دانستنیهای گیاهان و حیوانات

گربه ها چگونه اهلی شدند؟

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از دانستنیهای گیاهان و حیوانات همراه باشید :

 

 

علت اهلی شدن گربه ها,آشنایی با گربه ها

مردم خاور نزدیک اولین کسانی بوده‌اند که گربه را اهلی کردند و در خانه نگه داشتند

 

بر اساس بزرگترین تحقیقی که تاکنون درباره اجداد گربه‌های خانگی انجام گرفته، کشاورزان خاور نزدیک احتمالا اولین کسانی بوده اند که گربه را در حدود ۹ هزار سال پیش اهلی کرده‌اند.

 

براساس گزارش BBC، اجداد گربه‌های خانگی گربه‌های وحشی بوده‌اند که انسان دو بار آنها را اهلی کرده است، یک بار در خاور نزدیک و یک بار در مصر. چند هزار سال بعد گربه‌های اهلی از مصر باستان از راه دریا یا دیگر راه‌های تجاری به بقیه دنیا سفر کردند و در همه جا پراکنده شدند و اکنون فقط قطب جنوب است که گربه ها در آن زندگی نمی کنند.

 

دانشمندان فکر می‌کنند که گربه‌ها به مزرعه‌های انسان‌ها نزدیک شدند چون دانه‌ها و غلات، موش‌ها را به سمت خود جلب می‌کرد و به این ترتیب انسان دریافت همکاری با گربه می‌تواند رابطه‌ای سودمند باشد.

 

اوا ماریا گایگل از موسسه ژاک مونو در پاریس که این تحقیق را سرپرستی کرده می‌گوید: “اهلی کردن دو بار اتفاق افتاده، اول در خاور نزدیک و پس از آن در مصر. گربه‌ها بعدتر به عنوان گربه کشتی با موفقیت در تمام دنیای باستان پراکنده شدند و رد هر دو گروه را در گربه‌های امروزی می‌توان یافت.

 

به این ترتیب گربه ها در کشتی ها و مزارع هزاران سال به کار موش‌گیری مشغول بودند و کاملا اهلی و خانگی شدند. دگتر گایگل معتقد است رابطه انسان و گربه هم‌سفرگی بوده و این گربه بوده که همزیستی با انسان را انتخاب کرده است.

 

برای این پژوهش محققان دی‌ان‌ای میتوکندری دویست گربه مورد بررسی قرار گرفته است. بقایای این گربه ها در گورهای وایکینگ ها، مومیایی های مصر و سایت های باستان شناسی عصر حجر کشف شده‌اند.

 

این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مردم خاور نزدیک اولین کسانی بوده‌اند که گربه را اهلی کردند و در خانه نگه داشتند یا با خود به سفر بردند و در دوران امپراتوری روم بود که پای گربه به اروپا رسید.

 

اولین گربه های خط و خالدار در قرون وسطی ظاهر شدند و بررسی دی ان ای گربه‌ها نشان می‌دهد که جهش ژنتیکی در گربه‌ای در قرن چهاردهم در ترکیه باعث نقش و نگار پوست گربه شده است. درسال‌های بعد گربه‌های خط و خالدار در دنیا پراکنده شدند و به تدریج مهارت‌های موش گیری گربه اهمیت خود را از دست داد و به خاطر زیبایی اش تحسین و هم‌نشین انسان شد.

 

دکتر گایگل می‌گوید تا قرن نوزدهم ظاهر گربه ها بر خلاف سگ ها زیاد تغییر نکرد چون انسان در نژاد گربه‌ها دستکاری چندانی نکرد اما اکنون انواع گربه های پرورشی بسیار متنوع است و از گربه‌های عجیب و غریب مثل گربه بدون پشم تا گربه‌هایی که مثل توپ پشمالو هستند را در بر می‌گیرد.

 

منبع : hamshahrionline.ir

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا