دسر،شیرینی،مربا،نوشیدنی

4 نوشیدنی خانگی که حال و هوایتان را عوض می کند

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش شیرینی پزی همراه باشید :

هفته نامه همشهری جوان – محیا جاویدی: در این روزهای گرم با درست کردن نوشیدنی های پیشنهادی خاص ما، هم حال و هوایتان را عوض کنید و هم خنک شوید.

شیر و تخم مرغ

ساده و بی ادا و اصول

مواد لازم: شیر سرد، زرده تخم مرغ، عسل، گرد دارچین و مغز پسته

گرچه بعضی ها به ندرت، عادت به خوردن این نوشیدنی خاص دارند اما راستش برای مایی که هیچ وقت زرده تخم مرغ را خام و مخلوط شده با شیر نخورده ایم، تجربه عجیبی است؛ در حدی که شاید یکی دو روز فقط باید خودتان را توجیه کنید تا بتوانید چنین ترکیب عجیبی را بچشید و تازه آن وقت بفهمید که این نوشیدنی که درست کردنش هیچ زحمت خاصی ندارد، هم خوشمزه است و هم قوی.

 

 

خوشمزه بازی با خورشید

 

از این جهت که مثلا اگر آدم کم خوراکی باشید و این نوشیدنی را هم حدود هفت شب بخورید، احتمالا تا وقت خواب میلی به خوردن چیز دیگری نخواهید داشت.

و اما درست کردن ساده آن؛ اول یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و بعد آن را در یک لیوان شیر بریزید، البته یخ خردشده و پودر دارچین را هم فراموش نکنید. اگر پسته هم دم دستتان هست، کمی پسته خام را هم پودر کنید و در این نوشیدنی متفاوت بریزید. خیالتان راحت باشد که اصلا طعم زرده تخم مرغ را متوجه نمی شوید و به جایش یک شیر غلیظ خوش طعم را امتحان می کنید.

راستی، ما این دستور را از کتاب مستطاب آشپز از سیر تا پیاز آقای نجف دریابندری یاد گرفته ایم. آنجا استاد و همسرشان خانم فهیمه راستکار، از نوشیدنی های خوشمزه دیگری مثل شیر و شهد هم صحبت کرده اند؛ یعنی مخلوط شیر سرد با شربت میوه های مختلف مثل آلبالو و شاه توت و توت فرنگی و…

هزینه حدودی برای یک نفر: 2000 تا 3000 تومان

 

پیناکولادا

خیلی شیک و مجلسی

مواد لازم: آناناس، شیر، پودر نارگیل، عسل

اگر عزیزی دارید که می خواهید او را با یک نوشیدنی خیلی خاص، هیجان زده کنید، پیشنهاد ویژه ما «پینا کولادا» است. تهیه کردنش کمی وقت می خواهد و البته پول. پس این نوشیدنی را بگذارید جزء گران هایی که فقط برای خاص ها درست می کنید. اول باید یک آناناس بخرید.

 

 

خوشمزه بازی با خورشید

 

هرچه رنگ آناناس رو به زردی و قهوه ای باشد، یعنی رسیده تر است. آن هایی که سبزتر هستند، هم نارسند و هم تقریبا به کار ما نمی آیند. اصلا هم به حرف این و آن که می گویند آناناس را فقط باید با وسیله های خیلی مخصوصی خرد کرد و اگر آن ابزار را نداشته باشید یا اگر حرفه ای نیستید، حتما خراب می کنید، گوش نکنید. با یک چاقوی تیز ولی بزرگ سر آناناس را ببرید که بعدا به عنوان در میوه که به شکل ظرف درش می آورید، استفاده کنید.

بعد داخل آناناس را سر فرصت، با کمک چاقو و قاشق (همین قاشق های معمولی غذاخوری) آرام آرام بتراشید. طوری که تا انتهای آناناس را خالی کنید و دیواره آن بماند تا بعدا درونش نوشیدنی عجیب پینا کولادا را بریزید.

از همان موقع همه را بگذارید در یخچال تا خنک شود و بعد سریع تر بتوانید از آن ها استفاده کنید. آناناسی را که از داخل میوه جدا کرده اید؛ در همزن یا با کمک هر وسیله دیگری یکدست کنید و بعد شیر و پودر نارگیل یا روغن به آن اضافه کنید. طوری که مثلا دوسوم ظرف آناناس، آب آن باشد و مابقی هم شیر.

 

ولی هیچ  کدام از این مقدارها که قانون ندارد. همه چیز را طبق طبع و میلتان تنظیم کنید. اگر می گوییم پودر نارگیل باشد، به این خاطر است که در اصل باید شیرنارگیل بگیرید ولی ما که هرچه گشتیم، پیدا نکردیم، مغازه دارانی هم که کلا اسمش را شنیده بودند، گفتند گران است و باید بروید سراغ سوپری ها یا شیرینی فروشی های خیلی خیلی باکلاس. ما هم بی خیالش شدیم و با همان پودر نارگیل کار را تمام کردیم و خوب هم شد.

راستی، یک یا دو قاشق عسل هم به آن اضافه کنید تا آن طعم تند و تیز آناناس را بگیرد و کمی ملس شود. حالا کلا مخلوط را داخل همان ظرف آناناس از قبل آماده شده بگذارید و بعد درش را هم که همان سر سبز آناناس است رویش بگذارید و یک نی بزرگ هم داخل ظرف. واقعا از خوشمزگی و خاص بودن چه انتظار ویژه ای دارید؟

هزینه حدودی برای یک نفر: 1000 تا 15000 تومان

 

موهیتو

لیمو نعنایی متفاوت

مواد لازم: نعنا (پونه)، لیمو ترش (نارنج)، عسل، سودا

خدا می داند که چقدر موهیتوهای قلابی با قیمت های بالا در رستوران ها به خورد ما داده اند؛ حتی مشاهده شده بعضی ها صرفا عرق نعنا و یک قاچ لیموترش را در یک لیوان بزرگ آب با نام موهیتو به مشتریان خودشان می دهند. می گویند که اصل موهیتو نعنای تازه خردشده و شکر یا عسل و البته آب گازدار (سودا) و لیموترش و حتی کمی زنجبیل است. خردکردن نعنا سخت ترین کار است که باید یکدست و کاملا ریز باشد.

 

 

خوشمزه بازی با خورشید

اما جدا از این، پیشنهاد دیگری هم برایتان داریم که کمی متفاوت است و احتمالا آن را تجربه نکرده اید. این بار به جای نعنا و لیموترش، از پونه و نارنج استفاده کنید؛ یعنی پونه ها را ریز ریز خرد کنید. در یک لیوان بزرگ پونه ها و آب نارنج و عسل بریزید و تا نیمه در آن آب بریزید و بعد نیمه دیگر را با سودا پر کنید، البته وقتی سودا را می ریزید، سریع باید نوشیدنی تان را بخورید وگرنه آن هیجان آب گازدارش از بین می رود و دیگر لطفی ندارد.

 

تجربه نشان داده که اگر می خواهید این نوشیدنی را فقط برای یک یا دو نفر درست کنید، حتما سودای کوچک بخرید، چون آب گازدار نهایتش دو روز گازدار باقی می ماند و بعد از آن دیگر ارزش نوشیدن ندارد و بیهوده پولتان را هدر داده اید.

نکته آخر این که موهیتویی که با پونه درست می کنید کمی تند و تیزتر و پرعطرتر از موهیتوی نعناست و باید با سلیقه تان جور باشد.

هزینه هر لیوان: 5000 تومان

 

ماست بستنی میوه ای

قرمز دلبر

مواد لازم: توت فرنگی (شاه توت)، بستنی (ماست) و…

این روزها که بازار توت فرنگی و شاه توت خیلی داغ است، کلی گزینه های مختلف برای درست کردن انواع نوشیدنی هست.

 

 

خوشمزه بازی با خورشید

 

چون این میوه ها کمی گران هستند، بهتر دیدیم که معرفی شان نکنیم. اما اگر اهل درست کردن آب هویج بستنی هستید، این بار می توانید بستنی وانیلی را با شاه توت و توت فرنگی مخلوط کنید و بعد خوشگل درستش کنید؛ این طوری که مقداری بستنی را با یک مشت شاه توت یا توت فرنگی در میکسر مخلوط کنید.

 

اما هر بار مقدار بستنی یا میوه های آن را کم و زیاد کنید تا رنگ آن متفاوت شود و یک شبه نوشیدنی رنگارنگ داشته باشید.

البته این نوشیدنی را جور دیگری هم می توانید تهیه کنید، این شرط که تعداد میوه ها را کلا بیشتر کنید.

 

این پیشنهاد برای مواقعی خوب است که مهمانی پرخرجی دارید و انواع و اقسام میوه ها را خریده اید و حالا باید برایشان فکر بکری کنید؛ یعنی یک موز و یک مشت توت فرنگی و یک کیوی و نصف لیوان ماست وانیلی یخ  زده و نصف لیوان آناناس و آب پرتقال را با هم مخلوط کنید.

هزینه هر لیوان: 10000 تومان

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای شیرینی پزی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا