گردشگری

دره خزینه لرستان

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

تصاویر دره خزینه لرستان

یکی از دره های زیبای استان لرستان که جایگاه بلدترین پل معلق خاورمیانه هم هست، دره خزینه نام دارد

 

یکی از استان های کشورمان که مناظر طبیعی و بکر و مجموعه ای از صدها گنجینه ی تاریخی را در خود جای داده است استان لرستان است. لرستان استانی کوهستانی است که در غرب ایران واقع شده و کوه های مخملی، آبشارهای متعدد، تنگه های متعدد و جنگل های بلوطش باعث شهرت آن شده است و یکی از فوق العاده ترین مقاصد گردشگری برای توریست های داخلی و هم خارجی است. علیرغم پتانسیل بالایی که این استان در جذب گردشگر دارد اما به خاطر تبلیغات کم آنقدر که باید موفق نشده تا گردشگران را به خود جذب کند و به جایگاه واقعی اش برسد. قدمت این استان به ۴۰ هزار سال پیش برمی گردد و طبیعی است که جذابیت های دیدنی زیادی را در خود جای داده باشد اما نمی خواهیم درباره ی یکی از جاذبه های تاریخی آن صحبت کنیم بلکه یکی از شگفتی های طبیعی آن را به شما معرفی می کنیم جایی به نام دره خزینه پلدختر که در شهر پلدختر قرار گرفته و به خاطر طبیعت باور نکردنی اش مشهور است.

یکی از دره های زیبای استان لرستان که جایگاه بلدترین پل معلق خاورمیانه هم هست، دره خزینه پلدختر نام دارد که در شهر پلدختر این استان قرار گرفته است. این دره ی حیرت آور بر اثر فرسایش آن هم در طی سالیان طولانی به وجود آمده است و به خاطر شباهت عجیب و بسیار زیادی که به دره شگفت انگیز گرند کانیون در آمریکا دارد به گرند کانیون ایران ملقب شده است و جالب این که رودخانه ی کرخه هم از همین دره می گذرد و چشم انداز آن را چندین برابر می کند.

یکی از دیدنی ترین بخش های دره خزینه پلدختر پل معلق آن است که بلندترین پل معلق نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه است، این پل طولی برابر ۱۱۲ متر و ارتفاعی ۸۵ متری دارد و پل معلق مشگین شهر با اختلاف ۵ متر، دومین پل مرتفع معلق ایران محسوب می شود. پل معلق درست بر روی دره قرار گرفته است و آب رود کرخه از زیر آن می گذرد. ایستادن روی این پل حس ایستادن بر بام بلندترین آسمانخراش دنیا را دارد جایی که در زیر پایتان دره است آبی که از میان دره می گذرد… با وجود این همه ارتفاع باز هم در لحظاتی صدای رد شدن آب کاملا مشهود است و لذت فراوانی دارد، ایستادن بر بالای این پل واقعا هیجان انگیز و ماجراجویانه است.

یکی دیگر از کارهای هیجان انگیزی که در بازدید از این منطقه ی چشم نواز می توانید بکنید، کوهنوردی است، به خاطر ارتفاعات و پستی و بلندی هایی که در اثر فرسایش در صخره های این منطقه به وجود آمده است فرصت عالی ای برای کوهنوردی در دل یکی از زیباترین طبیعت های ایران رقم خورده است.

همان طور که در بالا هم گفتیم این دره به خاطر شباهت زیادی که به گرند کانیون در آمریکا دارد به گرند کانیون ایران معروف شده است اما این شباهت در قسمتی از دره آن قدر شدت گرفته است که حتی ممکن است در تصاویر تشخیص بین این دو کار سختی باشد، همین موضوع باعث جلب توجه همگان شده است. به این قسمت از دره خزینه پلدختر پیچ نعل اسبی می گویند که در آن صخره در وسط منطقه قرار دارد و دور تا دور آن را آب فرا گرفته است.

تصاویر دره خزینه لرستان

یکی از دیدنی ترین بخش های دره خزینه پلدختر پل معلق آن است

کی به دره خزینه پلدختر برویم؟
از آن جا که آب و هوای لرستان آب و هوایی کوهستانی است و این دره هم در منطقه ای آفتابگیر واقع شده است بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار و پاییز است.

از استان لرستان بیشتر بدانید
استان لرستان درغرب ایران مساحتی حدود ۲۸۲۹۴ کیلومتر مربع دارد و طبق سرشماری یک میلیون و هفتصد  پنجاه و سه هزار نفر ار در خود جا داده است. همان طور که در بالا هم به آن اشاره شد این استان به خاطر تبلیغات کم چندان توسط گردشگران شناخته شده نیست که این موضوع یک بعد مثبت و منفی دارد بعد مثبت آن این است که جاذبه های آن به نسبت دیگر شرهای ایران بهتر باقی مانده اند و همچنان بکر و دست نخورده هستند اما بعد منفی آن کاهش درآمدهای اقتصادی از طریق جذب گردشگر است البته در این چند سال اقدام های مختلفی مثل ساخت هتل های جدید و بیشتر کردن امکانات گردشگری شده است که همه ی این ها به نزدیک تر شدن این استان به جایگاه اصلی اش مفید است.

تصاویر دره خزینه لرستان

استان لرستان درغرب ایران مساحتی حدود ۲۸۲۹۴ کیلومتر مربع دارد

تاریخچه ی این منطقه از ایران باعث شده تا به عنوان یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های انسانی شناخته شود و پیدا شدن کتیبه ها، سنگ نوشته ها و ظرف و ظروف سفالین و انجام تحقیقات و رمز گشایی آن ها باعث شده تا باستان شناسان به این حقیقت برسند. این استان با استان های همدان،کرمانشاه، ایلام، خوزستان، چهار محال و بختیاری، اصفهان و مرکزی همسایه است و گرچه از راه های مختلفی می توانید به آن جا سفر کنید اما به خاطر طبیعت زیبایی که در این منطقه و شهرهای اطراف آن وجود دارد بهتر است که از طریق وسیله نقلیه ی خودتان اقدام کنید. در ارتفاعات این استان هوا همیشه خنک است و بهتر است در صورت اقدام به سفر حتی در فصل تابستان لباس گرم و تجهیزات مورد نیاز را به همراه خود ببرید. همانطور که در بالا هم گفته شد این استان دیدنی های زیادی را در خود جای داده است که از بین آن ها می توان به قلعه فلک الافلاک، آبشار نوژیان، دریاچه گهر، غار کلماکره، آبشار و باتلاق های بیشه و… اشاره کرد. 

تصاویر دره خزینه لرستان

  استان لرستان به خاطر تبلیغات کم چندان توسط گردشگران شناخته شده نیست

 

 منبع: eligasht.com

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا