ، جنسیت، مکان زندگی و حالت های روانی تحت تاثیر قرار بگیرد و تغییر کند.

در واقع، گرمی و سردی فقط یک مفهوم است برای اینکه متخصص طب سنتی بتواند براساس آن بیماری را تشخیص دهد و بتواند برنامه درمانی را تعیین و داروی مورد نیاز را انتخاب و در نهایت برای حفظ سلامت بیمار اقدام کند.

عواملی مانند نوع و میزان غذا، وضعیت مزاج فرد، فصل های سال، موقعیت جغرافیایی ، سن و جنسیت روی شدت و سرعت سردی و گرمی در افراد تأثیر دارد.

هر ماه غذایی با توجه به طبع و مزاج خود وقتی وارد بدن می شود یک نوع طبع را بیشتر تولید می کند مثلاً کاهو که طبع سرد و تر دارد، بلغم خون را افزایش می دهد و در اصطلاح بلغم زا است . زنجبیل که طبع گرم و خشک دارد، صفرای خون را افزایش داده و صفرازا است. برنج سرد و خشک بوده و سودازا است. انگور گرم و تر می باشد و طبع دموی را افزایش می دهد.

از آنجایی که حفظ تعادل مزاج، ضامن سلامتی است. مصرف غذاهای سرد و گرم باید متناسب با مزاج افراد صورت گیرد. به عنوان مثال، مزاج سرد با دریافت غذاهای گرم به تعادل خود نزدیک می شود.

همچنین غذا باید در شرایط زمانی و مکانی مناسب و با توجه به سردی و گرمی متناسب با هر طبع و مزاجی مصرف شود تا به بدن آسیب نزند.

منبع : کتاب شناخت طبع ومزاج (احمد حبیب الهی)

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید.

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا